Jump to content

Operasjon tankreparasjon Scand Classic


Bergen

Recommended Posts

Eiere av nye båter har ikke andre bekymringer en om akkurat de kommer til teste ut garantiapparatet hos Vovo om de har en D serie, eller de har en Yanmar så bare går og går og det eneste de kan finne på og bekymre seg over er er delepriser. :seeya:

 

Men for oss som har båter som eksistert en stund stiller det seg anderledes, vi har alltid en liste med arbeid som må gjøres/burde vært gjort /ønsker å endre/kjekt å ha .

 

For min del innebærer dette at jeg i dag begynte på et burde vært gjort punkt! En stadig kraftigere diesellukt i cabinen kombinert med denne oppdagelsentankbroenn.jpg

levnet ingen tvil, her er det diesellekkasje.Basert på det jeg har lest her på forumet om tæring i aluminiumstankenen til Scand Classic var jeg ikke i tvil om at det var selve tanken som er lekkasjepunktet. Det var bare å gå i gang, hadde med tomme 25 liters kanne som jeg bommet på bensinstasjonen, drillpumpe fra Clas Ohlson batteridrill (+nettdrill i back up) og deler av en gammel dussjlange på sugesiden og et parti av residensens hageslange på trykkside.

gaaigang.jpg

 

En takk til Scand Boat som har plassert tankene på en måte hvor tilgangen er relativ lett (men samtidig :nonod: for at de ikke har drenering i rommet så hele problemet kunne ha vært unngått)

 

pumpingpaagaar.jpg

 

 

For info, et nyladet batteri på Mekkdrillen pumper ca 35 liter før det er flatt- jeg hadde 50 liter igjen på tanken.

 

Tanken er tom og inspeksjon kan begynne,

slam.jpg

Ikke så gale med slam, men har bestemt meg for at den gamle dieselen ikke skal tilbake, så om noen i Bergensområdet har bruk for 50 l diesel, send IM så kan du få.

slam2.jpg

Tanken har skvalpeskott, men disse ser ut til å henge fritt i tanktoppen uten å være festet i bunnen.

 

Å få tanken ut gikk greit, den eneste utfordringen var å få av slangen fra fylleflensen, den satt som f......

 

Her har vært folk før, tanken er lappet med en slags lodding i hullene, og deretter er det plastret rundt hele langsiden.

lapping.jpg

 

Etter litt skraping med skrujern ble tanken fyllt med vann, og da ser det slik ut

hull4.jpg

 

 

Etter en runde med zalo og vaskefille er båten klar til igjen få diesel i buken, men helst ikke i fri flyt som før

vasketbroenn.jpg

 

Så hva gjør jeg videre :confused: Ny tank i plast (finner ikke umidellbart noe som ser ut til å passe fra Platinvent, men har ikke kontaktet dem ennå), ulempen her å få til noe som passer med plassering av luke og flenser.

 

Få laget en ny i syrefast, basert på den gamle som mal. Hva koster dette ? Noen som har gode tips til verksteder i Bergen som liker slike småoppdrag.

 

Kjøpe en tilsvarende tank fra Scand, eller eksisterer produsenetet Er-To Mek i Tvedestrand ennå, de har jo i så fall tegninger.

Er det andre leverandører av ferdige standardtanker i plast/syrefast/stål eller aluminium? Jeg kan nok gå litt ned i størrelse da 2x90 liter er i overkant av hva jeg trenger av rekkevidde.

 

Eller reparere eksisterende tank. Jeg ser for meg å sveise på et vinkelbeslag rundt kanten hvor tæringen er. Fordelen med dette er jo at jeg vet at den vil passe. Men igjen, hvem i Bergen er dt som sveiser aluminium og samtidig liker å ta på seg små oppdrag som dette.

 

Jeg er åpen for tips, og siden dette er en operasjon som de fleste Classic eiere må igjennom før eller siden så håper jeg på tilbakemeldinger på hvorledes Dere har løst dette. :flag:

Link to post
Share on other sites

For det første må jeg si at dette var en svært god dokumentasjon av arbeidet ditt. Både tekstbeskrivelsene og bildene var svært opplysende for utfordringen din. Jeg synes bildet av den vannfylte tanken var meget lærerikt.

Så til spørsmålet: Hvilke type tank skal du montere i ettertid. Mitt første råd er at du ringer Scand fabrikkern og ber om opplysning om hvor tankene lages. Jeg hadde tidligere både Scand Baltic og Atlantic, men klarer ikke å huske produsjonssted for tankene. Det er mulig at du kan få kjøpt en ny orginal tank. Alternativt er å ta kontakt med verksteder i ditt nærmiljø og be dem lage en tro kopi av den gamle tanken. Hva er årsmodellen til båten din? Var dieseltanken jordet? (Synes ikke at jeg klarte å se noen jordingsledning).

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme sjauen sist vår - se her. Hullet i min tank (også aluminium) var i selve bunnen, og det var også flere andre groptæringer på gang i samme området. Jeg leverte tanken inn til et mekanisk verksted, som skar ut den gamle bunnen og sveiste på ei ny bunnplate. Dette har fungert utmerket så langt.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Var dieseltanken jordet? (Synes ikke at jeg klarte å se noen jordingsledning).

