Jump to content

batterimåler?


virgovoyager

Recommended Posts

Rimeligst, og samtidig, mest anvendelig er denne her:

Bilde

Fra Biltema - art.Nr.:15-124 og koster 298.-  :seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Mener du denne kan erstatte et Battmeter? Kan den vise forbrukte og gjenværende Ampertimer?

Hei, PanPan!  :seeya: Jeg mener egentlig ingenting! Men virgovoyager spør jo om følgende:

.......noen som vet om det er noen billigere alternativ for å måle hvor mye strøm som er igjen?

 ...og selvfølgelig "helst en fast løsning" - og jeg kommer med forslag - men du vet, når penga ikke strekker til, så er jo egentlig et slikt multimeter et bra kompromis?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle få lagt inn en batterimåler i båten.

Har vært innom en båtforetning og hørt om dette, men det kosta 2500 kr  :seeya:

noen som vet om det er noen billigere alternativ for å måle hvor mye strøm som er igjen?

helst en fastløsning

Hei! jeg har voltmeter på ekkoloddet mitt, det gir en grei indikasjon på battbanken.
Link to post
Share on other sites

Har veldig lite peiling på strøm, men det jeg så for meg noe lignende den måleren på dette panelet.

 

http://www.biltema.no/products/productimag...p?iItemId=13262

 

Trenger ikke å vite nøyaktig hvor mange ampertimer, men noe som gir et visst inntrykk av hvor mye som er igjen på batteriet.

 

når hele panelet koster 200 kr bør det vel være mulig å få tak i en løs tilsvarende batterimåler til en billig penge?

 

er det rett og slett et voltmeter som sitter på det panelet?

 

så jeg kan bruke noe slikt som dette? : http://www.biltema.no/products/productimag...p?iItemId=17363  

 

grunnen til at jeg ikke bruker multimeter er at batteriet sitter i motor rommet som er klønete og komme til i.

Link to post
Share on other sites

når hele panelet koster 200 kr bør det vel være mulig å få tak i en løs tilsvarende batterimåler til en billig penge?

Dette panelet viser ikke hvor mye strøm du har igjen på batteriet. Dette måler kun spenning på opp til 2 batterier. Dette er etter min mening noe av det simpleste du kan få når det gjelder spenningsmåling. Det viser ikke hva spenningen er, men bare en grønn og rød skala.

Tror du er bedre tjent med et rent voltmeter fra VDO e.l.

 

Det du sansynligvis er på utkikk etter er ett "battmeter" ( som blir en del dyrere ), som du finner på leverandør sidene. Feks her : Battmeter kr. 1999

 

PS : Et søk i "Emneoversikten" vil også gi deg mange treff på dette  :seeya:

 

[glow=red,2,300] GeV[/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Har ikke råd til noe så fine greier  :seeya: budsjettet til båten er for lengst knust.

 

Men vil ikke et voltmeter gi meg en viss ide om når det begynner å bli på tide å spare på strømmen??

 

trenger som sagt ikke noe veldig nøyaktig, mer ett hint...

Link to post
Share on other sites

Hmmm..

 

Med et voltmeter (digitalt eller analogt) kan du måle spenningen på batteriet for øyeblikket.

Med et amperemeter kan du se hvor mye støm som går ut/kommer inn til batteriet for øyeblikket.

 

Skal du måle hvor mye strøm du har igjen, må du ha et battmeter, dvs et instrument som "husker" hvor mye du puttet inn og hvor mye du har tatt ut

 

Disse får du fra 2000 og oppover

Link to post
Share on other sites

Et battmeter er den klart beste løsningen. Intet over, intet ved siden. Verken voltmerer eller amperemeter eller begge deler kan bli noen fullgod erstatning.

 

Hvis du synes at 2500 kroner er mye penger for å vite batteristatus, kan du alternativt investere i et nøyaktig voltmeter. Voltmeteret vil på ingen måte kunne erstatte battmeteret, men det vil gi deg en god pekepinn på OMTRENTLIG hvor mye kapasitet du har igjen i battaribanken.

