Jump to content

Gummibåt på slep eller i snapdaviter på 24 fot snekke?

Magne A.

Recommended Posts

Hei.

Er det mulig å ha en 8 fots gummibåt i snapdaviter på 24 fots snekke (bredde 2.64)

Eller hvordan vil det være å slepe den (mye motstand?) det aktuelle er å slepe på lengre turer

Tror kansje det blir for stort i forhold til størrelsen på snekka å ha den i snapdaviter....

Hmmmmm men sikkert noen her som vet?

Regnet litt med det, og håpet er at den da slepes slik at den ligger å "surfer" på hekkbølja og ikke lager voldsom motstand, kan ligge i 7-7,5 knop uten å belaste motoren unødvendig (2500 rpm)

og kansje dette fortsatt går ?

på en 30 fots trebåt med 31 HK diesel stjeler jolla bortimot en knop fart, det er litt vel mye synes jeg.

Så jeg leter etter måter å få jolla opp av vannet, særlig på lengre strekk.

Skal du bare ligge å "dasse" i fjorden og kose deg spiller 1 knop mindre liten rolle, da får den henge etter.

Hos meg passer desverre ikke snapdavitene uten videre, så vi forsker på andre mulige løsninger, men hadde

de passet rent fysisk hadde de vært kjøpt inn!!! :wink:

:flag_bp:

vimpel_signatur.gif

På båter som har aktermast/mesan, er det vanlig at jolla heises oppetter masta med baugen opp, og kjølen ut, og surres fast i masta. Dermen trenger du ikke å slepe. Jeg har en gummibåt på slep bak sjarken min til vanlig. Justerer tauet slik at den ligger å surfer på hekkbølgen. merker fint lite til den da... Båten min gjør 6 knop uansett...

• 1 måned senere...

Jeg laget badeplattform på båten for å kunne ha jolla liggende der. Plattformen ble nok litt lav, med 15cm over vannflaten med tom båt havner den lett i vannskorpa med 3-4 personer bak i båten. Jeg bygde derfor klosser 10cm opp, for å få jolla ut av vannet. Men bølgene tar likevel tak i jolla innimellom, og drar den ut av stilling. Jeg har ikke prøvd med snapdaviter ennå, men jeg tviler på om det hjelper noe videre på min båt. Min jolle er 285cm lang, dvs litt lengre enn båten er bred. Jeg har funnet un at løsningen for min del er en mindre jolle, som også kan legges på fordekket på lengre strekk. En jolle på rundt 230cm er nok det jeg burde hatt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Låner denne tråden litt jeg også. Har Maritim Jolla og den er 277 lang, Polarn er 193 cm bred. Lurer på om hva folket synes om å trekke denne såppass langt opp bak båten at kun hekken på jolle ligger i vannet? Har et problem med at jolla blir slengt fra side til side des høyere hastigheten blir, finnes det noen metoder å fortøye den slik at dette opphører? Har bare et feste midt på på jolla.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...