Nei den har ikke egen jording ,skulle den ha hatt det ? Tankmåleren har jo jord, men denne er jo adskilt fra tanken med gummipakning

 

 

Trenger du bruke to tanker da? Selv bruker jeg bare en tank.

Nei egentlig ikke, men min bb tank er heller ikke 100% tett, selv om den ikke er så hardt rammet som stb. Men blir ikke båten veldig lett skjev med kun en tank i bruk. I tilleg til at den blir rankere, men du har kansje kompensert med fast ballast.

 

la på glassfiberarmert polyester,med forsterkning rundt alle skarpe kanter.Dette ble velykket ! Tankene er tett og fin

Det har vært utført utbedringer med glassfiberforsterkning på min tank også, denne repasjonen har nok også hold tett noen år, men ikke nå lenger :nonod:

Link to post
Share on other sites

Min septikktank var lekk i fjor og måtte byttes. Etter en del undersøkelse, så var det ILAS som kunne gi meg det beste tilbudet på en ny tank ut fra mål. Mål opp den gamle tanken, evt. lever den til Ilas og de lager en identisk en. De har også en prisforespørsel på sidene sine som du kan fylle ut. I mitt tilfelle så var det i hvertfall halvparten av prisen enn å kjøpe en ny fra Windy. En 160 liters septikktank med manhull, to 38mm stusser, + lufting + brakketter så kostet dette rundt 5000,- i 5mm aluminium.

 

Selv gikk jeg for den manuelle metoden. Kjøpte meg en stor plate i syrefast, tegnet alle malene i AutoCad, leverte plata og tegningen og fikk alt skåret ut med laser. Perfekte skjøter. Fylte tanken med skyddsgass og "tigget" igjen skjøtene. Ble helt suveren og til en noe rimligere penge (tror det kom på ca. 5000,- for materiell, utskjæring, gass og tilsatstrå. Samme pris som ILAS skulle hatt for å lage tilsvarende tank i aluminium.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Føler med deg, men kan ikke la være:

Nå er det mange her på bp som har meldt om lekkasje i tanker av aluminium. Er det ikke på tide å konkludere med at aluminium ikke er egnet materiale til tanker for diesel og septik?

Dette burde være ett av punktene en sjekker med båtbygger når en kjøper ny båt. Jeg ville ikke sette inn ny eller reparert tank av aluminium. Jeg ville valgt epoxy. Til nød syrefast stål.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme båt for en del år siden og vært gjennom det samme som deg. Etter min erfaring er det kun en løsning på problemet: Få et verksted som sveiser alu til å lage ny bunn og sider og behold toppen med påfyllingsstussene. Koster ikke all verden og du får ny tank i praksis. Disse alu-tankene på Classicen er en gjennganger og det er flere tråder på samme tema.

Eiere av nye båter har ikke andre bekymringer en om akkurat de kommer til teste ut garantiapparatet hos Vovo om de har en D serie, eller de har en Yanmar så bare går og går og det eneste de kan finne på og bekymre seg over er er delepriser. :seeya:

:crazy: Hva har dette med temaet å gjøre?? Tror hverken nyere D-eiere eller Yanmar eiere har en tiendel så mange ting å bekymre seg over som f.eks. eiere av gamle Classicer med lekk dieseltanker ++ :wink:

Link to post
Share on other sites

Få et verksted som sveiser alu til å lage ny bunn og sider og behold toppen med påfyllingsstussene. Koster ikke all verden og du får ny tank i praksis.

 

:crazy: Hva har dette med temaet å gjøre

 

Takk for svar, Jeg ser også utbedring av eksisterende tank som det mest aktuelle foreløpig,ser for meg at det er måten og komme billigst i fra det og samtidig få et godt resultat. Har bare litt problemer den første uken med å rekke innom noen verksteder for å spørre. Der jo ikke akkurat langåpent i den mekaniske bransjen.

 

Volvo og Yanmar har ingenting med topic å gjøre, kun ment som en vittighet fra en som nok er litt misunnelige på Dere med nye båter :cheers:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder jording av tanker -

Her fant jeg en gammel tråd om dette temaet, hvor konklusjonen, såvidt jeg skjønner, er at en dieseltank ikke bør jordes ... :rolleyes:

Jording har vært diskutert her i det vide og det brede, jeg har også hatt problemer med min alumininumstank, dvs. jeg er av den oppfattning at det er jordingen , samt at det har stått vann i tankskottet som har forårsaket skaden, min tank hadde bare tæret der som det hadde stått vann, over dette nivået var tanken som ny. Har byttet ut bunnplatene i tanken med ny plate, og fjernet jordingen, så hvis den er tett 18 år til så er jeg happy :yesnod: Har også satt inn nye skroggjennomføringer i syrefast stål, disse er heller ikke jordet, og det kommer de ikke til å bli heller.

