Jump to content

Noen med Peninsular erfaringer her?

Renita

Recommended Posts

Hei alle sammen,

Jeg lurer på å kjøpe meg en båt som det sitter en 2005 mod 310Hk Peninsular diesel motor i.

Slik jeg har forstått det så er dette et GM produkt og i følge selger så skal dette være en meget driftssikker motor med lavt forbruk.

Noen her på forumet med erfaringer med denne type motor? tenker da spesielt på svakheter.

Takker for svar.

MVH

Bjørn.

Motoren er bygget på GM 6,5L eller GM Duramax. Hvis det er en gammel motor kan den være bygget på GM 6,2L.

Ingen utpregede svakheter. Noen problemer med dieslepumpen på tidlige 6,5L. Noen problemer med sprekk i topplokk på 6,2L.

Generelt lette og effektive motorer. Ved harkjør, skift olje ofte. Mineralolje SAE 40. Bruk tilsetting i dieselen for bedre smøring av høytrykkpumpen.

Mange av motorene som monteres i USA importerte båter er akkurat Penisular. Det finnes en hel del hobbymontører i markedet. Sjekk at mariniseringsutstyret er orginalt. Blokkene er ofte for "lette". Sjekk at det er båt- og ikke bilblokk som står i. Se etter serienr. Båtblokkene har som oftest en diamant preget inn.

Aggregat: Volvo gir ikke garanti når du monterer Pentaaggregat til en Penisular. Det dekkes heller ikke av forsikringen.

Uansett DPS drev er i allefall for svake. Anbefaler Bravo 2, men det er lite som passer ved ettermontering. Transom. tiltpumpe,svinghjulskåpe og drivplate må iallefall byttes. NB. Husk svanehals på eksosanlegget. lykke til

Jeg har også nettopp montert ny GM Peninsular 6,5 L - 310 Hk i Bayliner 3058. Nytt Mercruiser Bravo 2X-drev samtidig. Alt passet perfekt sammen. Peninsular er tilpasset Mercruiser drev. Går som en drøm denne motoren. Det enorme dreiemomentet i denne motoren kan ta knekken på andre typer drev, så sjekk om drevet er Bravo 2X. (Som er et forsterket Bravo 2). Motorer etter 2003 er OK. Viktig å bruke riktig olje på motoren: Mineralsk Monograd SAE 30 Mobil Delvac 1330 er anbefalt av fabrikken).

Lykke til med trivelig båtliv hvis du kjøper! :smiley:

bayliner2858 skrev:
Mange av motorene som monteres i USA importerte båter er akkurat Penisular. Det finnes en hel del hobbymontører i markedet. Sjekk at mariniseringsutstyret er orginalt. Blokkene er ofte for "lette". Sjekk at det er båt- og ikke bilblokk som står i. Se etter serienr. Båtblokkene har som oftest en diamant preget inn.

Sier du det, GM produserer egne blokker for marinebruk? Interessant, kan du fortelle oss hva forskjellen er relatert til motorblok for bil?

Hulda skrev:
Bruk tilsetting i dieselen for bedre smøring av høytrykkpumpen.

Jeg handla denne red line , har brukt water wetter med hell tidligere!!

trikkern skrev:
Viktig å bruke riktig olje på motoren: Mineralsk Monograd SAE 30 Mobil Delvac 1330 er anbefalt av fabrikken).

Ikke helt enig med deg...

Jeg fikk ikke noe særlig svar...

Sitat
If engine is run hard the 40 weight is still the best if it runs in warm or hot conditions. Most now have gone to 15/40 wgt oil.

It should be a diesel grade with Military specifications.

Regards Matt

-----Original Message-----

From: Kenneth [mailto:post@ford4fun.com]

Sent: Sunday, May 17, 2009 5:16 PM

To: sales@peninsulardiesel.com

Subject: Engine oil Ta400-310

Hello!

I have just bought this engine, and installed it in my Bayliner, now its almost ready to start it.

What oil do you recommend on this engine?

Is it singlegrade or multigrade?

