Jump to content

Parsun 5 hk på en Aquaquick 270, funker det?


mateco

Recommended Posts

Da har jeg endelig rota meg til å bestille en motor til min Aquaquick 270 gummibåt.

Valget falt på kinesiske Parsun 5hk 4-takt m/kort stamme. Slengte på ekstra tank med det samme. Motoren veier vistnok ca.25 Kg.

Selve Parsun fikk veldig skryt i en Svensk/Dansk test hvor Parsun 9 hester kom på en andreplass etter Tohatsu.

Prisen var det heller ikke noe å utsette på. 6500,- for hele greia levert nordmøre. :smiley:

 

Men for å være dønn ærlig så har jeg ikke peiling på hva jeg egentlig har kjøpt. Er det noen her inne på forumet som har erfaringer med denne motoren på gummibåt? :crazy:

Hva med vekten på 25 Kg i forhold til tilsvarende motorer? Blir den tung på denne gummibåten?

 

Farts potensiale med 100 Kg (Nyttefrakt)??

 

Takknemlig for synspunkter. :sailing:

 

Mvh

Mateco

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ja, rapport vil følge!

Kan noen her svare på max vekt på en slik påhengsmotor. Tenker da på at den skal være påmontert gummibåt når denne henger i davit ?

 

Hadde et tilbud på en 6 hk (tror jeg det var) Tohatsu 2-takter som veide bare 19 Kg, men syntes prisen ble i stiveste laget i forhold til Parsun 5hk som veier ca. 25 Kg.

 

Et 2-takter vil jo naturlig nok veie en del mindre enn en 4-takter med samme effekt. Dessuten så er 2-takteren en utdøende rase og jeg ser for meg problematikken med utslippskrav, bråk, drivstofføkonomi, og kanskje dårlig deletilgang i fremtiden.

 

Det skal iallefall bli spennende å prøve den på Aquaquicken!!!

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei igjen!

En liten oppdatering!

Ja da da har jeg endelig fått montert min nye Parsun 5hk, 4 takter, på min Aquaquick 270 gummibåt.

 

Pakka ble mottatt pr. postoppkrav fra Risør bare 5 dager etter bestilling. Den inneholdt motor, ekstra ekstern tank på 25 liter, bensinslange, en halvliter motorolje, dødmannssnor, ekstra startsnor, samt instruksjoner og en liten verktøy pose som inneholdt skrutrekker samt plugg nøkkel.

Totalkostnad levert Kristiansund: 6500,- kroner, som må sies å være særdeles billig sammenlignet med mere kjente motormerker.

 

parsun5hk1.jpg

 

Etter å ha påfyllet nødvendig motorolje ble motoren montert på gummibåten. Totalvekt på ca. 25 Kg inkludert full intern bensintank på 1,1 ltr. (Overkommelig vekt å håndtere!)

 

parsun5hk2.jpg

 

Så var det første oppstart. Drog i snora til jeg så mann med jåen uten antydning til tenning. :nonod:

Antok at motorens tennplugg hadde blitt innsmurt med smøreolje under transport (Pakka blir jo snudd og vendt hele veien under transport).

Tok derfor ut pluggen, og ganske riktig, pluggen var feit og blaut. Fikk tørka og pussa den, satte skrudde den på plass og prøvde igjen. Etter fem drag startet vidunderet og putret jevnt og fint. :yesnod:

 

Motoren fungerte fint på gummibåten. Syntes kanskje den steila litt vel mye, men tror det heller har noe med førerens vekt og plassering i båten. :lol: Motoren ble kjørt med max 3/4 pådrag (innkjøring)

Syntes motoren gikk fint og jevnt på alle turtall. Akseptabelt lydnivå og lite vibrasjoner ved tomgang.

 

Min egen subjektive Konklusjon:

Denne 5 hk 4 takts motoren har en relativ lav vekt på ca.25 Kg. Den har innebygget bensintank på 1,1 liter med mulighet for tilkobling av eksterntank (Vanlig yamaha-tilkobling). Omkobling fra intern til eksterntank skjer enkelt ved å vri om en liten treveis ventil på motoren.

Den medfølgende eksterne tanken var altfor stor til å benytte i en gummibåt. Kjøpte derfor en 12 liters Biltema-tank med tilhørende bensinslange. (ca. 300,-kr)

Uten ekstra bensintank ble jeg tilbudt motoren for kr.6000,-, levert Kristiansund. Må sies å være særdeles prisgunstigt sammenlignet med tilsvarende 4 takts motorer av mere kjente merker.

 

Så, er du på utkikk etter en billig 4 takts motor i denne størrelse så bør denne vurderes.

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg har sant å si ikke hørt om merket før nå. Hvem importerer merket, og har det noe forhandlernett og serviceapparat?

 

Fie Bil & Båt, i Risør importere denne motoren. Vet ikke om andre forhandlere av dette merket. Etter hva jeg forstår så søkes det etter flere aktører/forhandlere i landet for Parsun.

 

Iallefall, har hatt flere korrespondanser med Frode Pedersen hos Fie Bil & Båt. Han er svært hjelpsom og imøtekommende.

