Jump to content

Stad skipstunnel vil bli bygget


bellen

Recommended Posts

Kostnadene er nevnt å skulle bli 1,5 milliarder, men vil tippe at syv milliarder er et like godt anslag. Sikkert en artig greie for turistene dette her, men tviler på at de kommer på grunn av en tunnell på sjøen like lite som at de kommer for å kjøre i en tunnell med bil eller buss. At den samfunnsøkonomiske nytten blir redusert etter avgjørelsen om å putte noen hundre milliarder i ny E-39 drukner vel også litt i valggleden. Synes litt synd på de som skal overta taburettene og rydde opp i alt som ikke er gjort og alt som er lovet, men ikke finansiert.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Valgflesk?

Og hvor stor andel av befolkningen er dette flesket myntet på da?

Hvor mange bryr seg om det bygges en tunnel gjennom Stadt?

Noen har tydeligvis ikke peiling på hva valgflesk er.

 

Tunnelen skal anslagsvis koste omtrent 1,5 milliarder før samferdsels/logistikkgevinsten kan begynne å innhentes.

Vi snylter trygd for 8 milliarder. Hva burde engasjere folket mest med hensyn til statlig pengebruk?

Link to post
Share on other sites

Valgflesk?

Og hvor stor andel av befolkningen er dette flesket myntet på da?

Hvor mange bryr seg om det bygges en tunnel gjennom Stadt?

Er nok ikke særlig mange som bryr seg om skipstunnel på Stad, men det er latterlig mange som nærmest får stram tiss av å tenke på at det skal brukes penger ett annet sted enn i Oslo....

Link to post
Share on other sites

Norge AS er fattig på det meste bortsett fra penger. Tunnellen er helt klart samfunnsnyttig og vedrørende pris så er det bare og la private gjøre jobben. Bestiller man en tunell til 1,5 milliard så får man det.

 

Containertransporten langs norskekysten burde legges til båt. Med dagens press på veinettet og rigide hviletidsbestemmelser er det bare vas og sende alt via bil.

Hadde man hatt noen små /mellomstore raske containerskip hadde dette bært bra på alle måter. Også milømessig. De aller fleste større byer ligger langs kysten så skipstunellen er et skritt i riktig retning.

Link to post
Share on other sites

De har sløst bort like mye penger på E18 i Vestfold som den totale befolkning i Norge snylter trygd for.

http://www.tv2.no/nyheter/politisk/-e18-i-vestfold-kunne-vaert-ferdig-i-1998-4013892.html

 

Det blir noen Stadt-tunneller det.

 

Med hensyn til containertransport på kjøl langs kysten: store delen av kysten trafikkeres av en eneste reindyrka containerbåt på fast og forutsigbar basis.

Og det er den lille og tilårskomne Tege.

Redigert av busterx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Negativ skal man være uansett.... det viktigste er at pengene kommer fra feil regjering og på feil tidspunkt, drit i saken.

 

Ærre mulig? :thumbsdown:

-----------------

 

Lykke til med tunnel, håper den blir fulgt opp i kommende budsjett og mange får glede av den. Godt det er ett parti som aldri har vært redd for å knalle til med tunge og dyre transportprosjekt i utkantnorge, får håpe andre partier følger opp slik at det endelig blir en realitet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det får man ikke svar på før valget er unnagjort.

 

Garantert 0,- hvis det blir skifte, noe annet er en skandale. Vil flertallet at en skogsarbeider på Hedmarken skal betale tunnelen via skatten i stedet for de som bruker tunnelen så skal den faktiske bruken selvsagt være gratis. Noe annet ville jo være veldig urettferdig. Tenke seg å måtte betale for bruken, helt uhørt!

Link to post
Share on other sites

Garantert 0,- hvis det blir skifte, noe annet er en skandale. Vil flertallet at en skogsarbeider på Hedmarken skal betale tunnelen via skatten i stedet for de som bruker tunnelen så skal den faktiske bruken selvsagt være gratis. Noe annet ville jo være veldig urettferdig. Tenke seg å måtte betale for bruken, helt uhørt!

