Jump to content

Stad skipstunnel vil bli bygget


bellen

Recommended Posts

@Mouche Kan godt hende at jeg har formulert meg krøkkete, men det er nettopp det du henviser til jeg har forsøkt å formidle. Hensikten med en slik analyse i forkant av en investering er å se om fremtidig nytte for deg, meg og alle andre til sammen står i forhold til investeringskostnaden og kostnad til drift. Og om det skal være mulig å sammenligne nytte og kostnad må nytten beregnes i kroner. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da er vi helt enige da, i prinsippet i alle fall, men alltid vanskelig å bli helt enige om nytten for den enkelte for da kommer det i stor grad subjektive meninger inn, eller egoismen om du vil. At denne tunellen kan ha samfunnsmessig verdi er ikke vanskelig å se, men om den er tilstrekkelig stor til å forvsare investeringen er jeg langt mer usikker på. Din, og min, ferietur er uansett ikke noe jeg mener man i særlig stor grad skal vektlegge utifra en samfunnsmessig investering.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Enig i at dette ikke er enkelt å tallfeste. Men jeg tror de miljøene som utfører slike analyser har et sett med standardverdier de går ut fra. Feks verdien av en time spart reisetid for en person. 

 

Mouche skrev 4 minutter siden:

Din, og min, ferietur er uansett ikke noe jeg mener man i særlig stor grad skal vektlegge utifra en samfunnsmessig investering

 

Dette inngår i beregningene for annen infrastruktur som flyplasser, vei og jernbane. Så det bør tas med også for denne tunellen mener jeg. 

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev for 3 timer siden:

Regner med at BP-tråden "Vi som krysser oss gjennom skibstunnelen" blir godt mottatt.

Det vil få diskusjonen om klutebåter som krysser i smale skipsleier til å fremstå som en andakt på søndagsskolen.. 

Mindre båter kan komme gjennom uten motor. Soling er den mest effektive jeg har prøvd.  Vi vippet den opp i 1,5 knop. Uten seil. Hadde vært gøy å tatt den metoden gjennom. Turbåten ligger helt stille uten vind. 

De to siste turene rundt stadt har vært på flatt vann. Har en tur rundt i storm. Det var både ukomfortabelt og dyrt.  Men tror ikke jeg hadde brukt tunnellen hvis jeg skal forbi. En seilbåt klarer det fint. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 9 minutter siden:

Mindre båter kan komme gjennom uten motor.

 

Jeg regner med at det vil bli merkbar strøm avhengig av tidevannet. Kanskje man kan ri på den bølgen . . . ?  Men litt kjedelig hvis tidevannet snur når man er halvveis . . .

 

Håper tunnelen blir ferdig mens jeg enda er i form til å teste den. Men det blir for motor uansett . .

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Forventet nytte av Stad skipstunnel er redusert med over 1 mrd. kroner (over 60 prosent) siden regjeringens konseptvalg i februar 2015. Netto nytte er redusert fra -1,4 mrd. kroner i KS 1 til -3,1 mrd. kroner i våre vurderinger.

 

https://osloeconomics.no/wp-content/uploads/Kvalitetssikring-KS2-av-Stad-skipstunnel-Rapport-med-vedlegg-uten-vedlegg-2.pdf

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Mouche said:

Og hva betyr kvantifisere i kroner noe annet enn at det SKAL måles i kroner? Og hvordan kan du, eller jeg, måle i kroner nytten av en slik tunell når vi ferdes rundt i vår fritidsbåt i vår ferietid, en tid som hverken har en utgidt eller en inntekt?

 

Tja, det er vel det beløpet en ville vært villig til å betalt for å benytte tunnelen.

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev for 5 timer siden:

 

Tja, det er vel det beløpet en ville vært villig til å betalt for å benytte tunnelen.

