mateco Startet 19.Mai.2008 Del på Facebook Startet 19.Mai.2008 (redigert) Da har jeg endelig rota meg til å bestille en motor til min Aquaquick 270 gummibåt. Valget falt på kinesiske Parsun 5hk 4-takt m/kort stamme. Slengte på ekstra tank med det samme. Motoren veier vistnok ca.25 Kg. Selve Parsun fikk veldig skryt i en Svensk/Dansk test hvor Parsun 9 hester kom på en andreplass etter Tohatsu. Prisen var det heller ikke noe å utsette på. 6500,- for hele greia levert nordmøre. Men for å være dønn ærlig så har jeg ikke peiling på hva jeg egentlig har kjøpt. Er det noen her inne på forumet som har erfaringer med denne motoren på gummibåt? Hva med vekten på 25 Kg i forhold til tilsvarende motorer? Blir den tung på denne gummibåten? Farts potensiale med 100 Kg (Nyttefrakt)?? Takknemlig for synspunkter. Mvh Mateco Redigert 19.Mai.2008 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
EMILIAN Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Hei Mateco:) Snakket med Frode på Fie Bil& Båt og han sa det samme som du sier. Parsun har fått mye skryt, så eg smelte til med en 5 hk. eg og:) Skal ha den på samme gummibåten som du har. Like spent som deg:) Sitér dette innlegget Stolt Fjordeier:) Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Hei, nå var det vel Parsun 9,9 hk, som fikk god omtale i den svenske testen. Håper Dere blir fornøyd. Hadde vært fint med en tilbakemelding, da det sikkert er mange som er nysgjerrige på denne motoren. "Good Luck". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EMILIAN Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Det er helt rett Chagall:). Men er en god pekepinn på hvor god disse motorene er. Gleder meg til å prøve:) Sitér dette innlegget Stolt Fjordeier:) Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 20.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Ja, rapport vil følge! Kan noen her svare på max vekt på en slik påhengsmotor. Tenker da på at den skal være påmontert gummibåt når denne henger i davit ? Hadde et tilbud på en 6 hk (tror jeg det var) Tohatsu 2-takter som veide bare 19 Kg, men syntes prisen ble i stiveste laget i forhold til Parsun 5hk som veier ca. 25 Kg. Et 2-takter vil jo naturlig nok veie en del mindre enn en 4-takter med samme effekt. Dessuten så er 2-takteren en utdøende rase og jeg ser for meg problematikken med utslippskrav, bråk, drivstofføkonomi, og kanskje dårlig deletilgang i fremtiden. Det skal iallefall bli spennende å prøve den på Aquaquicken!!! mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 18.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Hei igjen! En liten oppdatering! Ja da da har jeg endelig fått montert min nye Parsun 5hk, 4 takter, på min Aquaquick 270 gummibåt. Pakka ble mottatt pr. postoppkrav fra Risør bare 5 dager etter bestilling. Den inneholdt motor, ekstra ekstern tank på 25 liter, bensinslange, en halvliter motorolje, dødmannssnor, ekstra startsnor, samt instruksjoner og en liten verktøy pose som inneholdt skrutrekker samt plugg nøkkel. Totalkostnad levert Kristiansund: 6500,- kroner, som må sies å være særdeles billig sammenlignet med mere kjente motormerker. Etter å ha påfyllet nødvendig motorolje ble motoren montert på gummibåten. Totalvekt på ca. 25 Kg inkludert full intern bensintank på 1,1 ltr. (Overkommelig vekt å håndtere!) Så var det første oppstart. Drog i snora til jeg så mann med jåen uten antydning til tenning. Antok at motorens tennplugg hadde blitt innsmurt med smøreolje under transport (Pakka blir jo snudd og vendt hele veien under transport). Tok derfor ut pluggen, og ganske riktig, pluggen var feit og blaut. Fikk tørka og pussa den, satte skrudde den på plass og prøvde igjen. Etter fem drag startet vidunderet og putret jevnt og fint. Motoren fungerte fint på gummibåten. Syntes kanskje den steila litt vel mye, men tror det heller har noe med førerens vekt og plassering i båten. Motoren ble kjørt med max 3/4 pådrag (innkjøring) Syntes motoren gikk fint og jevnt på alle turtall. Akseptabelt lydnivå og lite vibrasjoner ved tomgang. Min egen subjektive Konklusjon: Denne 5 hk 4 takts motoren har en relativ lav vekt på ca.25 Kg. Den har innebygget bensintank på 1,1 liter med mulighet for tilkobling av eksterntank (Vanlig