Chipsrederx85 Startet 3.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2009 Hei, har en Spider 390 med forsterket akterspeil. Har kjøpt ny selva bull shark 50 hk som veier 98 kg. Båten veier 130 kg og har egentlig 25 hk som maks motor. Noen som har innspill på toppfarten? Over 45 knop? Takker for svar! ! Nevn gjerne også fart med andre motor-styrker Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 3.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Med rett prop og trimflaps skal dette gå i min 45 Kn. Lykke til!! Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Chipsrederx85 Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Ok Gleder meg!!! ed 45 knop fliser jeg fattern! Men hvorfor trimflaps? Selvjusterende? Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 3.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Flaps trenger du for å få akter opp og fronten ned,hovedsakelig for å plane raskere og unngå stamping. Er et must på en"kort båt med tung motor" Billigeste er å lage dem selv av F.eks aluplater,gangjern og strekkfisker Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Chipsrederx85 Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Høres veldig smart ut. Men vil nok heller kjøpe Smart Tabs De er selvjusterende og koster 1400 kr. Men du tror vel båten vil plane uten?? Hva ville det koste å lage slike av plater og strekkfisker da? Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 3.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Den planer sikkert med ballast i front,men blir tyngre,tregere,lavere toppfart samt tung å manøvrere. Aluplater får du billig,kan jo bare knabbe et skilt og kappe til,kan jo også bruke litt tykk plexi,fisker får du nesten gratis på Biltema Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Chipsrederx85 Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Tips til ballast? Men den vil vel plane uten?? Det var derfor jeg kjøpte større motor Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Sandsekker er fint å forske seg fram med.Nja,men vil plane mye raskere m plaps Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Chipsrederx85 Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Funker sekker med jord fra Plantasjen? Hvordan kan jeg få de til å ligge i ro fremme i bauen under dekk? Hvis toppfart er over 46 knop, hva vil marsjfart være sånn cirka? Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 50 Hk på 13 fot? Da har du vel ordnet med god forsikring håper jeg. For det går langt over hva båten er godkjent for. Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Vet, men kjøpte en ny 50 hk for 10 000 mer enn 30 hk jeg skulle kjøpe 30 hk Tohatsu 4-takt med powertilt veier 85 kg og 50 hk selva med powertilt veier 98 kg. Jeg forsterket akterspeilet med epoxy og glassfiberstrimler og kjøpte 4 strekkfisker og en stålplate. Båten er godkjent fot 25/30 hk. Så det er ikke så veldig gale egentlig. Er jo bare til å ikke ha bånn gass. Tror jeg skal selge båten om 4 år og beholde motoren ogfå den på et skjærgårdsjeep. Det kunne jeg ikke gjort med en 30 hk! Pappa holder på med forsikringer Tør ikke å spørre hvordan det går hehe Enig eller? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 er det en slik? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Chipsrederx85 Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Jepp I hvit med blå stripe Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Jord fra Plantasjen er hovedsakelig grismøkk ,matavfall,torv og grus,dette er lettere og tar mer plass enn sandsekker Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
ivar Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Så ut som et hvasst skrog... Og 45 knop burde være innen rekkevidde med 50hk. (Men kan jo hende du må prøve deg litt fram med propell/rigging osv.) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Chipsrederx85 Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Håper å klare over 40 knop! Men tror akselerasjonen er det morsomste! 0- 30 knop på 4 sek Eller noe sånt. Da må jeg bare få tak i sandsekker Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Ikke sikkert det trengs sandsekker, men det finner du vel fort ut Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Chipsrederx85 Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 (redigert) Ja, det gjør jeg. Men de som har Cyber 370/ Hurricane 370 med 50 hk, har de noe i baugen? Sandekker? Min båt er like stor og like tung: Bare litt mer båt. Cyber klarer ikke 60 cm bølger engang Redigert 4.Oktober.2009 av Ev.SPIDER (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Dette er jo en veldi spoty båttype. Tror kanskje den klarer motoren likevel. Blir ikke forbauset om den går 45 nei. Og du høres ut som en fornuftig kar som ikke gjør tullete stunt. Har jo kjøpt motor for framtida og. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Hehe Takk. Tror det var en smart løsning Vill nok angret på at jeg ikke kjøpte 50 hk hvis jeg hadde gått for den like dyre 30 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Med 30 hk hadde den gått rundt 34 knop, så med 50 hk går den nok langt over 40 knop. Det blir et rått leketøy en gokart på vannet! Sitér dette innlegget Link to post
Trygve Ottersen Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 Leste igjennom denne tråden og dette er idiotisk. Ingen av dere har tydligvis noen erfaring med noen form for planende båter. Det er ikke NOEN skjans at den båten der går oppi 45 knop. Alle skrog har en max fart og selv om du satte på en 350 HK ville den ikke kjørt fortere. Og trådstarter påstår åsså at Spider 390 har bedre sjøegenskaper enn båter han tydelig vis aldri har prøvd Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 Leste igjennom denne tråden og dette er idiotisk. Ingen av dere har tydligvis noen erfaring med noen form for planende båter. Det er ikke NOEN skjans at den båten der går oppi 45 knop. Alle skrog har en max fart og selv om du satte på en 350 HK ville den ikke kjørt fortere. Høres jo ut som at du virkelig har peiling Hva er maksfarten på dette skroget da? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Emslo Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Hei, holder på med en spider 390 selv, hva ble toppfarten din chipsreder? Hadde du trimflaps eller noe vekt forran? Vet dette er 12 år siden :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.