Jump to content

Vannvarmer eller luftvarmer? Erfaringer?


Yankee

Recommended Posts

Skal montere varmer i 32 fots båt med kalesje. Først tenkte jeg luftvarmer og spurte om råd til valg av merke. Nå er jeg blitt litt i tvil, burde jeg heller montere vannvarmer og radiatorer? Har ikke generator så jeg ser stort pluss i å få varmt vann i krana, men vil jeg få bra varme under kalesje med dette? og tar det lenger tid å varme opp`? Kreves det mye å montere dette, og må det sirkulasjonspumpe? Blir strømbruken høy da? Håper noen har erfaring med dette som kan gi gode råd.

Link to post
Share on other sites

Heisann!!

 

Jeg har i dag en Eber d7 luftvarmer, men ville helt klart ha satset på en brukbar vannvarmer ved evt. ny-innstallasjon.

 

Ser mange fordeler: Vannvarme-kretsen integrert med kjølevannskrets i motor og derav motorvarmere/vannvarme ved stillstand samt motsatt oppvarming av varmekretsen når motoren er i drift.

 

En, eller flere, defroster(e) kan enkelt inegreres i kretsen om man i tillegg ønsker luftvarme.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Kommer også an på batteribank og tilgang til landstrøm ute og i hjemmehavn. Mener vannvarmer krever en god del mere strøm enn luftvarmer (mere stop og start av varmer, samt defrostere og/eller sirkulasjonspumper i tillegg). Begge systemer er gode, men hver til sitt bruk.

"Sistemann tar med flagget"

Link to post
Share on other sites

hei

visst du har mulighet for å plassere radiatorer i båten er det helt klart bedre med vannvarme da dette er stillegående , lite strømforbruk og jevnere varme , så visst du har mulighet for radiatorer ville jeg gått for vannvarmer du for jo varmtvann i tillegg også :wink:

Link to post
Share on other sites

Har i noen måneder studert mye på det samme, skal ha varme i 3 lugarer, 2 bad, salong, akterdekk og helst en liten lunk ved førerplass på fb.

Var i en lengre periode hekta på vannvarmer i sløyfe med motor, vv bereder og defroster, men er antagelig kommet til at det heller blir 2x4kw luftvarmere.

Dette pga at det blir vesentlig enklere på mange måter. Når man er fremme med luftslangen, er rommet så godt som oppvarmet. Man slipper også å felle inn små vifteradiatorer på ugunstige steder.

 

Har 80 l varmtvann, så når det er tomt er det på tide å rusle videre eller fyre generator.

 

Luftvarmere bruker betydelig mindre strøm enn et vannvarmesystem.

 

Vifteradiatorene viser seg å støye en del, men er usikker på hvor mye i forhold til en luftdyse.

 

Trist med gnagsår på vannsystemet som fører til tømming av motor.

 

Har defroster i dag som går på ferskvann fra vv bereder. Denne tror jeg ville fungere mer hensiktsmessig i sløyfe med motor, så jeg vurderer å bygge om dette.

 

Har også studert på muligheten for en defroster i tillegg som forsyner begge varmeanleggene med motorvame når dette er tilgjengelig (hvis det blir spor av varme ved 6 kn da).

 

Er usikker på om det er lurt å ta friskluft fra rom under dørken (som har rikelig tilgang) eller om det er bedre å dra tilførselslanger til akterdekk.

 

Dieseltilførsel har jeg tenkt å hente fra vannutskiller til generator og plassere pumpene også her slik at sugesiden blir så kort som mulig.

 

Håper det er ok at jeg blander disse problemstillingene inn i tråden?

Link to post
Share on other sites

Jeg skal bruke vinterferien på å bygge vannvarmesystem. Har undersøkt mye og slik jeg ser det er det kun silencio 1 og 2 viftene som bruker lite strøm og varmer skikkelig. Radiatorer bruker selvfølgelig ikke strøm, men man må ha mange for å få fart i sakene og det er plasskrevende. Ekstra sirkulasjonspumpe kommer du neppe til å trenge på en så liten båt.

