Jump to content

Prosjekt: Gjeld-frid II


Jon-Kåre

Recommended Posts

Da starter jeg en tråd om Gjeld-Frid II

Bilde

 

 

Her ser vi båten ute av hallen

 

Bilde

 

Her er jeg startet tilpassingen av duken på kahytt taket, meningen er å brette over den ene siden for påføring av epoksy, brette duken tilbake og så mette denne opp. Når dette er gjort tenkte jeg å ta bort lekten som ligger langs midten for å foreta samme oprerasjon på andre siden

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg skal se om jeg for laget en liste iløpet av ettermiddagen. Men stort sett går det på innvendig resturering samt bytte av motor

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg mette duken med epoksy og er rimelig fornøyd. Ser nå når det er nesten tørket at jeg kunne brukt mere epoksy noen steder og mindre andre steder men det går vel å legge på mere i ettertid??. Dette er jo ikke for styrken men for tetting av taket. Var og ionne på å blande hvitt i epoksyen som jeg fikk tips om i en annen tråd men valgte det bort da det ikke er helt fargen jeg har tenkt meg. Bruker samme farge på tak som jeg bruker på dash bordet (kan det kalles det?)Det er en farge som heter vanilje og som jeg tror vil gi mindre reflekser en hvit.

Bilde

 

Det som står for tur:

1. Ta ut motoren og prøvestarte den nå som røret som fører luft fra turboen til innsuget er ferdig. (tør ikke starte motoren i båten før den er trutnet)

2. Male innredningen et strøk til.

3. Pusse ned dekket innvendig og lakke

4. Male fremdekket etter pussing og rep

5. Vurdere om motorkasse og akterdekk skal lages ferdeig med teakstaver i å eller om jeg venter til vinteren (setter isåfall fineren inn med epoksy)

6. Skrape ferdig dørene slik at speilene kan males og ramtreene behandles med mahognybeisd og lakkes.

7. Lage skott i motorom som varmeveksleren skal monteres på.

8 Isolere motorrommet mot støy.

9. Montere inn motoren permanent. (alt av motorfester etc. er på plass)

10. Kjøre båten på henger inn til faderen slik at han kan legge opp strøm mens jeg drar til lithauen på tur.

11. Bunnsmøre etc

 

Disse tingene gjøres nødvendigvis ikke i rekkefølge men må gjøres før sjøsetting

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg startet motoren med turboen tilkoblet, gikk så det suste den så nå gjenstår det å se om den går like fint når den får belastning. Alu røret i fremkant er røret som luften går i fra turbo til innsug.

 

Bilde

 

For de som legegr merke til den svarte flekken på gulvet er har jeg bare en anbefaling å komme med. SØRG FOR AT GIVEREN FOR OLJETRYKK ER SKRUDD INN OPG IKKE LIGGER PÅ BENKEN. Maks 10 sekund tok det så var fire liter olje på gulvet :blush:

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da ble det egen tråd på deg også da :flag::wink:

 

Spørsmål; hva slags maling bruker du på innredning?

Jeg tror jeg må male litt på skott ol i Bastarden fordi jeg har fått noen fæle skjolder etter fuktighet.

Dette tror jeg ikke at det går og pusse vekk, derfor tanken om maling.

 

Hva salg maling egner seg, og ikke minst hvilken farge er og foretrekke?

Link to post
Share on other sites

Da ble det egen tråd på deg også da :flag::wink:

 

Spørsmål; hva slags maling bruker du på innredning?

 

Hva salg maling egner seg, og ikke minst hvilken farge er og foretrekke?

For å ta det siste først så vet jeg ikke og holder det ikke eller er gærnt så får jeg lage ny innredning. Det er innvendig så det står jo tørt og fint.

 

Når det gjelder farge har jeg valgt en som heter vanilje, den blir ikke helt hvit men bøyer lit over i gul brunt :confused: Eller noe deromkring.

 

Malingen er oljemaling Lady panel silkematt nr 15. Synes den står fint til mahognyen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ok, skal bruke maling innvendig sjøl.

Husker ikke i øyblikket hva jeg brukte på takbjelker men det var hvit halvblank oljemaling.

 

Får ta en tur på Byggshopen og få noen anbefalinger da kanskje.

Men farge er jeg veldig usikker på, lurte litt på noe med gråtone

Link to post
Share on other sites

....men det var hvit halvblank oljemaling.

Helt sikkert Shipolin, bastard30k.....

 

:blush: unnskyld, jonkare - det er jo egentlig tråden din, det........

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at hvis man legger op ny epoksy innen en hvis tid sliper man renvasking etc. Noen som vet hvor lenge dette dreier seg om og hvis man overstiger grensen hva rengjor man med?? Antar samme rengjøring kommer hvis man sliper før man påfører mere??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at hvis man legger op ny epoksy innen en hvis tid sliper man renvasking etc. Noen som vet hvor lenge dette dreier seg om og hvis man overstiger grensen hva rengjor man med?? Antar samme rengjøring kommer hvis man sliper før man påfører mere??

Du må legge på mer før den forige er fullstendig utherdet. Hvor lang tid dette tar finner du på databladet til epoxyen, normalt ca et døgn, men det avhenger sterkt av temperaturen. For hver 5 grader temperaturøkning så halveres tiden. Samtidig skal/bør/kan du ikke begynne å slipe på epoxyen før den er skikkelig herdet.

 

Herdet epoxy vaskes med salovann og f.eks. en grytesvamp før videre behandling, sliping ol. Fettstoffet som epoxyen utskiller når den herder er vannløselig, mengden av slikt fettstoff avhenger sterkt av temperaturen og luftfuktigeten.

 

Jeg ble litt i tvil da jeg såg bildet ditt.....

