Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Slapp av Hulda,

Sommeren kommer tilbake med full tyngde ett par dager før du reiser på ferie.

Mer nøyaktig, fra og med 10.-11. eller muligens ikke før ettermiddag 12. August, blir det bare fine sommer været, frem til i allefall månedskifte.(lander på Torp 12.08 ettermiddag)

Fra da av får alle vi som har jobbet og slitt i hele Juli,

masse sol, lite vind, 0 maneter, drøye 20 grader i vannet, og nesten hele fjorden for oss sjøl. :cheers::cheers_wine::flag_bp:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Badevannet mann, BADEVANNET.

 

Her utenfor Kungshavn holder vannet en temp på 17*

Brennmanetene er det nok verre med, iallefall i sundet her jeg ligger.

Ca 1 pr 4 kvadratmeter, det gikk plutselig opp for meg at jeg ikke har vært i vannet i ferien hverken frivillig eller ufrivillig. :confused:

Dette ligner slett ikke meg,men det har jeg iallefall ikke tenkt til å gjøre noe med her i sundet.

Dessuten har Mariell helt rett. Den 8. forsvinner både turister, uteservering, salgsboder og brennmaneter. Hvis han også har fikset værgudene fra den 12.er alt i boks. Da er Bohuslen VÅRT!

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Flotte bilder Ojda. Har blitt landkrabbe igjen etter et par uker på Svenskekysten. En flott kyst(sist traktert 28 år siden, da ikke som skipper!), og bildene dine representerer mine opplevelser også, da og nå. Vi dro litt lenger syd enn du viser i dine bilder før vi snudde, og fikk oppleve Gullholmen i forrige uke. For et idyllisk sted. Anbefales varmt for alle, både voksne og barn.

Her er noen bilder:

gullholmens_indre_havn_mye_liv_men_i_rolige_og_hyggelige_former.jpg

gullholmens_indre_havn.jpg

gullholmen_ica_og_havnekontoret.jpg

gullholmen_caf.jpg

gullholmen_strand.jpg

 

Her kommer vi garantert tilbake...,neste år forhåpentligvis, og da i egen skute.

 

Fortsatt God Sommer til alle sammen.

Link to post
Share on other sites

Fine bilder fra dere også Ariel og Fumle.

Ja det er en fantastisk kyst og feriere på.

Neste gang bør du prøve å få til og feriere nedover

mot mitten av august, et helt annet Bohuslen.

Jeg havner nok endel lenger nedover etterhvert,

har fire uker ferie igjen så jeg føler foreløbilg

ingen hast.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Og så var vi også igang. Dro fra Son kl.0500, og etter 8 timer (tok turen på innsiden av Hvaler), ligger vi nå i Havstensund. Kommer tilbake med mer senere idag.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hadde en fin tur fra LÆSÖ tross dønninger fra siden.

La oss på svai i en fin bukt på Instön, en fisker kom og sa at vi lå mye bedre i bøya hans,

moringen på 1,5t burde holde og dybden var 3m ny kjetting.

Da det var litt trafikk inn og ut av havnen der vi lå.

18,4 grader i vannet.

 

Litt regn i natt men i morges skinte solen.

 

Velkommen til solkysten Lars.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Lars - hvor finner du gode overnattingsplasser i Havstensund? ligger du på utsiden av bølgebryteren?

 

Er det noen som har gått "jolleleden" rett vestover fra Havstensund - den som er merket med sorte påler? Jeg har gått der med jolla - men aldri større båt. Det står på kartet at det er 2 meter dypt der. Det kan væer en fin snarvei til havna på Kalvön.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har gått "jolleleden" rett vestover fra Havstensund - den som er merket med sorte påler? Jeg har gått der med jolla - men aldri større båt. Det står på kartet at det er 2 meter dypt der. Det kan væer en fin snarvei til havna på Kalvön.

Har kart som sier 1m og noen sier 2 m.

 

Käringö i dag.

 

kring_238.jpg

 

Ligger nu på svai på Käringö sammen med noen andre

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Lars - hvor finner du gode overnattingsplasser i Havstensund? ligger du på utsiden av bølgebryteren?
Nå vet jeg ikke om noen "bølgebryter" her, men mener du den nyeste, nordre gjestebryggen, så ligger en utmerket langs den på utsiden. På innsiden er det privat. Her blåser det alltid nord eller sør, så en ligger greit. Men kommer en tidlig på dagen som vi gjorde idag, er det svært urolig pga. alle båtene som fosser forbi. Men det roer seg mot kvelden. Og litt fascinerende er det å studere alt som drar forbi.

