Jump to content

Lading av 3 batterier. Hva gjør denne?


Seesnake

Recommended Posts

Jeg forstår ikke hvorfor mine 2 forbruksbatterier ikke vil ta lading. :nonod: Startbatteriet lades fint opp. Har aldri problemer med start.

Merker at kjøleskapet ikke vil starte før motoren er i gang :eek: . Det samme gjelder Ebensprecheren(varmeaparatet)Da får den nok strøm. Stopper jeg etter en times kjøring kan kjøleskapet være i drift i ca 30 min. så kobler det seg ut. Jeg har en misstanke til en boks som er montert opp i mot startbatteriet. Kan noen forklare meg hva denne gjør??? :confused::confused:hva_er_dette.jpg??

 

 

På instumentpanelet viser ladingen ca 14-14,2 volt. alt virker greit men for meg virker det som om noe ikke slipper strømen tilbake til forbruksbatteriene.

Har tenkt på dårlig jording men jeg har veldig lite greie på dette.(har 3 batterier x 115 amp )

 

Ser også at forbruksbatteriene mine er seriekoblet. Men sløyfen som da skal gå til startbatteriet går innom denne boksen på bilde.

Håper noen kan komme med tips da jeg nå lurer veldig på dette.Volten på forbruksbat er nå 9,7 v x 2 .

 

 

Dette ble mye på en gang, men vet kompetansen er der ute!!! :flag::flag:

 

Hilsen Seesnake :flag:

Link to post

Hvis de to kablene går henholdsvis til start og forbruksbank, og det ikke er tilkoblet andre kabler til boksen vi jeg anta at det er et spenningsstyrt relé. Dette skal koble sammen bankene når spenningen er over et nivå som viser at dynamoen lader.

Ofte føler de bare spenningen på den ene siden, moa dersom det er koblet feil vei vil det aldri koble sammen bankene.

En annen mulighet er at styringen eller selve reléet er defekt.

 

Lagt til, det ser ut som om det er et gløderelé. Men da må flere kabler være tilkoblet.

Link to post

Hei!

 

Hvis du måler med et voltmeter/universalinstrument over polene til forbruksbatteriene, er det da noen forskjell i spenningsnivet når motoren går sammenlignet med når den står? - dvs kommer ladestrømmen fra motoren frem til forbruksbatteriene? Hvis du måler tilnærmet samme spenning her som det du leser av på voltmeteret på instrumentpanelet, og batteriene likevel ikke holder mer enn en halvtime, så spørs det vel om det ikke er noe feil med forbruksbatteriene dine.

 

Du har selvfølgelig sjekket syrenivået på forbruksbatteriene? :smiley:

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Jeg forstår ikke hvorfor mine 2 forbruksbatterier ikke vil ta lading...............

 

På instumentpanelet viser ladingen ca 14-14,2 volt............

 

Ser også at forbruksbatteriene mine er seriekoblet............

 

............Volten på forbruksbat er nå 9,7 v x 2 .

 

Går utifra at dine 2 forbruksbatterier er 12V.

Seriekoblede 12V batterier vil trenge 25-29V for å lades!!

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Hvordan sjekker jeg syrenivået på batteriene? og hva skal det vise? jeg har 3 stk 115ah. :confused:

Skru ut proppene på toppen av batteriene og titt nedi. Mengden av syre i hver battericelle skal være slik at blyplatene (platene står på høykant nedi hver battericelle) er dekket. Hvis syrenivået er for lavt fyller du opp med batterivann (destillert/avionisert vann). Dette får du kjøpt i bl.a. bilrekvisitaforretninger.

 

Tar batteriene lading hvis du kobler til en ekstern batterilader?

 

Hvis du ønsker å lese deg litt opp på ladeopplegget i båt, så kan Ingars beskrivelse her anbefales på det varmeste! :wink:

Link to post

Hei Seesnake,

 

Jeg tipper at det er forbruksbatteriene som har sluttet å ta lading. Dynamoen leverer trolig brukbart med strøm til forbruksbanken ettersom kjøleskap og varmer virker fint så lenge motor går. Mål gjerne spenningen på forbruksbatteriene etter at motor har vært avslått en stund. Dersom spenningen er lavere en ca. 11 volt er forbruksbatteriene utbrukt.

 

Vi hadde et identisk problem som deg i våres. Batteriene tok ikke lading verken fra dynamo eller landstrøm. Selv om vi kjørte i timesvis, fadet alle lysene ut etter mindre enn en times stillstand. Batterispenningen var på latterlige 3V!!!. 3 nye forbruksbatterier ble sporenstreks kjøpt inn. Det elektriske anlegget har fungert som en drøm siden. :yesnod:

Hyttefolk i båt

Link to post

hei i gjen. Nå har jeg ladet batteriene mine opp til ca 80 % (avbrøt lading da jeg måtte hjem 10 mil) Da startet kjøleskapet uten problem.

