Jump to content

Kvifor eg hatar TMC-dassar

Ask

Recommended Posts

Viser til spørsmål på linken "Valg av kvalitetsdass"

Kjøpt mai 2004

Forsøkt montert rett før langtur i juni 04. Defekt motor. Oppdaga etter montering.

Juli 04. Tilsendt ny motor. Feil type.

Februar 05, Defekt motor reparert av ein amerikansk langturseglar i Portugal.

Mars 05. Brytaren defekt (etter tre veker!)

Mai 05, får endeleg tak i ny brytar.

Juli 05. Brytar defekt.

Til saman har det gått med minst fem brytarar i dei knappe to åra dassen har vore operativ. Sist gang på mandag.

Det har heile tida vore eit problem at skåla blir fylt med vatn, til same nivå som vasslina. Det manglar eit par cm på at det renn over. Dette må pumpast ut før bruk. Er ein ikkje pissetrengt før, så blir ein det no!

Eg trudde lenge at vassfyllinga skjedde pga. heverteffekt, og har montert svanehals med vakumbrytar. Til inga hjelp. Etter lang tid så forsto eg at det var lekkasje, langs motorakslingen, frå der knivane sit til impellerhuset. Dette medfører òg at kverna drit blir ”resirkulert”. To skifte av pakningar har ikkje løyst dette problemet. (Takk til Gillow og Telle AS i Bergen for god service.)

I tillegg så spylar ikkje dassen heile skåla. Dvs. at det er ein ”sektor” på ca. 60 grader, sett ovanfrå, som ikkje blir spylt.

Når den no har gått tett så skal den ut!

Motor, aksling, impellerhus, knivar, skiver, mutrar med meir er av ulike metall. Det fører til meir tæring.

Grunnleggande idiotiske plasseringar av skruar med meir vanskleggjer reparasjonar og service. Medfølgande overgangsstykke frå 38 mm slange til 25 er for stort til å få på 25 mm slange utan stor innsats og myjke stygt snakk.

I tillegg så bråkar motoren, men det visste eg om på førehand.

Kort sagt tre år med helvete. (Me har heldigvis ein annan dass òg!) Til samanlikning så bytta eg toalett i huset i 1993. Det har virka heilt uproblematisk fram til i dag.

TMC er eit møkkaprodukt og eg håpar produsenten, importørane og selgarane får sine edlare deler i kverna!

Ask

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig KVIFOR EG HATAR TMC-DASSAR.

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Dette høres utrolig ut! Jeg har hatt mitt TMC i to seonger. Jeg måtte bytte motor i vår pga. vannintrengeing via aksling. Jeg tror dette er et kjent problem på disse dasså. Kan det være dette som har tatt knekken på bryterene din Ask? Du får heftig varmgang i bryteren/kabel når motoren ikke går skikkelig.

Men er du sikker på at du har satt dassen riktig sammen etter første motorbytte? Det ligger en gjennomsiktig plasthylse inne i pumpehuset. Denne har en åpning som må stå i riktig posisjon. Feil på dette vil føre til at du ikke klarer å ta unna spylevannet.

Redigert av tebi (see edit history)

Hei.

Disse problemene kjenner jeg ikke igjen i det hele tatt. Min TMC-dass er fra -97, og jeg har aldri hatt noen problemer. Riktignok var jeg uheldig etter et par år og og trødde på stussen for inntak av vann slik at den knakk, men ny del var lett å få tak i. Skiftet samtidig noen pakninger i pumpen for sikkerhets skyld. (fulgte med mellomstykket med stussene)

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har hørt flere som har hatt problemer, men det gjelder alle dasser, og problemet er at de bruker for mye papir og papir som ikke løser seg opp, så når mindre og riktig papir blir brukt har det blitt slutt på problemene.

Kjedelig å tette dassen med dritt og papir :puke:

Kjenner meg heller ikke igjen her har den på 3 året nå og de problemene er kun da noen hev våtservietter i skåla det gikk ikke :sad:

de løste seg ikke opp men klinte seg rundt kniven ... :nono:

.ellers har den fungert som forventet med litt støy men det er jo kortvarig ...den største ulempen er vel at den ikke fungerer uten strøm :lol:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

kjenner ikke til TMC motrutgaven, forstår dog din frustrasjon.