 

Turen ned hit som vi startet fra Son 0455 i stort sett sol og ikke vind over 4m/s gikk dom en drøm, selv om 8 timer og 54Nm er i lengste laget. Ved Missingene fikk vi en del gammel sjø opp mot meteren imot, så det ble litt for urolig til at vi fortsatte rett sy. Så vi dreide inn ved Strømtangen og gikk på innsiden av Hvaler. En har jo kone og skipshund å ta hensyn til. Kosterfjorden var imidlertid rolig.

 

Imorgen er det meldt opp til 6m/s fra S/SW på formiddagen og økende utover dagen. Så vi satser på å komme avgårde i 9-tiden før Gule Humpen og Humperna blir for plagsomme. Planen er å gå 21NM, drøye 3 timer til Hunnebostrand.

 

Er en av de første som registrerte seg på baatplasen.no, har skrivekløe og har en en båt med navnet Trudelutt, blir en lett gjenkjent. Har truffet en annen fra forumet som var innom og handlet her. Han ligger på innsiden i Sannes. Og et par båtlengder bortenfor her, ligger det også et medlem som kjente meg igjen. Men vimpel har han ikke!

 

Nå er det snart tid for middag. Sulten gnager etter å ha stått opp kl.0345 idag. Og skipshunden er blitt helt døgnvill, tror det er mattid og turtid stadig vekk. Men ellers er han utrolig grei, lå fremme i salongen i putehaugen og sov hele turen.

 

Ny rapport imorgen, og da skal jeg se om jeg får koblet opp webkameraet fra båten også, etter at vi er kommet frem til Hunnebostrand.

 

Hilsen oss tre ombord på Trudelutt

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til solkysten Lars.

Når du først slipper taket i brygga går det fort nedover. :sailing:

Selv har jeg vert en tur i Kungshavn og proviantert,

før jeg fortsatte ned forbi Malmøn og har lagt til i Karlsvik

som er rett Nord for Grøtø. Det er en stor og fin svaivik

med dybder fra 3-7 meter. Det er også en 8-10 plasser

mot fjellet.

Nettet er veldig tregt her, så bilder får vente.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har gått "jolleleden" rett vestover fra Havstensund - den som er merket med sorte påler? Jeg har gått der med jolla - men aldri større båt. Det står på kartet at det er 2 meter dypt der. Det kan væer en fin snarvei til havna på Kalvön.

 

Gikk der for 2 år siden. Gå sør for de svarte stakene/pålene. Du ser tydelig at det er en gravd/ mudred led. Om de vedlikeholder den hvert år vet jeg ikke. Spurte en lokal mann i jolle som jeg traff rett før jeg kjørte om det gikk bra å kjøre der med "stor" båt, og det var 'inga problem'

Link to post
Share on other sites

Gikk der med Pioner-jolle for mange år siden, og rennen var ikke sørlig dyp og absolutt ikke særlig brei. Men det er mange år siden, og da var den ikke så god merket som nå. Men nå er det da ikke så veldig langt å gå ut mot Gule Humpen og gå inn den veien heller da. Men vil en ha litt spenning, så hvorfor ikke forsøke? Har sett båter på 8 - 10 meter gå der uten at det har sett ut til å ført til problemer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Våknet i Havstensund til stille og lettskyet vær. Så etter en bedre frokost med egg og bacon, bar det rett ut på Gule Humpen. Der var det ikke noe særlig mer vind, men tung sjø på opp mot meteren. Men bølgene var lange, så det gikk uten problemer langs bølgene. Forbi Dannemark møtte vi ReginaIII og tutet og vinket, men tror ikke de oppfattet hvem vi var. Humperna var mer urolig da vinden hadde øket litt, og det var blitt en del båter på formiddagen, fikk hevet litt på oss da 40-50 fotere på død og liv skulle forbi med under 10m klaring. Vi var fremme i Hunnebostrand ca. 1200, og fikk en av få ledige plasser med akterfortøying i bøye. Nå er det imidlertid rimelig fullt! Her blir vi liggende over en dag.

