Jump to content

FNM Marine / KDTrading erfaringer


ford4fun

Recommended Posts

Noen som har handlet av disse?

 

Skal ha ny motor til Bay 2850CB, og fått et, kall det "tilbud" fra en kar ved navn Arild..

 

Mulig jeg er sær, men jeg liker ikke måten han svarer på mail på..

Jeg må spørre om alt, etter 3 mailer, er det eneste han har sagt er at jeg må ha 300hk, og han har en kamerat som har det i utlandet til 95k +mva og frakt..

Aner ikke hvilken fabrikat, eller noe specs..

 

Er dette et seriøst firma?

 

Kan jeg stole på de??

 

 

Erfaringer ??

 

Kenneth

Link to post
Share on other sites

Vel, hvis de ikke har lagt om driften, står du selv som importør og har selv ansvaret for betaling av avgifter. Jeg har kjøpt motorer hos KD til en tilsvarende båt (2 x 163 hk), og er fornøyd med servicen fra den kanten, men FNM i Italia hadde en del problemer med å holde det de lovte vedrørende leveringstider og sammensetning av leveransen forøvrig. Jeg har hatt bruk for å reklamere en gang, og da ordnet ting seg relativt greit, men det var KD sin fortjeneste og ikke gutta i spagettiland! Men dersom det er èn motor på 300 hk, er vel dette noe annet enn FNM?

Link to post
Share on other sites

Det har også vært en del skriveri her på BP om disse FNM maskinene levert av KD Trading. De har blitt tatt inn med langt lavere effekt enn det de kan yte og tollet inn med denne lave effekten. Etter at de har kommet inn i norge er programvaren på "hjernen" oppgradert til fulleffekt.

 

Dette er tollvesenet nå obs på og flere har blitt kontaktet for etterinnkreving av HK avgift.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Nå fikk jeg svar på motor til denne... Men jeg vet FREMDELES ikke hvor komplett denne er..

 

Spør jeg ikke godt nok kanskje?

 

 

 

Re: Bayliner 2850 CB motorbytte‏

Fra: arild@fnm-marine.no

Sendt: 29. juli 2008 08:29:19

Svar til: arild@fnm-marine.no

Til: Kenneth (ford_4_fun@hotmail.com)

 

Yanmar 315hk 6 cylindre 4200ccm osv

 

 

 

 

 

----- Original Message -----

From:

To: arild@fnm-marine.no

Sent: Monday, July 28, 2008 9:30 PM

Subject: RE: Bayliner 2850 CB motorbytte

 

 

Hvilken fabrikat er denne motoren?

Volum, ant sylindre etc...

 

K.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

From: arild@fnm-marine.no

To: ford_4_fun@hotmail.com

Subject: Re: Bayliner 2850 CB motorbytte

Date: Mon, 28 Jul 2008 14:53:22 +0200

 

 

 

Motoren må du kjøpe rett fra utlandet strippet så det er eks mva og frakt, drevet kan du kjøpe av meg privat for 10000.-

 

 

 

 

----- Original Message -----

From: Kenneth

To: arild@fnm-marine.no

Sent: Monday, July 28, 2008 2:43 PM

Subject: RE: Bayliner 2850 CB motorbytte

 

 

Hvor komplett er denne?

Er det 95k inkl mva, pluss drevet ditt til 10k inkl mva?

 

 

Kenneth

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

From: arild@fnm-marine.no

To: ford_4_fun@hotmail.com

Subject: Re: Bayliner 2850 CB motorbytte

Date: Mon, 28 Jul 2008 14:25:10 +0200

 

 

 

Vel du bør ha 300hk har en kompis i utlandet som har en slik som han forlanger rund 95000 for.......

 

 

 

 

 

----- Original Message -----

From: Kenneth

To: arild@fnm-marine.no

Sent: Monday, July 28, 2008 8:50 AM

Subject: RE: Bayliner 2850 CB motorbytte

 

 

Hei!

 

Har kikka på single mount motorer opp til 165.000kr, så ikke så veldig mye høyere enn det helst!

