Jump to content

Urinstein i slanger - en undersøkelse


Dreamer

Recommended Posts

Mange (deriblant undertegnede) er forbauset over hvor fort det blir belegg av urinstein i septikslanger.

Det ble derfor sist helg gjennomført et lite eksperiment som vist nedenfor.

 

Bildeserien viser en test for å finne et stoff som er i stand til å løse opp urinstein i slanger.

Noen biter urinstein fra en slange om bord på Dreamer ble lagt i 3 forskjellige eggeglass og tilsatt

- Eddik, 35 %

- Vaskemiddel for oppvaskmaskin

- Plumbo rørvask (flytende)

 

De to første viste ingen tegn til å løse opp urinsteinen, selv etter 48 timer.

I Plumbo derimot, var urinsteinen blitt ganske porøs etter 2 timer, og fullstendig oppløst til "mel" etter 4 timer!

Forbausende resultat!

 

Så ble slangen testet for å se om den tåler slik røff behandling.

2 biter fra en slange ble lagt i et eggeglass med flytende Plumbo.

Etter 24 timer var det ikke antydning til forandring på slangestykkene.

Slangene tåler altså slik behandling!

 

Dette var mine resultater fra helgens uvitenskapelige test.

Hvis du skal prøve dette, test på forhånd om dine slanger tåler det samme!

 

NB! Jeg har ikke aksjer i Plumbo!

 

 

bilde

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen innholdsfortegnelse på Plumbo'n? pH verdi eller annet?

 

Det står ikke noe pH på flasken. Men det står:

- Innhold iht Vaskemiddelforordningen 648/2004/EC: Amfotære tensider < 5%.

- Uten klor

- Biologisk nedbrytbar

 

I serien finnes også: Plumbo Heavy Gel, Plumbo Pulver og Plumbo Proff Aktiv Gel. Disse har jeg ikke prøvet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Som Kjeros skriver, det står i databladet. Lut/kaustik soda i både vanlig plumbo pulver og denne rørvasken og også geleen.

 

Så Kaustik Soda blir universalvarianten av Plumbo. Men kanskje litt sterk til formålet...?

-------------

 

TS har spilt et passe høyt spill ved å drive på med sterk base og syre på denne måten. Litt søl eller et uhell her så kunne det blitt god fart på sakene...

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange hevder at urinstein bygger seg opp etter kort tid. Min 12 år gamle septikslange er fri for belegg - ihvertall de 10 cm jeg kan se med øyet fra endene av slangen. Båten brukes på sjøen 60 - 80 døgn hvert år. Etter at jeg installerte elektrifisert toalett, har vi spylt generøst. Men forut for dette, var båten utstyrt med manuelt toalett. Jeg har brukt litt plumbo i ny og ne, men sjelden sanitærvæske. Likevel merkelig at slangen fortsatt ikke ser ut til å ha avleiringer av urinsten.

Link to post
Share on other sites

Rart at eddiken ikke hadde noen effekt - det er jo nesten opplest og vedtatt at urinsten behandles med eddik - og eddiken bruste og løste opp saker og ting da min septikslange var tett. (eddik har neppe noen effekt på oppkvernet dopapir, 100% nyfiber?)

Det var et merkelig resutat Dreamer kom frem til. Jeg har selv fylt 35% eddik på glass inneholdene urinstein og det begynte å "koke" umiddelbart. Etter en tiime eller to var det meste gått i oppløsning.

Link to post
Share on other sites

Super info å få,

Jeg har tidligere brukt saltsyre til å fjerne urinstein (etter at anlegget var demontert). Dette løste opp så pass mye at jeg klarte å fjerne steinen mekanisk, men det ble ikke til mel. Har ellers hatt samme erfaring med eddik at den ikke har vært veldig effektiv.

Når det gjelder hvor fort urinstein kan bygge seg opp så skiftet jeg slange mellom tank og skroggjennomføring i fjor sommer. Når jeg i helgen skulle kutte denne for å sette inn "svenskeavsug" fant jeg antydninger til urinstein inn mot skroggjennomføringen. Vi bruker ikke mye vann i skyllingen og det kan tidvis stå innhold i tanken over lengre tid (dette blir forhåpentligvis bedre når vi kan suge ut møkka også i hjemmehavn), så litt endrede rutiner kan kanskje være på sin plass. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Mange hevder at urinstein bygger seg opp etter kort tid. Min 12 år gamle septikslange er fri for belegg - ihvertall de 10 cm jeg kan se med øyet fra endene av slangen. Båten brukes på sjøen 60 - 80 døgn hvert år. Etter at jeg installerte elektrifisert toalett, har vi spylt generøst. Men forut for dette, var båten utstyrt med manuelt toalett. Jeg har brukt litt plumbo i ny og ne, men sjelden sanitærvæske. Likevel merkelig at slangen fortsatt ikke ser ut til å ha avleiringer av urinsten.

