Pequod Startet 18.September.2014 Del på Facebook Startet 18.September.2014 (redigert) Da jeg besøkte Gressholmen i midten av august nærmest snublet jeg over en minnestein like ved gjestebrygga. Minnesteinen omhandler en båtulykke som fant sted i 1945, der tre engelskmenn omkom. Steinen står litt bortgjemt, og skriften på den er noe slitt ned, men for å gjøre en lang historie kort har jeg funnet ut hvem som omkom og når ulykken fant sted. Alle tre er begravd på krigskirkegården på Vestre Gravlund i Oslo. Ulykken skjedde 28. juli 1945, og det var tre menn tilknyttet 33 Air Sea Rescue Unit i Royal Air Force som omkom. Dette var jo etter krigen var over (og to dager før Kong Haakon kom hjem) og på minnesteinen står det tydelig at det var en "boating accident". Men det jeg ikke har klart å finne ut av er hva som faktisk skjedde! Altså mer om selve ulykken. Jeg har søkt i online-arkivene både til Aftenposten og VG helt ut i september 1945, men ulykken er ikke omtalt med et eneste ord. Er det noen som vet noe om dette? Ville satt pris på all hjelp! Her er de to innleggene jeg har skrevet om saken i båtbloggen min: Minnestein til besvær - del 1 Minnestein til besvær - del 2 Redigert 18.September.2014 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Bertramsen Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Spennende! Kanskje sjøfartsmuseet har noe info. Oscarsborg eller ande marinebaser i området kunne kanskje også vite noe. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Sendte deg en IM tidligere med div detaljer. Sjekk den. Her kan du kanskje få svar, du må nok til å skrive til de. Second World War Service Records for UK personnel are available at the following address AIR FORCE RAF Disclosures SectionRoom 221bTrenchard HallRAF CranwellSleafordLINCSNG34 8HB01400 261201 Ext 6711Ext 8161/8159 (Officers)Ext 8163/8168/8170 (Other ranks) Sitér dette innlegget Link to post
oslolosen Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 Kjapt søk på Gressholmen i Aftenpostens arkiv fra 28-31/7-45 ga dette: Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 19.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2014 Sendte deg en IM tidligere med div detaljer. Sjekk den. Takk for det! Har også vært på RAFs Air Sea Rescue-side og sett etter, også der må man jo skrive! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 19.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2014 Kjapt søk på Gressholmen i Aftenpostens arkiv fra 28-31/7-45 ga dette: https://baatplassen.no/bildearkiv/55/55523/gressholmen.jpg Hva i all verden! Jeg har jo vært inne på arkivet og søkt på Gressholmen, båt, båtulykke, drukning, RAF og gudene vet hva! Noe må jeg tydeligvis ha gjort galt! Tusen takk! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Joda01 Svart 22.August.2023 Del på Facebook Svart 22.August.2023 Vedr. Minnesteinen på Gressholmen. De fire som var i robåten rodde ut fra brygga på gressholmen. De var i godt humør alle sammen og skulle ro en tur men så gikk det galt. Vet ikke når minnesteinen ble satt opp men jeg antar at det var deres kamerater i skvadronen da det står på steinen. Steinen er nå blitt borte og jeg vet ikke hvem som har har fjernet den. Roar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.