Jump to content

D5L-kurs på baatplassen denne vinteren også ...


Poseidon

Recommended Posts

 

Flotte greier, jeg har deg på deltagerlisten!

 

Ser fra kjøreplanen at samlingen i februar er lagt til vinterferieukene, uke 8 og uke 9.

 

Må innrømme at jeg da vil slite med deltagelse, det er tross alt lettere å ta noen dagen fri fra jobben

enn det er å halvere vinterferien til familien...

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

 

Ser fra kjøreplanen at samlingen i februar er lagt til vinterferieukene, uke 8 og uke 9.

 

Må innrømme at jeg da vil slite med deltagelse, det er tross alt lettere å ta noen dagen fri fra jobben

enn det er å halvere vinterferien til familien...

 

Ja, det kan være et velkjent problem. Men vintereferien er på ulike tider rundt i landet så der måtte jeg for mange år siden ta en "skipperbeslutning" om ikke å legge inn vintereferie.

Kanskje en ide å sende familien på vinterferie på egenhånd, hvem vet .... ? :giggle::saint:

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

 

Ja, det kan være et velkjent problem. Men vintereferien er på ulike tider rundt i landet så der måtte jeg for mange år siden ta en "skipperbeslutning" om ikke å legge inn vintereferie.

Kanskje en ide å sende familien på vinterferie på egenhånd, hvem vet .... ? :giggle::saint:

 

 

I år (og som de fleste år inkludert uke 7) er vinterferien lagt til uke 8 og 9 for hele Norge (Finnmark har kun de to siste dagene i uke 9 i år).

http://timeanddate.no/ferie/vinterferie

 

Det er kanskje ikke et problem for andre, men håper det kan vurderes å la kursets første samling gå på et senere tidspunkt neste år?

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

God dag igjen gode båtvenner,

nå starter D5L-kurset om få uker.

Ut fra spørsmål som dukker opp via mail og telefon forstår jeg at flere er i tenkemodus :confused:

Da må jeg komme inn med en tilleggsopplysning som kan ha en viss betydning for tenkingen: D5L-pensum og læreplan er for tiden under omarbeidelse. Det skjer en viss "modernisering" og det ligger an til å bli strengere mht praksis som en del av D5L-kurs og eksamen.

Hvordan dette skal gjennomføres er ennå ikke helt avklart, men det ser ut for å gjøre kurset mer omfattende - noe som lett kan slå ut på prisen ....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvordan blir det om en tar D5L nå (under nåværende pensum) for så å bygge på med D5LA senere (etter at nytt pensum har kommet ut)?

 

Å ta D5L uten etterpå å bygge ut med D5LA vil for meg fortone seg som litt meningsløst, men jeg ønsker ikke å ta D5L nå (med dagens pensum), om det da skulle bli vanskeligere å oppnå D5LA senere.

Link to post
Share on other sites

Pensum og læreplan blir revidert for både D5L og D5LA samtidig. Om man tar D5L nå eller senere så gjør det ingen forskjell mht til D5LA.

Selv en virkelig gammel læreplan, dvs før den fra 2004 som nå brukes, vil også være akseptabelt grunnlag for å begynne på D5LA, men da må vi nok regne med en del repetisjon for å komme ajour igjen ...

Svaret på dine spørsmål blir altså: null problem!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

God dag igjen gode båtvenner,

nå starter D5L-kurset om få uker.

Ut fra spørsmål som dukker opp via mail og telefon forstår jeg at flere er i tenkemodus :confused:

Da må jeg komme inn med en tilleggsopplysning som kan ha en viss betydning for tenkingen: D5L-pensum og læreplan er for tiden under omarbeidelse. Det skjer en viss "modernisering" og det ligger an til å bli strengere mht praksis som en del av D5L-kurs og eksamen.

Hvordan dette skal gjennomføres er ennå ikke helt avklart, men det ser ut for å gjøre kurset mer omfattende - noe som lett kan slå ut på prisen ....

 

Godt du er på og varsler om slikt, hvis du skal tippe, når kan disse endringene muligens trå i kraft?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

 

Godt du er på og varsler om slikt, hvis du skal tippe, når kan disse endringene muligens trå i kraft?

 

Vår venner i Sjøfartsdirektoratet har gitt klare indikasjoner på at den nye læreplanen skal gjelde fra kommende årsskifte, dvs for kurs som settes igang i 2015.

Dvs kurs som starter i inneværende år kan kjøres etter dagens plan, den fra 2004, men så er det slutt ...

 

For kompaktkursenes del har jeg ennå ikke funnet noen god løsning på hvordan de praktiske elementene skal integreres, men jeg er i tenkemodus sammen med resten av gjengen her i Baatskolen POSEIDON :rolleyes::confused::rolleyes::confused:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå er det like før vi "kaster loss" :sailing:

 

Følgende mail er idag sendt alle påmeldte til D5L-kompaktkurset - og det er fortsatt mulig å finne plass til enda noen få deltagere før vi må sette en stopper.

