Lars H. Startet 27.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2010 (redigert) Hei. Som nevnt i en annen tråd, "poffer" Wallas 95D kokeapparatet mitt noen ganger ved oppstart, og fruen blir litt bekymret. Og et par ganger nå i år, har jeg måttet ta omstart. Jeg snudde derfor apparatet på hodet og fjernet dekslet under brennkammeret for å åpne det og se etter sot. Men jeg får ikke opp lokket i bunnen av brennkammeret. Det ser ut til at det bare er klemt innpå, men finner ingen steder å benne imot for å få det av. Og det er vel dette lokket jeg må ha av? Og med det samme, er det enheten jeg har merket med 'A' eller 'B' som er glødestift? Den andre er vel en flammevakt/temperatursensor? Lars H. Redigert 27.Mai.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Wallas Service Svart 27.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 Hei. Som nevnt i en annen tråd, "poffer" Wallas 95D kokeapparatet mitt noen ganger ved oppstart, og fruen blir litt bekymret. Og et par ganger nå i år, har jeg måttet ta omstart. Jeg snudde derfor apparatet på hodet og fjernet dekslet under brennkammeret for å åpne det og se etter sot. Men jeg får ikke opp lokket i bunnen av brennkammeret. Det ser ut til at det bare er klemt innpå, men finner ingen steder å benne imot for å få det av. Og det er vel dette lokket jeg må ha av? Og med det samme, er det enheten jeg har merket med 'A' eller 'B' som er glødestift? Den andre er vel en flammevakt/temperatursensor? Lars H. A er glødepluggen, og B er flammevakt/temp.sensor. Bunnlokket er poppet fast, og for å rengjøre brenneren må glødesiften, sensoren og drivstoffdysen fjernes. Da får du ut hele brenneren med litt "lirking". Når du da har brenneren i hånden, må du ta ut flammesprederen. Den sitter fast med noen små ører som vippes forsiktig til siden med et skrujern. Du har da kommet ned i brennerbunnen, og den kan gjøres rent for eventuell sot og koksavleiringer. I bunnen er det også en quartzduk som kanskje må skiftes. Den skal ikke være hard eller oppsmuldret. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Lars H. Svart 27.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 Takk for tipsene, da blir det å åpne og eventuelt rengjøre ved første anledning. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 29.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Hei. Da er brennerkammeret tatt ut og demontert i sine enkelte faktorer. Og det ser ikke så ille ut. Glødestiften var noe sotet og er rengjort, bilde før og etterpå: Duken i bunnen var heller ikke ille. Den var litt tettet til av forkoksing akkurat der dieselen sprutes inn, men med litt forsiktig børsting, tror jeg duken nå er OK. Bilde før og etterpå: Så nå er det bare å pusle alt forsiktig på plass igjen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.