Tore B Startet 10.November.2008 Link til dette innlegget Startet 10.November.2008 Sitter å titter på værvarsel fra meterologisk institutt, der operer de med indre skagerrak og indre Oslofjord pluss kysten av Øst og Vestfold, hvor går grensen sån ca. for indre skagerak og indre Oslofjord, sør og nord for fylkesgrensa til Øst og Vestfold? Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Drøbaksundet har alltid jeg regnet som begynnelsen av indre Oslofjord. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
nimbuster Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Vet ikke om Met. inst. har noen definert grense her, (det har de sikkert...)men jeg vil tro den går ved Moss. Strekningne Moss - Horten blir vel da den reelle grensen mellom ytre og indre Oslofjord. Jeg ville nesten tro at betegnelsen indre Skagerak og ytre Oslofjord dekket det samme området men... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Grensen mellom indre- og ytre Oslofjorden går så vidt jeg husker (temmelig sikker) ved Tofteholmen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Salt Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Indre Skagerrak/ytre Oslofjord, ca. ved ei linje mellom Torbjørnskjær og Færder. Skillet Ytre Oslofjord/Indre Oslofjord burde vel være ved Jeløya, eller kanskje helt inne ved Tofte, der fjorden virkelig blir smal? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
runes Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 For meg går den iallefall ved Oscarsborg....... Synes ofte det er et markant værskille ved Oscarsbborg. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Tore B Svart 10.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Met. inst har ikke noe som heter ytre Oslofjord, men kan det være det de betegner som kysten av Øst og Vestfold og at indre skagerak begynner mellom Torbjørnskjær og Færder som Jan T skriver? Etter litt finlesing på met. sine sider ser jeg jo at de har med yttre Oslofjord også, hvor er i såfal det, midtfjords mellom Øst og Vestfold? Sitér dette innlegget Link to post
LarX Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Hei Grensen mellom Indre og Ytre Skagerrak går fra omkring Arendal og over til Skagen. Indre Oslofjord dekker området fra Oslo havn og ut til og med Drøbaksundet. Ytre Oslofjord dekket tidligere kysten av Vestfold og kysten av Østfold og ble avgrenset i nord av Drøbaksundet. Vi har nå byttet ut Ytre Oslofjord med Kysten av Østfold og Kysten av Vestfold. Kysten av Vestfold gir forholden i den vestlige delen av Ytre Oslofjord, mens kysten av Østfold gir forholdene på østsiden av Ytre Oslofjord. Delelinjen kan tenkes trukket som en midtlinje gjennom området fra omkring nord til omkring syd. Kristen Gislefoss Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 10.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Det var meget opplysende, takk for det Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Mener det nå var en krabat her på forumet som for ett år elletr to siden hevdet at yttre oslofjord startet på grensen mellom Telemark og Vestfold.... sånn omtrent i/ved Bamble.. men man kan neppe ta slike påstander særlig seriøst etter mitt syn... Så kan de lærde strides om hvor indre Oslofjord starter... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Her er det noen med det treffende navn; Fagråd for Ytre Oslofjord som sågar har tatt seg den frihet å vise på et kart hvor dette er! http://www.ytre-oslofjord.no/ Ikke vet jeg om de snakker sant, eller ikke. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Baatlaus Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Kristen Gislefoss Må si jeg ble litt nyskjerrig nå ettersom signaturen din unektelig virket noe kjent. Har vi eminente Gislefoss på baatplassen.no eller er dette misbruk av signatur? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Indre Oslofjord dekker området fra Oslo havn og ut til og med Drøbaksundet. Ytre Oslofjord dekket tidligere kysten av Vestfold og kysten av Østfold og ble avgrenset i nord av Drøbaksundet. Vi har nå byttet ut Ytre Oslofjord med Kysten av Østfold og Kysten av Vestfold. Her er det noe som ikke henger på greip. Hva med strekningen mellom Østfold/Vestfold og Drøbaksundet? Det skulle sånn ca. være fra Tofte til Drøbak. Hva dekkes dette området? Ikke er det indre Oslofjord og ikke noen av de nevnte fylkene. Her er det Buskerud og Akershus som gjelder. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Mange flotte definisjoner av skillet mellom ytre og indre Oslofjord og en fin tråd. For min del er jeg mer opptatt av vindretning og vindstyrke når jeg seiler i fjorden og hører på værmeldingen enn av de geografiske skillelinjene. Hard nordavind kan ta godt i selv ved Nesodden. Kraftig sønnavind merkes godt opp til Drøbak. Vestavinden som har vart over flere dager kan være mer enn ubehagelig ved Fuglevik og ikke minst ved Strømtangen. Jeg tror - uten sammenligning - at det værste været jeg har opplevd i Oslofjorden har vært utenfor Strømtangen. Jeg trodde faktisk at båten skulle gå rundt. Vi overlevde, men mye utstyr ombord overlevde ikke. Ellers er min erfaring at vanskelige sjøforhold også kan opptre sør-øst for Koster. For ikke å glemme Rakkebåene - men her synes jeg bølgene er litt mer forutsigbare. Utenfor Strømtangen synes jeg det er helt umulig å vurdere bølgeretningen når grov sjø kommer fra vest og vinden dreier. Det området jeg har vært mest sjøsyk er i Kosterfjorden, vest for Svangen fyrlykt. Gammel vestlig sjø "frisket" opp med sterk sørøstlig vind skaper et bølgebilde som er helt umulig å forholde seg til. Selve Oslofjorden er mye enklere rent bølgemessig. Her er bølgedannmelsen i hovedsak grei å forholde seg til. Dette var min mening i dag. I morgen mener jeg kanskje noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Her er meteorologenes definisjoner: Geografiske navn i værvarslingen Ytre/Indre Oslofjord Oslofjorden strekker seg fra Rådhuskaia og ca. ut til Færder fyr og har med seg kysten av Østfold, Akershus, Buskerud, Vestfold og Telemark. Skillet mellom Indre og Ytre Oslo går omtrent der fjorden snevrer seg inn ved Hurumlandet/Drøbak og der Drammensfjorden begynner. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
chagall Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Skillet mellom Indre og Ytre Oslo går omtrent der fjorden snevrer seg inn ved Hurumlandet/Drøbak og der Drammensfjorden begynner." (sitat) Ja denne definisjonen er vel akseptert av de fleste.? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Det er nok riktig. Jeg har hørt fagfolk si at skille går omtrent ved Tofte. Og den ligger som kjent ganske nære innløpet til Drøbaksundet. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
CB. Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 For meg starter indre O.fjord utenfor Dyna. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
tool Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 En definisjon av Indre Oslofjord starter tvers av Filtvedt fyr. Det kan være andre definisjoner men denne relativt eksakte avgrensningen gjelder båter med en bestemt type last, som har restriksjoner for å seile i Indre Oslofjord. Jeg mener å huske at dette gjelder båter som fører mer enn X antall tonn olje, nafta, eller annen last som vil gjøre miljømessig stor skade. Hvis det er noen aktive skipsbefal på forumet her kan de kanskje bekrefte om min hukommelse fra kystspipperutdannelsen(1981) stemmer. Mye har jo endret seg.... Sitér dette innlegget Link to post
LarX Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Må si jeg ble litt nyskjerrig nå ettersom signaturen din unektelig virket noe kjent. Har vi eminente Gislefoss på baatplassen.no eller er dette misbruk av signatur? Pust rolig.......................det er et sitat fra en epost jeg fikk fra Hr. Gislefoss før Færderen i 2007 om hvor grensene i Oslofjorden går. Skulle nok tydeligjort det noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Pust rolig.......................det er et sitat fra en epost jeg fikk fra Hr. Gislefoss før Færderen i 2007 om hvor grensene i Oslofjorden går. Dette er vel en gjengs oppfatning av hva som defineres som Oslofjorden.... om et interkommunalt samerdbeidsutvalg dekker et et større område enn Oslofjorden som blant annet kysten utenfor Østfold og kysten utenfor Vestfold endrer ikke mye på dette etter mitt syn... For meg blir det feil å definere Frierfjorden, Larviksfjorden, Sandefjorden osv. som deler av Oslofjorden, men skjønner jo at dette faller andre helt naturlig. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Baatlaus Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 For meg blir det feil å definere Frierfjorden, Larviksfjorden, Sandefjorden osv. som deler av Oslofjorden... Enig! Oslofjorden seiler jeg ikke inn i før jeg har passert på vei innover forbi Verdens Ende. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 sitat CAPLEX Oslofjorden, fra Færder til Oslo, 107 km lang. Delt i indre og ytre O. ved det 17 km lange, trange Drøbaksundet. Fjorden er gravd ut i en gammel forkastningssone under istidene. S for Hurumlandet er fjorden ganske bred, 8—11 km, ytterst over 50 km. Og skrevet av en landkrabbe? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 For meg blir det feil å definere Frierfjorden, Larviksfjorden, Sandefjorden osv. som deler av Oslofjorden, men skjønner jo at dette faller andre helt naturlig. Kremt kremt Sandefjordsfjorden, må jeg be... Helt enig forøvrig. Vi har altid regnet Oslofjorden begynelse ved Færder omtrent. Og da er vi jo innaskjærs i smult farvann. Her utenfor Sandefjordsfjorden er det skagerrak vi møter og det merkes på bølgehøyde og vinnstyrke. Når Sydvesten drar opp sørlandskysten er det vi som må ta støyten her i Sandefjordsfjorden og Oslofjorden blir liggende i le. Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.