 

God dagen gode båtvenner,

denne likelydende standardmailen sendes til alle som foreløpig har registrert seg på D5L-kompaktkurs som går i samarbeid med www.baatplassen.no

Det nærmer seg kursstart og jeg har nå fått inn nødvendig materiell; dvs utsending av materiell nå går fortløpende etter hvert som betalingen kommer inn på konto. Det hadde vært fint om jeg kunne ha fått ut alle pakkene i løpet av uke 44, slik at vi virkelig kommer igang i uke 45 som vist på den reviderte kjøreplanen.

For å komme igang er det altså nødvendig å gå gjennom følgende skritt:

1) De som ikke allerede er registrert på
må ta turen innom der og registrere seg som bruker.
Brukernavnet
dere har valgt/registrert må så opplyses til meg slik at jeg vet med sikkerhet at vi får alle med oss.


2) Kurspengene (eller resten av kurspengene for dere som har betalt forskudd) betales inn på Baatskolen POSEIDONs konto 3315 07 19947; husk å oppgi hvem innbetalingen kommer fra! (Noen nettbanker forlanger fullt navn og adresse på mottager og det er "Baatskolen POSEIDON, Jan Welde, Oddmund Viks vei 1, 4024 Stavanger.)

Totalprisen på kurset er i utgangspunktet NOK 15.300 "all inclusive", men noen har meldt seg på som grupper, dvs fra kystlag, båtforeninger, vennegrupper, osv. Disse har avtalt rabatt ihht til gjeldende satser - og det er det fortsatt mulig for også andre å gjøre.


3) Når kurspengene er mottatt på konto gjør jeg to ting: sender ut "Pakken" dvs alt materiell som inngår i kurset og gir baatplassen.no beskjed om at bruker med navn sånn-og-sånn skal slippes inn i "Klasserommet vårt" på baatplassen.no. Da vil dere ved neste innlogging få opp et nytt åpningsbilde hvor dere vil se oversikten over alle fagene som vi går gjennom.

Forhåpentlig ser dette forståelig og greit ut?????

Men hvis dere har spørsmål, kommentarer eller andre tilbakemeldinger er det selvfølgelig bare å ta kontakt!


Med de beste hilsener
Jan / Poseidon / 900 81 452
www.baatskolen.no



Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En aldri så liten oppdatering:
Utsendelsen av "pakker" går sin gang og jeg var i posten med 12 stk igår, som bør dukke opp hos mottagerne like over helgen.
I løpet av den kommende uken regner jeg med at "klasserommet" skal være på plass - og da er vi igang :thumbsup: :thumbsup:

 

PS

Vi har fortsatt plass til noen få D5L-deltagere ...

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er det "like før straks" :smiley:

 

Klasserommet er noenlunde ryddet og klargjort for en ny D5L-sesong.
Listen over deltagere som har meldt seg på, betalt og fått materiell (eller i det minste har materiell underveis) er oversendt til Baatplassens tekniske ledelse.
Dermed vil jeg håpe at det skal dukke opp et nytt "bilde", med diverse nye linjer under overskriften D5L-kurset i løpet av en dag eller to.

 

Heretter vil dialogen vår fortsette inne i det avlukkede "klasserommet vårt" - men vi har fortsatt mulighet for å ta med noen flere, men nøl ikke for lenge, for lærekurven er temmelig bratt :saint: :saint: :saint:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nå er vi igang!
Alle som har meldt seg på skal nå ha adgang til "Klasserommet vårt" og dermed er det bare å kaste seg rundt og komme igang med arbeidet.
Pakker med materiell har vært sendt ut fortløpende, men det ser ut for at noen pakker kan ha blitt hengende i systemet hos Bring/Posten. Hvor mange det eventuelt dreier seg om vet jeg ennå ikke, men skal forsøke å få klarhet i det på mandag.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Første samling på D5L-kompaktkurset er nå unnagjort.
Det var 28 spente og interesserte deltagere som møtte ombord i SANDNES torsdag formiddag, og det var 28 temmelig utkjørte, men tilsynelatende fornøyde blivende fritidsskippere som forlot skipet i dag ettermiddag.

En 5 timers, temmelig tøff, skriftlig eksamen kan være en påkjenning for noen og enhver - spesielt når det kommer som avslutning på 4-5 dagers intenst arbeid fra tidlig morgen til sen kveld.

Jeg tillater meg å legge ut noen bilder tatt mens vi holdt på.

 

bilde

Den store spisesalen på SANDNES er romslig og så maritim som man bare kan drømme om ....

 

 

bilde

Vi ligger med styrbord side til lands, så der er utsikten banker og havnevesen, men folkene ombord er allikevel mest opptatt av navigasjonsoppgavene.

 

 

bilde

To kompiser fra Bergen som arbeidet godt sammen og som sikkert får mange fine stunder ombord i Santa Mari når sommeren kommer.

 

 

bilde

Fåmælt, stødig grundig.
Kjekkere kursdeltagere finnes ikke ....