Har ikke startet motoren men skal sjekke på lørdag om strømmen kommer til forbruksbatteriene. Det tror jeg di gjør. Men.....

Noe tapper dem. Jeg tror dette har vært en feil her i mange år..... :yesnod: (kjøpte båten i fjor) se bilde så skal jeg prøve å forklare

 

1.jpg

 

 

2.jpg

 

 

Eller er det så enkelt at det er hovedstrømsbryteren som er defekt???

 

3.jpg

 

 

Det som er meget merkelig er at når lyset står på(eks i cabinen,targabøyle osv) og jeg setter opp kjøleskapsdøren og da skrur av hovedstrømmen er det fortsatt litt lys i kjøleskapet og lit lys i lysene mine(??) Skal ikke hovedstrømbryteren stoppe allt strømforbruk??

 

 

Men har jeg den røde ledningen frakoblen (som skal være på + polen bilde nr 1) da blir alt lys borte.

Setter jeg så på hovedstrømmen og lar den røde + ledningen være frakoblet fungerer alt som det skal. merkelig ....

Denne ledningen må jo styre ett eller annet???

 

Virker for meg at denne tapper forbruksbatteriene mine. :confused::confused:

 

Mulig jeg tar helt feil, men håper dere kan hjelpe meg i gjen.

Seesnake

Link to post

Hei!

 

Det at tilstanden virker mer "normal" når du kobler fra den omtalte røde ledningen, fra det som er en ekstern laderegulator, KAN jo tyde på at denne laderegulatoren er defekt. Den røde ledningen er sannsynligvis sense-inngangen til regulatoren, dvs. der hvor regulatoren måler spenningen på batteriet, og dermed avgjør hvor høy ladespenning dynamoen skal gi. Hvis regulatoren er defekt/kortsluttet på noe vis, KAN denne gi overledning videre i systemet og dermed gi symptomer som du opplever. Det er imidlertid vanskelig å ha noen bastante meninger om dette så langt. Det som kanskje taler imot en slik teori er at det kan synes som regulatoren gjør jobben sin mot startbatteriet, hvor du vel måler en ladespenning på i overkant av 14 volt(?)

 

For å finne ut av dette, og ikke minst få oversikt over det elektriske anlegget i båten, vil jeg anbefale deg å invitere ombord noen med litt elektro-kunnskap, hvis du ikke er overbevist om at du har tilstrekkelig av dette selv :wink:

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post

hei . har ikke målt ladingen på dynamoen . Men denne tror jeg lader helt fint. Skal få onkelen min til å skjekke dette da han kan mye om lading. Men ville spørre dere dersom noen har opplevd det samme. Kunne jo være noe enkelt som jeg kunne fikse selv. :rolleyes:

syntes det er merkelig at lysene i taket lyser svakt og inne i kjøleskapet når jeg skrur av hovedstrømmen.(dette er når lysene står i posisjon på og jeg tar hovedstrømmen) :confused:

Seesnake :flag:

Link to post

Ser det er sagt før:

Du har både skillerele og eksternt laderele.

Begge deler er bra og sørger vanligvis for optimal lading.

Skillerelè skal sørge for at du ikke kan tømme startbatteriet ifm forbruk når motor ikke går.

Når motor går skal relèt være koblet til slik at det er forbindelse mellom start og forbruksbatteri via dette rele.

Vanligvis er ladespenningen fra dynamo da koblet til forbruker-kretsen.

Styring av skillerele kan være over tenningsnøkkel eller via dynamoens koblingspunkt merket 61 (ladelampe-uttaket)

Står mye nyttig om saken her:

http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/information/

 

 

Eksternt laderelè skal sørge for at det er batterienes reelle behov som styrer hvor mye dynamo skal levere.

 

 

Ser ut som de to blå batteriene er utstyrt med "Magic eye" som gir deg svar på batteritilstand omedelbart.

Se her: http://www.sonnak.com/nautilusfreeline.cfm

 

Anbefaler ellers Ctec M300 lader på det varmeste.

Grisedyr, men den har "Condition-mode" som kan ta opp igjen batterier som ellers ville være fortapt.

 

Hvis det svarte batteriet er startbatteri, så ser det ut for meg som det er koblet 3 grove kabler til, og da blir det et spørsmål om det er hentet ut forbruker-kretser i tillegg til starterkrets på dette .

