Jump to content

Forsøkslaging av betong/trebrygge


Jon-Kåre

Recommended Posts

Da har vi på jobben laget 2 stk flyteelement av isopor og betong som det skal lages flytebrygge av. Mål på ferdig brygge vil bli ca 2,7X8meter. Betong pontongene skal settes sammenn ved bruk av trevirke. Ytterramme 1X73X198 impregnert + 1X48X198 imp. disse blir skrudd fast i vinkler som kommer i alle 4 hjørnene på pontongene. imelom disse legges 48X198 imp som bjelker for dekket som blir i rillet 28X120 imp altandekke. Det blir boltet fast beslag i alle 4 hjørnene på ferdig treramme/dekke hvor det er laget feste for moring/landfeste. PÅ denne første bryggen vil vi i tilegg legge en 8mm galvanisert stålvinkel på 5X10cm rundt da det er noe værhardt der den skal legges ut

 

Hver pontong er 2,6X1,4 stor. Veggene er støpt 100mm tykke, det samme gjelder dekke. Hver pontong vil ha en oppdrift på bortimot 2 tonn uten det er tatt høyde for at dette er i saltvann. Fribordet skal havne en plass mellom 50-60cm

 

betongbrygge_002.jpg

brygge_001.jpg

brygge_beslag.jpg

skade_loekta_003.jpg

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Hmmmmmmmmmmmmm hadde forventet og håpet på litt kritiske spørsmål og kommentarer som jeg kunne dratt nyttig lærdom av :drink::eek:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Blir det mere forståelig hvis jeg skriver det slikt kanskje: 2 stk73X198 impregnert a 8m + 2 stk 48X198 imp a 8m, da har vi sidevangene og så lager vi tilsvarende ende vanger slik at totalmålet blir cirka 2.7meter. Denne rammen festes til vinkler med gjenomgående bolter. Vinklene er festet til ponttongene i nedstøpte 16mm bolter. Imellom denne trerammen legges det bjelker av 48x198. 6 stk tror jeg blir bra med tanke på stivhet iforhold til feltet mellom pontongene. Betongen er av c45 kvalitet med D-max 16 (steinstørrelsen maks i betongen) selvutflytende slik at man unngår bruk av viberator.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Det blir jo en bra jobb å lage denne bryggen. Jeg har sett en del betongbrygger og de ligger jo stødig i sjøen. På noen brygger ser det ut for at lett kommer rustsprenging fra armeringen, mens andre ikke har dette problemet. Det ser ut for at leverandørene har forskjellige støpemetoder.

 

Nå er det en sterk betong dere har valgt, men den krever jo sterk armering. Det hadde vert fint med bilder av pontongene og senere hele bryggen. Betong har jo bra levetid til brygge, treverk tror jeg ikke er så holdbart.

Link to post

Ja jeg ser at det er leverandører som har kun 5cm betong i sine brygger. I et slikt miljø bør det være 5cm overdekning noe disse har målt fra utsiden. Mot isoporen er vel overdekning ikke mere en 3,5-4cm men isopren trekker ikke mere vann en 5% (tror jeg det var) så miljøet blir vel ikke så ille her.

 

Pontongene bør nok overleve trevirket vil jeg tro.

 

Fordelen med denne typen kombinasjon kontra hel brygge er slik jeg tenker at de blir en god del rimeligere, lettere å frakte, kan bygges "sømløse til store lengder, er rimelig å bygge ut da man kan kjøpe en pontong for å utvide bryggen ytterlige 4-5meter, man kan legge pontonger og lage vinklel på brygge anlegget.

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
"Eneste" problemet her blir innfestningen til boltene mot senter.

Blir bra belastning når ene flotøren rir på en bølge og løfter den andre....

Hva blir ca prisen på en sånn flotør ?

 

Godt mulig at det kan bli et problem, konseptet er jo i bruk mange plasser så jeg vil tro det vil holde. Vangene som består av 3 og 2 toms åtte vil og bli sammenboltet med gjenomgående bolter og bulldogger imellom.

 

Prisen skal jeg kunne fortelle deg over helgen når jeg har fått inn alle fakturaer men det vil jo variere utifra hvilken priser man kan få på isopor, betong og armering. Dette hvis du tenkte på selvkostpris (hvis du lager den selv) Salgspris pr pontong er jeg ikke kommet frem til noe endelig men ut fra markedet bør komplett brygge bestående av 2 pontonger og det som trengs av trevirke, skruer beslag etc ikke overstige 40-45 000,- inkludert mva. Man vil da få levert pontongene materiellet og en bygge beskrivelse. Tenkt solgt som byggesett med andre ord.

