Jump to content

Shetlandstur våren 2010


arkmarin

Recommended Posts

Jeg starter fra Levanger i dag for å seile til Shetland. Vi er 8 båter fra Trøndelag som seiler over. Jeg vil komme med bilder og referat fra turen etter hvert som vi legger de nautiske milene bak oss.

 

Første etappe blir til Trondheim hvor jeg skal plukke opp mannskap, to vakre damer. Min datter og en kollega. Vi tre seiler ned til Vigra hvor siste medlem av mannskapet kommer ombord. Han tar fly fra Værnes. Kr.himmelfart legger vi ut fra Ålesund. En båt har da allerede "tyvstartet", så det ligger an for at vi er da 7 båter som stikker til havs samtidig. Værmeldingen så langt er moderate vinder.

 

Har jobbet med å få reparert varmeapparatet, Eberspâcher D4, som pluteslig sviktet. Har lovnad om å få levert ny "hjerne" på morgenen. Nytt eksosrør er innkjøpt og monteres før start. I går kveld støpte jeg med polyester/glassfiber i ankerbrønnen for å eliminere en liten lekkasje, som jeg tidligere ikke har funnet, men nå skal være tett.

Link to post
Share on other sites

Uff da, nå blei eg misunnelig. Eg går fra Fosnavåg til Måløy torsdag for å få laga ny sprayhood,cokpitkalesje og lazy bag. Hadde absolutt vært fristende å dreia noen få grader SB.

Men må vel tenke på den kommende våte sommeren og få seg tak over hodet :confused:

 

God Tur

Link to post
Share on other sites

Har lagt Hustadvika bak oss og har kurs ned Harøyfjorden. Vi hadde frisk bris i mot med en del slag igår kveld. Heldigvis spaknet vinden og siden dreide den NE, så nå har vi medvind. If og Ark Mari går i lag. Juliane brukte siste natt til seilas sørover, men vi to andre lå i havn og hadde en god natts søvn. En båt har stukket til havs og de andre er på vei ned Trondheimsleia.

 

På vei til Trondheim falt spenningen på forbruksbatteriene.

lading.jpg

Jeg trodde at dynamoen hadde sviktet, men det viste seg at startbatteriet hadde full lading. Jeg la opp en 16 kvadrat ledning i tillegg til den gamle i dag tidlig, da jeg tror at den gamle kunne ha dårlig kontakt. Dette løste problemet.

 

Her er jentene kommet ombord.

mannskapet.jpg

 

Skipperen tar også jobben som kokk.

skipperen_somkokk.jpg

 

Vi får ombord den siste av mannskapet på Vigra. Han kommer med fly fra Værnes, som lander 17.25. Deretter stikkeer vi til havs.

Link to post
Share on other sites

Vi bruker tiden, mens vi venter på den siste av mannskapet på Vigra til å få montert nytt storseil med lazy-jacks og zip-bag. Her må mannskapet jobbe.

monterer_storseil.jpg

 

Ravita III ankommer Gjøsund på Vigta for dieselfylling.

ravita.jpg

 

Vi starter kl 17.30 fra Vigra. Det er gode værmeldinger for overfarten. Juliane og Citus startet fra Fosnavåg tidligere på dagen. If startet et par timere senere. Ravita III startet ca kl 16 fra Vigra. Adelaine, Linnéa og Ark Mari starter samtidig kl 17.30. Splitter Pine er ca 4 timer bak oss i det vi går ut.

 

Kjempeflott vær i det vi stikker til havs ut gjennom Rundesundet.

fint_vaer.jpg

 

Linnéa og Adeline for motor ut på Nordsjøen.

linna_og_adelaine.jpg

 

Melding til Beate. Jan trives godt ombord i en seilbåte, så nå må du forberede deg på at han vil skifte båt, når vi er hjemme igjen.

 

Det blir å gå for motor til vi nesten er på Statfjord, då blir det seilvind. Frisk SE-bris. Vi gjør en 6-8 knop. Vi har mistet både Adelaine og Linnéa av syne.

plattform.jpg

 

Senere får vi øye på Ravita, som vi holder på å ta igjen rett før Shetland. Mariann oppdager land og gjør seg fortjent til dobbel landoppdager dram.

 

Inne i Lerwick, ser vi at Linnéa mangler. Vi hadde passert de uten å være klar over det. Vi brukte ca 40 timer fra vi passerte Rundesundbroen og til vi var inne i Lerwick.

