Jump to content

cummins mercruiser 1.7 , alpha impeller?


Eiriken

Recommended Posts

Hei!

 

Plages med kjølingen på en 2008 mercruiser D1.7.

 

Vet at impeller satt i forkant motor på "gamletypen" 1.7 turbodieseln.

 

Men på nyeste modellen så sitter ikke impelleren på motoren, fant jeg ut.

Er det bare impeller på drevet? Mercruiser alpha one gen2

 

fant også at sjøvannslangen fra veksler til eksos har en brå bøy og slangen er klemt, rettet opp den litt men liker ikke den brå bøyen på den enda. motortemp går opp til rødfelt ved kjøring over 4000rpm.

 

Lurer også på hvor termostaten sitter, vist noen vet det i farten. Finner den nok når jeg får ålt meg nedi.

 

Takknemmelig for svar.

 

Mvh Eirik

Link to post
Share on other sites

Hei!

impelleren sitter i drevet og varer normalt 4-5 år på disse.

problemet er sink på motor som må byttes vært år for å unngå att det løsner

sink og tetter varmeveksleren. totalt 4 sinkstaver på motor.

hadde det samme problemet med min i fjor og løsnet varmeveksler og der var det tett. vasket og renset denne og allt

iorden.

kan også være att det har grodd igjen i drevet om den har ligget lenge stille.

her kan du lese mer om samme problem: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=31731

Link to post
Share on other sites

hei

takk for svar..

 

Løsnet lokket i fremkant på veksleleren der sjøvannet kommer inn. Lå en skikkelig vegg av salt og skjell der, så bare 1/4del nav den fungerte på normalt vis. Men spylte bare igjennom fra den siden og veien sjøvannet går, kanskje lurt å spyle fra andre siden ja. får ikke ut røret uten og løsne hele veksleren, men ettersom det var grodd og lagt sg så mye salt i den enden så skal jeg løsne veksleren så jeg får ut røret og får rengjort det skikkelig.

 

den gikk ikke så varm i fjor så det må være noen hindring eller dårlig gjennomstrømning på saltvannsiden.

Stoler ikke et sekund på instrumentene heller, men vil være sikker på at alt er ok, vil ikke ha kokende motor og sprø pakninger. Hva er best å bruke for å sjekke reel tempratur utenom måleren? sjekke sjøvannsiden i motor rom før jeg tenker på impeller. ettersom den er på drevet.

 

Jeg skal ta storservice på motoren før den blir satt inn på lagring i vinter, så håper det bare ligger i veksleren.

 

En annen liten mulighet, som jeg egentlig ikke tro det er. men termostaten kan jo takke for seg også, ikke åpne skikkelig. hvor sitter den på denne motoren? regnet med den satt imellom veksler og motor før jeg stakk snuten oppi motor rommet, men tror ikke den sitter der.

 

takk for svar

 

mvh Eirik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...