Jump to content

Gjøresjæl RO vannverk

SamH

Recommended Posts

Jeg pusler med tanken på å bygge mitt eget RO vannverk til båten basert på Filmtec membran, Hydra-Cell pumpe og 12V motor fra Leeson.

Har funnet leverandører hjemme og ute for det meste men har ikke helt bestemt meg for alt og ikke begynt å bestille enda.

Det ser ut som om jeg kommer unna med noe rundt 15 tusen for et, i egne øyne,

kvalitets anlegg som kan produsere rundt 20 l/t v/15 grader og 30l/t v/25grader med 1 membran.

Nå vurderer jeg å seriekoble to membraner for å øke membranarealet (og mengden produksjonsvann)

men uten å øke pumpekapasiteten eller redusere flow over membran 2 utover produksjonen fra membran 1.

Noen her som har meninger om det ?

Siden da tydeligvis ingen kyndige har sett eller vet prøver jeg i første omgang med bare ett membran.

Systemet jeg tenker å bygge er basert på å presse salt/brakk/ferskvann gjennom et membran med høyt trykk.

Partikkelstørrelsen som trenger gjennom er i størelsen 0.001 mikron og det utelukker for en stor del bakterier, virus, metaller, nitrat og salt.

Sluttproduktet er ganske så rent og ferskt vann med en turbiditet godt lavere enn 3-400ppm. Avsalting er oppgitt til ca 99.5%

Trykket er avhengig av membranets egenskaper og størrelse, med membranet jeg tenker på er det ca 800psi med saltvann og en vannmengde fra pumpe på ca 2-3 liter i minuttet for å fungere optimalt.

Pumpen jeg har sett meg ut er en Hydra-Cell F-20 (www.depcopump.com produktnr F20AXASTSNEHG $675),

motoren en Leeson ((www.electricmotorwarehouse.com produktnr 108047 $310) som yter en halv hest v/1800 rpm.

Den trekker da ca 40 Amp. Pumpe og motor har flenser som passer overens og boltes i hverandre så ingen reimer og liknende.

Membranet er et 2.5X21 fra Filmtec (SW30-2521 $165) og sammen med membranhuset(PV2521AM1000 $370) kjøper jeg det fra www.wateranywhere.com

Dette membranet tåler også mindre flow/trykk og kan da kjøres med en 1/3 hk motor på samme pumpe.

For å mate Hydra-Cellen vil jeg bruke en vanlig maritim vannpumpe, ca 5 liter/min. (omlag 750 kr)

som får sitt vann fra sjøen gjennom et grovfilter, og leverer gjennom to 10" filtere (20 og 5 mikron).

Membranet må skylles etter hver bruk med ferskvann,

da membranet også er ekstremt sensitivt for klor, lurer jeg på å implementere et kullfilter slik at jeg kan skylle direkte fra trykkvannet.

Fittings, slanger, manometere, ventiler og slikt får jeg fra Hydroscand Skien, filtere(polyprop) og filterhus feks. fra www.filtra.no

Flow meter har f. eks www.skotselv.no

Fittings, slanger og filter etc antar jeg får en gatepris på kanskje 4-5000,- kr.

System med samme membran men mindre pumpespec har produsert innpå 50 liter time i varmt sjøvann. DYI-Watermaker cruiserforum

Grunnen til at jeg bygger selv er fordi prisene fra forhandler på watermaker til båt rett og slett er skammelige kjeltringstreker i forhold til hva man faktisk får igjen av hardware.

Det er overhodet ikke noe mystisk med RO, det eneste hi-tech her er membranet og det er hyllevare..

Se f.eks her:http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19999190 5,7 liter/time - 32000 kr.. eller her:http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15718459 (Pris fra kr.51000 pluss MVA.)

Joda det finnes brukt, men en må da regne med å bytte membran + alle filtere samt at det stort sett er 230 og 110 volt systemer og ikke 12 volt.