 

 

 

 

 

Med vennlig hilsen

Kenneth

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

From: arild@fnm-marine.no

To: ford_4_fun@hotmail.com

Subject: Re: Bayliner 2850 CB motorbytte

Date: Mon, 28 Jul 2008 07:56:20 +0200

 

 

 

Vel som sagt må du bytte drev til den King Cobra typen som har cone clutch lik Volvo for å kunne kjøre en Diesel på drevet, jeg har en slik legg til 10000.- Båten din veier nærmere 4000kg og er mest levert med dobbel innstallasjon, slik jeg fårstår. Så spørs det hva du skal spandere av penger????

Redigert av ford4fun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var en rar mail føljetong.

 

Du har ikke fått allverdens informasjon, du vet nå at det er en Yanmar og ikke en FNM :crazy:

 

Ser at han vil ta denne inn strippet og sier at mva og frakt kommer i tillegg.

Antar dette er en oppfordring til unndragelse av HK avgift og at motoren er tenkt importert som en industrimotor eller tilsvarende. Skal dette gjøres på lovlig måte så tilkommer det ca 44.000,- i HK avgift (141,5 kr/HK).

Du bør som minimum ringe selger, med de mangelfulle svar du får kan det nesten virke som om han ikke tar deg helt seriøst. Det kan jo tenkes at de får svært mange slike henvendelser pr e-mail.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Han ringte meg først, og la ut masse ang drev og motor..

Jeg ba da om en mail med info om motoren etc..

 

Så jeg har snakket med han..

 

Hvordan skal jeg tolke denne mailen?

 

Er den ferdig marinisert?

Er den komplett til å montere i båten?

Link to post
Share on other sites

Tror du uansett bør unngå kombinasjon av denne motoren og Cobra drevet. Dette er vel Yanmarmotoren som har spist opp en hel masse Mercruiser Bravo 3 drev, og jeg tviler på Cobradrevet er kraftigere enn det. Denne motoren har et massivt dreiemoment! Du må uansett bygge om tanken for å få plass til en 6-er, og det er en del jobb. Vet om en kar som satte inn 4 syl. 220 hk Yanmar og fikk toppfart på 26, marsj 20-22 knop. Ellers kan du være i markedet etter en brukt KAD 44/300, da burde du få nok skyv + en kurant motorpakke.

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal jeg tolke denne mailen?

 

En ting er sikkert, du kan ikke tolke noe som helst fra denne mailen.

Du kan kjøpe alt fra en helt komplett maskin med adapterplate til cobra drevet ditt, instrumenter++ til en Yanmar industrimotor ribbet for alt.

 

Dersom de har slik skrivevegring at de ikke vil sette opp et skikkelig tilbud med korrekte motorspesifikasjoner, alder på motor, driftstimer, og hva som følger med av utstyr så hadde jeg styrt klar :yesnod:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det kan jo tenkes at de får svært mange slike henvendelser pr e-mail.

 

Regner med det, ja. Jeg har selv hatt en fot innenfor denne bransjen ganske lenge, og det er utrolig mange som ønsker å komme rimelig fra et motorbytte. Ikkeno galt i det, men man kan ikke forvente at firmaer som driver med dette, midt i en hektisk sesong skal bruke alt for mye tid på mailing og polimikk omkring prosjekter som det i 12 av 10 tilfeller ikke blir noe av. Jeg går ut fra KD regner med at du, siden du er villig til å sette i gang et slikt prosjekt, innehar de nødvendige kunnskaper omkring motorer og drev slik at opplysningene han gir er tilstrekkelige. Hvorvidt det her oppfordres til avgiftunndragelse, skal jeg ikke spekulere over, men i så henseende tror jeg det er flere som lurer seg selv enn som blir lurt! Men i rettferdighetens navn, du bør kunne forvente et noe mer detaljert oppsett over hva du blir tilbudt. Spør hva som konkret følger med motoren, adapterplate, exhaustbend, instrumenter, kabelstokk, motorlabber, sjøvannsfilter, osv, alt dette er ting du vil trenge. I motsatt fall kan du fort legge på 30-40-50 lapper på prisen

 

Som Gruff sier, er dette uansett ikke en heldig kombinasjon motor/drev. Dessuten må du forlenge motorrommet, noe som er jæ... mye jobb (tanken må ut og kappes, for å få dette til må halve innredningen demonteres) osv osv. Hvis jeg skal få komme med et velment råd; kjøp en ferdig motor/drev pakke. Et motorbytte er mer enn nok arbeid likevel. Hvis du da ikke er motorkyndig med dreiebenk og sveiseapparat og masse tid til overs.