Best regards

Kenneth

Motoren min er trimmet ned så langt det lar seg gjøre. Jeg bruker nå Biltema sin 20W- 50 olje, motoren melder tilbake at denne oljen liker den meget bedre enn 15W- 40 eller SAE 30. Man skal være klar over at disse V8'erene har relativt smale rådelagere. Når motorene er varme, så trenger de gjerne høyere viskositet på oljen slik at den ikke blir banket ut av lagrene. Kaldstart er ikke noe problem. Hulda fryser fast hver eneste vinter. Når jeg starter opp i de kaldeste periodene, er det aldri under 0 grader i motorrommet.

Ex. Grandezza 31 skrev:
Motoren er sikker helt grei, men det er verre med han kjeltringen som selger motorene i Trondheim. Pass på at det ikke er en resirkulert 6,2 som står i båten.

Minst en domstol er enig i dette. Det er all grunn til å være forsiktig -- ikke alt som kalles for "Pennisular" er ekte vare.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Skipper Worse skrev:
Minst en domstol er enig i dette. Det er all grunn til å være forsiktig -- ikke alt som kalles for "Pennisular" er ekte vare.

Ammen herr Worse, ammen. Nå er det engang slik at det er ikke alle som er like begeistrede for Penensiular Engines heller. Kanhende de drar kubikken litt for høyt relatert til ytelsen. Men det blir heller en teknisk debatt, heller enn en juridisk.

Man tar ikke feil av en GM-blokk som er marinisert av Peninsular. De produserer eget mariniseringsutstyr med serienr. og logo på delene.

Tar mye ut av blokka? 6,5 liter og 310 Hk. Denne er ikke overanstrengt, det kan jeg love deg, sammenlignet med nye Volvo Penta'er! Problemer med de fleste motorer er at båtfabrikantene undermotoriserer for å holde prisen konkurransedyktig. En motor som sliter hele tiden går vel fortere i stykker.

Det er ikke motoren det er noe galt med, men det har vært noen useriøse forhandlere i Norge. Jeg holder meg til generalimportøren for Skandinavia. Der får jeg deler og de opplysningene jeg trenger.

Da blir det en teknisk diskusjon. Vi hadde en her på baatplassen tidligere som gikk under nick'et 'GMC2500' eller noe slikt. Han hadde sjekket ut disse forskjellige delene. De var i bunn og grunn de samme som for bilmotoren når vi snakker om en shortblokk. Det Hulda gjorde av spesialsaker i f.b. m/sin marinisering var å balansere veiva med svinghjul og svingningsdemper montert. Det spesielle man kan gjøre med veiva er å nitrittherde den, hvilket GM ikke gjorde, men som jeg gjorde. I tillegg installerte jeg en dieselpumpe beregnet for marinemotorer. Min pumpe sperrer på 3600 rpm, gir mer pepper i lavere turtallsområder og senker effekten fra 160- til 140 hk. Lavere ned kan man ikke få en slik motor.

Det Peninsular gjør er blant annet å skifte hele fronten på motoren der vannpumpen for bil sitter. De bruker noen virkelig flotte eksosmanifolder. Hvis det går slanger fra ferskvann sirkulasjon inn/ut på disse manifoldene, kan man ta å hekte vv-bereder inn på den ene manifolden. Det er hva jeg har gjort. Manifolder støpt av OSCO. Så hekter man på ladeluftkjøler og turbo. Når man ser alt det Peninsular gjør med den opprinnelige motoren, så er det ikke mye GM inni der. Bilmotoren har nokså store forbedringspotensialer. Husker blant annet at jeg byttet det originale registerkjedet med ett av langt høyere kvalitet, blant annet. Noe sikkert også Peninsular gjør. Dessuten ble stempeltoppene frest slik at de går like høyt i brennkammeret, innenfor +/- 5/100 eller noe slkt. Rådene ble matchet, veid og juster til 'lik' vekt.

Jeg sjekket en del opp om Peninsular før jeg satte igang med min egen motor. De har levert motorer til yrkesbruk som har vist meget god holdbarhet, fiskebåtmotorer som har gått mellom 10- og 20 år. Jeg ville ikke hatt problemer med å kjøpe en motor fra Peninsular Engines, så fremt ingen har klusset med den under veis.

