avmønstret5 Startet 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2010 10-årige Compaqen er moden for utskifting og siden jeg vet at det er mange dyktige IT-folk her på BP og vil jeg sette pris på innspill til en ny, prioritert for båtbruk. Jeg tror jeg vil vektlegge følgende egenskaper: 1. Mest mulig strømgjerrig og lang batteritid 2. Best mulig trådløskort 3. Vanlig skjermstørrelse 4. God og slitesterk tastatur 5. Stort internminne 6. innebygget dvd-brenner & kamera 7. Bra pris Noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Hei. Jeg er også i markedet for ny laptop til båten og startet for ikke lenge siden en tråd som denne med snart 20 innlegg og mange nyttige innspill. Du kan jo ta en titt der også og se om du finner noe fornuftig til ditt bruk? Link til tråden her Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hifo Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Jeg bruker en Dell latitude 120l på 4 året nå .. Den er utrolig når det gjelder holdbarhet. Er en skikkelig slurv og det har dryppet regnvann ned i tastaturet antall ganger.. en gang lå den i koma en uke uten å ville starte pga vanskade , men den kom av seg selv tilslutt.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 ja nå låner eg kona sitt monster på 17 tommer og 5-6 kilo....snufs min gode gamle IBM svartnet i dag. Så eg og lurer litt på ny eller brukt pc. Minst mulig, men med cd-rom er min plan. Men...litt grønn her.. blei frarådet minipc..? hvorfor? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 blei frarådet minipc..? hvorfor? Enkelt og greit, det blir jo et knøtt lite bilde sammenlignet med en 17" skjerm! Men fra fleip til alvor. Har en behov for en laptop en skal ha med seg over alt, på bussen, på toget eller på flyplassen mens en venter på forsinkede fly, er en 10" laptop supert. Som en ekstra bonus trekker slike så saker lite strøm med lang batterilevetid. Men selv har jeg ingen problem med å plassere en større laptop på bordet i båten med derpå større bilder. Da betyr strømtrekket mindre da jeg kobler den på båtens 12volt system (med DC/DC omformer). Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Enzo Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 (redigert) Vi bruker et par MAcbookPro`s om bord, vet ikke om du kan bruke MAC men jeg har inntil 10timer batteritid, effektivt gjerne rundt 7-8timer. Helt chassis i aluminium. Det finnes nok også PCer med slike spesifikasjoner men da koster de nok gjerne det samme og gjerne mer. Ellers så har du jo krigeren toughbook som endel seilere har begynt å bruke (PC), kjenner ikke batteritiden men den tåler Redigert 11.Juni.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Når du nevner en MAcbookPro, hvilket prisnivå er en på da? Min grense for laptop ligger på 5500+. "Pro" høres kostbart ut! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fanafjord Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Jeg bruker faktisk minipc i båten. (Asus eee) og er veldig fornøyd med den. Den har 10 toms sjerm men alt funker veldig bra. Kartplotter med AIS, Ugrib og nettsurfing er det jeg bruker den til. Den er lett og fin og tar ikke så mye plass på kartbordet. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Enzo Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Macbook pro begynner på 10000.- så det er ikke nede i budsjettklassen 3-6000.- for å si det sånn, men så får man også laptoper som koster både 20 og 30lapper om man vil. Toughbook er nok også mer kostbar enn de billigste men pettersand nevnte ikke noen prisklasse så jeg tok sjansen på å nevne den Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Jeg vil totalt fraråde mipc til alle. De er treige, små(kanskje meningen?), Siden de er så små er det nesten ikke plass til kjøling, derfor må man senke ned hastigheten butalt, så de blir megatreige. Kjøp en Dell, ikke Acer eller HP(selv om jeg har HP så lenge jeg kan huske, og er fornøyd) Mvh Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Når du nevner en MAcbookPro, hvilket prisnivå er en på da? Min grense for laptop ligger på 5500+. "Pro" høres kostbart ut! Lars H. De ligger vel på fortsatt 13-19 tusen Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Hei. Jeg er også i markedet for ny laptop til båten og startet for ikke lenge siden en tråd som denne med snart 20 innlegg og mange nyttige innspill. Du kan jo ta en titt der også og se om du finner noe fornuftig til ditt bruk? Link til tråden her Lars H. Takker, jeg leser og lurer. For meg er batteritiden også viktig, noe som han varierer mye skjønner jeg. Noen som kjenner til små solpanel som egener seg til lading? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 De ligger vel på fortsatt 13-19 tusen http://www.eplehuset.no/produktkategori/34_macbook-pro.aspx 9990.- Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Lenovo think pad (tidl. IBM) ligger i en grei prisklasse,har aluchassie,automatisk diskparkering(ved for mye krengning) og har drenshull i tastaturet.god batterikapasitet 5-6 timer(kan utvides med større batt.) Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Bartesam Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Har med en Acer 8940G med 18,4" full HD skjerm med Netcom dongle for digitale aktiviteter i båten.....funker jævlig bra Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