yamaha-tilkobling). Omkobling fra intern til eksterntank skjer enkelt ved å vri om en liten treveis ventil på motoren. Den medfølgende eksterne tanken var altfor stor til å benytte i en gummibåt. Kjøpte derfor en 12 liters Biltema-tank med tilhørende bensinslange. (ca. 300,-kr) Uten ekstra bensintank ble jeg tilbudt motoren for kr.6000,-, levert Kristiansund. Må sies å være særdeles prisgunstigt sammenlignet med tilsvarende 4 takts motorer av mere kjente merker. Så, er du på utkikk etter en billig 4 takts motor i denne størrelse så bør denne vurderes. mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Baywatch Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 (redigert) Spennende med nye motorer på markedet! Håper du kommer tilbake med rapport når du har brukt moteren over litt tid Jeg har sant å si ikke hørt om merket før nå. Hvem importerer merket, og har det noe forhandlernett og serviceapparat? Redigert 18.Juni.2008 av S/Y Cleopatra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 18.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Jeg har sant å si ikke hørt om merket før nå. Hvem importerer merket, og har det noe forhandlernett og serviceapparat? Fie Bil & Båt, i Risør importere denne motoren. Vet ikke om andre forhandlere av dette merket. Etter hva jeg forstår så søkes det etter flere aktører/forhandlere i landet for Parsun. Iallefall, har hatt flere korrespondanser med Frode Pedersen hos Fie Bil & Båt. Han er svært hjelpsom og imøtekommende. mvh mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Gikk den i plan? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 18.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Gikk den i plan? He..he..!! Nei, men det kan vel kanskje skyldes vekta av testfører (100 Kg ++) samt plassering og at motoren ikke ble kjørt for fullt! Vet ikke om det har så mye å si, men denne Aquaquicken har oppblåsbar bunn. Tror den ville ha oppført seg annerledes på en liten gummibåt med glassfiber bunn. mvh mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 (redigert) Nei, men det kan vel kanskje skyldes vekta av testfører (100 Kg ++) samt plassering og at motoren ikke ble kjørt for fullt! Vet ikke om det har så mye å si, men denne Aquaquicken har oppblåsbar bunn. Tror den ville ha oppført seg annerledes på en liten gummibåt med glassfiber bunn. Synes vel du bør få ekvipasjen i plan når du etter litt innkjøring er villig til å dra på maks gasspådrag samt at du eventuelt flytter deg litt mer fram i gummibåten. Jeg hadde aldri noe i nærheten av problem å få min Suzumar 265 opp i plan med 5 Hk Mercury/Tohatsu (dog er disse 2-takt) med to ungdommer i båten (godt over 100 kg til sammen) eller alternativt en stor tung voksen. Dette er en gummibåt med oppblåsbar dørk og kjøl. Nå med en 8 Hk Tohatsu på i stedet, planer den med 2 tunge voksne ombord. Redigert 18.Juni.2008 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 18.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Bare et lite spørsmål! Er det noen her inne som kan dele erfaringer med Aquaquick 270 med utenbords motor? Hva er i såfall effekten på motor, nyttelast, og kommer den opp i plan? Kan være greit å ha noe å sammenligne med og hva jeg kan forvente av båt og motor med 5 hk effekt. mvh mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 (redigert) Jeg har en Quicksilver 270 Airdeck med oppustelig bund. Den planer fint med min Mariner 4HK fire-takter og en voksen eller to børn ombord. Den skal lige op på fuld gas og man skal rykke frem i båden. Så kommer den op i plan og så kan man rykke tilbage og tage gassen ned på 3/4 . Andy Redigert 18.Juni.2008 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Så er spørsmålet..... er det noen forskjeller av betydning mht hvor lett de ulike gummibåtene er å få i plan eller er de nesten helt like på det feltet? Aquaquick 270 Suzumar 265 Quicksilver 270 med flere ...altså båter på ca 270 cm med oppblåsbar dørk og kjøl. Jeg ville ikke tro det er så store forskjeller, men har ikke hatt anledning til å sammenligne. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Hei jeg har en aquaquick 265 med Suzuki 6 hester 2-takt. Den planer "lett" med kapteinen 105kg + barna på 20+15kg. Med to standard voksne 75 kg hver planer den akkuratt.. dog ikke med en dregg på 15 kilo til oppi Kapteinen og frua er bare og glemme Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
