Jump to content

Propandrevet varmtvannsbereder


Gnisten

Recommended Posts

Ja, en slik garasje har jeg også, på tross av gjentatte påbud fra QB om å iverksette ekspedisjoner til dens innerste dyp, noe som hittil har vært unnlatt med det påskudd at det i så fall må være med et team sosialantropologer i fall vi skulle komme over en bortkommet hodejeger-stamme som var trodd å være utdødd for femti år siden. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja, en slik garasje har jeg også, på tross av gjentatte påbud fra QB om å iverksette ekspedisjoner til dens innerste dyp, noe som hittil har vært unnlatt med det påskudd at det i så fall må være med et team sosialantropologer i fall vi skulle komme over en bortkommet hodejeger-stamme som var trodd å være utdødd for femti år siden. :yesnod:

Antyder du at dette er eksplosive saker ??? :eek::crazy::cheers:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Dette er "real time" varmer, brenner med en liten pilotflamme og starter opp når det tappes vann. Neppe godkjent for bruk i båt.

Vannet varmes altså opp "der og da" ? Hvor bruker man noe slikt hvis ikke i båt ? Aner ikke hvor den kommer fra....

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Har sett den installert på veggen i båt også. Propananlegg stenges jo normalt under seilas eller overfart.

Du må ikke finne på å innstallere slikt i båt. :cryin:

Propan utstyr for båt skal være godkjent for bruk i båt. Det er spesielle krav.

Smeller det pga. ikke godkjent utstyr, får du null igjen på forsikringen, vel, ikke at det betyr så mye når det først smeller...

Men det kan være greit at forsikringen gjelder likevel, for eventuelle pårørende...

 

 

Link to post
Share on other sites

Du må ikke finne på å innstallere slikt i båt......

Om du mener den han viser bilde av er jeg enig med deg, ellers ikke!

Jeg har tilsvarende i båten, helt topp. Bruker den når den vanlige VV-berederen går kald etter litt stilleligge. Det er litt vanskelig å justere temperaturen når en dusjer, men hva gjør vel det så lenge en har ubegrensa med varmt vann.

Link to post
Share on other sites

Om du mener den han viser bilde av er jeg enig med deg, ellers ikke!

Jeg har tilsvarende i båten, helt topp. Bruker den når den vanlige VV-berederen går kald etter litt stilleligge. Det er litt vanskelig å justere temperaturen når en dusjer, men hva gjør vel det så lenge en har ubegrensa med varmt vann.

Og din er selvfølgelig CE godkjent for bruk i båt. Eller ?

 

 

Link to post
Share on other sites

...........godkjent for bruk i båt. Eller ?.........

Innstallert av verft.

+ gass kjøleskap

+ gass 4 bluss kok

+ gass varmeapparat

+ gass grill

+ gass 2 bluss kok

+ vurderer å installere gass kjøleboks.

Begynner å skjelve om jeg har mindre enn 2 stykk 11.5kg gassflasker ombord!

Gass er tingen!

Link to post
Share on other sites

Takker for gode råd så langt. Var inne på tanken å montere denne i båten da jeg fra før har gasskomfyr installert (godkjent). Men denne ser såpass "sliten" ut at jeg uansett skal la være... :nonod:

 

Da gjenstår sprørsmålet: Beste måten (utstyret) til å få varmtvann i båten ? Meninger om dette ? Har saltvannskjøling på motor. Sløyfe derfra rundt en eller annen bereder/tank ? :confused:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik i båten, av merket "Vailant". Den er fra 1977 ser det ut til, og den ruster litt. Men den fungerer ganske bra.

 

Jeg lar aldri pilotflammen stå og brenne, med mindre jeg glemmer å skru den av OG glemmer å stenge krana for propanen.

 

Den fungerer slik at den varmer vannet mens det tappes, jeg bruker den hvis jeg dusjer eller trenger litt varmt vann til oppvasken.

 

Anbefales? Tja, hvis man ligger lenge i samme havn uten landstrøm så har man jo god tilgang på varmt vann - hvis man måtte ønske det...