 

Et litt spennende spørsmål med tanke på viljen, eller mangel på sådan, når det gjelder å betale bompenger på veien. Burde det ha vørt gjort noen undersøkelser om dette? Og kanskje innført "bompenger" her?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tunnelen kan sees på som et sikkerhetstiltak for skipsfarten. Sikkerhetstiltak lar seg ikke alltid regne hjem i kroner og øre men de er likevel ønskelig å gjennomføre av andre årsaker, og man får investeringene tilbake på poster som ikke er hensyntatt i den økonomiske vurderingen.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 3.12.2020 at 17.32:

Enig i at dette ikke er enkelt å tallfeste. Men jeg tror de miljøene som utfører slike analyser har et sett med standardverdier de går ut fra. Feks verdien av en time spart reisetid for en person. 

 

 

Dette inngår i beregningene for annen infrastruktur som flyplasser, vei og jernbane. Så det bør tas med også for denne tunellen mener jeg. 

 

 

I motsetning til det meste på dette forumet, hvor jeg er rimelig nybegynner, nærmer dette seg faktisk noe jeg kan bittelitt om. Så kan jo forsøke å belyse dette :)

Det er ingen akseptert standard. Ringvirkningsberegninger tar gjerne utgangspunkt i SSBs kryssløp, men resultatet er avhengig av hvor dypt i kryssløpet man ønsker å gå. Direkte virkninger er relativt greit å beregne om man har tilstrekkelig datagrunnlag, men så kommer man til indirekte, konsumeffekter, kataklytiske effekter osv. 

For konsumeffekter så er regelen generelt slik at jo lengre ned man går, jo mer "resirkulerer" man pengene . 
Overforenklet og rent hypotetisk eksempel med bare forbrukere (de som jobber med dette kommer til å si at dette var en dårlig beskrivelse):
Først betales det avgift for å passere tunellen og bedrifter sparer penger på å gå gjennom tunnellen i stedet for rundt. Så betales disse pengene ut i lønn og annet. Så brukes disse pengene på f.eks. mat. Så går den ansatte i matbutikken til frisøren. Så går frisøren på café...Her brukes ofte forskjellige typer modeller.

 

Panda-modellen fra Sintef er mye brukt, en del analyseselskap har egne modeller, Menon har f.eks. en som heter ITEM.

 

Dette ble veldig forenklet og litt fordummende forklart. Men dere forstår poenget ;)

 

Har ikke satt meg inn i denne analysen, men på generelt grunnlag pleier de samfunnsøkonomiske konsekvensene av politisk ønskede prosjekter i alle deler av landet (med unntak av sentrale Østlandsområdet) bli vurdert optimistisk.
Det ville ikke overraske om det samme er tilfelle her og at økonomien i prosjektet fort kan være dårligere enn anslaget er her. 
På den andre siden skal man huske på at beregningene ble gjort i 2018, med tilnærmet full syssesletting, fra et keynesianistisk synspunkt (det er jo mange av den overbevisningen i Norge), kan ting stille seg annerledes nå.

Som en digresjon, så er min oppfatning at Oslo Economics er blant de bedre som gjør slike analyser, men også de blir fort optimistiske når det gjelder infrastrukturprosjekter utenfor Østlandet :)

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Mouche skrev 1 time siden:

Noen tanker om hva prisen vil bli, eller bør bli, for passering med en fritidsbåt?

 

Mener du at det er planlagt betaling for bruk av tunnelen? Jeg kan ikke erindre å ha lest om dette. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 1 minutt siden:

 

Mener du at det er planlagt betaling for bruk av tunnelen? Jeg kan ikke erindre å ha lest om dette. 

 

Vet ikke, men det er vel en kostnad forbundet med å lage og vedlikehold en slik tunell, og da tenker jeg at det kanskje ikke er helt urimelig at brukerne bidrar på et eller annet vis?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Der har du et poeng @Mouche  Hva om de legger opp til en prisstruktur som gjør at årlig inntekt blir tilsvarende 1/4-del av inntekten fra turistene som går på taket av Operaen. Det må jo være passelig i og med at kostnaden for tunellen er omlag 1/4-del av kostnaden for Operaen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 2 timer siden:

Der har du et poeng @Mouche  Hva om de legger opp til en prisstruktur som gjør at årlig inntekt blir tilsvarende 1/4-del av inntekten fra turistene som går på taket av Operaen. Det må jo være passelig i og med at kostnaden for tunellen er omlag 1/4-del av kostnaden for Operaen?