 

 

bilde

Damene er sjelden mange på D5L-kurs, men de er av ypperste klasse!

 

 

bilde

Denne gangen hadde vi noe så spesielt som 3x "Far med to sønner"!
D5L-kurset er ypperlig som familieprosjekt og det var tydelig at alle familiene trivdes med å holde på felles og hjelpe hverandre.

 

 

bilde

 

bilde

Mor og datter er også en førsteklasses kombinasjon, spesielt når datteren planlegger jordomseiling - ja, helt rundt - og moren tar D5L for å være med som "foretrukket mannskap".

 

 

bilde

 

bilde

En pensjonert SAS-flyver har selvfølgelig arbeidet seg gjennom et navigasjonspensum som langt overstiger D5L. Men det blir allikevel noe annet når man skal knote det til med "omvendt strømkobling" og "peiling med mellomliggende seilas" ...

 

 

bilde

Å arbeide sammen er alltid bra og det er nesten utrolig hvor mye man selv lærer av å forsøke å forklare for sidemannen!

 

 

bilde

Orthoped, som opererer knær til daglig, her opereres det med radarplotting og det er slett ikke alltid like enkelt å finne ut "det andre fartøyets kurs og fart" ....

 

 

 

 

bilde

En familie som har et utrolig prosjekt: en båt med turbindrift!
Det er da man lurer på om det skulle ha vært et eget "D5L-ultraquick" ....

 

 

bilde

Tore var kanskje den yngste, men hva gjør vel det når man har mange års fartstid på seilskøyte - og en mor som selv er både navigatør og lærer på navigasjonsskolen :saint:

 

Dette blir bra!

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Minnes samlingene hos Jan med glede. Dessverre går det ikke an å dumpe.

 

Jovisst går det an å dumpe bjornas, men der stod du aldri på kanten - snarere tvert imot :giggle: :giggle:

 

Her kommer forresten noen bilder fra dagens eksamen:

 

bilde

Trond er flyveleder til vanlig. Da skal man være både kjapp i tankegangen og presis i det man holder på med - det merkes!

 

 

bilde

 

bilde

For en kneorthoped er det slett ikke vanskelig å finne veien inn fjorden til Hervik, men Årviksundet kan by på overraskelser :giggle:

 

 

bilde

 

bilde

Det er kjekt å se at materiellet som de fikk tilsendt fra Baatskolen POSEIDON brukes hele vinteren. Både parallellinjaler, passere, blyanter og kalkulaterer kommer godt til nytte.

 

 

bilde

Yngve skruer på helikopter til vanlig, så han er vant med å være både grundig og påpasselig!

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

En skjelloppdretter er sikkert fortrolig med å tenke i dybden, så dette går nok bra Frode.

 

 

bilde

På disse samlingene treffes folk fra alle mulige yrkesgrupper, dette er noe som virkelig gir både bredde og dybde i spørsmål og synspunkt. Her er det en dataingeniør og en kystradiooperatør som graver seg ned i eksamensoppgavene.

 

 

bilde

 

bilde

En pensjonert, men høyst oppegående SAS-flyver, sammen med en skatteinspektør.

Interessen for båt og navigasjon har de virkelig felles uansett alder og bakgrunn!

 

bilde

Tore driver både bilverksted og bilutleie, og mye annet kjekt.

Men denne langhelgen var satt av til D5L - og da ble det ikke mye tid til å tenke på andre ting enn navigasjon, lanterner, dagsignaler og tut-tut-tut :giggle:

 

 

bilde

En fisker fra Langesund har planer om større båt, og da er det nødvendig med "større sertifikater". D5L-kurset gir grunnlag for Fiskeskipper kl C - og det er jo et godt stykke på veien!

 

bilde

 

bilde

"Fra Lindesnes til Nordkapp" heter det, men ved dette bordet hadde vi omtrent fra Lindesnes til Alta - og det er jo heller ikke så verst :smiley:

 

bilde

Lillian smilte og sprudlet det meste av tiden - og det satser vi på at eksamensresultatene bærer preg av ...

 

 

bilde

Ingvald stiller godt forberedt og har den helt store roen.

 

bilde

"Bergenskroken" arbeidet iherdig, også når det kom til dagens eksamen.

Det kan nok bli mange fine turer med det stolte skip Santa Maria både denne og kommende sesonger, for nå skal sertifikatene forhåpentlig komme på plass!

 

 

bilde

Camilla og Nina, datter og mor, to imponerende damer, med imponerende planer.

Det skal bli spennende å følge dere på turen!

 

 

Nå venter de spent på eksamensresultatene i navigasjon, navigasjonshjelpemidler og sjøveisregler, mens de med liv og lyst forbereder seg til neste samling.

Den skal være i april og da er fagene: skipslære, med stabilitetsberegning, sikkerhet, motor og teknologi, dvs høyst relevante tema for ansvarlige båtfører som ønsker å vite litt mer om hva de holder på med.

 

Velkommen skal dere være!

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...