Når det gjelder effektuttak, så er det ikke slik at jeg mener Peninsular tar ut for mye. Dog skal man huske på at Volvo og disse andre ikke leverer V8. Rekkemotorene får bredere rådelagere. Derfor skal man ikke uten videre sammenligne. Heller ikke m/hensyn på oljekvalitet. Følg anbefalingen fra Peninsular.

Det har Hulda rett i. Fin oppsummering!

For meg var det avgjørende når jeg leste om erfaringer med Peninsular gjort av fiskere "over there".

En annen avgjørende ting var jo selvfølgelig prisen. Når du får motor og drev inkl. propell for under 300.000 hjem på trappa, da ligger du vel 100.000 under det du må betale her hjemme for en tilsvarende Volvo. (Som jo ikke hadde passet på lengden uansett).

(Åsså fulgte det med en caps med "Peninsular Diesel" på.) :giggle:

Har hatt båt med Peninsular 6,5l V8 på 300Hk motoren fungerte utmerket de 400t jeg brukte den. Det eneste jeg måtte reparere var en liten sprekk i oljekjøleren som jeg sølvloddet og så skiftet jeg glødepluger. Etter min erfaring var ikke denne motoren serlig glad i multigrad olje jeg brukte SAE40 og det fungerte meget bra.

Min instalasjon var desverre belemret med Bravo 3 drev som gikk i stykker fortløpende.

Vel, Mercruiserforhandler her anbefalte ikke Bravo 3 for denne dieselmotoren av to grunner: Drevet er ikke sterkt nok for det enorme dreiemomentet, og mye større effekttap i dobbeltdrev. Men for all del, er man oppmerksom på dette så gasser en ikke på med "Burn Out's", men kjører på jevnt og forsiktig.

Bravo 2X er imidlertid godkjent for 320 HK diesel. En annen her i havna med samme båt og motor som meg, byttet ut Bravo 3 med 2X da det funket dårlig.

Redigert av trikkern (see edit history)
  BMP skrev:
Min instalasjon var desverre belemret med Bravo 3 drev som gikk i stykker fortløpende.

Hei,

ser i denne og andre tråder at kombinasjonen Peninsular diesel motorer og Bravo III drev ikke går bra sammen. Regner med at det er Peninsular TAS-310 og Bravo III drev det gjelder. Det kunne være interesant å få vite hva det er som ryker, og under hvilke forhold. Driver å forbereder installasjon av nevnte motor med Bravo III X diesel drev, og er litt overasket over å høre at det er flere båteiere med dårlig erfaring ved denne kombinasjonen.

Det må da vel være en kombinasjon av tyngde på båten og type kjøring som fører til havari, og ikke bare at drevet ikke tåler dreimomentet fra motoren?

Vil gjerne også nevne at i mitt tilfelle ble drevet og motor levert fra Peninsular fabrikken i Chigago i samråd med Matt Koning, og er ment å bli instalert i en båt som ikke veier mer en 2,5 tonn totalt.

Hei igjen!

Ja, har en mistanke om at Bravo III drevet i kombinasjon med dieselmotorer med stor dreiemoment har fått et uforkjent dårlig rykte. En kan vel anta at de er tatt i bruk i oppsett som de i utgangspunktet ikke er beregnet for. På den andre side skal en heller ikke legge skul på at de krever mer stell enn andre tilsvarende drev, feks behovet for ekstra kjøling i form av drevdusj eller lignende.

Somt nevnt lenger oppe i denne tråden, ville det være interesant å kunne vite under hvilke forhold disse drevene havarerer. Om ikke annet for å få en diskusjon om hvordan eiere av Bravo III drev kan unngå fremtidige og kostbare havari.

Skal vurdere åpne en egen tråd om emnet.

trikkern skrev:
Du kan helt sikkert slappe av med en :cheers: Når regner du med sjøsetting?

Motor instalasjonen er kun en del av et større prosjekt, så sjøsetting blir tidligst i mai neste år. Dere er sikkert kjent med formelen; tre ganger så dyrt, og tre ganger så lang tid...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...