 

hunnebo20101.jpg

 

hunnebo20102.jpg

Lars H.

med ICE-bredbånd

ned: 1920kbps

opp: 720kbps

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De første ulvene kom før kl.0900 i morges og begynte og sirkle rundt etter plass.

 

Har hvert en jevn strøm i hele dag, blir det et hull ledig er det straks 3 båter som vil inn.

Noe køkultur er det ikke for en Norsk en har tapt hver gang, enda han har sirklet her lengst.

 

Her kommer storfint besøk til Käringö ferga er liten.

kai_bytte_270.jpg

 

Trodde at han skulle låne fergekaia, burde hatt råd til større fendere.

bandit_276.jpg

 

Men plutselig var det 8 båter som ikke hadde kaiplass

kai_plass_276.jpg

 

Time Bandit fra Stavanger.

 

time_bandit_273.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er nok båten til Europris-arvingen Dag Høili... TIme Bandit er 95 foteren han kjøpte først, han har også bestil en 125 foter. Disse båtene blir vel betalt av Mr. Høili, så går de i charter med Johs. Lunde som utleier og så overtar Mr. Høili dem (på papiret) etter et år....litt moms å spare :sailing:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Forbi Dannemark møtte vi ReginaIII og tutet og vinket, men tror ikke de oppfattet hvem vi var.

Hei Lars!

Det var så absolutt ikke vår mening å være overlegne. Men jeg tror det var der vi storøyde iakttok hvor mye kvalme en enkelt drittsekk klarer å lage i en ellers fredelig sameksisterende ferieflokk av såbåter. Han konm i full plan, så tok han igjen en klynge og reduserte "hensynsfullt" farten til maksimal gravefart. Ja, ja.

Link to post
Share on other sites

Samme rush i dag, men mange av motorbåtene på utsiden gikk tidlig, de har nok hatt en urolig natt.

Og ingen av seilbåtene som sirkler rundt vill inn der heller.

Det var bare en tysker og jeg som lå på svai og da tillot jeg meg og legge ut 6 m kjetting til,

satte ny anker vakt på 15m.

Vinden var oppe i 13 m/s til morges. er nu nede på stabile 8 m/s.

badevannet har sunket fra 18,4 til 18,0 grader i natt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Etter at det gikk mange båter og det ble en del ledige plasser), fylles det nå godt opp her igjen.

 

hunnebo2010ledigplasser.jpg

 

Og det er ikke bare i havnen det er trangt om saligheten. Kommer en med bil, må en ta til takke med det

en finner av plass.

 

hunnebo2010bil1.jpg

 

hunnebo2010bil2.jpg

 

Og til Regina III: Det var nok ikke bare du som ble forbikjørt av en hekksjøgeneral. På Humperna passerte

dette "dyret" (med sildesalat i flagget) med få meters klaring i godt driv. Vi fikk bevegt litt på oss da!

 

hunnebo2010sildesalat.jpg

 

Med opp til 10m/s fra S/SW blir vi liggende her i Hunnebostrand foreløpig.

Lars H.

pt. Hunnebostrand

902753482.png

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Og til Regina III: Det var nok ikke bare du som ble forbikjørt av en hekksjøgeneral. På Humperna passerte

dette "dyret" (med sildesalat i flagget) med få meters klaring i godt driv. Vi fikk bevegt litt på oss da!

 

hunnebo2010sildesalat.jpg

Lars - han derre tullingen der har jeg en bildeserie av far i år også. Da var han i lag med en Fairline Squadron 52 - over ved Islandsberg. De kjørte slalom mellom titalls seilbåter som lå og koste seg med slakke seil i det nydelige været. Tror rett og slett bare at de gir blaffen. Kanske du og Japp (er han oppkalt etter Inspector Japp?) kan invitere han til en liten passiar om skikk og bruk?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei da, Japp som er sjokoladebrun 10 år gammel Labrador er nok oppkalt etter sjokoladen med navn Japp. Produsenter (faren) heter forresten Nidar! Japp har også egen hjemmeside, japp.trudelutt.com! Men det offisielle navnet hans med komplett stamtavle tilbakke til tipp,tipp,tipp,tipp,tipp oldeforeldrene er. Narjanas Ulv!

 

Hilsen pappn'n til Japp

Lars H.

japp_sjoko_thumb.gif

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...