Jump to content

Utskifting av propellblader, west mekan FR


avsluttet

Recommended Posts

Nye propellblader er kommet til "traust", west mekan Fast Regulerbare. Disse er noe mindre enn de nåværende. Den gamle propellen er hele 75cm i diameter, noe som gir en klaring på knappe 5 cm til bunnen av båten. Jeg har gått ned til 65cm diameter nå, og forhåpentlig skal jeg slippe å høre på det gamle skovelhjulet av propell jeg har i dag.

 

Jeg er litt spent om den er stor nok, det var litt tvil om det skulle bli 65 eller 70 cm diameter. Håper ikke motorturtallet overstiger 2000 rpm ved 7,5 knop. I dag har jeg bare 1500+ rpm på 7,5 knop, med en motor som har max turtall på 2700. Tror tidligere eier hadde planer om å bygge flaps, og få mere fart - noe det ville ha blitt med 159hk. Dette har jeg har skrinlagt nå.

 

Om ca noen uker er jeg vel på slippen og bytter.

 

Gammel:

dscf0222.jpg

 

Ny:

dscf0989.jpg

 

dscf0990.jpg

 

 

Det blir litt som å skyte først og spørre etterpå ved å poste dette etter jeg har bestilt bladene, håper allikevel på kommentarer og innspill. Regner med det blir en telefon til west mekan når jeg bytter, kanskje det er noen her på forumet som også har vært borti disse propellene?

 

fortsettelse følger iallefall.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått byttet bladene. Det gikk så å si knirkefritt.

 

dscf0991.jpg

 

dscf0997.jpg

 

Det vanskeligste var å trekke fra hverandre bosset, og å ta av de gamle vingene. Det hele er så nøyaktig tilpasset at om det blir litt irr i sporene på vingene kan det være litt vanskelig å trekke ut bakerste del av bosset men vingene. Propellboss og vinger kan godt veie litt, og kan godt finne på å falle fra hverandre når man løfter det av. Jeg klarte det alene, men tror det er praktisk å være 2 stykker til dette.

 

dscf1012.jpg

 

Slik fungerer det, trekanten bestemmer vingenes posisjon i propellbosset ved hjelp av justeringspinnen i midten.

 

dscf1010.jpg

 

Pinnen skal stopper i bakkant på bosset og låses fast med en mutter på utsiden.

 

dscf1016.jpg

 

Selv om de gamle propellvingene satt litt fast på grunn av irr, gikk de nye på uten problemer. Dette er presisjonsarbeid fra West mekan, om man mister en slik i betonggulvet vil den ikke lenger passe.

 

Det ble ikke bilder av monteringen, men begynte med å stappe fett i den før jeg monterte. Så skrudde jeg de 9 festeboltene sånn passelig på og presset mere fett inn fra hullene på bosset til det tøyt ut fett over alt. I mitt tilfelle måtte jeg ha 6mm smørenippel og fettpresse til det.

 

Fikk 300 omdreinger ekstra. Nå marsjer jeg altså med 1800+rpm på 7,4-5 knop. Og propellstøyen er adskillig redusert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...