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

NEi det kan jeg ikke skjønne at jeg gjør Nemo. en pontong til så er man oppe i 12 meter, hvis pontongen koster la si noe mellom 15-20 000,- pr stk bør det nok enda være et stykke igjen til prisen på en 12 meters brygge i bare betong. Skal du gjøre denne fin og koselig ,ed litt trevirke på koster jo det og noe i kledning på en 12 meters brygge. En 12 meters brygge ifra telebryggen koster tett på 100 000,-, skal du og frakte den til nord norge tror jeg du nærmer deg 120

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Ja det var billig selv om prisen du oppgir er uten mva. 56 250 ,- inkludert mva. Dette er det rimeligste jeg har sett og en titt på regnskapene deres sier vel og at prisene kan være for lave. Men selvsagt kan det være mange grunenr til det. Veldig flott side som nok må finleses da der er mye innformasjon for alle som tenker flytebrygge og anlegg. Prisantydningene som jeg kommer med 40-45 000 inkludert mva er sagt grunnet priser jeg har funnet på tilsvarende av det vi har tenkt å lage. Den endelige prisen vet jeg ikke før jeg får bryggen ferdig og har en selvkost jeg sansynligvis må gange opp med X antall%. Foreløbig ser det veldig positivt ut med tanke på å greie prisen.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Der har jeg revet forskalingen på en pontong, den andre er vanskelig å rive komplett før den fremste er fjernet så her er bare forskalingen løsnet fra betongen.

betongbrygge_003.jpg

 

Her er det satt på vanning

betongbrygge_004.jpg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Pontongene er 0,8m høy og med trevirket som kommer oppå vil total høyden bli vel 1 meter.

 

Isoporen er spent ned med pakkeband igjenom dekket som forskalingen står på slik at de rører seg ikke, når man i tilegg fyller forsiktig og jevnt med betong rundt det hele så holder forhåpentligvis isoporen seg i ro. Jeg har krøpet under forskalingen idag og kappet båndene slik at jeg er sikker på at dette ikke blir glemt slik at isoporen rives sund når man skal løfte de med truck eller krane

 

Hvis det bare er brygger de driver med har de ihht omsetningen levert noen stykker uten tvil. Ifølge siden så virker det ogsom om de er opptatt av kvalitet på det de selger.

 

Nå er denne første bryggen vår ikke blitt prosjektert av noen "profesjonelle" men armerings tegning og betongkvalitet hentet utifra annen betong erfaring samt bilder og det man har funnet og lest på nettet.

Hoved saken er for oss å få en rettest mulig selvkostpris med mins mulig utgifter for slik å finne realistisk salgspris. Blir dette brukandes vil vi få den prosjektert, men vi er i utgangspunktet temmelig sikker på at vi har brukt rett mengde armering og rett kvalitet på betongen slik at prisen etter en prosjektering vil endre seg lite, samtidlig er det viktig for oss og kan si at de er prosjektert og beregnet av proffesjonele og ikke bare syd sammen av en bedrift for å ha noe å gjøre i stille stunder som jeg tror mange gjør. Produktet er en forholdsvis stor innvestering for de som tar den og bør holde i mange mange år uten skader og reprasjoner. Investerer man i slike ting bør det absolutt være kvalitet

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Har startet å tenke på fortøying av brygga, litt tidlig kanskje men det meste ellers er ferdig planlagt og bestemt.

 

Tenkte å ta landfeste et på hver side og feste disse kjettingene i et bildekk av varebilkvalitet. Kjettingen føres så videre til hvert sitt hjørne av bryggen. Kjettingen er tenkt fortløpende uten brudd men festes til dekket med kjettingstumper og sjakel slik at der blir en slakke ogom noe galt skulle skje i dekk forbindelsen vil der fortsatt være forbindelse. (noe rotete forklar men dere skjønner kanskje)

 

På utsiden tenker jeg å plassere 1 stk betonglodd på 1500 kg på skrå ut fra hver side 2,5mXdybden der hvor loddene blir liggende ut fra bryggen. Fra loddene tenker jeg å bruke 3-4meter kjetting. Fra disse vil jeg feste 30mm tau med sjakkel og kauser. Tauet får en ny kause når det gjenstår omtrent 2 meter til brygg ved høyvann. Herfra bruker jeg igjen kauser og kjetting. I overgangen tau / kjetting henger jeg betong lodd med vekt på omtrent 100 kg.

 

Noen som har kommentarer og tanker rundt dette tas de imot med stor takk. Dimensjonen på tauet tror jeg er ok men kjettingene er jeg mere usikker på hva jeg skal bruke?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Hei

 

Imponerande prosjekt.

Eg har dykka og inspisert fortøyningar til nokre flytebrygger.

Erfaringa er at det er best å unngå metall (kjetting, kauser, boltar) på fortøyningane. Det er slikt som ryk først.

Støyp heller ned plastrøyr i U-form i lodda. La plasten stikka opp frå betongen. Dersom lodda blir senka på plass så kan

ein dykkar tre i nye tau utan problem.