Er helt enig her, brukerfinansiering er uhørt og helt urettferdig.. Det skal være betalt av fellesskapet, enten en bruker det eller ikke.. dette besørger nok Frk. Jensen til høsten.. Selv har jeg ikke fornyet mitt mitt autopass abonnement lenger enn til ut oktober 2013... Da regner jeg med at brikken kan kastes...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror dere virkelig på dette???

Denna regjeringa har ikke hatt handlekraft før og får det garantert ikke etter valget heller HVIS de vinner!!

Og SELV om det ble skifte, skal det mange milliarder og mange ÅR til for å ta igjen etterslepet på vedlikehold, utstyr i sykehus ++++

Og HVIS det blir TENKT realisert, hvor mange år med utredninger fra komitéer skal til? OG: Kostnadene kommer til å mangedobbles med dette styresettet. Se bare på hva som er skjedd med noe så enkelt som nødsambandet? Osjlo kan FORTSATT ikke kommunisere med Søndre Buskerud!!

 

PS

Er Grubbegata stengt nå?

DS

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke på dette jeg da, men setter min lit til Frk. Jensen om at hun fjerne bompenger fra veiene... Regner med partiet hennes er troverdig.. og ikke løgnere

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det blir spennende og følge med på dette prosjektet her, tenker prislappen vil fort dobble seg, men det for en annen regjering stry med.

 

Spørsmålet er hvor mange ganger prisen vil doble seg. 1000 000 000,- nkr er nok bare startpenger. Men i motsetning til at et OL varer i noen få dager så vil tunellen stå til evig tid, det har en del å si.

Link to post
Share on other sites

Klart dette er valgflesk. Vestlandsvalgflesk. Nesten som statsfinansert pinnekjøtt. Regjeringen har skjønnt at vestlandet er i harnisk over den sentraliseringen som har foregått og at stemningen her vest er blitt amper. (Bare følg med på Bergens Tidende for tiden)

 

Jeg er glad for hver krone som investeres her vest - men det nytter ikke med å kaster noen tørre ben til den sultne hunden. Det regionene (og især vestlandet) trenger er mer reel politisk makt. Beslutninger som betyr noe skal tas i Bergen og Stavanger - ikke Oslo. Pengene bør ikke ta omveien til østlandet før en liten del blir allernådigst tilbakefordelt. Jeg tror om 20 år ser vi lokale fylkesting eller liknende som faktisk forvalter fornunftige budsjetter selv. Men immidlertid er det selvfølgelig kjekt med ny E39 og en skipstunnel på Stadlandet.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Klart dette er valgflesk. Vestlandsvalgflesk.

 

.....Det regionene (og især vestlandet) trenger er mer reel politisk makt. Beslutninger som betyr noe skal tas i Bergen og Stavanger - ikke Oslo. Pengene bør ikke ta omveien til østlandet før en liten del blir allernådigst tilbakefordelt. Jeg tror om 20 år ser vi lokale fylkesting eller liknende som faktisk forvalter fornunftige budsjetter selv. Men immidlertid er det selvfølgelig kjekt med ny E39 og en skipstunnel på Stadlandet.

Ikke glem at det bor noen sjeler nord for Dovre også... Og 700 km nord for Dovre ligger det geografiske midtpunkt i landet...

Mye verdiskapning i fisk, industri og olje nordover også, selv om Stvgr er "oljestaden". Har i grunnen lurt litt på "verdiskapningen" i hovedstaden, hvor beslutningene taes! Fanafjord har kanskje litt rett: fordel makta til regionene, så slipper vi en topptung adm. I Osjlo.

 

Dagens vits?: "Administrasjonsavdelingen er den eneste avdelingen her som går med overskudd!!"

 

Men som sagt, JEG tror ikke at Stadttunellen blir bygget på MAANGE år!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

'Stort alternativ' er estimert til 1.7mrd.

 

Joda, men erfaringene tilsier vel at et busjettestimat ofte havarerer i møte med virkeligheten. Ikke at det er ett problem, å budsjettere lavt for å få et vedtak og så måtte gi ekstrabevilgninger når de er i gang og det ikke kan stoppes er vel nesten som taktikk å regne for å få gjennom prosjekter politisk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...