Jump to content

ice antenne til båten hvor får jeg tak i det?


Superkul

Recommended Posts

da holder det ikke å skive :kjøpe en på 440 hz og kleppe av litt etc for meg kan det være 2 mm eller 30 cm hehe

gi meg oppskrift så kan jeg sikkert lage en

 

OK: Forutsatt at det er en stålpisk-halvbølgeantenne, ikke en tykk pinne med påviklet tråd.

Lengden på en halvbølge for 450 MHz blir da (300000/450000)/2=0,666666/2=0,333333 m

Lengden på en halvbølge for 440 MHz blir (300000/440000)/2=0,681818/2=0,340909 m

Så da kan du kappe 7,5 mm av 440-antenna. Jeg ville latt være.

 

Mange 440-antenner er kombinerte 145MHz og 440 MHz-antenner. De har en stor "spiral" på midten, for å holde 440-signalene på undersiden. Den kan også brukes, (red. kl 20.04) men siden 440-elementet er under spolen (spiralen), kan det ikke kappes.

En retningsantenne for 440 MHz ser ut som en mini-TV-antenne. Den har også bra nok dimensjoner for 450 MHz.

 

Utfordringa for alle disse er å få riktig plugg på kabelen. Amatørradioantenner har gjerne "VHF"-plugg eller BNC-kontakt i enden av antennekabelen eller VHF-hunkontakt eller N-type-kontakt nederst på pisken. Du må få laget overgang til den kontakttypen Ice-enheten din har. Jeg bruker ikke Ice, så jeg vet ikke hvordan det utstyret er utformet.

Redigert av JanT (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

har fremdeles ikke blitt helt klok på hva jeg gjør med antenne

fant ikke noe lurt på ice tråden heller (kan hende jeg bladde litt fort men det er maaange sider)

bruker faktisk ice hjemme og har t.o.m kobla til ip tlf - virker greit - ikke verdens beste fart men bedre en canal digital da den hele tiden datt ut....

suser litt på tlf men det gir seg kansje når jeg får somla meg til bedre antenne :lol:

Link to post
Share on other sites

Jab, jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke bare bestiller en magnetfotantenne fra ICE?

Den koster ca 400 kr, har riktig pluggadapter, mener å huske den hadde en forsterkning på 3db.

Jeg har brukt den i tre sesonger nå, og er fornøyd. (Har faktisk to stykker så jeg skal slippe å ta

antennen med når jeg forflytter meg mellom bil og båt.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Til bruk på båt som gjerne har almulig av tre eller plast, men ikke av magnetisk metall, er en magnetfotantenne kanskje ikke det beste. Da må man i tilfelle også legge ut et magnetisk underlag, slik at det (1) blir jordplan for antenna, og (2) feste slik at den ikke fyker rundt omkring på et eller annet tak og sliter av antennekabelen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Spør meg ikke om hvorfor, men denne antenna har en fot som er beskyttet med en 1 mm gummi"hanske" mellom

magnetfoten og det antenna står på. Da blir det vel ikke rare jordingen igjen. Og det fungerer bra.

Modemet er jo i utgangspunktet laget for å klare seg med den innvendige antennen,

så da skulle jo ikke stående bølger være noe problem.

Foten er såpas tung, at det er kun ved ordentlig ruskevær i fart jeg gidder å ta den ned.

Gummikappen gjør også så antenna ikke sklir rundt. Jeg har min stående løst oppå hyttetaket,

og det har aldrig vært noe problem. Og om det skulle være løses det med en dott sika eller lignende.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Spør meg ikke om hvorfor, men denne antenna har en fot som er beskyttet med en 1 mm gummi"hanske" mellom

magnetfoten og det antenna står på. Da blir det vel ikke rare jordingen igjen.

Det er metallet i seg sjøl som virker som jordplan, og radiomessig er det kopling mellom magnetfoten og biltaket/metallplata gjennom denne gummiaktige beskyttelsen.

Skal du klare deg uten slikt jordplan, må antenna være en halvbølgeantenne.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Biltema har antenne til 450 med jordplan til ca kr 200,-

Finner ikke noe slikt hos dem, har du varenummeret?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har tatt vare på embalasjen,skal sjekke i båten til uka.

Jeg har magnetfotantennen fra før men var ikke førnøyd,øket 2 streker med den fra biltema som har jordplan i foten dvs 3 små antenner som ligger horisontalt ut fra foten.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

En slik 1/4-bølge antenne som tydeligvis Biltema har, kan du lage enkelt selv.

 

vhf_antenne.jpgvhf_antenne.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...