Har selv TMC manuell og den funker fint, skifet nettopp ut pumpen da jeg ikke hadde tid/vilje til og sitte med ompakning nå. Tar den gamle pumpa og renoverer den i vinter, så har jeg en i reserve. Tok meg ti minutter og skifte selve pumpa så det var kjempe enkelt. Eneste aberet var muttrene under, med mine "små" hender var det litt vondt og få entret muttrene på boltene...men fikk de til!

Årsaken til mitt havari var at jeg hadde altfor mye olje oppi i påsken., også klarte ikke pumpa og lage nok vakuum til og få rent vann inn.

Men nå er det vel sånt at vi er alle forskjellige, prøv et annet merke og se om du blir mere fornøyd er mitt råd. Ikke irriter deg over denne møkka!

Hadde TMC el.dass i gammelbåten, satt inn sommeren 2005, så vidt meg bekjent så fungerer det fortsatt. Men bryteren er nok av god Biltema kvalitet, holdt næyaktig en måned... Ble byttet ut med en vanlig trykkbryter med gummihette av typen startknapp/hornknapp. Siden har dassen kværnet i vei på både løst og fast...

Men det frister ikke til gjennkjøp, klarer med med den manulle Jabsco dassen nå... Tålelig stille er den også..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har ikke vært ordentlig sommer før man har:

- man har falt i vannet

- fått tau i propellen

- dassen har tetta seg (selvfølgelig på den varmeste dagen i sommerferien)

"Murphy's law" spiller sterkt inn her.

- tom for strøm

- tom for drivstoff

er også en gjenganger.....

og ikkeminst....

- tom for cognac & cigarer.

Har TMC driter selv og den må nok demonteres i utgående løp ihvertfall en gang i løpet av sesongen. Har prøvd et svindyrt papir beregnet på el.dasser men til ingen nytte. Ellers har jeg ikke noe å utsette etter 5 års drift.

Har prøvd et svindyrt papir beregnet på el.dasser men til ingen nytte.
Lurer nå litt på hvordan dere klarer å få til så mye trøbbel med TMCen :lol: Jeg har alltid brukt standard resirkulert papir og kommer bare på to ganger den har tettet seg og det var da to små matrøser brukte en kilometer papir hver og spylte ikke ned etter seg og engang et stykke Torky ble dumpet den veien...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Men er du sikker på at du har satt dassen riktig sammen etter første motorbytte? Det ligger en gjennomsiktig plasthylse inne i pumpehuset. Denne har en åpning som må stå i riktig posisjon. Feil på dette vil føre til at du ikke klarer å ta unna spylevannet.

Etter å ha hatt ut denne motoren (Hadde "satt" seg i vinter) opplever jeg at det kommer vesentlig mere vann inn i skåla enn ut.

Noen som vet hvordan denne plasthylsa skal stå?

Er det evt. andre årsaker til at skåla fyller seg?

Geir

Hmm detter var urovekkende :sad:

Vurderer å bytte ut mitt manuelle dass med ett elektrisk. Tenkte da på denne TMC typen: http://www.maritim.no/product.aspx?id=1429...upkey=002004010 som er en innelukket modell. Men blir nå veldig skeptisk!

TMC får dårlig reklame her.

Maritim fører forøvrig en annen type dass: http://www.maritim.no/product.aspx?id=2088...upkey=002004010 RM69...

Men dette dasset er ikke elektrisk da...

Er det andre toalettmerker som er bedre enn TMC :confused:

Redigert av måsinj (see edit history)

Hei

Har montert denne dassen i båten iår http://www.maritim.no/product.aspx?id=1430...upkey=002004010

og nå begynner jeg å bli nervøs :-(

P g a forskjellig dimensjon på slangene som var montert tidligere og fordi at jeg er passe lat av natur, benyttet jeg overganger fra tynn slange til tykkere dimensjon, dette ser jeg for meg at jeg må ta igjen senere fordi jeg har en misstanke om at det kan føre til at det går tett, men vi får se hjvordan det går.

Den er teste en gang med det resultat at jeg ikke kan skjønne hvordan jeg klarte meg så lange med en manuell dass så lenge :crazy:

Har selv montert TMC nylig og sjekket erfaringene her på båtplassen. Ut fra de inspillene jeg fikk ble min konklusjon at jeg kjøpte TMC, ikke den innebyggde modellen da denne er for høy og har vist seg problematisk å montere for mange. Jeg valgte denne:

TOALETT EL.12V STOR M/BRYTER

14668_auto.jpg

Bryteren som fulgte med brukte jeg ikke. Satte inn en Carlingswitch.