Prisen brukt gjenspeiler gjerne også ny pris for ferdige anlegg og ikke hva det koster å sette sammen bitene selv..

Poseidon var det vel som hadde et 24V tilsalgs her om jeg ikke husker feil. De du peker til på ebay er 115V, men det hender det dukker opp 12V utstyr og.

Går selv med planer om og installere noe slikt og har let litt etter den rette typen med den rette prisen. Eter det jeg kan se er det liksom to forsjellige prinsipper som er på markedet noen pumper vannet gjennom filtrene og til en trykkreguleringsventil der hovedparten går ut. Andre gjenvinner energien i spylevannet istedenfor og brenne den av over en ventil. Disse anleggene bruker mye mindre energi i forhold til produsert vannmengde. For meg er strømforbruket i forhold til vannmengden en viktig faktor da jeg skal installere dette i en seilbåt. Forøvrig helt enig i at prisene som det oppereres med her på berget er helt horible.

Om kost ikke er noe issue og energisparing det primære er vel alle enige om at Spectra med sin Clarkpumpe det riktige valget.

Men tenk litt på hvor mye vann du faktisk trenger, hvor mye energi det tar, og hvordan du skal holde skiten igang over tid.

Jeg vil ha standard deler til alt og kjenne systemet ut og inn så jeg kan reparere og diagnostisere hvor og hva det skal være.

60 l vannproduksjon og lading et par-tre timer annenhver dag er riktig for meg ;)

Interessant prosjekt, SamH!

For meg med motorbåt er ikke den energikrevende prosessen ved avsaltingen av vannet avgjørende. Vann er dog viktig. Til tross for 700 liters ombord her, så var allikevel mangelen på vann en tidvis begrensende faktor da vi plasket rundt i Middelhavet. Neste gang jeg kommer dit, så blir det med egenprodusert vann og 6 kvm solcellepaneler......

Jeg ser fram til å høre erfaringene dine etter hvert - dersom du går i gang med dette.

Syslet også med tanken om å bygge et selv engang, men hørte om andres dårlige erfaringer med DIY løsninger . Har forstått etterpå at det er viktig at alle komponentene " passer sammen" Lærte at såkalte low energy watermakere tar knekken på membranet i løpet av kort tid på grunn av fluktuerende trykk.

Kjøpte en ny 60 l/t watermaker som drar 30 A . Den er verdt hver krone - bruker båten mye mer om vinteren. Timetelleren på watermakeren viser 430 timer - så det blir mange liter ferskvann produsert.

Har spart opp store deler av investeringen ved sjelden å oppsøke marinaer og gjestehavner.

Watermakere koster stort sett det samme over hele verden så det er ikke noe spesielt med prisen her i landet.

Synes ikke prisen er så ille når man ser alle slanger og koplinger av god kvalitet som skal til, samtlige småkomponenter var inkludert i prisen på min.

Fikk også med vinterkonserveringsutstyr og automatisk ferskvannskyllingsventil.

Spectra som er en sk low energy med en Clark pumpe har svjv livstidsgarant til første eier så det er vel svada å hevde at fluktuerende trykk ødelegger membranet. Lav flow pga for stor membran/liten pumpeeffekt vil tette det fortere enn ellers. Nytt membran er forøvrig ikke så halvgæærnt dyrt om en kan kjøpe standard hyllevare fra Dow/Filmtec. Det kan du IKKE med Spectra .. Forøvrig operer forslaget mitt med 800psi i saltvann og trekker 40Amp/0.5Hp

ikke lavenergi eller gjenvinning. Brute force og simpel, reparerbar overenginered og enkel mekanikk.. Vinterkonservering av standard membraner er enkelt og greit propylenglykol. 200 kr liter hos enkelte, 5 kr liter andre steder.

Edit:

Hva betalte du for din ?