Link to post
Share on other sites

Jording har vært diskutert her i det vide og det brede, jeg har også hatt problemer med min alumininumstank, dvs. jeg er av den oppfattning at det er jordingen , samt at det har stått vann i tankskottet som har forårsaket skaden, min tank hadde bare tæret der som det hadde stått vann, over dette nivået var tanken som ny. Har byttet ut bunnplatene i tanken med ny plate, og fjernet jordingen, så hvis den er tett 18 år til så er jeg happy :yesnod: Har også satt inn nye skroggjennomføringer i syrefast stål, disse er heller ikke jordet, og det kommer de ikke til å bli heller.

 

Er du sikkert på att du slipper tæring når jordingen er fjernet ?

Slanger leder , kabler til tankgivere leder , fuktig skråg leder .

 

Kan du forklare for meg din teori er du snill

Link to post
Share on other sites

Er du sikkert på att du slipper tæring når jordingen er fjernet ?

Slanger leder , kabler til tankgivere leder , fuktig skråg leder .

 

Kan du forklare for meg din teori er du snill

 

Hei,

Teorien min var å isolere tanken, slik at den kunne få "leve i sin egen verden" men det kan være at jeg tar veldig feil, og at som du sier strømmen går andre veier, jeg har ikke fått målt om det er noen kontakt mellom jord og tanken, men jeg skal ta en titt på det da jeg kommer hjem. Tror uansett at det er veldig viktig at tanken står tørt, det var tydelig at min tank hadde stått i vann og det var der tæringen oppsto.

Det var min tanke, men som sagt det er mulig jeg tar helt feil, og at den skal jordes og at sinkanoden skal ta seg at tæringen.

Sklir kanskje litt ut denne tråden, men det gjør mange tråder her :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bruk sjøvannsbastandig aluminium viss du skal skifte bunplata. Eg har samme type båt og samme problem :-(

Eg har fått sveist hullet, og så har eg lagt 2 inspeksjonsluker og sandbåst tanken invendig og gitt den eit tykt strøk med epoxy.

Han på sveiseverkstaden meinte det var brukt for dårleg kvalitet på aluminiumen og att sjøvannsbestadig burde holde i mange år.

 

Tarsis

Link to post
Share on other sites

Sett inn plasttank. Ta kontakt med Plastinvent.no, jeg er sikker på at de har en som passer. De setter på slange stusser for lufting, utløp, retur, og påfylling der hvor du vil ha de. De plasserer også inspeksjonsluken der hvor du ønsker.

 

Har god erfaring med dette da jeg skiftet tankene i min båt et par år siden.

Link to post
Share on other sites

Bruk sjøvannsbastandig aluminium viss du skal skifte bunplata.

Tanken er nå levert hos en kandidatene som Hydrox nevnte. Skal få et prisoverslag i løpet av kort tid. Og jeg nevnte dette med at jeg ville ha sjøvannsbestandig aluminium

 

Sett inn plasttank. Ta kontakt med Plastinvent.no, jeg er sikker på at de har en som passer.

 

Jeg finner ingen i sortimentet som ser ut til å ligne på min (har litt spesiell utforming er b.la kun ca 5 cm høy på ene siden), men om verkstedet kommer med fantasipriser tar jeg kansje den gamle tanken med ut til Alversund og lar Plastinvent se om de kan levere noe passende.

 

Men jeg regner med at jeg går for løsningen med å sveise inn ny bunn i eksisterende tank.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes også det må være greit å sveise på ny bunn. Pass på at du får korrekt kvalitet på plata du sveiser på. Dersom det er aluminimum er dette spesifikasjonen på våre tanker. Det er også viktig at det ikke ligger væske mellom tank og skrogbunn i etterkant. Det må være lufting rundt tanken.

 

dieseltank.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var operasjonen utført.

 

Siden tanken hadde tæringer på begge kortsidene, nedre langside og bunnen gikk verkstedet for en løsning hvor vi lasket nye aluminiumsplater på utsiden på alle sidene hvor det var tæring. Alternativet var å lage ny tank til kr 10 000 :nonod: .

utbedret2.jpg

 

Ikke så lett å se på bildene, men jeg regner med at løsningen bidrar til at tanken er tett i lang tid tid fremover. Denne reprasjonen kom på kr 3000. Kunne vel kansje kommet billigere fra det om jeg hadde bedt om pris flere steder. Men med dagens trykk i denne bransjen er jeg egentlig fornøyd med at noen vil bry seg med å ta slike små oppdrag.

utbedret3.jpg

 

Så i dag er formiddagen benyttet til montering og en tur i Brattholmen og fylt 85 liter diesel på tanken.

 

Av andre tips fra tråden kan jeg opplyse at Scand pr e-mail etter kort tid kom med hyggelig svar om de ikke hadde slike tanker på lager, men at jeg eventuelt kunne kontakte ERTEC i Tvedestrand da de trolig kunne gi pris. Jeg fulgte ikke tipset videre.

Sendte også forespursel til ILAS, men jeg fikk aldri svar. Men jeg fikk noen feilmeldinger på mailen (etter 5 dager!) som indikerte at meldingen aldri ble levert.

Takker for alle tips. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...