Jump to content

Barn i båt


Ingar

Recommended Posts

Det gjelder jo å få ungene til å trives på båtferie.

Min sønn på 6 er selvfølgelig glad i å bade. Men tynn som han er blir det fort kaldt.

Jeg kikket litt rundt etter en våt-drakt til ham, men fant ingen som passet.

I tillegg er barnedrakter gjerne av tynn neoprene og med gjennomgående sømmer som lekker.

Men så fant jeg et firma i Stavanger, http://sea-tex.no/. De syr etter mål, i skikkelig 5mm neoprene med limte sømmer, titan-for i armene.

Og prisen var dertil så lav at jeg kan kjøpe ny hvert år, ungene vokser jo fort i denne alderen og en drakt må passe akkurat for å være varm.

Et fint alternativ til jolla… :smash:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Tøfft med egen drakt til de små!

Kan de dykke med den uten blybelte?

Spør fordi jeg stort sett alltid driver litt fridykking når jeg bader (tok dykkersertifikat i militæret men har solg utstyret for en haug med år siden) og har lært mine barn kunsten å dykke, noe de har stor morro av. I sommer har jo vannet vært utrolig godt og varmt, også dypt nede, men andre år kan det jo være langt under akseptert badetemperatur, ihvertfall 1-2 meter ned. Så da ville en drakt vært tingen for min yngste datter som er 8 og tynn som ei fjøl. Hyn rister av frost lenge før hun egentlig vill opp. Men det er jo ikke noe morro dersom man flyter så lett at det er umulig å komme ned til bunnen. Men er litt skeptisk til å sette på henne bly - hva mener du om det?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Bildet er tatt i fjor da han var 5 og ikke helt svømmedyktig, drakten har så stor oppdrift at armringer ikke er nødvendig. Det var også mer enn nok for han å bare ligge i overflaten å titte ned. :smiley:

 

I år kan han svømme, og selv om det med rett teknikk er mulig å dykke uten bly er det ikke lett.

Fant ikke noe passende hagl-belte så jeg sydde ett som ble fyllt med blyhagl til han hadde samme oppdrift som uten drakt. (1,8kg).

Da er det ikke  noen sikkerhets-risiko. Beltet har også hurtig-spenne.

Belte med lodd går også fint, men er ikke så behagelig å ha på.

 

Det er viktig at man ikke lar barna bruke "voksen-snorkel".

Snorkelen på bildet er beregnet på barn og har mindre diameter, i tillegg har jeg kuttet litt av lengden. Enveisventil i enden gjør det mye letter å tømme.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

fint tips.

til dere som dykker har jeg et spm.

skal man ned på 5-6 meter uten dykkerutstyr, kan man da utligne og gå opp igjen uten fare uansett ?

eller hva lærer man på dykkerkurs ?

minnes å ha hørt noe om at det kan være farlig selv på korte dykk på under 1 min.

noen som kan forklare hva som er riktig ?

Link to post
Share on other sites

Det skulle være helt ufarlig det som du beskriver, bare  å stå på :wink:

Når en begynner med Komprimert luft (Dykkerflaske) da er det en del ting å huske på (ex: teoretisk er det mulig å sprenge en lunge med en oppstigning på o,7m uten å slippe luft ut av lungen)

Samt om man er nede på større dyp så må en tenke på mettning av Oxsygen, men det lærer en mere om på ett kurs om man velger å begynne med sportsdykking (absolutt å anbefale)

Sålenge du har tatt med deg lufta du har i lungene fra overflaten, kan du gjøre det meste uten noen som helst fare.  :cheers:

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...