index Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 (redigert) De skal vel som regel på toppen av nåla, dvs mellom nål og fjær. Mine gamle Simms dyser var stillbare, dvs at de kunne skrus til riktig åpningstrykk uten shims. På shimsede dyser må shimset ligge enten over eller under fjæren, slik at fjærspennet økes. Men her kan det være forskjell fra dyse til dyse, så om du har en splittegning av dysa så burde dette komme klart frem der. Redigert 28.Februar.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trophy Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Har akkurat fått svar på BOC av en som har googlet injektor. Han påstår det er en injektor til cummins 370 hk og dysetrykket skal være 260 bar.... det er veldig nær trykket som e fikk ved testing kanskje er de i orden.....? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Tror ikke 250 bar som du har målt er så langt unna sannheten Da er det bekreftet. Trykket skal være 260 bar. Tok en nærmere titt på ei av dysene og skjult under mutteren som holder dysen ned var det noen ørsmå tall og bokstaver Da er det bare å flytte over på nyblokka Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 7.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Da er det bestillt kraning av båt og motor. Tirsdag den 13/4 er dagen Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 13.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Da er motoren kranet på plass og bare påmontering av marinisering mangler Desverre det eneste bilde e har selv om det var satt opp kamera på stativ for foreviging av seansen Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Her er noen bilder fra montering av mariniseringsutstyret. motor og diverse motor med gear På tirsdag blir det montering av turbo og oljekjøler til gear. Håper på start av motor før helgen. Motorene har tidligere fått Valvoline 15-40 olje. Kan e bruke Biltema sin ? Har lest her på forumet at det er samme som Statoil sin..... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 12.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 Går seint fremover med motor, men i morgen blir det montering av turbo og oljekjøler, samt oppretting av motor. Har i løpet av vinteren forsvunnet en "banjoskrue" til returrøret til dieselpumpa men Skipsservice har lovet et e skal få den på fredag ettermiddag. Bare ei veke til pinsetreff på Ikornes Seastar styresylinder har begynnt å lekke olje, men nytt pakningssett var ikke langt unna, så håper det også kan fikses før pinse. Har fått tilbud på valvoline 15-40 olje fra Skipsservice til 70 kr literen. Noen som har peiling på rimeligere ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
index Svart 12.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 Biltema oljen du nevner koster vel under halvparten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trophy Svart 12.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 Jepp, men er usikker på om den er like bra og når e søkte på Biltema fant e bare en 15-40 olje som de kallte for motorsykkelolje.... Så også at specifikasjonen på Biltema oljen begynnte på API SJ og Valvoline sin på API SC, så der er nok en forskjell. Finner ikke hva som kreves til min motor annet en 15-40 olje :confused: Til mitt HSW 800 A2 gear finner e at det skal ha ATF olje, men ikke noe nærmere. Noen som har samme gear, som vet ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Da er det nesten klart til oppstart på 18 mai :cheers: gjenstår å fylle på olje og kjølevann og lufte diesel ved dysene... Tenker e går for Valvoline Premium blue olje som er brukt tidligere, så er e sikker Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Disisel Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Bunker oil på Hessa har Mobil Delvac W15-40, dette er en god olje. Der får du også olje til gearet(atf) evnt. Siden du er medlem i ÅMF har du rabatt også. Mobil er en olje med gode egenskaper mot koksoppbygging. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Jepp, men er usikker på om den er like bra og når e søkte på Biltema fant e bare en 15-40 olje som de kallte for motorsykkelolje.... Så også at specifikasjonen på Biltema oljen begynnte på API SJ og Valvoline sin på API SC, så der er nok en forskjell. Prøv 36996, Turbodiesel 15W–40. Denne har spec. API CI-4/SJ, ACEA E7/E5/E3/B3, MB 228.3, Volvo VDS 3, MAN 3275, Allison C-4. "S" delen av spesifikasjonen gjelder bensinmotorer, så den delen kan du bare se bort fra. Den andre bokstaven angir kvaliteten, jo lenger ut i alfabetet desto bedre. Så SJ er milevis bedre enn SC. Men her er det "C" delen som gjelder for dieselmotorer, og CI-4 er meget bra! Tviler faktisk på om Valvoline oljen overgår dette... . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trophy Svart 14.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Rart at e ikkje tenkte på Bunkeroil. E jo kunde der.... men no e oljen på vei og spesifikasjonane skulle være gode http://www.valvoline.co.za/Valvoline%20Premium%20Blue%2015W-40.pdf Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
index Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Javisst, ser ut til å være en utmerket olje det! Jeg har selv brukt Valvoline i mange år, med svært gode erfaringer. Men de senere år har jeg blitt så kjip at jeg har gått over til å bruke Biltema olje. Og selv om prisen ligger på en tredjedel av Valvoline sin, fungerer alle mine motorer like godt for det! Snodig sak det der... Men for all del, det gir en god følelse å vite at det er skikkelig olje på motoren, særlig etter et havari. Derfor brukte også jeg Valvoline i bortimot 20 år, før jeg begynte å gli ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trophy Svart 19.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 (redigert) Da ble motoren startet i går kveld Det blir testtur etter jobb i dag. Steikje kor e gler meg. Håpet lever for pinsetur.... til Index :Bruker også en del Biltema, men ble litt usikker pga at e ikke kan spesifikasjonene Redigert 19.Mai.2010 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
index Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Gratulerer! Og Valvoline oljen er helt topp den, så det er ikke noe å angre på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Tvi Tvi ! Det må være deilig å komme i "havn". Håper motoren virker fint :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Trophy Svart 19.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Ja da er testturen over og det ble skuffelse til slutt..... :headbang: Vi fant en liten vannlekkasje i toppen under den bakerste dysa. Mellom dysa og en av festeboltene til blokka er det en liten spekk. Har sjekket oljen og den er blank og fin som da vi fyllte den på, så vannet går nok ut av motoren.....Longblokka ble kjøpt på ebay av firma Tidewatermachine, som blant annet leverer til både Mercruiser og Cummins. Burde vel få noe tilbake for dette eller ? Har heldigvis den gamle toppen liggende. Steik ka sur eg e.... :sad: Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 6.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Ja da er gamle toppen på plass. Kostet meg 7 båtlapper å få fikset den :cryin: Gjenstår bare et par kvelder med montering kjøler, eksosmanifold og turbo osv Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Har snakket en del med Tidewatermachine om reklamasjon på toppen som lekker som en sil når den blir varm. Toppen har garanti, så det er ikke noe problem. Problemet er at e må betale frakt for toppen til US og tilbake for den nye" Og hvilken garanti har e for at det ikke skjer en gang til...Frakta blir på bortimot 2000 dollar, så det hadde vel vært bedre å kjøpe en pent brukt her.....eller at han betalt me en sum vi blir enige om. Det skjer nok ikke siden han forlanger å få sjekke toppen. Hva skal e gjøre for å få noe tilbake fra denne "dusten" ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Windy37GM Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Å kalle han en "dust" synes jeg er feil. Se det fra hans side: En snoding fra Norge klager over noe han har solgt mye av og som ikke har feilet. Ikke rart han vil se og sjekke først. At du må sende til USA for 2K$ visste du sikkert om da du kjøpte sakene. Det er det største argumentet mot å kjøpe ting i USA, frakt og reklamasjonsrett. Uansett: Jeg håper du får det fikset, det er ikke moro med sånn sirkelfiksing.. btw: Finnes det ingen rimeligere måte å få sendt frem og tilbake? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
SeaRaymond Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 hvordan og hvor er toopen sprukket? Er da mulig å få fikset dette, er det ikke? Og sannsynligvis langt billigere en 13000?? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Det var en utrulig pris på frakten!?! Har du virkelig sjekket alternativene? Som eksempel så tar Jetcarrier.no ca 300 kr for å sende inntill 70 kg med båt fra USA til ditt lokale postkontor. Etter hva jeg kjenner til tilbyr de ikke frakt andre veien men det må da være noen som gjør det til langt under prisen du oppgir. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
andersb Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 ring jegcarrier og bruk de på frakt, da sparer du mye kroner, en hel v8 kostet meg ca 2500 hjem på døra med de. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 13.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Å kalle han en "dust" synes jeg er feil. Se det fra hans side: En snoding fra Norge klager over noe han har solgt mye av og som ikke har feilet. Ikke rart han vil se og sjekke først. mvh Bavaria32sport Når han selger fabrikkoverhalte longblokker med sprukken topp blir e forbanna. Det stemmer ikke overens med det han reklamerer med på ebay og kanskje han burde testet longblokka før han selger den......For å berge sesongen måtte e overhale den gamle og bare det kostet 7000,- pluss alt arbeidet E kan legge frem kvittering for alt og mekanikeren e brukte jobber for CumminsMercruiser og sier det er "umulig" å sveise der den er sprukken. Den har en sprekk mellom 5. og 6. dysa ca et par cm opp fra bunnen.Har nok stått på en varmkjørt motor han har tatt i bytte.... Tips til billg frakt mottas med takk Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.