Jump to content

Havari etter 48 timer på ny FNM common rail diesel


Baatlaus

Recommended Posts

Vil gjerne dele noen erfaringer ang. service og garanti fra FNM

(Selger og vidreformidler, hereter kalt ”Firmaet” er tipset om innlegget.)

 

I fjor sommer, 08 kjøpte jeg to stk FNM common rail diesel av Firmaet til min Bayliner 3258.

Disse ble montert juni 08 av undertegnede samt litt bistand der det var nødvendig. Utstyr ble leid av båtverksted, og fikk også god bistand der i oppretting av motorene med ”retteverktøy”.

Jeg er klar for mange kommentarer om mitt kjøp som direkteimportør, det nytter ikke å være etterpåklok så det er en annen historie. Håper du gidder å lese resten å gi meg en tilbakemelding.

 

Tidlig i desember 08 har vi hatt båten ute og er på vei tilbake til båtplassen. Motorene har oppnåd god driftstemp(80C, aldri vært over) og båten legges opp i plan. Alt vel i ca 2min før bb motor mister ca 1200rmp. Begge motorer settes selvfølgelig i idle med engang og siste 3mn går på stb motor.

Det synes godt at det er noe riktig feil, for det ligger en god del olje i kjølen(kanskje ca.2 liter) som tydeligvis har kommet fra luftfilteret. Det ryker litt fra peilepinnen når jeg sjekker denne, som indikerer for lite olje, så ut ifra mengden i kjølen etterfylles ca 2,1liter olje slik at peilepinnen nå vister riktig nivå.

Motor ble tatt ut av båten for egen regning midt i desember, og levert til transportfirmaet 18des. som frakter motoren tilbake til Italia, pga at FNM da ikke har serviceverksted i Norge!!!

Jul –og nyttår går og motoren ankommer fabrikken den 7.jan.09.

 

Etter mas(les. mails) til firmaet og 4 mails uten svar fra fabrikken, mottar jeg i dag(5.mars.09) denne mailen fra Firmaet, (Italia?)

 

”Motoren din har knust stempel på sylinder no 1 , der var tappet over 6 liter olje av motoren noe som er mer enn 30% over det motoren skal ha, og er nok årsaken til havariet. Videre har du kjørt med feil oppretting av motoren i båten som har ført til at svinghjulet er defekt, får videre beskjed om hva vider progresjon er i saken på Mandag”

 

Jeg finner det hele ganske merkelig da motorene har gått knappe 48 timer.

Motorene ble rette opp med orginalt retteverktøy med bistand fra verksted samt oljebytte på 25 timer hvor det ble byttet 4,4 liter olje. 0,1 liter mindre enn hva som servicemanualen sier.

 

Det jeg her er ute etter er andres tanker rundt denne saken. Jeg sitter nå hjemme å tenker mitt, noe jeg sikkert må gjøre i hvertfall til mandag...

Håper på mange innspill.

 

Mvh

Thelia :sailing:

Redigert av Thelina (see edit history)
Link to post
Share on other sites

her ville jeg umiddelbart konsultert juridisk hjelp, f.eks hos vår egen eminente båtadvokat.

 

Ganske enig her assa høres ut som dette kan bli en lang diskusjon.

Hvem fylte olje i første omgang, er jo litt viktig.

Peila du ikke olje før du starta og kjøre og peila du olje når du så mye hadde rent ut? ( jo det hadde du gjort)

At det ryker ut peilepinnen kan jo skyldes trykk i bunn av motor også trur jeg??

Vanskelig sak dette

Hilsen Morten

Redigert av Bavaria.Morten (see edit history)

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

De som hjalp deg med opprettingen, må vel kunne dokumentere og gå god for den jobben for deg?

Var forøvrig med på et lignende havari på en 230timer gammel motor i fjor, som spyttet ut olje gjennom veivhusvent. Her var også stempel havarert. Konklusjonen her ble at den havarerte pga manglende underspyling av stempel (Mente de blåste ut "fremedlegme" av røret.

Hvis du fyllte opp til merket og motor stod riktig, kan det vel ikke være 30% for mye?

Juridisk hjelp høres vel fornuftig ut.

