Jump to content

Langtur, Tjaldur forliste i Biscaya..

tjaldur

Recommended Posts

Mitt skip forliste i Biscaya for drøyt en uke siden. De som vil lese om det kan se her. I den anledning vil jeg gjerne redigere hjemmesiden min.

Imidlertid forsvant jo absolutt alt jeg eier og har i dette forliset, bortsett fra Visa-kortet. Dermed leter jeg etter noen som har en utgave av "Frontpage" som de ikke lenger trenger, sånn at jeg kan få redigert hjemmesiden. Jeg har ikke motet på å lære meg en ny html-editor.

Takk for tips, men akkurat nå er det som om det bare er grøt i hjernen, den nekter rett og slett å ta til seg ny læring. Jeg startet med å laste ned Web-Developer 2008 Express edition, som kan lastes ned gratis fra Microsoft, men måtte kapitulere, da læringsterskelen er for høy, for meg, for tiden. Så jeg vil forsøke med noe som er i nærheten av office-grensesnittet som jeg er godt fortrolig med.

Word er rimlig OK til å editere en enkelt html fil med, men så må du bruke ftp med mindre du jobber på samme domene som web serveren.

Frontpage publiserer nesten av seg selv, og holder rede på katalogstrukturen.

Men

Web designer 2008 express er verd tiden opplæringskurven "tar"

Du kan benytte VB eller C++

Også er det masse nyttige samples tilgjengelig på msdn.

Nå skal jeg ikke mene så mye om de ulike måter og verktøy man kan bruke til å redigere en hjemmeside. I øyeblikket har jeg mer enn nok med å organisere meg til en bolig, laptop, mobiltelefon, negleklipper, brødkniv, vinterklær osv. fordi jeg har hatt båten som bolig siden 2003. Det var ingen som ville forsikre en båt som var eldre enn 70 år (Tjaldur var 73).

Det er sånn sett en grensesprengende opplevelse å stå uten andre eiendeler enn de klærne man går og står i, men det gjør kampen for tilværelsen relativt krevende, så derfor velger jeg minste motstands vei når det gjelder f. eks. redigering av hjemmeside.

Når det haster med å redigere hjemmesiden så er det delvis fordi mange vil gjerne ha utførlige detaljer om forliset og mulige bakenforliggende årsaker, delvis fordi barn, barnebarn, venner og bekjente vil gjerne lese slutten på historien.

Det var jo overveldende. La meg bare for ordens skyld nevne at jeg er pensjonist og gjeldfri, sånn at jeg har ingen akutte økonomiske problemer. Pensjonen bare ruller inn. Men det er klart at det kan bli svært langdrøyt å spare sammen til en ny båt. Barna mine har mumlet noe om at de vil sette i gang en kronerulling, ut fra den betraktning at de må få den gamle avgårde snart, mens han ennå kan tygge smør. Eller kanskje de er bekymret over at barnebarna blander bestefar og kaptein Sabeltann litt for mye sammen. Så de vil nok insistere på å få en link på hjemmesiden hvor de vil invitere alle til å delta i å få meg ut på havet igjen hurtigst mulig. Uansett, tusen takk for tanken.

• 5 måneder senere...

Bare for å orientere om at jeg nå har kommet meg helt til hektene og var bare 4 mm. fra å komme avsted igjen på ny tur. Jeg trodde jeg hadde fått en god avtale, nemlig at jeg skulle få leie en båt og at innbetalt leie skulle fradras kjøpesummen. Den avtalen gikk i dessverre i vasken. Det var selvsagt ergerlig, men på den annen side kan jeg godt forstå at at eieren nok syntes det var en litt for risikabel avtale, tatt i betraktning av at planen fortsatt er å seile til Karibbien. Så nå får jeg se hva banken sier.

Gleder og sorger i forbindelse med anskaffelse av ny båt for en møllspist, havarert skipper kan de som har lyst lese om her

Nei, så leit! Dette har jeg ikke fått med meg tidligere. Noe så trist som å måtte forlate skuta slik...huff, jeg kan bare forestille meg hvor ille jeg hadde synes det hadde vært hvis jeg selv hadde måttet la Skjælø bli igjen ute på havet.

Håper det snarest går i orden med ny båt og ny langtur!

Redigert av Skjælø (see edit history)

Oppsummert så stopper motoren på en seilbåt pga av dieseldyr i tanken. Dette er ikke noe som skjer over natta og en forholdsvis enkel sak å gjøre noe med i forkant, når skaden er skjedd så er det litt verre.

Båten krysser dårlig og valg av havn er begrenset av den grunn, med skiftende vind blir valget et ikke-valg

Spikeren i kista blir siste problem: Lensing av båten (en lekk båt synker, en tett båt flyter), dette gjøres med strøm som lages av samme diesel, enten via motor eller aggregat. Naturlig nok svikter begge pga dieseldyr.

Batterikapasiteten er tydeligvis ikke beregnet på oppgaven.

Alt i alt må man vel bare være lykkelig dette inntraff i Biscaya og ikke 7 dager ut fra Kanariøyene!

Godt alle mann overlevde til å fortelle historien.

Bare en liten utdypning av Lanbers oppsummering. Vannet som kom inn var ikke mye, så vi seilte i 24 timer fra ca. 50 Nm nord for Bilbao og ca. 70 Nm nordover mot Arcachon. Imidlertid var vinden dreiet til østlig der og vi kunne dermed ikke seile inn i havnen. Ca. 6 Nm vest for Arcachon ble et slep bestilt. Grunnen til at slep ble bestilt i stedet for å fortsette enda 70 Nm lenger nord mot Royan var at vi nå hadde vært ute i ca. 50 timer uten søvn og at det var spådd dårlig vær med grov sjø. Ellers hadde vi bare fortsatt nordover.

Vi måtte vente i ytterligere 7 timer innen slepebåten kom, liggende på været. Slepebåten mistet Tjaldur fordi slepet brast og Tjaldur drev vestover med vind og strøm. Sjøen var nå blitt ganske stor ca. 6 m. bølger, så ingen ville gå ut å lete. Etter noen dager, da sjøen omsider la seg, var det ikke mulig å finne den. Mao. dersom slepet hadde holdt, ville turen ha gått videre.

Når så det er sagt så er det klart at jeg er glad for at det skjedde i Biscaya.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...