Jump to content

Frostvakt fra Clas Ohlson


Leading Edge

Recommended Posts

Kjøpte en frostvakt fra Clas Ohlson som jeg kjører sammen med en vifte og luftavfukter. Det var iallefall planen...Problemet er bare det at jeg klarer ikke å finne ut hvordan eller om frostvakten virker som den skal. Får den iallefall ikke til å virke som jeg hadde tenkt. Når jeg da ikke klarer å finne bruksanvisningen så er jeg litt lost for å si det pent.

 

Er det noen som har en slik som kan forklare hvordan den skal virke. Jeg hadde forventet at når jeg stiller de justerbare gradene til 5 som er det laveste så skulle den åpne for strøm når temperaturen kommer ned i 5 grader. DEt skjer imidlertid ikke. Ser ut som den åpner for strømgjennomgang når temperaturen stiger over 5 grader. DErsom jeg skrur den av slik at "snøfnugget" kommer frem så går den ikke på i det hele tatt.

 

Trodde ikke dette skulle være så vanskelig da det bare er tre knapper her pluss reset så jeg skjønner ikke helt om det er jeg eller frostvakten det er noe galt med :crazy:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Dette sier opplysningene på nettsiden:

Temperaturvakt.

Med frostvakt 5-30° C. Nøyaktighet ± 0,5°C. Måler temperaturen og slår av/på vegguttaket. Tilkoble en vifteovn eller et element. Justerbar av- eller påslag ved oppnådd verdi. For bruk innendørs. 230V/16A.

Artikkelnummer 36-1181

 

Det kan kanskje se ut som om den kan stilles til enten å stoppe strømmen når temperaturen kommer ned i 5 grader eller å slippe på strømmen ved denne temperaturen. Min kan se ut som om den kutter strømmen ved den innstillingen jeg angir. Saken blir da å finne ut hvordan jeg kan få den til å fungere motsatt altså å åpne for strøm ved 5 grader istedenfor å stenge strømmen....

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Trykk på "reset" knappen med en penn e.l. Etter dette tror jeg det er "power" og "pil opp" samtidig, for å kunne velge innslag ved stigende eller synkende temp. Gjorde det en gang på min, men kordtidsminnet slår til her

 

Det hørtes ut som et forsøk verdt. Da drar jeg rett ned i båten og prøver :flag:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

eg har denne sjøl. funker heilt topp. den skal stå på det flammesymbolet for å styre varme. snøsymbolet for å styrekjøleannlegg. men den kobler ikkje inn på innstilt temperatur , den slår inn når du kommer en grad under. også kobler den ut igjen straks du oppnår innstilt temperatur. i ditt tilfelle inn ved 4 grader og ut igjen ved 5 grader. den kobler ikkje umiddelbart inn om temperaturen faller unormalt fort som om en dør åpnes osv eller du nettopp har justert gradetallet å enheten. der er en liten forsinkelse.

Link to post
Share on other sites

jeg har en slik en. Det er en tidsforsinkelse på den om du har tuklet med den. Husker ikke hvor lenge - men minnes at det var 5 min. Derfor er det ekstra irriterende hvert år man er usikker på om snøstjerna skal være synlig eller ikke - for du må vente relativt lenge før det skjer noe når du først har stilt på den. Det er ikke slik at du bare kan trykke gradene opp og ned og forvente at den slår over når innstillingsgraden passerer den følte temperaturen. Du må vente. :rolleyes: Og det føles veldig lenge når sitter der.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hei,

Jeg skal lagre båten et sted der jeg kan ha tilgang til strøm, og i den forbindelse lurte jeg på å sette opp en slik som dette i motor rommet.

 

326096_7014_X_2005-09-09_082620_980.jpg

 

Hvor mye strøm kan en slik trekke om en setter den på svakeste varme vinteren igjennom?

Motor og alt slikt blir jo kjørt igjennom med frostveske osv, men vanntanken, koblinger og slikt er det jeg kunne tenke meg å holde unna frysing. Alt dette ligger i samme rom som motoren og da kunne jeg tenkt meg en slik i.

 

Tenkte det slik at når det er mindre enn 5 grader i motor rommet så skal den slå seg på, ellers skrur den seg av.

Spørsmålet er hvor mye strøm dette bruker, da jeg vil betale for bruken selvsagt.

 

Noen som har tips?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Hvor mye strøm kan en slik trekke om en setter den på svakeste varme vinteren igjennom?

Noen som har tips?

hur mye beror på hur godt motorrom o båt er isolert o hur kallt det blir i vinter :wink: .......

 

köp en sån her på Clas.....så har du snart en indikation.........hur kallt det blir i vinter blir svårare....

 

323760_X_2007-06-27_161638_986.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Den på bildet trekker 200W. Og du kan regne det som sikkert at når det er ned mot null bruker denne greia 200W hele tiden, da motorrommet ditt ikke er spesielt godt isolert. Luftekanaler, skrogbunn, åpninger til andre områder av båten. Ville nok ikke tatt sjansen på at 200W kan hindre vanntanken din i å fryse en kald vinterdag.

 

For øvrig har Biltema nå frostvakt til halve prisen av Clas O.

Link to post
Share on other sites

hur mye beror på hur godt motorrom o båt er isolert o hur kallt det blir i vinter :wink: .......

 

köp en sån her på Clas.....så har du snart en indikation.........hur kallt det blir i vinter blir svårare....

 

 

Ahh.. smart.. :)

Clas har pinadø mye kjekt gitt.. en slik som dette ved kontakten, deretter et slikt rele som kobler inn ved temp under 5 grader, og et slikt frostvakt varmeelement.. da burde motoren trives i vinter.. :D

Det er godt lyd-isolert, men hvor godt det er isolert mot varme vet jeg ikke.. men jeg kan tette igjen luftingen som ville ha sluppet inn kald luft direkte ned i motor rommet, den får da luft fra andre steder. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Den på bildet trekker 200W. Og du kan regne det som sikkert at når det er ned mot null bruker denne greia 200W hele tiden, da motorrommet ditt ikke er spesielt godt isolert. Luftekanaler, skrogbunn, åpninger til andre områder av båten. Ville nok ikke tatt sjansen på at 200W kan hindre vanntanken din i å fryse en kald vinterdag.

 

For øvrig har Biltema nå frostvakt til halve prisen av Clas O.

 

ok, men vil det evt. hjelpe å ha 2-3 slike på svakest varme, evt finnes det en annen løsning?

(jeg tapper selvsagt alle kraner tomme for vann, lar de stå åpne, løsner på koblinger på slanger osv.)

Har ikke lyst til at noe skal fryse i vinter :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Tenkte det slik at når det er mindre enn 5 grader i motor rommet så skal den slå seg på, ellers skrur den seg av.

Spørsmålet er hvor mye strøm dette bruker, da jeg vil betale for bruken selvsagt.

 

Noen som har tips?

Frostvakten du har bilde av trekker 200W, og termostaten er av/på. Den er ikke helt nøyaktig med hensyn til påmalt innstilling, men sjekker du med et termometer når bryteren slår ut og inn er den stabil. Den er også ganske robust med hensyn til å tåle fuktighet.

 

Jeg tror jeg ville tømt vanntanken, pumpe og rør i stedet for å satse på at en ovn holder deg over null.

 

Jeg bruker denne frostvakten som en ekstra-ovn som slår inn når det blir kaldere enn de andre ovnene klarer å henge med på. Jeg haret par hundre watt på i båten konstant når jeg ikke bruker den for å holde fuktigheten på et lavt nivå. Så gir frostvakten litt ekstra på de kaldeste dagene.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...