 

Her kan man se at vi har ankommet.

aisbilde.jpg

 

Om kvelden drar vi til Scalloway Boating Club, hvor det blir stor stemning og norsk-shetlandsk forbrødring.

forbroedring.jpg

 

Gitarist Tor fra Juliane har med medbragt gitar og sørger for å lede allsangen. Mannskapet fra to båter fra Molde er også med på å lage liv og stemning. Lille Rasken hilser til sin sønn.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I dag 16.mai har vi vært på sightseeing. Alt mannskap på tilsammen 28 peroner var med i bussen med norsktalende guide. Vi kjørte først til Scalloway, siden sørover på Mainland, til bl.a. Sumborogh og Jarlshof. Vi hadde middag på Jarlshof Hotel før vi kjørte tilbake til Lerwick. En meget velllykket og lærerik tur, som ga oss god informasjon om Shetlands historie.

monument.jpg

 

Her er en lydhør forsamling på Jarlshof og studere gamle bosettinger.

jarlshof.jpg

 

Etter 8 timer på sightsseing kan alle og enhver bli trett, ikke minst etter kvelden i Scalloway Boating Club

trett.jpg

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantastisk 17. mai vær på Shetland. Vi startet dagen med å gå i 17.maitog. Her ser dere bilde av toget rett før vi starter.

17_mai.jpg

 

Programmet ellers for oss er. Kransnedleggelse ved minnesmerke for Shetlandsgjengen. Kaffe/te og smørbrød i townhall i Scalloway etter serimonien. Deretter er det minnestund på kirkegården ved gravene til norske soldater som døde under krigen. I kveld er det Supperdance i rådhushallen her i Lerwick, så vi har fullt program.

Link to post
Share on other sites

Etter tog i Lerwick hvor skarptromme og sangstemmer var den musikalske delen i toget, avløst av hurra rop og tåkelurer mellom hver sang, dro vi med buss til Scalloway. Der rakk vi en pint lager på Scalloway Hotell før seremonien. Vi hadde med krans fra Vigra, som skulle legges ned ved monomentet. Sigvard Gilstad holdt tale og undertegnede la ned krans, deretter sang mannskapet med sine 28 stemmer "Ja vi elsker". Etter seremonien var det servert mat i cityhall i Scalloway.

kransnedleggelse.jpg

 

Senere på dagen var en del av oss tilstede ved blomsternedleggelse ved de norske gravstedene på Lerwick kirkegård. Foreningen Norge - Shetland stod for dette arrangementet. Dette gjøres hver 17.mai.

kirkegard.jpg

 

Om kvelden var det Supperdance i Lerwick townhall. Det er en fantastisk vakker hall. Kvelden ble innledet med klassisk musikk. Deretter ble det servert koldtbord med vin. Dessert var enten bløtekake eller eplekake. Deretter kaffe før dansen begynte. Boston two steps samlet fullt dansgulv, uten at noen av båtmannskapene tok utfordringen. Vi har hatt en meget sjelden begivenhetsrik 17.mai.

townhall.jpg

Link to post
Share on other sites

De andre seilbåtene forlot Lerwick i løpet av 18. mai. Vi måtte slippe ut båt innom oss og benyttet sjansen til å fylle diesel. Det var store vibrasjoner i båten på den korte turen til diesel fyllingen. Det var dårlig effekt i revers også. Tilbake ved flytebrygga sjekket vi propellen. Det så ut som det grodde rødt hår på den. Etter en del strev med båtshake med kniv på montert mm, fikk vi løs "håret" som i et tidligere liv hadde vært ei tykk nylontrosse. En mente at det var håret til Frøya, da båten framom oss hette det.

i_propell.jpg

 

Om kvelden den 18.mai var vi på middag hos kjentfolk i Scalloway. Der fikk Jan prøve deler av Peter's Up-Hella.Aa kostyme. Her ser dere Jan Viking.

jan_viking.jpg

 

Vel tilbake i Lerwick benyttet undertegnede å friske opp "buemerket" på kaia, samt føye til en ny strek.

21_gang.jpg

 

Tidligere har vi i havna hatt internettforbindelse via turistkontoret i Lerwick. Det lå nede nå, så vi benyttet oss av usikret nettverk med dårlig signal, som noen ganger ga forbindelse, andre ikke.