Redigert av SamH (see edit history)

Gjorde hjemmeleksen godt før jeg kjøpte min watermaker - sjekket bl.a hva som ble levert som standard til de største båtprodusentene i europa og hvilken type som ble mest brukt av langtursseilere; det ble Dessalator. Spectra fikk jeg tips fra tidligere brukere om å holde meg langt unna. Bruker glyserin til vintekonservering - det er hva som Dessalator anbefaler.

Har også en spesiell kjemikaliepatron for langtidskonservering.

Tror at man skal være over gjennomsnittet interessert for få til en vellykket hjemmesnekret watermaker. Sparer sikkert noen kroner, men det blir nok mye prøving og feiling før det blir drikkbart vann.

Jeg betalte ca 45000 for min watermaker for noen år siden.

Når/hvis jeg selger båten med watermaker ombord er det ikke noen bakdel å ha et kjent merke ombord i stedet for en Pettersmart løsning.

Mange foretrekker mulighet for service/deler i fremmede havner - ikke alle kjenner systemet ut og inn som ved hjemmekonstruert.

Redigert av Cooling (see edit history)

Jeg tviler ikke på at du har en bra watermaker som gjør jobben sin som den skal, men jeg er HELT sikker på at du har betalt ALT for mye for bitene og at en kan bygge med de samme delene uten fancy branding for en fraksjon av hva det koster i butikken.

At det er mulig å gjøre det, en kan kalle DIY RO petter smart eller hva en vil siden det nå ikke har noen company colours, åpner

muligheten for oss som ikke har så mye, eller heller vil svi av de ekstra 40-50k på tur, utstyr, fest eller moro, slik at jeg kan seile/ligge ute like lenge med stort vannforbruk og like solid tro på utstyr som du med branda utstyr kan.

Det ligger/lå en 60l dessalinator på finn nå nylig, demobrukt til 53' og no + moms minus ti prosent. Den har tilsynelatende en Cat messing pumpe, den desidert dyreste enkeltdelen i et slikt system, (kan det være en 240 eller kanskje en 270 ?, begge til $615 her..)

en liten 230V motor og ukjent hvilket membran ettersom det ikke er informasjon om det. Skal jeg spekulere og gjette vilden sky er det en 2.5x40" fra Dow ($187.50).

Gjør googletingen og litt matte og du ser at det er enormt å spare på å bygge selv. Fort vekk 40k+ om en går manuellt, kanskje 30k om en bygger automatikk (12V PLS anyone ?) selv.

Automatikken her er ingen big deal, TDS måler fra Hannah, et par magnetventiler, en flottør, timer eller mengdemåler og du er klar til ferie.. Både motor og pumpe samt sannsynligvis membran og membranhus er standardgreier, kan bestilles til en hver havn, utenom mellomledd med lavvolum markup, til enhver på langturbudsjett, og en slipper mumbojumbo fra systemleverandøren.

Og jeg har bestillt egen medisin, frakt med jetcarrier sjø, progress følger her etterhvert..

For det jeg sparer har jeg bestillt et MASE IS2.5 (snaue $5k levert jetcarrier mot 60000 her )også fra USA ..

Kom sol og sommer :cheers_wine:

Har sett den som er på Finn og den har 2 stk membraner - samme som på min. Etter hva jeg har lært så er CAT pumpe med keramiske stempler det eneste som holder i lengden ?

Hvordan har du tenkt å gjøre med overvåkning av membrantrykket, membranene går fort i stykker hvis trykket enten er for lite eller for høyt. På min watermaker overvåker automatikken og stopper høytrtykkspumpen hvis trykket beveger seg ut av grønt felt. Enkelte tror at det er mulig å spare ampere ved å pine trykket ned til minimum vannproduksjon, man sparer riktignok strøm, men membranet tar fort kvelden.