 

En fulladet batteribank som er i topp form har omtrentlig 12,8V spenning.

En tom batteribank i samme form har omtrentlig 11,8V spenning.

Denne ene volten er omtrentlig lineæer med batterifyllingsgraden. En tidels volt spenningsfall tilsvarer dermed 10% forbrukt batterikapasitet. Sånn omtrentlig.

 

For at dette faktisk skal passe sånn omtrentlig og ikke bare være teori, må følgende forutsetninger gjelde:

Omtrentlig nøyaktig avlesning gjelder kun når batteribanken har fått hvile 'en stund' etter å ha avgitt eller tatt opp mange ampere på kort tid. Når du så ligger fortøyd og bruker strøm, er det omtrentlig nøyaktig hvis:

 

a) Du har et nøyaktig voltmeter som kan skille tideler av en volt. 8-16V analog skala på et rundt 50mm display a la det bildet litt lenger oppe er totalt ubrukelig til å skille mellom tideler av en volt.

b) Du bør ikke belaste batteriet mer enn maks 5% av Ah kapasiteten. Belaster du mer, vil det lineære forholdet mellom batterispenning og gjenværende kapasitet bli for unøyaktig.

 

Konklusjonen blir at et godt voltmeter kan gi deg en omtrentlig pekepinn, men det er bare et battmeter som kan fortelle deg nøyaktig det du ønsker å vite.

 

Vil du betale LITT for å få svaret omtrentlig eller vil du betale BETYDELIG MER for å få fasitsvaret? Valget er ditt.

 

Lever man i strømgrenseland, vil et battmeter nok være tingen - selv i forhold til prisen.

Er batterikapasiteten som oftest rikelig, gjør kanskje voltmeteret nytten likevel?

Eller kanskje du kan bevege deg ut av strømgrenseland ved å bruke penger på et ekstra batteri i stedet?

 

Valget er fremdeles ditt.

 

Lotus

 

 

Bilde

Grafen viser sammenheng mellom batterispenning og gjenværende batterikapasitet når man samtidig forbruker strøm

Når det er tidelene som teller, er det viktig å kunne måle tidels volt nøyaktig. Tenk på det når voltmeter skal kjøpes inn.

Link to post
Share on other sites

Alt dette maset om måling av hva man har igjen forundrer meg noe, er dette kansje for teknofriker :seeya:

Det enkleste er vel å invistere i et ekstra betteri eller to som du kan koble ut ved landligge og koble inn etter behov. Etter å ha sett prisen på disse duppedittene er dette nok billgere. Du får ikke MERE strøm ombord dersom du har en sånn sak. Har rotet en del med batterier, amper og volt noen år og kan ikke se at dette er annet en KJEKT Å HA..............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

......Det enkleste er vel å invistere i et ekstra betteri eller to som du kan koble ut ved landligge og koble inn etter behov. ....

Enig med siste taler her  :confused:

Vi har til nå i år 61 overnattinger i båten i år. Har kjøleskap ( type gammelt med høyt forbruk ), varmeapparat, og diverse andre strøm tømmende utstyr som brukes nå og da. Har kun et 115 Ah forbruksbatteri. Men har alltid et 115 Ah batteri liggende på lur hvis vi skulle bli liggende for lenge i ro. Har kun en 35 A dynamo, og har klart oss med denne. har også et gammelt solcellepanel som på en extrem solrik dag gir mex 1 A.

Til målinger på batteriene bruker jeg et voltmeter ( mere nøyaktig enn biltema instrumentene som er montert av forige eier ). Kan også lese av spenningen på kartplotteren. Bruker et tangamperemeter for DC til å sjekke forbruk og lading for morro skyld en gang i blandt.

 

Battmeter er sikkert kjekt å ha, men regner med å klare oss fremover uten også.

 

[glow=red,2,300] GeV[/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Dere har vel kanskje rett i det.