Det kunne vært interessant å vite hvorfor det varierer fra båt til båt. Har det noe med mengden spylevann å gjøre? At det generelt blir bedre spyling med elektrisk enn med manuell pumpe? Jeg glemte vel å nevne at begge toalettene om bord på Dreamer har manuell pumpe.

 

Når det gjelder bruk av eddik, kunne det til å begynne med se ut som om steinen ble "angrepet" av eddiken (bobler / "koking"). Etter 2 døgn var imidlertid steinen like hard, muligens med en litt mer porøs overflate.

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Rart at eddiken ikke hadde noen effekt - det er jo nesten opplest og vedtatt at urinsten behandles med eddik - og eddiken bruste og løste opp saker og ting da min septikslange var tett. (eddik har neppe noen effekt på oppkvernet dopapir, 100% nyfiber?)

 

Om en ser på PH skalaen så er nok 35% eddik mindre "sterkt" enn plumbo. Eddik er ikke vanvittig surt, en kan vel nesten drikke den.... Plumbo er veldig basisk og farlig.

 

Lærdommen av eksperimentet kan være at en må gå mot base for å ta urinstein, og da er vanlig husholdningsalmiakk ganske så basisk. Så salmiakk for "vedlikehold" kanskje, og plumbo om det må sterkere lut til (godt ordspill :-))

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lærdommen av eksperimentet kan være at en må gå mot base for å ta urinstein, og da er vanlig husholdningsalmiakk ganske så basisk. Så salmiakk for "vedlikehold" kanskje, og plumbo om det må sterkere lut til.

 

Den konklusjonen kjøper jeg ikke, da må lærebøkene i kjemi skrives om.

 

At ikke eddik (som er en syre) skulle kunne løse opp urinstein (som er en kalkforbindelse) høres helt utrolig ut, dette spesielt etter ut fra andres erfaring. Men, kan forklaringen være at det bare var "en skvett" syre i eggeglasset? Som trådstarter sier, så startet en reaksjon med "bobler/koking", men så skjedde det ikke noe mer. Jeg vil derfra anta at syren ganske snart ble nøytralisert. Hadde mengdeforholdet mellom syre og kalk vært noe annet, ville urinsteinen løst seg opp, noe som andre også har erfart. At Plumbo, som er en lut skulle løse opp kalk, høres merkelig ut. Men kanskje "urinsteinen" i forsøket er mer en herlig blanding av urinstein og papir og det en vanligvis sender ned i dassen?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kauatik sodda er bra.



Når vannet spinner rundt i skåla og nivået stiger ( det skjer ca. etter 30 dager ombord hos oss) Da er det tid for en kur med kaustikk soda. så er den ok i nye 30 dager. Antar at klaffventilen tuller seg, selv med ofte eddik kur..



Er det noe i slangen som har pakket seg etter pumpa er det denne som er løsningen.


Toalettløsningen bør være slik at en kan kople om og kjøre rett over bord sammen med en god dose klorin.


Da kan en få sjekket ut hvor feilen er og det blir lettere å feilsøke.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 

Den konklusjonen kjøper jeg ikke, da må lærebøkene i kjemi skrives om.

 

At ikke eddik (som er en syre) skulle kunne løse opp urinstein (som er en kalkforbindelse) høres helt utrolig ut, dette spesielt etter ut fra andres erfaring. Men, kan forklaringen være at det bare var "en skvett" syre i eggeglasset? Som trådstarter sier, så startet en reaksjon med "bobler/koking", men så skjedde det ikke noe mer. Jeg vil derfra anta at syren ganske snart ble nøytralisert. Hadde mengdeforholdet mellom syre og kalk vært noe annet, ville urinsteinen løst seg opp,

- Men du Lars; eg meinar å hugsa at du tidlegare har hevda at ingen kjemikaliar klarar å løysa opp etablert urinsteinavleiring, -heller ikkje eddik, men at eddik har ein forebyggande effekt mot oppbygging?

Det samsvarar vel eigentleg med dette testresultatet også?

Link to post
Share on other sites

Ja, har du en 25 - 38mm slange fra dassen som er helt tett av urinstein, skal det nok mye og sterk syre til for at den skal "etse" seg gjennom metervis med urinstein. Men den jobben ville neppe Plumbo klart heller.

 

Sist slangen min var tett, demonterte jeg den, bøyde og bende den og slo den i kaien så urinsteinen sprutet ut. Så spylte jeg den godt og lenge og remonterte den. Ny slange hadde jeg ikke tilgjengelig.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...