Jump to content

Scand Baltic 29 med overbygg


Dykker

Recommended Posts

Den Scand`n har ikke bare fått overbygg, men er forlenget betraktelig også. Båten har vært forsøkt solgt tidligere, men uten hell synes det....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Må være lagt ned et betydelig antall timer og kroner her, med et resultat som sannsynligvis har langt mindre verdi enn det man startet med.

Dette et viktig poeng som mange glemmer. Selv om den avbildede båten er blitt "bedre" (etter eiers mening), er den blitt en bastard som trolig vil være vanskelig å selge. Så er man VELDIG misfornøyd med den båten man har, bør man sterkt vurdere å bytte båt før man setter i gang med en omfattende ombygging. Her er nok lønnsomheten svært tvilsom!

Link to post
Share on other sites

Ikke det værste jeg har sett, synes faktiskt ikke det er så hakka stygt. Men å "ødelegge" en båt på den måten, spesielt en Baltic og det sier seg vel selv at man ikke øker verdien med å gjøre slikt er det meg en gåte at noen bruke penger og tid på noe slikt. Måtte vært mye bedre og heller bruke de pengene det koster å modifisere og båtens kjøpsverdi og legge i en annen båt med overbygg....

Link to post
Share on other sites

Enig hifo, har sett det mye verre enn dette men.................

 

Det å gjøre så drastiske ombygging av en i utgangspunktet kurant båt vil medføre en verdi forringelse.

Så jeg er enig med Ingar, om du ikke har tenkt å beholde båten leeeeeeeenge så ikke bygg om, selg den du har og kjøp det du ønsker.

 

Har du derimot en i utgangspunktet ukurant og billig båt, så kan vurderingen bli annerledes.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Noe av forklaringen tror jeg er at man i utgangspunktet tror resultatet vil bli en båt man vil beholde resten av livet. Samt at arbeidsmengde og kostnader blir grovt undervurdert.

 

I dette tilfelle kan det også ligge andre ting bak, f.eks. at båten i utgangspunktet var skadet/kondemnert. At noen bygger om en så kostbar båt, på en så drastisk måte, virker usannsynlig.

Link to post
Share on other sites

Slike store ombygginger er i 90% av tilfellene rene døden økonomisk om man skal selge en gang i fremtiden , det blir det samme med biler og jeg har gått i fella der 3 ganger.

Kjøpe boble for 3000.- og legge ned et par år og rundt 40000.- i tilbehør og så fikk jeg 10000.- for den.

Eide en Escort 1,6 og kjøpte totalvraket XR3i og tok jobben med å flytte over deler , hele historien kostet meg like mye som å selge den gamle og kjøpe en ekte XR3i og så avsluttet historien med at jeg ikke fikk igjen pengene.

Hadde en BMW 325i på 90tallet der jeg trimmet med turbo/IC og la ned masse penger i hjul og understell så den kostet omtrent det samme som en M3 men gikk rundt xxxxxxlapper i minus på den og.

Etter noen år med påfyll av fornuft så har jeg funnet ut at skal man ha noe annet så selger man det gamle og kjøper det man vil ha istedet for å kaste bort penger og tid på å ombygge noe man til slutt går i kraftig minus på ,for det første så er det få som vil ha en voldsomt ombygd båt og er man heldig å tilslutt få solgt båten som sikkert er kjempegod så taper man så det svir.

 

Den balticen der er sikkert kjempefin for de som liker den sånn men det kan ikke være mange av de desverre for eieren

Link to post
Share on other sites

Båten så veldig grei ut den til den prisen, men det kan ikke ha vært særlig god butikk nei! Det ser ut til at ombyggingen består i en egenprodusert hardtop i stedet for kalesjen, ny 350hk motor samt en ny hekk montert utenpå den gamle i stedet for badeplattformen. Dette burde være fullt reverserbart hvis ønskelig, men med tanke på at prisen som forlanges er på samme nivå som originale Baltic'er er det vel helt klart at noen har tapt store penger her...

 

Når det er sagt så tror jeg nok jeg kunne trives med en slik båt. Praktisk innredet som en vanlig Baltic, pluss ektra akterdekk, hardtop og plenty med krefter. Tipper den slipper vannet litt bedre med de ekstra føttene og dobbelt så stor motor som vanlig!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...