Link to post
Share on other sites

Omsider kom vi oss avgårde fra Lerwick som siste båt. Det ble en meget behaglig overfart, men 2-3 m/s vind og blankt hav. Det ble å gå for motor hele veien. Før Statfjord stoppet motoren. En sjekk av motoren viste at den pumpebelgen jeg hadde montert på diesel tilførselslangen var helt flat. Tydligvis tett sil på røret ut fra tanken. Vi brukte pumpa fra gummibåten og blåste luft motasatt vei og dermed alt ok. (Jeg hadde før utsett av båten sugd opp alt av bunnfall på tanken, men nå hadde vi tydeligvis fått "dritt" på tanken.)

 

Vi passerte Stafjord i godt humør.

mariann.jpg

 

En kunne sette fra seg kaffekoppen hvor som helst, da det ikke var sjø.

jan_siri.jpg

 

Da vi kom så nær kysten av Norge at vi fikk telefonforbindelse igjen fikk vi en lite hyggelig beskjed. En av båtene ble tatt av Kystvakta med for mye drikkevarer ombord. Heldigvis ikke så alt for mye, enn at de beholdte den lovlige kvoten. Jeg hadde advart på forhånd. Når vi offentliggjør at vi skal til Shetland, må vi regne med at også Tollvesenet leser det vi skriver, og da er det dumt å ta med mer en lovlig kvote. I dette tilfellet tror jeg det skyldes at båten hadde AIS transponer, slik at de kunne se at båten kom inn med en kurs som viste at den kom fra Shetland, som var grunnen for en nærmere undersøkelse.

 

Vi brukte 36 timer på overfarten.

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer tilbake til kurs i Båtførerprøven Jan. Når det gjelder D5LA, så vil to av de andre, som seilte egen båt over til Shetland være med på D5LA til høsten. De har begge D5L.

 

Når det gjelder Shetlandsturen vår har det hele vært fantastisk. Vi har hatt sol og fint vær helt siden vi startet på turen. Ikke en regndråpe på Shetland! Opplegget vi hadde der borte fungerte meget bra, slik at mannskapene på båtene fikk godt utbytte av at det var en del planlegging på forhånd.

Link to post
Share on other sites

Vi meldte fra til Tollvesenet at vi kom fra Shetland. Vi sa at vi ikke hadde noe for mye, annet enn noe øl. De spurte hvor lenge vi ville bli liggende før vi skulle fortsette. Vi lå lengre enn oppgitt, men ingen toller kom for å sjekke oss.

 

Soloppganger opplever vi mange av på en slik tur, når vi går vakt døgnet rundt, her er en av dem. Vaktsystemet ombord er 2 timer på vakt og 6 timer fri. Det betyr at man er alene på vakt. Har man behov for ei hånd ekstra skal den som avløser deg vekkes før tiden for å hjelpe til. Det betyr at du har bakvakt de 2 siste timene før du går på vakt. Vi går alle med life-tag, slik at om noen faller overbord går det automtiak alarm og posisjonen blir automatisk satt ut i plotteren.

soloppgang.jpg

 

Vi tar en skål for vel gjennomført tur, uten uhell av betydning. Tau i propellen i Lerwick og at motoren stoppet i Nordsjøen, mest sannsynelig pga tett sil på dieseltilførsel fra tank.

skaal.jpg

 

Det godt å være på tur,og det er godt å være hjemme igjen. Jeg vil redigere videoen av 17.mai toget i Lerwick og legge det ut på youtube. Jeg kommer tilbake med link.

Link to post
Share on other sites

Her går mannskapene fra 10 norske båter i 17.maitog.

 

 

Da vi nærmet oss Shetland kom en storjo flyvende tett inntil båten. Jeg holdt ut ei saltstang og fuglen kom og tok den ut av fingrene mine. Dette gjorde den flere ganger, for så å ta tak i fingeren min istedet for i saltstangen. Min datter Siri sa da at den var lei av saltstenger og heller ville ha sossiser.

 

storjo1.jpg

 

storjo2.jpg

 

storjo3.jpg

 

I utgangspunktet hadde jeg stor respekt for storjo etter å ha blitt angrepet på øya Papa Stour for noen år siden. Den hadde tydlig reir i nærheten og var meget aggressiv. Den slo ned i hodene på oss med skarpe klør. At en storjo skulle spise av hånda mi hadde jeg aldri trodd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...