Se også her.

Et av ankepunktene for noen mot TMC var støy. Min brukserfaring til nå er at støyen fra toalettet er minimal.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Hei

Overnevnte plasthylsa er rett montert. Den har dessutan ein utstikkande del, som skal høva i eit spor. Det er såleis vanskeleg å montera den feil.

Dei siste gangane har eg nytta "hornknapp", som ein nemner ovanfor. Desse skal tola 25 amp. Sikringa er på 15. Brytarane er nesten like. Eg mistenkar dei for å koma frå same fabrikk.

Tettinga som gjev dassen "nådeskotet" er første gangen den går tett. Det er ikkje der problemet er. Problema er som nevnt i mitt første innlegg.

Det kan nemnast at av dei to åra og tre mnd. driten har virka (om enn med mykje mekking innimellom) så har me budd ombord i omlag 12-14 mnd. Me kjøyrer alltid ferskvatn gjennom TMC-driten dersom me skal vera borte frå båten meir enn nokre dagar.

Me ender no opp med å kjøpa ein ny dass til minst 6500. Eg ønsker eg hadde vore villig til å brukt desse pengane "in the first place."

Til dei som vurderer å kjøpe TMC-dass. No er de advart...

Hadde me berre hatt ein dass ombord hadde TMC-en vore på land for lenge sidan.

Ask

• 2 uker senere...

Når jeg i dag stod på Maritim og skulle handle toalett, kunne jeg ikke huske om det var TMC produktene som jeg hadde lest var dårlige. "Ask" har jo i klare ordelag beskrevet sine "hete følelser" for dette produktet :smiley:

Når jeg nå har handlet elektrisk TMC blir jeg jo litt bekymret for at dette skal være så dårlig produkt som her i tråden skrevet, men tiden vil vel vise om det er så dårlig ? Er produktene modifisert de senere år, slik at toalettene er av bedre kvalitet nå i forhold til tidligere/noen som vet ??

Maritim har kun TMC i sin butikk. Jeg opplever at Maritim er opptatt av kvalitetsvarer. Jeg undrer derfor over hvorfor ikke Maritim har flere produkter å velge mellom?

Jeg håper jeg om et par år kan berette om at toalettet svarer til forventningene.........

Det gjør meg kvalm når Winge i siste Seilmagasin forteller at alt papir, etter bruk, legges i en egen beholder, som står fast på veggen, ved siden av dassen.... :puke::puke::lol::lol:

Å kaste papiret i en egen beholder er helt vanlig når man ferierer i landene ved middelhavet. Litt uvant første dagen men det går fort over. Helt uproblematisk. Ikke noe å bli kvalm av. :smiley:

J

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Å kaste papiret i en egen beholder er helt vanlig når man ferierer i landene ved middelhavet. Litt uvant første dagen men det går fort over. Helt uproblematisk. .

Men vanligvis har en litt mere plass rundt seg på potta i i ferieleilighetene i forhold til det som er tilfelle i en lystbåt, slingring er det heller ikke i her.... :sailing:

Sammenligningen er derfor ikke helt relevant. Spander de ekstra kronene på skikkelig dasspapir, så ungår en problemer

Redigert av bergen (see edit history)
  • 5 år senere...

TMC toalettet har nå tettet seg 3 ganger i år. Første gang ble det for sikkerhets skyld skrudd helt fra hverandre og satt sammen med rep-kit. Andre gang måtte jeg bruke en slik do-sugekopp som Donald Duck ofte blir sett med. Tredje gang greide jeg å pirke ut en papirdott med et skrujern.

Toalettet har stadig problemer med å greie å håndtere avfallet, og må ofte bruke store mengder vann for å få "det" gjennom systemet. Heldigvis hadde vi før ferien i år oppgradert fra 40 liter tank, til 230 liter totalt, hvilket gjorde det mulig å leve med et enormt vannforbruk.

Lurer på om ikke dassen går på dynga etterhvert, og setter inn enten manuell dass eller en ordentlig Jabsco sak.

Når har jeg sikkert hatt TMC elektrisk dass i 15 år uten at det har tettet seg til, men hva i all verden er det du har nedi dassen som tetter til? Hard mage?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...