 

silencio 1

silencio 2

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Er usikker på om det er lurt å ta friskluft fra rom under dørken (som har rikelig tilgang) eller om det er bedre å dra tilførselslanger til akterdekk.

 

Ville ikke gjort det, uansett hvor mye tilgang det på friskluft under dørken!

Hva om du får en lekkasje? Diesel, septik og mye annet kan gi lukt :puke: og/eller farlige situasjoner.

 

Tror også det er ulovlig, men det vil forhandler vite

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Ja vifteradiatorer tar luften direkte fra baksiden, eg har laget meg en flens her og slange derfra som henter friskluft utenfra. Har også byttet vifter til stillegående, knapt hørbare, samt termostat på disse på hver lugar og kan dermed velge forskjellig temp på sovelugar og f.eks bad. Vannvarme er suverent, men det er mer arbeid og legge opp og koster mer. Er en redd for lekasje mot motor trenger denne ikke være med i kretsen.

Link to post
Share on other sites

Har et spørsmål når det gjelder lekkasje mot motor. Min yanmar4hj et-eller-annet (55hk) er ferskvannskjølt med egen varmeveksler. Slik jeg leser manualen er stussene mot varmtvannsberederen valgfrie. Kan jeg dermed sette kuleventil på både inn/ut slangen og stenge av hele varmesløyfa ved lekkasje uten at dette går ut over kjølingen på motoren? Tror svaret er ja. Hva tror dere? I så fall stenger man disse og fyller på ny kjøleveske på motoren ved lekkasje.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Har et spørsmål når det gjelder lekkasje mot motor. Min yanmar4hj et-eller-annet (55hk) er ferskvannskjølt med egen varmeveksler. Slik jeg leser manualen er stussene mot varmtvannsberederen valgfrie. Kan jeg dermed sette kuleventil på både inn/ut slangen og stenge av hele varmesløyfa ved lekkasje uten at dette går ut over kjølingen på motoren? Tror svaret er ja. Hva tror dere? I så fall stenger man disse og fyller på ny kjøleveske på motoren ved lekkasje.

 

Hei

 

Eg kjenner ikkje din motor, men på min Yanmar 2GM20FC så var det to blindbpluggar som eg tok ut då eg monterte ein defrostar. Det var altså ikkje ei sløyfa som ein forlengar. Stenging av sløyfa, t.d. pga. at ein slange vil bli flatklemt vil ikkje føra til manglande kjøling av motoren.

Om eg har forstått det rett så opnar ikkje termostaten for omløp i sløyfa før motoren er varm.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Heiv ut vannvarmeren idag (ødelagt) også en masse slanger å styr + en stor defroster som brute nok strøm.Setter inn en D4 Eber ,stillegående å bruker lite strøm og varmer mye mere .Men ok med vannvarmer på en måte da,får varma motor og varmtvannstanken.Men har 5kw agregat ombord ,så når dette først gikk i stykker .Så går jeg for rein luftvarmer,jeg syntes det varmer mye mer å bedre.Liker ikke dem store sløyfene med vannrør på motoren,gikk jo i stykker her .Da mista jeg all kjøling på motoren,greit nok når du finner ut av det etterpå .Men var glad jeg hadde to motorer da,varmeren gikk bare på den ene motoren.Skal du legge opp vannvarme og radiatorer,så er det kostbart å det er også syntes jeg da ikke bra nok.Kalde vintere så fikk jeg ikke opp varmen,men det får du med luftvarmer.Er vel endel grader lavere enn luftvarmer ,men det er sikkert flott om du har vifter (defroster) montert rundt i båten.Ikke bare radiatorer ,det syntes ikke jeg funker bra nok om du bruker båten på vinteren .Men hva som er best ,veit ikke jeg men.Jeg går for luftvarmer nå,da jeg syntes det er best. Fikk montert mye idag,men mangler potta til eksosen å forbrenningslufta.

PS: Har jo en stor defroster til overs jeg nå da :wink:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Begynner å helle tilbake til luftvarmer......