Leste om en DIY watermaker på en av nettstedene du refererte til og der uttalte en hjemmebygger dette:

The plans were pretty good and there was a complete parts list along with web addresses and prices for all major components. The designer advertises a complete cost of $1,675, but I spent about $1,900 due to an upgrade and price increases on components. Despite having good plans, construction was a time consuming project and required lots of hunting for various plumbing connections, hoses, two-way valves, high pressure hose etc. This was more than a weekend project so if you don't have time to devote to it, you may be better off buying an off-the-shelf unit.

Det var tydeligvis ikke noen enkel affære.

Håper du lykkes med prosjektet, ville ikke unnvært watermakeren for noen pris. Etter autopilot og kartplotter/radar er

watermakeren det siste jeg vil kvitte meg med.

For det jeg sparer har jeg bestillt et MASE IS2.5 (snaue $5k levert jetcarrier mot 60000 her )også fra USA ..

Kom sol og sommer :cheers_wine:

Denne generatoren... I USA så kjører de 60Hz og 3600 rpm mens vi bruker 50Hz og 3000 rpm. Er det kun turtallet som er ulikt på disse?? etter hva jeg kan se så er det det. Kan man da bestille et 60Hz 3600 rpm fra USA og kun nedjustere turtall til 3000rpm og få 50Hz? eller er det bare og si ifra i bestillingen så fikser de det for deg?

MVH

Thorlyn

Tomt for Diesel nå igjen!!

Trykket justeres med en nåleventil etter membranet, hvor stort trykk er avhengig av flow gjennom membranet, flow gjennom membranet er i hovedsak avhengig av salinitet og vanntemperatur. Det er to skoler her, noen vil ha automatikk og en masse leamikk, andre konstant turtall og èn nåleventil. Det er ikke sånn at du sitter med fingeren på trykkregulatoren hele tiden.. Manuelle wm er har vel en betydelig del av markedet fremdeles. Alle DIY'ere bruker tid på å lete frem riktige deler, det er en del av moroa og ikke en showstopper. Det er enormt med god info på cruiserforum om emnet. Med de prisene som leverandørene her i Norge opererer kan du ta en telefon til Hydroscand og få bitene du trenger pakket i mahognyboks og fløyel levert på døren med et bukkende bud i kjole og hvitt og allikevel komme godt utav det..

Cat pumpene er ikke dårlige valg, om de er best eller ei er en diskusjon jeg ikke skal legge meg opp i. De er ikke så uvanlige i høytrykkspylere. Jeg vet ihvertfall at messing vil ikke jeg brukt, heller da 241/271 i rustfritt. De har vel også titan ting. Selv for rustfritt er ikke prisen mer enn ca $1000 for nevnte Cat pumper. Jeg har kikket på de også men vil heller ha en Hydra-Cell pga støy og vibrasjon.

Forøvrig er prisen her hjemme 5350 + mva for Hydra-Cell pumpen, importør er Fuglesangs. De hadde ikke på lager F serien med amerikansk standard, bare G serien. Jeg har ikke funnet 12V motorer som passer til G serien.

Mase aggregatet kommer i 60hz, og som du sier må jeg justerer turtallet fra 3600 ned til 3000. Det er også en liten patch som må gjøres for å få 230V. Begge deler står beskrevet i manualene tilgjengelig på nett.

• 1 måned senere...

Har puslet litt med et primitivt styringssystem for vanmmakeriet og trenger en 12V magnetventil for å kunne lede inn ferskvann til flushingen efter bruk.

Vetus har til 3 lapper elns, ouch, har noen sett slikt rimeligere noe sted? slangedim, 1/2" 2-3 bar. Høytrykksventilen får jeg fra Hydroscand.

Motor og membran/membranhus er bestillt og underveis, pumpa bestilles senere idag.

Forøvrig er Mase aggregatet kommet, det kostet totalt 36900 levert meg her.

Har ikke så mye å komme med ang virkemåter osv... men jeg tenkte at det må da være lettere å bruke 24V utstyr (magnetventiler osv) siden dette vel er brødvare i industrien...? og heller sette inn en 12-24V omformer... ( alt 220VAC og inverter)??

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...