Redigert av egon (see edit history)
Link to post

hei. ja det svarte batteriet er startbatteri. her er baugpropelen og ankervinsjen tilkoblet. Er dette riktig at dette skal kobles over startbatteriet??

ville bare spørre i tilfelle det en gang i tiden har vært feilmontert. :confused:

Jeg bruker også en c-tec 7000 :yesnod: som skal være meget bra. men ting tar tid da batteriene er store. :yesnod:

Seesnake :flag:

Link to post

Ikke noe fasit her, men baugpropell og ankervinsj er jo to forbrukere som stort sett bare kjøres når motor er i gang, så selv om de trekker mye strøm så er de jo ikke i bruk når motor er stoppet. Men, som sagt, begge trekker en del strøm, og mye bruk rett før du stopper + et redusert startbatteri kan kanskje gi startproblemer.

 

Sikkert mange anbefalinger på å la ankervinsj og baugpropell ha eget batteri. Teorien er at startbatteri ikke skal betjene noe som kan tappe det, slik at det ikke har max power når du skal starte.

Ctec 7000 gir 7 amp så det tar nok tid å lade, men den har Recondition mode og det kan forlenge batterienes levetid og ikke minst gi deg eksakt svar på om batteriet er defekt.

 

Men før du begynner med batteribytte, bør du kartlegge om skillerelèet og den eksterne laderegulatoren virker som det skal.

Link to post

Hei egon. Fant ut i dag at det er en dårlig kontakt på koplingen til spenningsregulatoren. bøyde litt på denne å hørte dynamoen jobbe som f....

Men dette problemet har kommet nå etter at jeg har leita litt her og der. :cryin:

Til min store forbauselse har forbruksbatteriene mine klart å dette ned til 9,7V i gjen. Dette etter bare noen timer mener jeg.

Så da går ikke kjøleskapet. bare litt lys inne i der. :confused: Men noe jeg mener veldig sikkert er at når jeg skrur av hovedstrømmen har jeg på følelsen at batteriene tappes. kun forbruksbatteriene. men alikevel 9,7V og magick øye på begge batteriene lyser grønt!! :confused:

Klarer aldri å koble bort all strømmen til kjølesapet selv om jeg tar hovedstrømmen.Da vil det jo garantert bli flate forbruksbatterier når båten ligger flere dager rolig. Skal skru av hele hovedstrømsbryteren i morgen da jeg tror dette kan være et problem. :confused::confused:

 

Lurer på hva andre gjør????

 

Men ang laderen jeg har : litt usikker på funksjonen recond? Går den automatisk over i recond og sjekker batteriets tilstand??? eller må jeg stille den inn på recond??:confused:

Hilsen Seesnake :seeya:

Link to post

Kjøleskapet er ofte kobla utenom hovedbryter, særlig hvis du har solcellelading.

Da kan kjøleskapet stå på noen dager selv om hovedbryter er slått av.

Men det er som regel en bryter som du kan slå av kjøleskapet med.

Kan sitte hvor som helst egentlig, og utseende på bryter kan være så mangt.

Enklest å følge kabling fra kjøleskap for å lokalisere, hvis den finnes.

 

 

Hvis du måler 9,7V og samtidig har grønt i Magic Eye på begge batt så har jeg ingen gode tips. Burde ikke være mulig. Kanskje noen andre ser en sammenheng her.

 

Når det gjelder Ctec'n og Recondition mode så trykker du ned Mode-knappen flere ganger til den gule dioden over Recond lyser. *Boksymbolet ved denne dioden henspeiler på at man må lese i brukerveiledningen pga sikkerhetshensyn ifm bruk av Reconditon mode.

Link to post

:cheers: Dere hadde rett i gjen!! Det var faktisk forbruksbatteriene mine som er i stykker!!! :seeya: selv om magisk aye viser grønt.!!! Det skulle man ikke kunne tro!!!! Men egentlig skjønner jeg det når øye står kun over den ene cella. :yesnod:

Målte syra på batteriene og det var 1 celle på hvert av forbruksbatt som var totalt defekte. :seeya:

(mener å huske at du da kan trekke fra 2 volt pr def celle? cirka da ) Så da er det vel bare å kjøpe nye da ja!!

Så et viktig spørsmål : Jeg har nå en dynamo på 75amp. Kan jeg ha så store forbruksbatterier jeg ønsker? eller går det en grense??? :confused::confused:

 

Takk for all hjelp jeg har fått av dere. Men STOL ALDRI PÅ ET GRØNT ØYE !!!! :flag:

Seesnake :cheers::cheers:

Link to post

Antar at Sønnak kan spore dette på nr. Var innom der i fjor og da ble jeg fortalt at de hadde slutta å "datostemple" batterier på polskoene for en del år siden, og hvis jeg ikke husker feil var det pga det var så lett å forfalske med å slipe ned og stemple på nytt...

Ser ellers at Magic Eye har en begrenset funksjon til den ene cella det er plassert over. Dette var jeg ikke klar over, og det er selvfølgelig en svakhet som gjør patenten i praksis ubrukelig i slike tilfeller som ditt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...