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en tilsvarende type vannvarmer i båten. Den har stått der i 35 år, og har ikke forårsaket problemer av noen art. Kjempeløsning som finnes i mange båter.

Samme type utstyr benyttes i Europa til varming av vann, sentralfyring oa. Min datter har bodd i Budapest i 7 år nå. På de forskjellige stedene hun har bodd i byen har slike systemer blitt benyttet både til varmt vann og oppvarming av leilighetene. Aldri problemer.

 

Men, forsikringsgodkjente er de ikke......

 

 

Jeg har vurdert å anskaffe en ny, av samme type, etterhvert, da dekslet begynner å bli rustent, antagelig fordi den står montert på badet, hvor det dusjes to ganger pr dag, minst. Altid nok varmt vann, så lenge det er vann på tanken. Kanskje det blir ny denne sesongen?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Den varmeren som du har der er sikkert brukbar etter en overhaling. Gå inn på http://www.vera.no så blir du sendt videre til hyttetorget der selges disse varmerne i dag.

Etter tilpassing til EU må norske myndigheter fire på krava sine. Husk nedover i europa er gass veldig mye brukt.

Ok takk. Mail sendt med spørsmål om godkjenning og overhaling sendt, så få jeg se hva svaret blir.

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Har en tilsvarende på hytta av italiensk opphav. Husk at den gir fra seg veldig mye varme fra toppen, ca 5-7 kW, som må ledes bort på en eller annen måte. Ville ikke anbefalt det i en båt. Jeg brant nesten håret av meg for noen år siden når pilotflammen hadde slukket, og jeg skulle tenne igjen(OK. skulle ha ventet til den var kald!). Det var tydeligvis propan igjen inne i brenneren som tok fyr i det øyeblikk jeg vred på den Piezo elektriske tenneren, og flammen slo en to-tre meter innover taket i hytta. Det gikk heldigvis bra, men jeg er blitt mer forsiktig.

Link to post
Share on other sites

Har en tilsvarende på hytta av italiensk opphav. Husk at den gir fra seg veldig mye varme fra toppen, ca 5-7 kW, som må ledes bort på en eller annen måte. Ville ikke anbefalt det i en båt. Jeg brant nesten håret av meg for noen år siden når pilotflammen hadde slukket, og jeg skulle tenne igjen(OK. skulle ha ventet til den var kald!). Det var tydeligvis propan igjen inne i brenneren som tok fyr i det øyeblikk jeg vred på den Piezo elektriske tenneren, og flammen slo en to-tre meter innover taket i hytta. Det gikk heldigvis bra, men jeg er blitt mer forsiktig.

Slikt utstyr er garantert ikke godkjent for bruk i båt nei. :nono:

Vil ikke anbefale å bruke noe propan utstyr som ikke er CE godkjent for båt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Da er saken klar. Her er svaret jeg fikk på min email ad. denne brenneren fra vera.no :

 

quote

 

I båt er det spesielle lukkede brennere som skal brukes. Vår er ikke å anbefale.

 

Den kan repareres ved et godkjent propanverksted.

 

Jeg har ikke noe oversikt over verksted i Bergen nå, men kan prøve å finne et hvis det er ønskelig.

 

 

 

Vennlig hilsen

 

Even H Jakobsen

unquote

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Om du mener den han viser bilde av er jeg enig med deg, ellers ikke!

 

Denne typen gass vannvarmere er ikke beregnet for bruk i båt, har jobbet med salg av hytte utstyr og der er dette en av produktene. Den er ikke godkjent i båt. Hvis en alikevel blir fristet til å instalere gass vannvarmer må en passe på at en har høyde nok til tak da den utvikler mye varme som sendes rett oppover. Det finnes større modeller som er med eksos ror som da leder varme ut.

 

Jeg personlig ville ikke montert en slik i min båt selv om det blir en veldig lettvind tilgang på varmt vann. Da hadde jeg heller spandert på meg et agregat og en bereder med feks 750w kolbe for å redusere størelses behovet til agregat.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...