 

mvh

mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Gikk den i plan?

 

He..he..!! :lol:

 

Nei, men det kan vel kanskje skyldes vekta av testfører (100 Kg ++) :nonod: samt plassering og at motoren ikke ble kjørt for fullt!

Vet ikke om det har så mye å si, men denne Aquaquicken har oppblåsbar bunn. Tror den ville ha oppført seg annerledes på en liten gummibåt med glassfiber bunn.

 

mvh

mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Nei, men det kan vel kanskje skyldes vekta av testfører (100 Kg ++) :nonod: samt plassering og at motoren ikke ble kjørt for fullt! Vet ikke om det har så mye å si, men denne Aquaquicken har oppblåsbar bunn. Tror den ville ha oppført seg annerledes på en liten gummibåt med glassfiber bunn.

Synes vel du bør få ekvipasjen i plan når du etter litt innkjøring er villig til å dra på maks gasspådrag samt at du eventuelt flytter deg litt mer fram i gummibåten. Jeg hadde aldri noe i nærheten av problem å få min Suzumar 265 opp i plan med 5 Hk Mercury/Tohatsu (dog er disse 2-takt) med to ungdommer i båten (godt over 100 kg til sammen) eller alternativt en stor tung voksen. Dette er en gummibåt med oppblåsbar dørk og kjøl. Nå med en 8 Hk Tohatsu på i stedet, planer den med 2 tunge voksne ombord.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare et lite spørsmål!

 

Er det noen her inne som kan dele erfaringer med Aquaquick 270 med utenbords motor?

Hva er i såfall effekten på motor, nyttelast, og kommer den opp i plan?

 

Kan være greit å ha noe å sammenligne med og hva jeg kan forvente av båt og motor med 5 hk effekt.

 

mvh

mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Quicksilver 270 Airdeck med oppustelig bund. Den planer fint med min Mariner 4HK fire-takter og en voksen eller to børn ombord. Den skal lige op på fuld gas og man skal rykke frem i båden. Så kommer den op i plan og så kan man rykke tilbage og tage gassen ned på 3/4 .

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så er spørsmålet..... er det noen forskjeller av betydning mht hvor lett de ulike gummibåtene er å få i plan eller er de nesten helt like på det feltet?

Aquaquick 270

Suzumar 265

Quicksilver 270

med flere

 

...altså båter på ca 270 cm med oppblåsbar dørk og kjøl.

 

Jeg ville ikke tro det er så store forskjeller, men har ikke hatt anledning til å sammenligne.

Link to post
Share on other sites

Hei jeg har en aquaquick 265 med Suzuki 6 hester 2-takt. Den planer "lett" med kapteinen 105kg + barna på 20+15kg.

Med to standard voksne 75 kg hver planer den akkuratt.. dog ikke med en dregg på 15 kilo til oppi :lol:

 

Kapteinen og frua er bare og glemme :lol:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hmm virker nå som om dette merket kan måle seg med andre, og hvis man synes det går for treigt med f.eks 4hk av den i forhold til 4hk tohatsu kan man jo kjøpe 6hk til samme pris og vreke forbi tohatsuen :sailing::lol:

Navn: Erlend

Sted: Bergen

Båt: Viksund with 320 rider

Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg har en Quiksilver 270. Hadde en Mercury 5 hk på den. Den planet fint med meg 70 kg, men ikke med kjerringa som veier i underkant av 60 (tror jeg :confused: ).

 

Solgte 5 hk som veide 21 kg med tank. Kjøpte ny Mercury 6 hk 4 takt til 8000,- som veier 25 kg, dog med ekstern tank. Har bare kjørt selv med denne motoren, og ikke testet på full gass da jeg ikke har fått kjørt den inn skikkelig. Den går opp i plan med kun meg på halv gass. Er spent på å se om den går i plan med meg og kjerringa, hvis den ikke gjør det var investeringen bortkastet.

 

Leste forøvrig en test at denne båten med 6 hk skal gjøre 18 knop, det får vi vel se om stemmer etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Så er spørsmålet..... er det noen forskjeller av betydning mht hvor lett de ulike gummibåtene er å få i plan eller er de nesten helt like på det feltet?

 

Det er etter min erfaring, SVÆRT store forskjeller.

Tubenes diameter, kombinert med bæringens løftepunkt og motorplatens plassering, har veldig mye å si. Noen har progresive pontonger, som selvsagt er det beste. Og dyreste. :smiley:

Suzumar er vel " bestingen " av billigjollene i så måte.

Bombard er " den dårligste " av de dyrere jollene.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen folkens!!

Må bare løfte denne tråden igjen!!

Joda, min Aquaquick planer med min parsun 5hk.

 

Det som skulle til var rett å slett en forlenger arm fra Biltema slik at jeg kunne sitte på tofta. Sammen med hunden på 8 kg, meg selv (nedre skala av 3 sifret (av og til to sfret)) en bensintank på ca.10 Kg så plana vi til stor begeistring for eier (meg selv)!

 

 

 

Måtte bare legge meg helt frempå de første 2 minutta.

 

mvh

mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...