Jump to content

norskhavneguide.no - Ny nettside med oversikt over gjeste -og uthavner


jørn

Recommended Posts

Hei Jørn. Takk for deling 😊 Siden ble lansert for to uker siden, og fylles opp med bilder og info av båtfolket. Mange hundre havner har allerede fått bilde, men det gjenstår fortsatt en del. 
 

Mons: Hvis du finner unøyaktige plasseringer er det veldig enkelt å flytte havnene dit de skal være. Gå inn på havna og scroll ned til kartet. Rett over kartet fnner du link til å flytte havna. Jeg dobbeltsjekker og godkjenner fortløpende. Det er også mulig å legge til havner som mangler i kartet.

 

Olav

Link to post
Share on other sites

Hei Olav

Ser ut for at du har god kjennskap til siden.

Kanskje du kan si litt mer om den?

Hvem står bak, hvordan finansieres den og hvordan behandlers rettigheter til bilder osv?

Bra tiltak, men jeg tror den blir mer populær med åpenhet omkring slike ting.

Fant ingenting av dette med en rask kikk på siden.

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
On 6/11/2021 at 10:36 AM, norskhavneguide said:

Hei Jørn. Takk for deling 😊 Siden ble lansert for to uker siden, og fylles opp med bilder og info av båtfolket. Mange hundre havner har allerede fått bilde, men det gjenstår fortsatt en del. 

 

Hei! Super side, men savner noe info om eierskap og bruksrett til dataene som legges inn!?

 

Bra gdpr side (litt usikker på hvor byggevarer kommer inn, men 😋

Link to post
Share on other sites

ttyridal skrev 9 minutter siden:

Hei! Super side, men savner noe info om eierskap og bruksrett til dataene som legges inn!?

 

Bra gdpr side (litt usikker på hvor byggevarer kommer inn, men 😋

Disse tingen er ikke på plass, og er også årsaken til at jeg ikke har bidratt til siden, på tross at jeg har et stort antall dronefoto over uthavner i Ryfylke. 

Link to post
Share on other sites

ttyridal skrev for 6 timer siden:

 

Nei... Tok kontakt med personen bak siden og spurte. Han virket "fornøyd" med at bruksrett (og formål) på bidrag sto uavklart, dessverre.

 

Dette er et veldig viktig poeng. Spesielt med tanke på bilder og at datasett er tilgjengelig for andre bidragsytere til nettstedet.

 

Så et sidespor: Har fundert litt å lage et eget nettsted som samler gjestehavner men som har noe mer funksjonalitet utover bunkringsmuligheter. Eksempelvis omtaler, kommentarfelt pr. havn, bilder, kapasitet, "se medlemmer nær meg" osv. Så om noen andre har lyst å nerde med meg, ta kontakt :-)

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev On 21.7.2023 at 21.21:

Disse tingen er ikke på plass, og er også årsaken til at jeg ikke har bidratt til siden, på tross at jeg har et stort antall dronefoto over uthavner i Ryfylke. 

 Det blir vel det samme som om du laster opp et bilde her på forumet? Eller er det noe jeg ikke ser her?

 

Jeg har hatt stor glede av Norsk havneguide, og har flere ganger lastet inn bilder og beskrivelser som jeg tenker kan være til hjelp for andre som besøker havnen.  Når en laster opp bilder får en og en instruks om at kun bilder en har tatt/har rettigheter til kan lastes opp. Bidragsytere blir også kreditert med brukernavn for bidraget (om en ikke vil være anonym).

 

 

Link to post
Share on other sites

35 minutes ago, landsfaderen said:

Eksempelvis omtaler, kommentarfelt pr. havn, bilder

Det er jo litt dit denne norskhavneguide er på vei. Eller kunne være på vei. Jeg synes ideen bak siden er super og det er lagt på noen praktiske og fancy muligheter. Men det lukter litt at siden blir (delvis) lukket når de har fått samlet inn nok data, gratis. ("...beholde dette som premium feature" står bla som kommentar i html-koden)

 

Skal ikke være for hard med å dømme. Det kan godt være et hobby prosjekt, tenkt åpent og fritt. Kan også tenkes alle brukergenererte data forblir fritt tilgjengelig. Problemet er at personen bak er utydelig (vil ikke skremme vekk bidragsytere?) Det hadde vært mye ryddigere om det ble spilt med åpne kort fra start, når man får båt-folk-flest til å gjøre grovarbeidet. 