😂

Den slår jeg til på. Jeg bor i oslo, men har aldri vært på operataket, men vil absolutt gå igjennom tunellen når den er ferdig👍👍

Link to post
Share on other sites

Dette hørtes gøy ut. Kanskje vi kan gjette oss til et overforenklet regnestykke?

Her er altså premisset at det bare er turistene som skal være en del av regnestykket og at Operaen ikke har noen inntekt fra andre enn turister. 

 

8 millioner mennesker passerte broen over til Operaen de første 4 årene

 

La oss gjette at 10% var turister

 

En danske på tur legger igjen 570 kroner per døgn i gjennomsnitt.

 

Så om vi forsiktig antar at vårt danske eksempel tilbringer én dag i byen, om han først tar turen over på operataket, får vi 200 000 turister ganget med 570 kroner delt på 4 , som blir 28,5 millioner kroner.

 

Om det er 100 passeringer gjennom skipstunnellen, hver dag, hele året, blir det 28 500 000 kroner delt på 36 500 passeringer. Det blir 780 kroner per passering, som tilfeldigvis er omtrent hva det koster for en billett på første rad i Operaen! :clap:

 

 

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev 20 minutter siden:

En danske på tur legger igjen 570 kroner per døgn i gjennomsnitt.

 

Så om vi forsiktig antar at vårt danske eksempel tilbringer én dag i byen, om han først tar turen over på operataket, får vi 200 000 turister ganget med 570 kroner delt på 4 , som blir 28,5 millioner kroner.

 

Om det er 100 passeringer gjennom skipstunnellen, hver dag, hele året, blir det 28 500 000 kroner delt på 36 500 passeringer. Det blir 780 kroner per passering, som tilfeldigvis er omtrent hva det koster for en billett på første rad i Operaen! :clap:

Nei, dette blir feil. Det er inntektene fra å gå på taket på operaen som skal legges til grunn, ikke hva turistene legger igjen i Norge. 

Link to post
Share on other sites

Vi skraper sammen tyggisen turistene spytter ut på Operataket og skaper et ekspresjonistisk kunstverk som selges til den dekadente eliten for 100 millioner kroner hvert år. Dette er allmenn kunnskap for Oslofolk som vet best hva de snakker om. Pengene brukes til å bygge kulturbygg som står tomme for ikke å gjøre dem skitne av vanlige folks fotavtrykk.  

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev for 8 timer siden:

Dette hørtes gøy ut. Kanskje vi kan gjette oss til et overforenklet regnestykke?

Her er altså premisset at det bare er turistene som skal være en del av regnestykket og at Operaen ikke har noen inntekt fra andre enn turister. 

 

8 millioner mennesker passerte broen over til Operaen de første 4 årene

 

La oss gjette at 10% var turister

 

En danske på tur legger igjen 570 kroner per døgn i gjennomsnitt.

 

Så om vi forsiktig antar at vårt danske eksempel tilbringer én dag i byen, om han først tar turen over på operataket, får vi 200 000 turister ganget med 570 kroner delt på 4 , som blir 28,5 millioner kroner.

 

Om det er 100 passeringer gjennom skipstunnellen, hver dag, hele året, blir det 28 500 000 kroner delt på 36 500 passeringer. Det blir 780 kroner per passering, som tilfeldigvis er omtrent hva det koster for en billett på første rad i Operaen! :clap:

 

 

Også må vi da trekke fra det båtturistene handler mat og diesel for på turen, for det gjelder jo som bilettbetaling på operataket. Burde ha litt skattelette også, da man jo må kjøpe båt for å bruke tunnellen. Tror båtfolket må få igjen penger fra fellesskapet for hver passering egentlig. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...