terron Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Jeg har en 4.seasons gummibåt 2,65 med finerdørk + oppblåsbar kjøl. Vekten på båten er 48 kg. Denne planer greit med yamaha 4hk/2t. hvis "mannskapet" har en maksvekt på under 100 kg. Men må hjelpes litt over "terskelen". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
johnson Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Hmm virker nå som om dette merket kan måle seg med andre, og hvis man synes det går for treigt med f.eks 4hk av den i forhold til 4hk tohatsu kan man jo kjøpe 6hk til samme pris og vreke forbi tohatsuen Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Horst Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Jeg har en Quiksilver 270. Hadde en Mercury 5 hk på den. Den planet fint med meg 70 kg, men ikke med kjerringa som veier i underkant av 60 (tror jeg ). Solgte 5 hk som veide 21 kg med tank. Kjøpte ny Mercury 6 hk 4 takt til 8000,- som veier 25 kg, dog med ekstern tank. Har bare kjørt selv med denne motoren, og ikke testet på full gass da jeg ikke har fått kjørt den inn skikkelig. Den går opp i plan med kun meg på halv gass. Er spent på å se om den går i plan med meg og kjerringa, hvis den ikke gjør det var investeringen bortkastet. Leste forøvrig en test at denne båten med 6 hk skal gjøre 18 knop, det får vi vel se om stemmer etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Noflow Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 men hvordan er det med tanke på deletilgang på de her motorene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tulling16' Svart 13.Juli.2008 Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 Parsunmotorene er kompatible med Yamaha's deler. Parsun er Yamaha-kloner produsert på lisens i Kina. Dermed billige og antakeligvis ikke langt etter i kvalitet. Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post Share on other sites More sharing options...
Horst Svart 13.Juli.2008 Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 Minnes også at en utgave av Ford Escort ble produsert på lisens i Mexico (tror jeg det var) på 80-tallet...Kvaliteten på disse er vel diskutable..... Får håpe verden har kommet et skritt lengre. Det trengs rimelige alternativer på båtmotorer også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 13.Juli.2008 Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 men hvordan blir det med å ha en firtakt motor hengende i 90' vinkel sideveis da mht motoroljen? vil ikkje olja renne opp i sylinderen?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Horst Svart 13.Juli.2008 Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 men hvordan blir det med å ha en firtakt motor hengende i 90' vinkel sideveis da mht motoroljen? vil ikkje olja renne opp i sylinderen?? Det fungerer fint på min Mercury motor, men man må legge motoren på den ene siden, dette er tydelig merket på motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 13.Juli.2008 Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 Så er spørsmålet..... er det noen forskjeller av betydning mht hvor lett de ulike gummibåtene er å få i plan eller er de nesten helt like på det feltet? Det er etter min erfaring, SVÆRT store forskjeller. Tubenes diameter, kombinert med bæringens løftepunkt og motorplatens plassering, har veldig mye å si. Noen har progresive pontonger, som selvsagt er det beste. Og dyreste. Suzumar er vel " bestingen " av billigjollene i så måte. Bombard er " den dårligste " av de dyrere jollene. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 18.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2008 Hei igjen folkens!! Må bare løfte denne tråden igjen!! Joda, min Aquaquick planer med min parsun 5hk. Det som skulle til var rett å slett en forlenger arm fra Biltema slik at jeg kunne sitte på tofta. Sammen med hunden på 8 kg, meg selv (nedre skala av 3 sifret (av og til to sfret)) en bensintank på ca.10 Kg så plana vi til stor begeistring for eier (meg selv)! Måtte bare legge meg helt frempå de første 2 minutta. mvh mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.