Jump to content

Stad skipstunnel vil bli bygget


bellen

Recommended Posts

Dette er jo ganske spennende da, det skulle ikke forundre meg om det kommer hurtigbåt mellom Bergen og Ålesund og hvis tunnellen blir en realitet.

Det ville antagelig være mere miljøvennlig, billigere og mindre væravhengig å fly folk mellom Ålesund og Bergen enn hurtigbåt. Forøvrig tror jeg ikke vi skal glede oss for tidlig, det er en viss forskjell på å vedta bygging og å skrive inn i NTP at det skal startes prosjektering og kvalitetsikring i løpet av neste planperiode.

Link to post
Share on other sites

Det blir vel litt som Fedje-ubåten, ja. Ellers tror ikke jeg man skal bekymre seg for mye om pengebruken, enda. Pengene, dersom de virkelig kommer, er nok ikke på bok før etter minst to stortingsvalg. Mye kan skje i mellomtiden. Har en stygg mistanke om at mesteparten kommer å renne vekk i utredninger, feite konsulenthonorarer etc.

 

Vil ellers minne om Nordhordlandsbroen, som i sin tid skapte tidenes overskridelse. Søndags-ekspertene spådde at broen ville velte. Avisene slet med å finne feite nok bokstaver og tragedien var fullkommen. Vel, broen ble da åpnet. Bompengene kom og broen ble betalt mye fortere en antatt. Broen ligger der, og er en knallsuksess. Og har kostet staten ca 14 millioner ?

Link to post
Share on other sites

Trøsten får være at man nå har nok sten til å bygge enda en Opera, denne gangen i naturgrå :saint:

Hehe... Og som Jensemann sa på nyhetene : mulig oppstart mot slutten av kommende nasjonal transportplan, 2018... Da er det jo ikke hans problem lenger, for da har han hatt en eller annen toppjobb i FN de siste 4 til 5 år !

Link to post
Share on other sites

Dette har som sagt vært utredet mange ganger og dessuten simulert ved Høgskolen i Ålesund's skipssimulator (levert av Kongsberg Maritime).

De burde ha de beste forutsetninger for å verifisere både de fysiske forhold samt de navigasjonstekniske.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Dette er det feiteste valgflesket i manns minne ! :yesnod:

 

Jeg har vanskeligheter med å se hvordan dette er valgflesk. Valgflesk brukes til å sanke så mange stemmer som mulig. For å få mange stemmer må forslaget appelere til en så stor andel av befolkningen at det er langt flere som er for enn i mot, og det er vel strengt tatt ikke så mange i innlandsfylkene som roper hurra og vil stemme AP pga av det her. Nå er det en gang slik at det er på Øslandet det bor flest folk, og majoriteten av de vil vel kanskje tenke at det finnes bedre ting å bruke 1100 millioner på enn en skipstunell gjennom Stadlandet, så jeg tror den teorien din ikke er så godt gjennomtenkt. Det er stortingsvalg til høsten, ikke kommune og fylke.

 

Valgflesk ville vært å satt ned årsavgiften på bil med en 1000-lapp. Det ville appelert til alle i landet som eier èn eller flere biler, eller å ha økt tax-free kvoten på sigg og sprit betraktelig slik at de som stemmer på partiet for "folk flest" ikke lenger hadde noen grunn til det.

Link to post
Share on other sites

Valgflesk ville vært å satt ned årsavgiften på bil med en 1000-lapp. Det ville appelert til alle i landet som eier èn eller flere biler, eller å ha økt tax-free kvoten på sigg og sprit betraktelig slik at de som stemmer på partiet for "folk flest" ikke lenger hadde noen grunn til det.

Vel...hadde de lovt dette 5 år fram i tid, så hadde alle skjønt at det var humbug tvert !

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke valgflesk, det er fordi jeg har bursdag i dag og således en gave fra staten til meg. Men dere andre skal også få lov til å bruke den. :)

 

Jeg betaler gjerne opp mot 1000 kr for å passere. Dette fordi det gir betydelig sparte drivstoffutgifter om jeg går meg motorbåten, pga kortere avstand. Samtidig trenger man ikke la hundrelappene fly avsted i gjestehavnavgift mens man venter på at havet skal roe seg. Dessuten går det ann å planlegge tur uten å stresse med å følge med på Stad'n. Skal man på langtur om sommeren kan både tur og returen gå som planlagt. Og så er det vel en del koner som slipper å ta bussen til Måløy mens gubben passerer Stad alene. Dette vil åpne kysten for veldig mange fritidsbåter, for det er nok mange som kvier seg for Stad-passeringen. Ålesund- Bergen går da lett på 8-9 timer med motorbåt.

Link to post
Share on other sites

Vel...hadde de lovt dette 5 år fram i tid, så hadde alle skjønt at det var humbug tvert !

Blir som Mjøsbura detta vettu. Ingen i væln som vill betala for den hel. I allefall itte dom som bodde på Sunnmøre. Og på Mjøsa var det itte snakk om folk som daue for at dom måtte ta ferja. Men da bomstasjon ved Moelv vart lagt ned på midten ta 90-talet, lenge før planlagt, da var det bære vælstand og sea har ælle satt pris på brua og vøri glad dom slapp å ta ferja fra Gjøvik tel Mengshol for å komma tel solsia.

Link to post
Share on other sites

Og hva vil du bruke pengene på? :confused:

Uten å vita hva som endelig kommer med i NTP, så vil eg påstå at den milliarden godt kunne blitt brukt på ny bro til Sotra i stede..

Den som er der i dag, er fra 1972 og er langt over dimensjonert kapasistet.. og siden det er snakk om verdiskapning her, så er ikke dette rent lite ute på sotra med CCB, Kollsnes og Sture terminalen.. Disse bedriftene forsøker å vokse, men det funker ikke så bra når alle som skal ut der står 1 time i kø HVER vei HVER dag!

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Ja stakkers folk. Tenk å stå i kø 1 time HVER vei HVER dag.

 

Dette er vel eit fenomen som oppstår mange plasser rundt storbyene våre, og selvfølgelig burde det blitt bygget flere veier og bruer.

Men å sette dette opp mot Stadt tunellen og andre tiltak for å bedre ferdselen på havet meiner eg blir feil.

Link to post
Share on other sites

En skipstunnel til ett par/tre eller mer milliarder er nok ikke det første en bør bruke penger på når det er snakk om infrastruktur... men er det valg så er det valg, da skal valgflesket selges på tilbud til lettlurte velgere..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...