 

@Fantino

Vi liker alle gratis, men serverleie osv koster penger, særlig om siden blir populær og får mye trafikk.  Igjen åpenhet og ryddighet omkring bruk hadde "løst dette" for min del.

 

@Bergen Ja, det får man.  Hadde du synes det var greit om dine bilder ble trykket i f.eks havneguiden bøkene, til en pen fortjeneste for utgiver? Uklart om du sier ja eller nei til det nå.

 

 

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev 31 minutter siden:

et blir vel det samme som om du laster opp et bilde her på forumet? Eller er det noe jeg ikke ser her?

 

Jeg har hatt stor glede av Norsk havneguide, og har flere ganger lastet inn bilder og beskrivelser som jeg tenker kan være til hjelp for andre som besøker havnen.  Når en laster opp bilder får en og en instruks om at kun bilder en har tatt/har rettigheter til kan lastes opp. Bidragsytere blir også kreditert med brukernavn for bidraget (om en ikke vil være anonym).

 

 

Jeg laster ikke opp hundrevis av dronefoto over havner og uthavner i dette forum. Problemet er at det er veldig uklart hva  bildene kan brukes til i ettertid og om eier kan kommersialisere dette. Nettsiden ble også tidligere brukt som en privat reklameplass for egne tjenester og jeg har ved flere anledninger opplevd et voldsomt press på mail/messenger om å levere fra meg bilder fra innehaver av siden.  Hvis jeg skal bidra med en masse bilder til et slik forum (som egentlig er lite verdt uten bilder) så vil jeg vite at dette er et fellesprosjekt av og for båtfolk. 

Link to post
Share on other sites

Når jeg laster opp et bilde gjør jeg det på dette vilkåret;

Du beholder eierskapet til bildet ditt, men du gir oss tillatelse til å bruke det på alle flater (denne siden og sosiale medier). Du blir alltid kreditert, med mindre du ønsker å ikke bli det.
 

Jeg ser ikke helt hvordan eier av siden med dette kan trykke dem i en bok. Jeg tror og den tiden hvor en tjener penger på trykksaker er forbi.

 

Jeg ser på et bilde som dette som et bidrag fra meg til andre båtfolk, på lik linje med om jeg laster opp et bilde her på forumet, eller på en gruppe på FB hvor noen har et spørsmål som jeg kan bidra med. 

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev 11 minutter siden:

 

 

Jeg laster ikke opp hundrevis av dronefoto over havner og uthavner i dette forum. Problemet er at det er veldig uklart hva  bildene kan brukes til i ettertid og om eier kan kommersialisere dette. Nettsiden ble også tidligere brukt som en privat reklameplass for egne tjenester og jeg har ved flere anledninger opplevd et voldsomt press på mail/messenger om å levere fra meg bilder fra innehaver av siden.  Hvis jeg skal bidra med en masse bilder til et slik forum (som egentlig er lite verdt uten bilder) så vil jeg vite at dette er et fellesprosjekt av og for båtfolk. 

Om du driver med dronefotografering som yrke/næring så har jeg forståelse for at du holder litt igjen på å dele bilder, men for slike som meg ser jeg null nedside ved å dele bilder.

 

Betalingsvilje for å kjøpe på denne typen tjenester er også ganske lav, så er min påstand er at om det skjer er siden død innen kort tid.

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Bergen said:

Jeg ser ikke helt hvordan eier av siden med dette kan trykke dem i en bok

 

De kan legge hele siden bak betalingsmur. samme sak, annen teknologi.

 

Verdien av en slik samling informasjon er høyst reell: https://www.harbourguide.com/no/ 

Den sentrale forskjellen er at her er det gjort et innhenting og redigeringsarbeid av forfatterene.

