Jump to content

Kystvakta/ bunnberøring


Per T Kålin

Recommended Posts

Nornen setter normen...

 

De nye skipene i Nornen-klassen gjør at indre kystvakt beskytter miljøet både ved å minimalisere egen forurensning og ved å passe på at andre følger reglene.

 

De kunne jo kanskje begynne med selv å sørge for å holde de grønne stakene på styrbord, når de seiler i leias hovedretning...

 

Det tok veldig lang tid før politiet ble varslet. Det skal bli spennende å se om politiet vil reagere på dette lovbruddet, på samme måte som de reagerte mot de kinesiske sjøfolkene på FULL CITY?

Link to post
Share on other sites

Er ikke en grunnstøtning litt for alvorlig til å lage en aprilsnarr av? Jeg registrerer at mange har latt seg lure til å tro at nyhetsoppslagene om grunnstøtningen til KV "Nornen" var initiert av selve datoen 1. april.

 

Som Douro nevner, gikk KV "Nornen" på feil side av en grønn flytestake. Og ifølge mine kilder skjedde det sør for den grønne flytestaken ca. midt i kartutsnittet hentet fra kystverket.no hvor det ligger to grunner på 2,7 og 1,8 meter. Maksimer og zoom inn en til to ganger:

 

Kartutsnintt som viser ca. posisjon hvor KV "Nornen" grunnstøtte

 

KV "Nornen" skal ha vært på seilas nordøstover da grunnstøtningen fant sted.

 

Jeg ønsker ikke å hoverere over en slik hendelse da den kan skje med alle. Men av merkelig navigering og manøvrering jeg har registrert på kysten av Norge, og likens brudd på lytteplikt på VHF, må jeg nok innrømme at millitære fartøyer har stått for mesteparten. Jeg tror nok også at mannskaper fra Kystvakten hadde tjent bedre på å innta en noe mindre arrogant holdning over for handels- og lystfartøy.

 

Redigert for skrivefeil.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har man i politiet forskjellige definisjoner på det å gå på grunn?

Sitat fra ABC-nyheter:

– Det har vært en grunnberøring, og skipet har ankret opp. Det er noe søl med hydraulikkolje på stedet, og det er lagt ut lenser, forteller operasjonsleder Gunnar Ramslien i Telemark politidistrikt til NTB
Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

spennende å se om politiet vil reagere

 

Hvis de får vite noe.

 

- KV grunnstøter.

- KV har et utslipp.

- KV foretar omfangsbedømming.

- KV foretar skadebegrensning.

- KV skriver rapport.

 

Hva hendte med innsyn?

Åpenhet?

Eller på nynorsk "transparency"?

 

Om de har sluppet ut 1 liter eller 1 kubikk vil vi aldri få vite.

Link to post
Share on other sites

Så veldig mye hemmelighold ser det ikke ut til å være.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafje...emark/1.7064392

 

- Drøyt 100 liter hydraulikkolje har lekket ut, sier informasjonssjef ved Forsvarets operative hovedkvarter, John Espen Lien.

 

......

 

Politiet fikk melding om grunnstøtingen klokken 11.51 torsdag.

 

:lipseal:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, Mulligan. Og i tillegg til det gode prinsippet om "transparency" - så er det også et annet prinsipp som på nynorsk heter "proportionality". 

 

For meg så framstår det som totalt uproporsjonalt av den norske staten å investere i utrolig kostbare krigsfartøy som racer rundt i skjærgården vår, fullt bevæpnet, og plager fritidsbåtfolket med trusler om bøter og fengselsstraff for bagateller som manglende VHF-sertifikat o.l. - samtidig som grov feilnavigering på egne skip feies under teppet. Her kunne det likså godt ha gått menneskeliv tapt.

Link to post
Share on other sites

Så veldig mye hemmelighold ser det ikke ut til å være.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafje...emark/1.7064392

 

Nei - Krigskommandoen hadde jo ingen mulighet til å holde nyheten hemmelig, så da satte de selvsagt sin informasjonssjef på saken. 

 

 

Dette er ikke tungolje, så den løser seg opp selv, sier Lien.

 

Faktum er at hydraulikkolje er noe av den mest giftige oljen som finnes. Å slippe slikt ut i miljøet, og satse på at den "løser seg opp selv", er en grov forsømmelse. Uttalelsene fra Lien anser jeg som et forsøk på bortforklaring. Ganske alvorlig - i grunnen.

 

Og hvorfor tok det nesten en time før politiet ble varslet? Dette er jo påtakelig, når de samme myndighetene ønsker å idømme fengselsstraff til en kinesisk kaptein fordi han prioriterte andre oppgaver i løpet av de 25 minuttene han hadde til rådighet da FULL CITY dregget på grunn i samme farvann i fjor.

Link to post
Share on other sites

Saddam var vel neppe på sjøen, han hadde vel hverken vhf sertifikatet eller båtførerprøven heller.

Ellers er jeg enig at det er bra at båtene kan brukes til forskjellige oppdrag, da slipper vi å kaste bort altfor mange penger. Se foreksempel på flyvefisken klassen til Danmark...

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Ja, Mulligan. Og i tillegg til det gode prinsippet om "transparency" - så er det også et annet prinsipp som på nynorsk heter "proportionality". 

 

For meg så framstår det som totalt uproporsjonalt av den norske staten å investere i utrolig kostbare krigsfartøy som racer rundt i skjærgården vår, fullt bevæpnet, og plager fritidsbåtfolket med trusler om bøter og fengselsstraff for bagateller som manglende VHF-sertifikat o.l. - samtidig som grov feilnavigering på egne skip feies under teppet. Her kunne det likså godt ha gått menneskeliv tapt.

 

Nå synes jeg dere er vel forutintatte. Jeg vet ikke hvorfor KV Nornen gikk på grunn, men jeg tviler vel på at det var feilnavigering. Det kan jo ha vært noen tekniske problemer som førte til grunnberøringen? Nå er jo den en kliss ny indre kystvakt, så den skulle vel ha utstyret i orden for å navigere i enkelt farvann.

Og for de som føler seg truet av at marinen skal kontrollere papirer hos fritidsbåt folket, kan dere slappe helt av. Marinen driver ikke med det, det er Kystvakta sin jobb.

Og til de som synes marinen gjør mye rart på sjøen, og går ofte på grunn, så er det en forklaring på det også. I motsetning til alle andre som bruker sjøen som transportvei og seiler midt i hovedleden, gjør ikke marinen kun det. F.eks gikk de gamle MTBène på grunn med jevne mellomrom, men dette var kalkulert og akseptert risiko for å seile på den måten de skulle. Dvs ikke midt i hovedleden, men i trange, dårlig merkede områder i høy fart. Da ligger det i sakens natur at en smeller på fra tid til annen. Fregattene seiler på en annen måte, og seiler stort sett leden nå de har innaskjærs seilas. Da går de heller ikke på grunn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...