Dette synest å vera ei erfaring som blir delt av fleire. Det er òg andre trådar om dette emnet her på forumet.

 

 

Ask

Link to post

Hvis du bruker galvanisert armering kan du gå ned på betontykkelsen (bedre oppdrift) Støpte en del flyte brygger når jeg jobbet på en Element fabrikk og hvis jeg ikke husket feil tror jeg veggene var 7 cm tykke ingen betong under isoporen. Regner med at du har brukt betong med god kvalitet minst c45ma.

Link to post

Jeg ser den Ask, hoved grunnen min ttil å tenke kjetting fremfor tau i dette tilfellet er at bryggen blir liggende veldig nær der hvor det fra 50 tallet og opp til 90tallet lå et skipsopphøggeri. Det er iallefall delvis sand/leire på bunnen og jeg har tenkt som så at tauet kan bli liggende å knage mot noe gammelt skrot. Dette blir kanskje bare teoretisk tenking og ikke noe å være redd for i praksis?

 

Hvor ofte bør man ha dykker ned og kontrollere hvis man bruker kjetting?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Bruk tau hele veien, og kryss dem oppe ved brygga! Så lenge du har daumann på begge tauene vil uansett ikke tauet bli liggende på bunnen selv ved lavvann, så faren for at det vil bli liggende å gnage på noe er ganske liten. Faren for at kjettingen vil ruste av i løpet av få år er derimot rimelig stor...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Hvis du bruker galvanisert armering kan du gå ned på betontykkelsen (bedre oppdrift) Støpte en del flyte brygger når jeg jobbet på en Element fabrikk og hvis jeg ikke husket feil tror jeg veggene var 7 cm tykke ingen betong under isoporen. Regner med at du har brukt betong med god kvalitet minst c45ma.

 

.Betongen har c45 kvalitet D-MAKS 16mm. På en hel betong brygge kan det kanskje være besparelse på å gå ned på tykkelsen og selvsagt hvis man fikk inn store bestillinger på dette. Men vil ikke besparelsen gå fløyten med prisen som blir på galvanisert armering kontra vanlig k500 kvalitaet. Min mening er at 10cm betong gir bedre kvalitet, bedre inntrykk for kundene, stødigere brygge i sjøen da man får mere vekt. Det er ikke støpt bunn i elementene.

 

Når det gjelder oppdrift vil brygge kanten på denne bli 50-60cm over vannflaten. Jeg har egentlig alldri hvert og målt på noen flytebrygger hva denne pleier å ligge på men innbiller meg at dette er i overkant av det det vanligvis er????

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Bruk tau hele veien, og kryss dem oppe ved brygga!

 

Angående bruk av tau forstår jeg at jeg må vurdere mere. Ønsker flere innspill på dette.

 

Kryssing av tauene oppe ved bryggen har jeg hørt kan føre til at bryggen blir krappere i bevegelse. Noen som har kommentarer angående dette??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Jeg hhusker ikke helt men tror de bryggene vi støpte var 12 meter x 2,40 meter x 1,00 eller 1,10 meter og tror de skulle flyte 50 cm over vannet men det ble bare 40 cm lurer også på om det var 10 cm i tykkelse på overflaten og så var det noen utsparinger på endene som gjor at det gikk mer betong. Stødigheten trenger du ikke være redd for den blir bra selv med tynnere vegger, det som er viktig er at isoporen ikke flytter på seg skal ikke mye til før elementene flyter skjevt, Det skjedde med oss på noen av bryggene.

Link to post
Kryssing av tauene oppe ved bryggen har jeg hørt kan føre til at bryggen blir krappere i bevegelse. Noen som har kommentarer angående dette??

 

Alle bryggene i vår båtforening har etter hva jeg har forstått kryssede tau. Har ikek opplevd dette som noe problem.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Når det gjelder tykkelsen ser jeg at dette selvsagt er noe man kan vurdere. Men det blir eventuelt ikke vurdert før vi har sett denne i bruk.

 

Vedrørende kryssing av moringstauene ser jeg teoretisk for meg at der bryggen skal ligge vil det være kraftig oppgang av sjø fra den ene siden og når da tauet er festet i motsatt ende vil man hær få noe vekstang prinsipp. For de som er kjent i i Sandnessjøen så vil bryggen bli liggende i vågen rett på andre siden hav det som var Høvding skipsopphugging. Det kan være noe urolig hær og jeg er redd for at tauene kan komme til å knage mot hverandre grunnet dette. Man kan jo selvsagt justere på taulengder etc. men tror ikke jeg føler meg sikker på at dette ikke kan skje. Det vil uansett være en enkel sak å prøve begge deler over en periode for å se hva som funker best. Det er jo bare å flytte på to kauser.

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...