 

Dersom du vil gjøre arbeid, gratis, for andre, står du selvsagt fritt til det. 

 

Hadde det vært klart og tydelig at dette er dugnad, fritt tilgjengelig (for "all fremtid"), for alle, så hadde det vært helt supert. Igjen, problemet er at akkurat det ikke er klart og tydelig.

Link to post
Share on other sites

ttyridal skrev for 14 timer siden:

 

 

 

Verdien av en slik samling informasjon er høyst reell: https://www.harbourguide.com/no/ 

Den sentrale forskjellen er at her er det gjort et innhenting og redigeringsarbeid av forfatterene.

 

Dersom du vil gjøre arbeid, gratis, for andre, står du selvsagt fritt til det. 

 

Også Harbourguide har et kommentarfelt hvor brukere kan dele erfaringer (men ser at det er lite brukt), selv om dette er en betalingstjenste hvor noen tjener penger, så ser jeg ikke det som en grunn til å ikke bidra med erfaringer og tilleggsopplysninger.

 

Jeg anser ikke at det å dele erfaringer er arbeid som jeg forventer "lønn" for, om noen andre kan ha nytte av mitt bilde og kommentar i havneguiden, så er det belønning godt nok for meg,

 

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev 28 minutter siden:

Også Harbourguide har et kommentarfelt hvor brukere kan dele erfaringer (men ser at det er lite brukt), selv om dette er en betalingstjenste hvor noen tjener penger, så ser jeg ikke det som en grunn til å ikke bidra med erfaringer og tilleggsopplysninger.

 

Jeg anser ikke at det å dele erfaringer er arbeid som jeg forventer "lønn" for, om noen andre kan ha nytte av mitt bilde og kommentar i havneguiden, så er det belønning godt nok for meg,

 

Tror de færreste forventer ‘lønn’ for slikt, men derimot at informasjonen skal være fritt tilgjengelig for menigmann. En dugnad for fellesskapet mao. Å putte denne informasjonen bak betalingsmur i etterkant blir jo som om Jehovas-vitner forstanderen selger foreningshuset for egen profitt etter at dugnaden er ferdig..

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 3 minutter siden:

Å putte denne informasjonen bak betalingsmur i etterkant blir jo som om Jehovas-vitner forstanderen selger foreningshuset for egen profitt etter at dugnaden er ferdig..

Fantastisk sammenligning :-)

 

Men vi har vel heller ingen garanti for at Ingar i fremtiden innfører en betalingløsning for å være med på BP? Eventuelt slår av serverknappen slik at vår "dugnad" slutter å eksistere?

Om det skulle skje, så er min "dugnad" fortsatt såpass beskjeden at jeg lever greit med at både BP og Havneguiden skulle bli betalingstjenester.    

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev 22 minutter siden:

Fantastisk sammenligning :-)

 

Men vi har vel heller ingen garanti for at Ingar i fremtiden innfører en betalingløsning for å være med på BP? Eventuelt slår av serverknappen slik at vår "dugnad" slutter å eksistere?

Om det skulle skje, så er min "dugnad" fortsatt såpass beskjeden at jeg lever greit med at både BP og Havneguiden skulle bli betalingstjenester.    

Helt klart ingen garantier, men tross alt åpne diskusjoner her inne ved eier ift reklamefinansiering, gode muligheter for å gi tilbakemelding (egne fora) og spørsmål om abonnement kunne være aktuelt. Var vel og en prøveordning med reklamefritt abonnement. Så adskillig klarere intensjoner om ikke annet! Jeg trodde forresten Ingar hadde solgt seg ut for noen år siden, men mulig jeg har misforstått. Jeg lever også godt med dette, er jo gi og ta. Har lært utrolig mye her. Men har som sagt brukt en del ‘døgnflue-sider/apper’ med maritim vinkling og er litt allergisk mot de. Spørsmålet er vel om kommende generasjon gidder å være aktive over slikt forum. Har en mistanke om at snittalderen her inne er rimelig høy 😁

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...