 

Bruker egentlig ikke mye strøm og er egentlig ikke avhengig av det ettersom jeg bruker påhengsmotor, så skulle batteriet gå tom er det ikke krise.

 

Grunnen til at jeg fikk dette innfallet var vel først og fremst fordi jeg kjøpte båten i år, og byttet ut mye av elektrisk annlegg og har egentlig ikke peiling på hvor mye forskjellige ting brukte.

 

Ble mye forsiktig strømbruk, til irritasjon for mannskap  :confused:

Link to post
Share on other sites

Alt dette maset om måling av hva man har igjen forundrer meg noe, er dette kansje for teknofriker :confused:

Det enkleste er vel å invistere i et ekstra betteri eller to som du kan koble ut ved landligge og koble inn etter behov. Etter å ha sett prisen på disse duppedittene er dette nok billgere. Du får ikke MERE strøm ombord dersom du har en sånn sak. Har rotet en del med batterier, amper og volt noen år og kan ikke se at dette er annet en KJEKT Å HA..............

Nå kan vel "strømhusholdningen" være svært forskjellig fra båt til båt. Jeg seiler. I en weekend er ikke strømhusholdningen noe problem. Men på lengre turer, som på ferie, kan det bli det. De siste årene har det blitt merkbart færre steder hvor man får kjøpt is til kjøleboksen. Ergo må jeg bruke kjølekompressoren for å ta vare på maten. Jeg holder seg mest mulig unna gjestehavner, da går det lenger tid mellom hver gang jeg får ladet batteriene via landstrøm.

 

Du må gjerne kalle meg teknofreak, men på ferie er battmeteret kanskje det nyttigste instrumentet jeg har ombord.

 

Dessuten: Denne tråden dreier seg vel om hvordan man kan måle hva man har igjen av strøm, eller batteriets tilstand. Da får man vel bite i seg at det er det man snakker om, eller? :wink:

Link to post
Share on other sites

Som "tekno-freak" er "Batt-meter" et instrument jeg gjerne skulle ha hatt! Mente jeg! Men så var det DET da, at det kom til å trosse et av mine prinsipper i båten: Ikke la førerplass se ut som cocpiten i en Boeng 747 :wink: (Utenfra!! Duppedittboksene er plassert oppe under taket)  :wink:

 

Noen her hevder at det lille analoge instrumentet "er totalt ubrukelig". Ikke enig! har et slikt (sammen med kun tankmeter, turteller og et motorinstrument) og det forteller meg at batteriet er tilkoblet, om det er rimelig brukbar spenning samt om det får LADESPENNING, for DA "spretter" nåla over 14 volt :wink:

Og: Har vi glemt syremåleren? Den er i hvert fall billig i innkjøp OG enkel å bruke, samt at den forteller MER en "batt-meteret" på en ting: Hvordan tilstanden på den enkelte celle er! (Syrevekt) Begynner det å bli avvik DER, er det et varsko om at noe holder på å skje (batteribytte?).

 

Bare pass på at ledningene til voltmetret IKKE taes fra et tilfeldig sted i ledningsnettet, men rett på batteriet. Har ekkolodd som også viser spenning. Det har sogar ALARM hvis spenningen er lavere enn 11,"et-eller-annet" volt. Men det viser alltid lavere spenning enn batterispenningen, pga spenningstapet i ledningen til loddet.

 

Har klart meg utmerket uten nevnte "batteri-tank-måler"! (Selv om det kanskje hadde vært "kjekt-å-ha") :lol:

 

(Men så er jeg heller sjelden mere enn 2-3 døgn fra 230 volt landstrøm :wink::confused::wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei Marwin.

For å måle tidels volt er det temmelig ubrukelig. Jeg har nøyaktig det samme voltmeteret selv. Likevel er det selvfølgelig kjekt å ha for å se om dynamoen gir omtrent riktig spenning og om batteriet er tilkoblet. For min del bruker jeg det digitale voltmeteret på ekkoloddet. Ikke perfekt, men godt nok.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...