Magne A. Startet 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2010 Hei. Er det mulig å ha en 8 fots gummibåt i snapdaviter på 24 fots snekke (bredde 2.64) Eller hvordan vil det være å slepe den (mye motstand?) det aktuelle er å slepe på lengre turer Tror kansje det blir for stort i forhold til størrelsen på snekka å ha den i snapdaviter.... Hmmmmm men sikkert noen her som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 (redigert) Det meste er mulig hvis en bare vil. I en snekke som den du har hadde jeg definitivt tatt jolla på slep, uten tvil. Har hatt snekker selv og jollene hang alltid på slep. Lettvint og greit. I dårlig vær ble motoren tatt av før sleping. Redigert 10.Juni.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Regnet litt med det, og håpet er at den da slepes slik at den ligger å "surfer" på hekkbølja og ikke lager voldsom motstand, kan ligge i 7-7,5 knop uten å belaste motoren unødvendig (2500 rpm) og kansje dette fortsatt går ? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 på en 30 fots trebåt med 31 HK diesel stjeler jolla bortimot en knop fart, det er litt vel mye synes jeg. Så jeg leter etter måter å få jolla opp av vannet, særlig på lengre strekk. Skal du bare ligge å "dasse" i fjorden og kose deg spiller 1 knop mindre liten rolle, da får den henge etter. Hos meg passer desverre ikke snapdavitene uten videre, så vi forsker på andre mulige løsninger, men hadde de passet rent fysisk hadde de vært kjøpt inn!!! Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 (redigert) jeg vurderer enkle tynne og avtagbare daviter på min Scand 25 dette er en praktisk løsning som jeg tror vil bli pent på min båt Redigert 10.Juni.2010 av :båt1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Ino problem å slepe den... Har selv en 600R som `slepejolle`bak en Scand Classic.. det går fint! Sitér dette innlegget Link to post
sabbdiesel Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 På båter som har aktermast/mesan, er det vanlig at jolla heises oppetter masta med baugen opp, og kjølen ut, og surres fast i masta. Dermen trenger du ikke å slepe. Jeg har en gummibåt på slep bak sjarken min til vanlig. Justerer tauet slik at den ligger å surfer på hekkbølgen. merker fint lite til den da... Båten min gjør 6 knop uansett... Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Nå snakket vi vel om denne konkrete båt, en Diana 700, der er det definitivt ingen mesan akterut. For farten og eventuelle hekkbølger har det neppe noen stor betydning å ha en liten gummijolle på slep i en slik type båt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Jeg laget badeplattform på båten for å kunne ha jolla liggende der. Plattformen ble nok litt lav, med 15cm over vannflaten med tom båt havner den lett i vannskorpa med 3-4 personer bak i båten. Jeg bygde derfor klosser 10cm opp, for å få jolla ut av vannet. Men bølgene tar likevel tak i jolla innimellom, og drar den ut av stilling. Jeg har ikke prøvd med snapdaviter ennå, men jeg tviler på om det hjelper noe videre på min båt. Min jolle er 285cm lang, dvs litt lengre enn båten er bred. Jeg har funnet un at løsningen for min del er en mindre jolle, som også kan legges på fordekket på lengre strekk. En jolle på rundt 230cm er nok det jeg burde hatt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Polarn Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Låner denne tråden litt jeg også. Har Maritim Jolla og den er 277 lang, Polarn er 193 cm bred. Lurer på om hva folket synes om å trekke denne såppass langt opp bak båten at kun hekken på jolle ligger i vannet? Har et problem med at jolla blir slengt fra side til side des høyere hastigheten blir, finnes det noen metoder å fortøye den slik at dette opphører? Har bare et feste midt på på jolla. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.