Dersom duken ikke er mettet med epoxy, men fortsatt framstår som hvit på farge, men delvis mettet, så kan det bli vanskelig å mette den etterpå. Om du har luftblærer under ol. så må dette slipes ned og ny duk og epoxy må legges på de aktuelle områdene.

Link to post
Share on other sites

Hei på deg, og til lykke med arbeidet.

Jeg lurer litt på dette med at du velger å legge epoxy på cabintaket. Det blir sikkert krute godt - men vurderte du å heller behandle med Coelan... Mener å huske at dette både er, til en viss grad, fleksibelt og diffusjonsåpen. Jeg har ingen erfaring med stoffet, men husker at jeg ble imponert da jeg leste om dette for en tid tilbake. Eneste minus var event prisen...

Noen som har erfaring med Coelan... kunne vært interessant å høre om.

Gizmo

Link to post
Share on other sites

.

 

Jeg ble litt i tvil da jeg såg bildet ditt.....

Dersom duken ikke er mettet med epoxy, men fortsatt framstår som hvit på farge, men delvis mettet, så kan det bli vanskelig å mette den etterpå. Om du har luftblærer under ol. så må dette slipes ned og ny duk og epoxy må legges på de aktuelle områdene.

Tak for utfyllende svar. Duken er gjenomsiktig over det hele, kunn noen få luftblærer. Det hvite du ser er nok rester av tildligere behandling som jeg ikke så vitsen i å prøve å fjerne da jeg begynte å komme ned i neste laget på fineren. Det sitter som F... og ettersom det er tetting jeg er ute etter og ikke styrke går jeg utifra dette ikke har noe å si. Det jeg mente med at jeg måtte ha mere epoksy på enkelte steder er at hjeg kjenner mønsteret på dukenn når jeg lar handa gli over

 

 

Hei på deg, og til lykke med arbeidet.

Jeg lurer litt på dette med at du velger å legge epoxy på cabintaket. Det blir sikkert krute godt - men vurderte du å heller behandle med Coelan... Mener å huske at dette både er, til en viss grad, fleksibelt og diffusjonsåpen. Jeg har ingen erfaring med stoffet, men husker at jeg ble imponert da jeg leste om dette for en tid tilbake. Eneste minus var event prisen...

Noen som har erfaring med Coelan... kunne vært interessant å høre om.

Gizmo

Jeg har ikke vurdert ocelan mye pga pris

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det som står for tur:

 

1. Ta ut motoren og prøvestarte den nå som røret som fører luft fra turboen til innsuget er ferdig. (tør ikke starte motoren i båten før den er trutnet)

2. Male innredningen et strøk til. Igjenstår et strøk på stolene

3. Pusse ned dekket innvendig og lakke

4. Male fremdekket etter pussing og rep

5. Vurdere om motorkasse og akterdekk skal lages ferdeig med teakstaver i å eller om jeg venter til vinteren (setter isåfall fineren inn med epoksy)

6. Skrape ferdig dørene slik at speilene kan males og ramtreene behandles med mahognybeisd og lakkes.

7. Lage skott i motorom som varmeveksleren skal monteres på.

8 Isolere motorrommet mot støy.

9. Montere inn motoren permanent. (alt av motorfester etc. er på plass)

10. Kjøre båten på henger inn til faderen slik at han kan legge opp strøm mens jeg drar til lithauen på tur.

11. Bunnsmøre etc

 

Disse tingene gjøres nødvendigvis ikke i rekkefølge men må gjøres før sjøsetting

 

Bilde

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Helt sikkert Shipolin, bastard30k.....

 

:blush: unnskyld, jonkare - det er jo egentlig tråden din, det........

Det har jo relevant til tråden :yesnod::yesnod: Skal man ikke kunne avspore litt ser jeg ikke vitsen med en tråd da den vil bli ensporet og kjedelig

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

DA er jeg spent. Har netopp sendt inn skjema for registrering i nssr (Småbåtregisteret) Spent da jeg ikke kan fremvise kvittering for hverken båt eller motor. Motoren er det mulig jeg finner noen e-poster som gjør at jeg da kan gå i banken og finne rett kvitering. BÅten har jeg ingenting på og kort tid etter at jeg kjøpte båten nådde jeg ikke eier på den e-posten han hadde. Eneste jeg vet om han er at han bodde i umeå, het olafson (tror jeg) og var student. Hvordan går dette tror dere

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Siden vi tydeligvis er i ferd med å få flere båtregistre (Se annen tråd om småbåtsregisterne) kan det jo være du kan forsøke å registrere deg flere steder og se hvem som aksepterer registrering med begrenset dokumentasjon. Dessuten kan det jo hende NSSR blir mere velvillige med å ta imot nyregistreringer med litt konkurranse pustende i nakken. (Ellers synes jeg dette med flere registere er lite heldig, men det hører vel hjemme i en annen tråd...)

Link to post
Share on other sites

Dæven hain steike se her nå var jeg heldig. Cirka 15m2 med 15x145 pernillepanel av OREGONE PINE Revet etter en brannskade vi fikk inn. Kan nok lages mye fint av disse bordene

 

Bilde

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

No

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

No blir

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

No blir jeg

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

:blush: No blir jeg SKIPPER :eek::eek::cheers::cheers: Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Flott at du fikk egen tråd :flag::cheers:

Jeg ble litt interessert i fenderlista di Jonkare, holder på og lage fenderlist på min båt. Kan du ikke ta et bedre bilde av den? Nærbilde langs hele båten.

Hadde vært fint med flere bilder av båten utvendig og innvendig. Nå skal jeg ikke mase mer :lol: , hvis du gjør som jeg sier :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...