Jump to content

kjøpe båt i Sverige ?

sveiners

Recommended Posts

har tittet litt på båter på svenske blocket.se da jeg bor nære svenskegrensen og har campingvogn og båt i svergie.. men kan jeg kjøpe båt der og ha den der men ta den over til norge i vintersesongen?? er det masse avgifter og tull for og få den over?? kan jeg som norsk statsborger ha båt i svergie uten og betale skatt og moms og slikt eller må den "importeres" først før det er lovlig?? :flag_sw:

Er du sikker på det Lasse. Jeg mener hvis båten er registrert og forsikret i Sverige må det da være mulig?

Reglene er vel ikke like strenge som når det gjelder bil?

Men om så skulle være, finnes det noen som er blitt stoppet og spurt om hvor båten er handlet, registrert?

For å ta et kanskje noe søkt eksempel da:

Om du registrerer båten i det internasjonale svenske registeret, bruker den til charter, en tur i Strømstad, så er det jo også lov til å bruke den til charter i Norge les Stena Line. Og da kan du også bruke den litt privat eller hva?

Er du sikker på det Lasse. Jeg mener hvis båten er registrert og forsikret i Sverige må det da være mulig?

Jo, reglene er like strenge. ER du nordmann har du ikke lov til å kjøre båt som er svensk registrert i norsk farvann. Båten bør for den saks skyld ikke være registrert i Norge, det rekker at den ikke er momset inn

Er du sikker på det Lasse. Jeg mener hvis båten er registrert og forsikret i Sverige må det da være mulig? Reglene er vel ikke like strenge som når det gjelder bil?

Jo, de er samme regler som gjelder her. Så fort du er en meter over grensa er det smugling hvis du ikke har tenkt å fortolle båten hvis da ikke reglene er endret i det siste.

Men om så skulle være, finnes det noen som er blitt stoppet og spurt om hvor båten er handlet, registrert?

Det er en annen sak, men ulovlig er det hvertfall. En kjent sak er nordmenn med hytter i Sverige som "sniker" seg over til Norge for å fylle diesel :smiley:

For å ta et kanskje noe søkt eksempel da:

Om du registrerer båten i det internasjonale svenske registeret, bruker den til charter, en tur i Strømstad, så er det jo også lov til å bruke den til charter i Norge les Stena Line. Og da kan du også bruke den litt privat eller hva?

Er du sikker på det da? Det kreves en masse papirer/sertifikater m.m for å drive chartertrafikk så det tror jeg ikke er noe alternativ for en vanlig fritidsbåteier.

Nei jeg er ikke sikker, kun en tanke....!

De norske lovene, både når det gjelder skatt og avgifter, er formulert slik at dersom noe er gjort hovedsaklig for å spare skatt/avgifter så har myndighetene gjennomskjæringsrett. DVs at de kan pålegge avgifter om formålet med transaksjoner/handlinger utelukkende er for å spare skatt/avgifter.

Om man leser ligningens ABC så står det der at alle former for firmabåt ikke er skatte- og avgiftsfradragsberettighet (jøss det var et fint ord). Skal man ha båt og ha den i næring, da skal det være virkelig næring. Ikke at man leier ut til seg selv eller venner og familie og sånt. Og bruker du da båten privat så skal du fordelsbeskattes for dette på din private inntekt. Jeg vet om et selskap som driver utleie av lystbåter - se Khamsin.no

Myndighetene liker ikke båt og firmaer og sånt. Rederier er noe helt annet - men da er det rendyrket næringsvirksomhet der drift av båten kan legges i eget selskap etc etc. Skatteregimet der kalles Rederiskatt

Og det er samme folk som sjekker skatt og moms - dvs de lokale ligningskontorene. Og de har en tendens til å se dette i sammenheng på bokettersyn

Det har ingenting med bil eller båt å gjøre. Det har med innførsel av en vare å gjøre. Så snart den er innført, plikter du å fortolle dvs. betale mva. og eventuell toll og for båter også hk-avgift.

ER du nordmann har du ikke lov til å kjøre båt som er svensk registrert i norsk farvann. Båten bør for den saks skyld ikke være registrert i Norge, det rekker at den ikke er momset inn

Nei, det er feil, det er saktens fullt tillatt for en nordmann å føre en svenskregistrert båt i norsk farvann, også om nordmannen eier båten selv, MEN da må den fortolles. For utlending som ankommer på egen kjøl eller i egen bil for midlertidig opphold gjelder det et unntak (Tolltariffens innledende bestemmelser § 13 om jeg husker rett i farten)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Det er helt rett Worse - jeg skrev feil i det du har sitert. Jeg mente at båten ikke burde være registrert i Sverige (ikke Norge som jeg skrev). Dvs det er innførselen til Norge og dermed avgiftsplikten som er det avgjørende. Jeg vet ikke engang om det finnes et båtregister i Sverige, men det må det vel gjøres, for de snakker om å innføre fordonsskatt for båten når den står på land om vinteren, for et fordon behøver ikke å ha hjul for å være et fordon. (fordon=kjøretøy). Vi har det godt i Norge.