 

Hvor er det mest fornuftig å montere den? I motorrommet? Har nokk av plass der, og slipper jo eventult søl ved service inni båten. Bør det da legges en slange ut et sted for å ta inn luft til varmeren? Er vel ikke helt best å ta luft direkte fra motorrommet...

 

Hvor stor tank trenger man til diesel? lurte litt på å bare hive inn en vanlig påhengstank til dette. Lett å ta ut for fylling så en slipper dette dieselgriset i båten.....

Link to post
Share on other sites

Liker ikke dem store sløyfene med vannrør på motoren,gikk jo i stykker her .Da mista jeg all kjøling på motoren,greit nok når du finner ut av det etterpå .Men var glad jeg hadde to motorer da,varmeren gikk bare på den ene motoren.Skal du legge opp vannvarme og radiatorer,så er det kostbart å det er også syntes jeg da ikke bra nok.

I utgangspunkt skal sentralvarmeanlegg ikke kobles til motor uten bruk av varmeveksler eller bereder med dobbel sløyfe.

Ved innstallasjon av luft og vannvarmer skal vurdere muligheten med levering av kalorier til de områdene som skal varmes opp. Vannvarmeinstallasjon er mer kostbar og krever mer kunnskap av installatør der fleste radiotorer leverer kun 200-400w per stk.

Min erfaring er at luftvarmer kan ikke sammenlignes brukbar installasjon med vannvarmer.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke rare forskjellen i strømforbruk på et vannbåret/luftbåret system om man har tenkt på dette under installasjonen. Vifte konvektorer som Fai silencio/Eber Helios bruker svært lite strøm. "defrostere" har primitive vifter/motorer som er ment brukt når motoren går hvor strømforbruk ikke har betydning. Vannvarme blir nok for de mer teknisk interesserte som er villig til å prøve seg litt mer fram og legge mer tid og penger i oppvarmingen. Jeg for min del har valgt å ikke koble kretsen til motoren. Om jeg gjør det senere blir det med varmeveksler, men drivstofforbruket på vannvarmeren er så lavt at jeg skal ha ganske mange driftstimer før det blir lønnsomt i og med at jeg ikke bruker båten om vinteren.

Link to post
Share on other sites

En vattenvärmare drar normalt mindre ström än en luftvärmare. Cirkulationspumpen drar inte lika mycket som en vifte. Värmarna är det nog ingen större skillnad på. Om man vill kan man ju sätta i en Refleks/Glembring eller liknande som inte drar nån ström alls förutom cirkulationspumpen. Komforten blir mycket högre med en jämnare vattenvärme än en luftvärmare som bråkar. Man behöver inte ha viftekonvektorer om man har plats nog till vanliga.

Om man bara använder värmare enstaka nätter kan det nog duga med en luftvärmare.

Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt vannvarmer (motorbåt) fordi jeg da kan bruke motorvarmen i samme systemet. Dvs. at dieselvarmeren kun er for bruk når jeg ligger stille. Dessuten får jeg også varmtvann.

 

Litt komplisert system, men jeg liker å mekke slikt.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

At vannvarmer bruker mindre strøm, vil gjennspeile seg direkte i varme-effektombord antar eg. En radiator vil aldri kunne varme/tørke opp slik blåst luft gjør. Strømforbruk må sammenliknes ved lik tilført varme !!

 

Plassering...tja i motorrom er jo genialt, da slipper du unna støy lettere. Tikking fra pumpa har eg sett fleire klager på.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Vannvarme må da være det ideelle, men mer arbeidskrevende og betydelig dyrere ferdig installert. Du får varmtvannstanken i samme sløyfa, radiatorer som ikke bruker strøm der det er formålstjenlig, du kan legge opp rørsløyfer under dørker og køyebunner med effekt som varmekabler og i tillegg kople til en defroster eller to for bruk som vifteovn når ekstra oppvarming kreves. Alt i alt et mye bedre anlegg enn en vanlig simpel luftvarmer, men det må planlegges skikkelig for å få et velfungerende anlegg. For en båt som brukes hele året må da vannvarme være helt suverent!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...