Link to post
Share on other sites

Ganske enig her assa høres ut som dette kan bli en lang diskusjon.

Hvem fylte olje i første omgang, er jo litt viktig.

Har begynt å tenke i de baner jeg også! :(

Motoren kom ferdig fylt med både olje og kjølevæske ny.

 

4,4 liter olje. Hva er slagvolumet på motorene? Det høres veldig lite ut. På min 650 Rotax motor skal det være 2 liter. MEN dersom det skal være 4,4 liter på motoren - er du sikker på at du fikk ut alt av sumpen da du byttet olje?

Dette er en 2,4 liter og servicemanualen sier 4,5liter.

Tømte den gang ut omtrent akkurat 4 liter, noe jeg syntes var helt normalt ettersom motoren var ny og derfor sikkert ville forbruke en liten mengde olje, samt at en oljesuger vel skjelden klarer å ta alt.

 

Et usikkerhetsmomentet som jeg ser det er hvor mye olje det er som er kommet ut, og evt hvor mye kan ha havnet i turbo og andre plasser hvor det evt ikke har havnet ned i bunnpannen igjen.

Mitt anslag ble kun gjort ut ifra mengden i kjølen, som jo dekket bunnen i godt og vel 160cm lengde som motorrommet er. Bredden kanskje 13-14cm med noe rester av vann...

 

Men uansett skal jo ikke det ha sammenheng med havariet ettersom det evt har kommet for mye olje på motoren etter havariet oppsto.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
De som hjalp deg med opprettingen, må vel kunne dokumentere og gå god for den jobben for deg?

Var forøvrig med på et lignende havari på en 230timer gammel motor i fjor, som spyttet ut olje gjennom veivhusvent. Her var også stempel havarert. Konklusjonen her ble at den havarerte pga manglende underspyling av stempel (Mente de blåste ut "fremedlegme" av røret.

 

Jeg håper de er villige til det ettersom dette var en jobb verstedet kun utførte som en vennetjeneste da jeg allerde sto på deres området.

 

Den motoren som hadde 230 timer, var dette også en FNM?

Redigert av Thelina (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Produsenten får tilbake en motor de ikke aner noe om hvordan er brukt. De aner ingen ting om oppretting eller hvem som har utført monteringen. De aner heller ikke noe om mengden olje på motoren.

 

Det første de registrerer er at det er 30% for mye olje i motoren.

Det neste de registrerer er at svinghjulet har fåt en skade som følge av feil i oppretting eller motormontering.

 

La oss anta at begge deler er fakta og ikke noe de finner på. Den tilliten må man jo i utgangspunktet gi firmaet.

 

Hvordan kan disse to tingene ha oppstått? Lakk det ut omtrent 2 liter olje og du fylt på omtrent 2 liter olje, må det jo ha vært 30% for mye olje i utgangspunktet.

 

Skaden på svinghjulet er jo lettere å etterprøve, så hvis den kan dokumenteres, er det jo meget nærliggende å tro at det faktisk har vært en feil ved montering/oppretting.

 

Så kan man jo tenke litt på alternative årsaker. Hva kan ha skjedd hvis det det ikke har vært for mye olje som forårsaket havariet? Hvordan kan svinghjulet ha blitt skadet hvis det ikke var noe feil med opprettingen? Etter å ha fundert litt finner man kanskje ut at det italienerne sier viser seg å stemme. Og hva da? Hvor kom den ekstra oljen fra? Hva skjedde egentlig under opprettingen?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Produsenten får tilbake en motor de ikke aner noe om hvordan er brukt. De aner ingen ting om oppretting eller hvem som har utført monteringen. De aner heller ikke noe om mengden olje på motoren.

 

La oss anta at begge deler er fakta og ikke noe de finner på. Den tilliten må man jo i utgangspunktet gi firmaet.

 

Skaden på svinghjulet er jo lettere å etterprøve, så hvis den kan dokumenteres, er det jo meget nærliggende å tro at det faktisk har vært en feil ved montering/oppretting.

 

Jeg prøvde etter beste evne å informere Firmaet ved første mail slik at de kjente til hva som hadde hendt i tilfellet dette var noe som kunne ordnes i norge så helt nakne burde ikke fabrikken være.