Redigert av sumo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror du uansett bør unngå kombinasjon av denne motoren og Cobra drevet. Dette er vel Yanmarmotoren som har spist opp en hel masse Mercruiser Bravo 3 drev, og jeg tviler på Cobradrevet er kraftigere enn det. Denne motoren har et massivt dreiemoment! Du må uansett bygge om tanken for å få plass til en 6-er, og det er en del jobb. Vet om en kar som satte inn 4 syl. 220 hk Yanmar og fikk toppfart på 26, marsj 20-22 knop. Ellers kan du være i markedet etter en brukt KAD 44/300, da burde du få nok skyv + en kurant motorpakke.

 

Kunne få kjøpt et ombygd drev av han, noe volvo greier som var ferdig ombygd forsto jeg..

 

Han påsto at de som hadde montert mindre motor, og skrøyt av samme toppfart som en 7.5l bensin, jugde..

 

 

 

En ting er sikkert, du kan ikke tolke noe som helst fra denne mailen.

Du kan kjøpe alt fra en helt komplett maskin med adapterplate til cobra drevet ditt, instrumenter++ til en Yanmar industrimotor ribbet for alt.

 

Dersom de har slik skrivevegring at de ikke vil sette opp et skikkelig tilbud med korrekte motorspesifikasjoner, alder på motor, driftstimer, og hva som følger med av utstyr så hadde jeg styrt klar :yesnod:

 

Jeg er forholdsvis skeptisk ja..

 

Jeg tror jeg hadde forklart mer om noen hadde spurt meg om klokka...

 

Jeg går ut fra KD regner med at du, siden du er villig til å sette i gang et slikt prosjekt, innehar de nødvendige kunnskaper omkring motorer og drev slik at opplysningene han gir er tilstrekkelige.

 

Nope, og det er derfor jeg spør OM det passer, HVA som passer etc... :) Den som ikke spør, får ikke svar :)

Redigert av ford4fun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å ta en telefon til ham, lettere å få svar på resten da. Jeg bestilte deler til min motor fra KD Trading, og fikk samme korte tilbakemeldinger på mail. Men en telefonsamtale fjernet all usikkerhet...

 

Delene ble forøvrig levert som avtalt, og fungerer utmerket!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da vil jeg gratulere en ny eier på forumet her med ny Yanmar motor!

 

hvem det er, aner jeg ikke, men fikk mail av KDTrading at den var solgt grunnet informasjon funnet på nettet!

 

greit nok!

 

Kanskje ikke så smart av meg å legge ut all info på nettet, men sånt kan jo skje!

Redigert av ford4fun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke så smart av meg å legge ut all info på nettet, men sånt kan jo skje!

 

Det er alltid en risiko når du diskuterer kjøp og salg på et åpent forum at andre får øynene opp for "ditt" objekt.

Kan selvsagt også gå andre veien, at den som gir deg råd og anbefaler deg å kjøpe i virkeligheten er selger eller en som står selger nær. :eek:

 

Lykke til i den videre jakt etter ny motor :cheers:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

øhh, tolker du det som at de ikke ville ha deg som kunde etter å ha lest det du skrev her?

 

 

Nå ser det ut til at du må har lagt våre mailer ut på et eller annet diskusjonsforum på internett. Det har ført til en viss pågang her som førte til at Yanmaren nå er solgt til en som tydelig leste diskusjonen din.Førstemann til møllen vet du.......Da kan ikke jeg hjelpe deg med motor lengre, jeg vet ikke om andre motorer du kan bruke heller akkurat nå..............

 

nææ... vil vel gjerne ha meg som kunde enda! Tror jeg... ????

Link to post
Share on other sites

Sier vel bare fra at han var behjelpelig med motor inntil du "solgte" den til noen her inne! :)

Nå vet han ikke om flere motorer og kan ikke hjelpe deg for øyeblikket ettersom FNM ikke leverer større motorer enn 250hk

 

Redigert

jeg vet, litt ironi fra min side med "tror jeg" :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...