Jump to content

Bytte aksel til gearflens MS3 gear.

Polarn

Recommended Posts

Gearet til venstre har en 2 cm kortere aksel enn det til høyre. Jeg trenger å bytte om de to akselene da gearene er ulike og jeg skal ha det ti venstre i båten. Noen som vet om dette er gjennomførbart? Tenkte å ta en DIY hvor de av dere som har peil kan guide meg igjennom dette.

Venstre Gear: 1,92:1

Høyre Gear: 2:91:1

gear_aksel.jpg

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Med så mange o-ringer i sprengskissen kan det ikke annet være enn masse olje bak dette.

Tømmer derfor gearet for olje.

gear_aksel_001.jpg

gear_aksel_002.jpg

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

For å komme til skruene bak så måtte jeg pelle av kjølerørene.

De satt i 4 stk umbrakoskruer med pakninger bak.

gear_aksel_003.jpg

gear_aksel_004.jpg

Da var det bare å skru av 12 mm 6 stk skruer for å komme til bakenden.

Forventet meg at bare dekselet skulle komme av men hele greia kom i et stykke.

gear_aksel_005.jpg

Tannhjulent til akselen har 42 tenner. Håper ikke selve utvekslingen sitter her.

Det gjør det litt enklere å bare bytte om hele greie mellom gearene.

Hva mener BP folket?

gear_aksel_006.jpg

Slik ser det ut innvendig.

Er det brune rust eller avleiring?

gear_aksel_009.jpg

Da fikk jeg delt det andre gearet og fikk meg en maks ned tur. DET GÅR IKKE :headbang: Absolutt alt er forskjellig av tannhjul og går ikke over ens. Eneste trøst er at jeg da får bruke en centafleks eller no for å få riktig lengde på aksel. Selve akselen sitter fast i tannhjulet. Jaja, sånt man lærer av så får ta det med et smil :yesnod:

Men jeg fant på det geart jeg skal bruke et stykk tett oljekjøler. Trolig sinken som har satt seg fast. Fikk staket opp og fikk gjennomstrømning med vann. Satt inn rørene med Nye Sun alt i 1 Extra Power i henhold til en annen tråd. Skal få stå til i morgen så får vi se.

gear_aksel_010.jpg

gear_aksel_011.jpg

Du bør rette inn akselen/mororen på nytt uansett, så kan det jo hende du har litt å gå på i flensen og?

Så du mener det er mulig å dytte akselen lenger bakover med flensen som sitterpå akselen?

Vet ikke helt om jeg har forstått problemet helt. Er det slik at du vil ha akselen lenger bakover, så propellen ikke butter i cutless-lageret?

Går det ikke an å få dreiet et passende avstandstykke du kan sette i mellom gearet og akselflensen? Har ingen erfaring med sånt, men det burde vel være mulig. Alternativt sette inn en fleksibel kobling.

Du har forstått problemet rett. En centafleks hadde vært noe ja, men er dyrt. Noen her som har avstadsstykke for MS3 gear liggende?

hei.jeg har åog et sånt gear.så jeg lurer på hva disse kjølerørene går til på motoren din hva det øverste røret er til og hva det nederste går til.har en motor som jeg skal montere i måten min .som ikke har vært der tidligere sjø.

Ole Petter: Var ikke noe dumt forslag. Går det ann å bruke f.eks muttere mellom flensene for så å bruke lengre bolter?

lillefot: Vanninntaket på min båt går via det nederste og det øverste går til motoren. Disse rørene går via 4 kjølerør som kjøler oljen i gearet.

Glemte å si at Sun oppvasktablett fungerte dårlig til ingen effekt for å løse opp det som satt i oljekjølerne på gearet.

Redigert av Polarn (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...