Det morsomme for myndighetene er jo at om man tar sjangsen på å ikke bli tatt så blir kostnaden for eieren antakelig høyere enn om man hadde inført varen lovlig. Bøter og annet snacks liker de godt.

Det morsomme for myndighetene er jo at om man tar sjangsen på å ikke bli tatt så blir kostnaden for eieren antakelig høyere enn om man hadde inført varen lovlig. Bøter og annet snacks liker de godt.

Dette blir litt billig retorikk. Det er av preventive hensyn man har bøter! Hvis det ikke hadde vært bøter så hadde det jo ikke vært noen fare (kostnad) forbundet ved å ta sjansen på å gjøre noe ulovelig. Håper å ha uttrykt meg klart? :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg tror kanskje vi snakker forbi hverandre her Mouche

I skattesaker som dette fort også blir (fordi man da ikke har oppgitt båten på selvangivelsen kanskje) kan man ilegge straffeskatt og bøter. Vet ikke om det samme gjelder på momsen, men blir man tatt for smugling så tar myndighetene frem gotteriposen sin og graver dypt. Et eksempel er de som i sommer har kjørt over feil bro på Svinesund og blitt tatt for smugling

Således har den totale straffen naturligvis en preventiv virkning på at man oppfører seg lovlig. Dog er det ikke alle som vet at man ikke kan komme unna ved "bare å betale den vanlige importavgiften" om man blir tatt. Det er mitt poeng. Man riskikerer inndraging av gjenstanden som er smuglet, bøter og om gjenstanden ikke blir inndratt - avgifter.

Et eksempel er de som i sommer har kjørt over feil bro på Svinesund og blitt tatt for smugling

Eller det kan være som meg, som bevist kjører over "feil" bro når jeg har litt for mye av de gjærede varer i baggasjerommet på bilen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

I skattesaker som dette fort også blir (fordi man da ikke har oppgitt båten på selvangivelsen kanskje) kan man ilegge straffeskatt og bøter.

Eh, vel, ja, kanskje jeg kom i skade for å glemme det et år eller ti, men der er jeg kanskje i godt selskap? :rolleyes:

Huff, nei, tror heller jeg later som jeg ikke leste det du skrev for da kan jeg fortsatt leve i troen på at den/de ikke skal oppgis! :wink:

Siste Sovjetstat? Det uttrykket er vel oppbrukt av en svensk minister som glemte/ikke visste at mikrofonen stod på? M.a.o. ikke bare G.Bush som gjør sånne feil!

Redigert av Mouche (see edit history)

............................................... Siste Sovjetstat? Det uttrykket er vel oppbrukt av en svensk minister som glemte/ikke visste at mikrofonen stod på? M.a.o. ikke bare G.Bush som gjør sånne feil!

Hvilken feil ?

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Hvilken feil ?

Siden Sovjetunionen er nedlagt så kan det jo være litt vanskelig å være en Sovjetstat? Regner med at du ikke er uopplyst, men ironisk! :rolleyes:

Eller mente du; ikke var klar over at mikrofonen stod på og kommer med uttalelser som ikke passer seg (i offisiellt øyemed)?

Tja. Både den svenske ministeren og GW sa sin hjertens mening. Ikke noe galt i det, i bunn og grunn.

Ærlighet varer lengst også i politikken... selv om politikerne sjelden er av samme oppfatning.. Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Politikere og advokater er de eneste yrkene jeg vet om hvor man kan lyve i omtrent alt man sier og gjør, og likevel beholde jobben. Ja, andre yrkeskriminelle også, naturligvis... Ellers kan jo til og med journalister i Se&Hør kan bli stilt til veggs for å lyve.

De rødgrønne klarer nok å holde et av løftene sine til slutt, men det kommer de til gjengjeld til å klare til gangs. De gikk jo til valg på at skattene skulle økes...?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Om noen reagerer på mitt medtak av advokater i dette, så husk at Elden ikke fant det dokumentert at noen av de tiltalte i det hele tatt hadde hatt noen befatning med Orderud-drapene, samtidig som Meling mener de "flyktige bevisene" for Krekars kontaktnett i hjemlandet som han subsidiert av norske myndigheter besøker, må være fabrikkert...

Enhver uten yrkeskriminell bakgrunn ville slitt med søvnproblemer i etterkant av å ha stått frem i media med slike påstander.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...