SveinHa Startet 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2010 Tittelen sier vel det meste: Er en 12 år gammel 70 hk Suzuki 4 takt påhenger noe å satse på? Som nevnt i en annen tråd så er jeg på jakt etter skjærgårdsjeep til hytta. En aktuell kandidat har en 70 hk Suzuki 4-takter som iflg eier ikke har hatt noen problemer men samtidig sier han, på spørsmål fra meg, at en må jo demontere motoren for å finne tæringsskader o.l. Alle de andre kandidatene har varierende merker 2-taktere, flere Suzuki 2t. Jeg har hatt et par små Suzuki 2-taktere og har ingen negative erfaringer med disse. Etter å ha lest det meste av "8-10 års levetid på 4-taktere"-tråden blir jeg jo en smule skeptisk til 4-taktere generelt. Så lenge alt er ok så er jeg helt sikker på at 4-taktere er det beste valget men de er jo betydelig mer kompliserte og mer kan tydeligvis gå galt. Har skjønt at det er Mercury som sliter mest men har også lest om både Honda og Suzuki med tæreproblemer. Noen som kan komme med litt velkvalifisert synsing rundt Suzuki 70 hk 4-takt fra 1998? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Vikakar Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Jeg er vel 2-takts entusiast fordi det er det enkleste. Har en Suzuki 40hk 2-takter 1997 model. Som jeg aldri har hatt problemer med, det eneste jeg har gjordt er å skifte tennplugger 2 ganger. Men for all del, 4-taktere for de som liker det sosiale med å snakke med service doktorene.... Sitér dette innlegget Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer. Link to post
Anoden Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Hei Svein Synsing & troing ja Har selv en 01mod i samme sjanger du sikter til. Vedlikehold er vel stikkordet vil jeg si. Vinter konservering, tannreim, sinkanoder etc. Det med tæring kan jo være vanskelig å oppdage foruten en total demontering vel? Eneste jeg kan bidra med er at tidlige modeller hadde en svakhet på oljeresorvaret for powertrimen, kunne sprekke (plast). Tror dette ble utbedret på senere modeller. Men, makan til stillegående og forholdsvis bensingjerrige motorer skal du lete lenge etter. Hilsen en storfornøyd suzuki eier Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
Teerex Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 stillegående: ja lav vekt: nei absolutt ikke lavt forbruk: ikke helt etter dagens standard kanskje (Jeg hadde en DF70 i 2002) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SveinHa Svart 18.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Har hatt en prat med det lokale Suzukiverkstedet. De sier det bør være et brukende kjøp forutsatt at den ikke har MANGE hundre timer og normalt vedlikehold er utført inkl. sinkskift. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
snurresprett Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Sikkert ikke et dumt kjøp, men jeg heller heller mot 2-takt i den alderen og eldere. Syns jeg har sett mye problemer med "eldre" 4taktere. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Da var kjøpet gjort og et par skjær i sjøen var der... Under prøveturen stoppet motoren på tomgang midtfjords. Antagelig en luftlekkasje i bensinslangen, alternativt dårlig bensinpumpe. Der var også en eksoslekkasje helt nede i eksosmanifolden, hørte det på lyden umiddelbart. Sotbelegg i området og med 2 mann baki båten kom sjøvannet inn i underdekselet og da boblet det kraftig. Fjernet nedre deksel og saumfarte området men kunne ikke se noe som lignet på lekkasje. Skal starte opp i stamp i ettermiddag uten dekslene på så skal nok lekkasjen lokaliseres. Akkurat nå sitter jeg i ferjekø på Rennesøy etter en kjapp tur fra Karmøy til Arendal for å hente nyebåten. Får vel slumre litt i køyen før jeg fyrer i gang vidunderet Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
snurresprett Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 lykke til , får håpe det kun er noen bagateller. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2010 Eksoslekkasjen funnet og reparert. I mellomstykket mellom motor og stamme var deler av eksoskanalen tært bort. Støpte i denne med Belzona Metall. Der var noen lugubre koblinger på bensinslangen så der trengs litt opprydding. "Check engine" lampen blinker 15 ganger, noen som vet hva det betyr? Må nok kjøpe meg verkstedmanualen men om noen vet hva dette betyr og hvordan feilen kvitteres hadde det vært fint å få et tips. Lampen har blinket i alle fall de siste 3 år så det er nok ikke noe alvorlig... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Anoden Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 (redigert) Eneste feilmld jeg kan finne ang blinkende check engine lampen. Fra suzuki brukermanual: Dersom det oppstår en unormal situasjon ved et sensorsignal inn til kontrollenheten for innføring av brennstoff vil systemet for selv-diagnose varsle om denne unormale situasjonen ved at en varselslampe (check engine) blinker og en summer ringe. Ang kvittering kan jeg kun finne under annulering av utført oljeskift. Slik: 1.Vri tenningsnøkkelen til ON posisjon 2.Trekk ut nødstoppbryterplaten (mann over bord klipset) 3.Dra opp nødstoppbryterknotten tre ganger i løpet av 10sek. En kort pipelyd vil høres hvis annuleringen ble riktig utført. Kontroller også batterispenningen! Lav/feil spenning kan utløse denne lampen Redigert 22.Mai.2010 av Anoden (see edit history) Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
SveinHa Svart 22.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 Takk for tipset, Anoden. Klarte dog ikke å kvittere vekk lyset. I min brukermanual står der ingenting slike ting, kun "Kontakt verksted" Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Anoden Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 (redigert) Har snoket litt i suzukis underverden og funnet dette: Avlesing av feilkoder ved å telle check engine lampens blink. Det vil være en kort pause mellom hver kode. En lengre pause indikerer starten av en ny kode. En kode vil blinke 3 ganger,hvis det er flere enn en kode vil neste blinke også 3 ganger og sekvensen vil repeteres. 1. MAP sensor(1) 3blink liten pause 4blink 2. CKP sensor 4 2 3. IAC valve 3 1 4. CMP sensor 2 4 5. CTP switch 2 2 6. Cyl temp sensor 1 4 7. IAT sensor 2 3 8. MAP sensor(2) 3 2 9. Overcharging 1 1 10.Manifold temp 1 5 11.Fuel injector 4 3 Skal se om jeg finner ett diagram ettervert... må hacke litt mere da Redigert 23.Mai.2010 av Anoden (see edit history) Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
SveinHa Svart 25.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2010 Hmmmm.... Dobbeltsjekket i dag og det er helt tydelig 15 blink, pause, 15 blink osv. Har aldri hørt buzzeren så kanskje dette er en indikasjon på at den er frakoblet (bare en vill gjetting)? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Helge Svart 25.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2010 Aldri hørt buzzeren? Både når jeg hadde en 2001 Suzuki DF115 og fra 2004 en Suzuki DF140 piper det godt i buzzeren når man vrir på tenningen. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
princess32 Svart 25.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2010 Har du skjekket lamellenne??? Lameller er ventiler på disse. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 25.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2010 Lamellene? På en 4-takter? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Christian_V Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Fikk ikke lyst til å kjøpe eldre 4-takter etter denne tråden... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 4.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2010 Aldri hørt buzzeren?Buzzerproblemet er løst: Den var frakoblet og ledningen behørig isolert i kontrollboksen. Hvorfor? Jo, de 15 blinkene i "Check engine" lyset er akkompagnert av et kort pip i buzzeren hvert 5 sek... Har bladd litt i verkstedmanualen og finner ingenting om 15 blink... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.