Jump to content

Oppjustering 9,9 Tohatsu


kjma

Recommended Posts

Har en 2001 mod 9,9 Tohatsu som er bygget om til 15hk.

Du kjøper ny forgasserkammen som sitter på innerdelen av svinghjulet, (tenningsplaten), den er mye større på 15hk. Denne kammen glir på et lite plastikkhjul som sitter på en arm fra forgasserspjeldet.

Enkleste måten å bytte kammen er å først ta av svinghjulet, da kommer du mye enklere til skruene som holder kammen. Husk at mutteren som holder svinghjulet er links.

Noen modeller har også en sperre som sitter inne i gasshåndtaket på rorkulten. Denne kommer du til etter at du har demontert gummihåndtaket på rorkulten, det sitter fast med en skrue.

Det kan også være nødvendig å justere fortenningen slik at motoren får mere fortenning ved fullt gasspådrag.

Brukte selv ca 1/2 time på denne jobben. Måtte bruke ters for å løsne svinghjulet.

 

Lykke til.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Har en 2002 mod Tohatsu som eg ønsker å justere opp til 15 hk. Er det noen som kan gi meg et tips om hvordan dette gjøres?

Du er sikkert klar over det, men jeg vet ikke om det er noe heldig for garantien å gjøre en slik operasjon. Muligens går det greit hvis motoren i utgangspunktet er godkjent og bygget for 15HK. Men er importør litt tverr, kan du risikere at de benytter anledningen til å slippe unna noe som normalt er garantijobb. Det er i så fall surt på en så ny motor. Selvsagt kan man reversere modifikasjonen før evt. reklamasjon. Men det er for det første litt arbeide, i tillegg til at importør sikkert vet om muligheten til å ta ut mer og dermed kanskje er på utkikk etter tegn på modifikasjoner. Tror jeg ville sjekket hvordan importør stiller seg til en slik modifikasjon...
Link to post
Share on other sites

Du er sikkert klar over det, men jeg vet ikke om det er noe heldig for garantien å gjøre en slik operasjon. Muligens går det greit hvis motoren i utgangspunktet er godkjent og bygget for 15HK. Men er importør litt tverr, kan du risikere at de benytter anledningen til å slippe unna noe som normalt er garantijobb. Det er i så fall surt på en så ny motor. Selvsagt kan man reversere modifikasjonen før evt. reklamasjon. Men det er for det første litt arbeide, i tillegg til at importør sikkert vet om muligheten til å ta ut mer og dermed kanskje er på utkikk etter tegn på modifikasjoner. Tror jeg ville sjekket hvordan importør stiller seg til en slik modifikasjon...

Var nettopp ute for et slikt tilfelle med nevnte motor. Forhandleren gjorde denne operasjonen mot et pristillegg på kr. 500. (Han ville ikke si hva det var han gjorde, men det tok max. 5 minutter på bakrommet.) På garantibeviset (2 år) står det ingenting om at denne operasjonen er foretatt. På kjøpekontrakten står det at det er en 9.9 hester som er "justert". Jeg regner med at garantien er fullt gyldig. Og ja - det er derfor jeg har en 5 hk Mercury til salgs  :confused:
Link to post
Share on other sites

   (Han ville ikke si hva det var han gjorde, men det tok max. 5 minutter på bakrommet.)

 

Kammen kan byttes svært raskt uten å ta av svinghjulet, men du trenger da en svært kort vinklet skrutrekker for å løsne skruene som holder den. Du har en klaring på bare noen centimeter under skruene. Går ut fra at forhandler har verktøy som kan brukes til dette.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Har en 2001 mod 9,9 Tohatsu som er bygget om til 15hk.

Du kjøper ny forgasserkammen som sitter på innerdelen av svinghjulet, (tenningsplaten), den er mye større på 15hk. Denne kammen glir på et lite plastikkhjul som sitter på en arm fra forgasserspjeldet.

Enkleste måten å bytte kammen er å først ta av svinghjulet, da kommer du mye enklere til skruene som holder kammen. Husk at mutteren som holder svinghjulet er links.

Noen modeller har også en sperre som sitter inne i gasshåndtaket på rorkulten. Denne kommer du til etter at du har demontert gummihåndtaket på rorkulten, det sitter fast med en skrue.

Det kan også være nødvendig å justere fortenningen slik at motoren får mere fortenning ved fullt gasspådrag.

Brukte selv ca 1/2 time på denne jobben. Måtte bruke ters for å løsne svinghjulet.

 

Lykke til.

Etter oppjustering var det da behov for å bytte propellen?

Har 20,5 gpsmålte knop på en Pioner 325 med motoren som 9,9.

De eldre utgavene av Tohatsu ble målt til 16,7 hk etter justering, er det et forventet resultat

på en 2002 modell og?

Link to post
Share on other sites

Vi har motoren på en RIB som er 3.30 lang og veier 50-60kg. Toppfarten har ikke økt etter at vi oppjusterte motoren. Når vi er 1 eller 2 personer ombord burde det vært en større propell,men vi ønsker at den planer med 4 personer ombord. Før motoren ble justert ville den ikke plane med så mangen ombord. Nå går det fint.

Forhandler sier at den er over 16hk, jeg vet ikke om dette er riktig. Bensinforbruket har økt en del slik at effekten nok er del større enn tidligere.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...