 

Såklart. Jeg prøver å se det fra begge siden, så langt det er mulig... men fikk ut ifra mailen en formening om at fabrikken skyller på 2 liter for mye olje som havari årsak... dette punktet kan jeg ikke klare å se hvordan kan hende om det ikke, som det omtales kan være diesel eller andre faktorer som olje i filter/turbo osv. ???

 

Takk for alle tilbakemeldinger så langt. Dette kommer til å bli en lang helg!

Link to post
Share on other sites

Dersom et stempel er knust og har gått en stund vil jo innsprøyningdysa sprute inn diesel i sylinderen som ikke vert forbrent, men renne ned i oljen.

 

En kan jo også spørre seg om sylinderen har beveget seg under havariet sånn at tetningsringene for kjølevann har lekket.

 

Hva slags forurensning var det i oljen? var det metall fra lager?

 

Jeg ville ha forlangt at fabrikken legger frem analyse av oljen fra et uavhengig labratorium.

Link to post
Share on other sites

Har du bilder av stempelet. Høres merkelig ut at for mye olje kan være årsaken. Må vel i såfall ha vært olje som har kommet inn på stempelets overside og forårsaket deformassjonsslag. Da er vel også råden bøyd.

 

Hei, og nei! Litt av mine problemer med å forstå saken er at jeg ikke hører noe fra Italia, selv etter 4 mail til fabrikken... derfor er eneste info jeg har fått det som er sittert i mailen fra i dag...

Link to post
Share on other sites

Med hensyn til hva som er riktig oljemengde, står motorne mye vinklet i forhold til horisontalen, hvor er peilepinne plassert på motor ?

Noen motorer er laget slik at må passe på å fylle oljefilteret opp med olje før det blir montert, så kommer rett mengde olje på motor i tillegg. Har motoren rett merking/rett peilepinne i forhold til innstallasjonen ?

Mulig feil på dieselutrustning, slik at det har lekket diesel ned i bunnpanne ?

Link to post
Share on other sites

Du burde ikkje etterfylt olje på motoren om du tok den ut rett etterpå. Ein test av oljen kan indikere mykje om kva som er galt med motoren, også om diesel har komt inn i oljen, men det er vanskeligare når du har etterfylt ny og frisk olje på.

 

Det kan jeg jo nå si meg enig i. Men der og da var stresset rundt havariet mest sjokket over at en ny dieselmotor til såpass mye penger allerede hadde feil, så håpet om at det kunne være en baggatel levde vel litt for lenge...

 

 

Dersom et stempel er knust og har gått en stund vil jo innsprøyningdysa sprute inn diesel i sylinderen som ikke vert forbrent, men renne ned i oljen.

En kan jo også spørre seg om sylinderen har beveget seg under havariet sånn at tetningsringene for kjølevann har lekket.

Hva slags forurensning var det i oljen? var det metall fra lager?

Jeg ville ha forlangt at fabrikken legger frem analyse av oljen fra et uavhengig labratorium.

 

Tusen takk.. Dette er jeg ute etter for å kunne stille litt sterke for å finne korrekt dokumentasjon.

Link to post
Share on other sites

Uansett hvor importør har verkstedet sitt så er det de du har kjøpt motoren av som er din motpart. Jeg ville vært forsiktig med å ha dialog direkte med fabrikken -men kun forholdt meg til selger av motoren. Og er du ikke medlem av KNBF så meld deg inn - da har du 1 times gratis advokathjelp. Kan hende det holder :smiley:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Du skulle vel egentlig ikke sendt fra deg motoren kanskje ??

 

Er jo litt vanskelig å nekte det med tanke på situasjonen jeg har satt meg selv i ved å handle motor på denne måten... Hadde jo ikke trodd at det skulle være noen problemer med garantiansvaret jeg da! :(

 

Jeg er medlem av KNBF heldigvis! Da er det jo noe positivt i en ellers helsvart dag! :)

Redigert av Thelina (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha forlangt at fabrikken legger frem analyse av oljen fra et uavhengig labratorium.

 

Nå sitter jo fabrikken på alle beviser selv, så da kan dem vel si hva dem vil .....skummelt .....(vi finner noe raskolje å legger frem som bevis) !!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...