olpi Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Har brukt både 15", 17" WS og nå 10" miniPC. Jeg foretrekker sistnevnte. Lett og enkel å ta med seg. God batterikapasietet. VGA utgang hvis man vil bruke større skjerm, f.eks TV`n som jeg gjør til kartplotter. Synes også LED/LCD skjermen på 10" har god lystyrke når jeg bruken den ute. Hjemme bruker jeg en laptop med 17" WS, men står jo nesten alltid på samme sted. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Solpaneler til laptop er nok ikke små. En laptop bruker rundt 2-5 amp Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Hvis det forekommer større vannsprut bør det være en membran under tastaturet som forhindrer væske i å renne ned i elektronikken. Ikke alle har det. Det finnes da gjerne et dreneringshull som nevnt tidligere i tråden. Skjerm: Mange skjermer er ikke lyssterke nok til å vise innholdet på en solskinnsdag med mindre de står i skyggen. Lysstyrke og pris henger ofte sammen. Mange billig-PC'er slites fortere i alt det mekaniske: Tastatur, skjermhengsler, chassis (plasten sprekker eller knuses i hjørner) Det betyr også en del at seriøse produsenter oppdaterer drivere og BIOS oftere og lengre. Sitér dette innlegget Link to post
kuc48c Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Skjerm: Mange skjermer er ikke lyssterke nok til å vise innholdet på en solskinnsdag med mindre de står i skyggen. Lysstyrke og pris henger ofte sammen. Mange billig-PC'er slites fortere i alt det mekaniske: Tastatur, skjermhengsler, chassis (plasten sprekker eller knuses i hjørner) I tillegg til lysstyrke på skjerm og byggekvalitet ville jeg også hatt PCMCIA spor for eksternt WLAN kort med mulighet for eksternt WLAN antenne for å mangedoble rekkevidden på AP-kortet. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Lenovo think pad (tidl. IBM) ligger i en grei prisklasse,har aluchassie,automatisk diskparkering(ved for mye krengning) og har drenshull i tastaturet.god batterikapasitet 5-6 timer(kan utvides med større batt.) Jepp, de er eminente når det kommer til vann og ikke minst kaffe i tastaturet. Min er kaffetett, jeg har kjørt en uformell test på det. Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Dersom man ikke har ekstreme behov for ytelse, vil jeg absolutt anbefale å kjøpe en gammel brukt ThinkPad. Slike bør man kunne få tak i for en tusenlapp eller to. De er bombesikre, og tåler tydeligvis miljøet ombord i båt bedre enn mange andre. En kamerat har en T40 som har "overlevd" mange sesonger (4, om jeg husker riktig) ombord i en seilbåt, uten å tas med hjem mellom hver tur. Selv bruker jeg en T20 på andre sesongen, men jeg tar den med hjem (mest for å unngå innbrudd). De fleste kartprogram krever Windows, og da blir slike gamle maskiner litt sløve. Trikset er da å ha dual-boot med Linux, slik at man enkelt kan surfe, se på DVD etc. Før har det vært høy terskel på å installere Linux, men nå er det mange Linux-varianter som er minst like enkle å installere som Windows. Min favoritt er Linux Mint, der alle nødvendige programmer er med som en del av standardpakken. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Snekker'n Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Dette temaet opptar meg også. Har en Lenovo/Thinkpad T500 jobb-PC som jeg i utgangspunktet er tilfreds med, MEN.... ... skjermen er knapt lesbar i solskinn! Jeg har hatt 6-7 ulike Lenovo/Thinkpad jobb-PC'er i løpet av like mange år, og ingen av dem har vært gode i solen, dessverre. En venn har en liten Fujitsu Siemens PC. Den er krystallklar ute i solen. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
ebonita Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 (redigert) Har använt en Asus EEE 900 det senaste året för att kolla på väder och epost mm. Sambo tittar på svenska TV-program. Fungerar fast processorn i denna som var den första versionen av EEE är lite för dålig och solid state hårddisken har en benägenhet att tidvis inte kunna leverera data i tillräckligt bra takt vilket gör att den hänger sig en liten stund ibland. Batterierna är en annan svaghet, den fungerar väl högst en halvtimme numera utan att man har den elansluten. Men formatet är utmärkt, och den är lätt och alla de upräknade svagheterna kan man köpa sig fri från numera. Bra har den dessutom varit att ta med på semesterresor, allt fler hotell har fria WiFi-zoner har jag märkt. Det blir nog snart dags för en nyare variant, och då skulle jag prioritera Bra batteritid. Sådär 10 timmar för man brukar ju få vara glad om man får ut hälften av vad som lovas. Matt skärm, jag tror att dom här blanka skärmarna som funnits en tid är en modenyck och att man mest blir irriterad över att se omgivningen istället för internet. Bra belyst skärm som fungerar i utomhus, det har verit en svaghet och dom flesta datorer säljs ju i inomhus belysning så man märker ju inte detta förrän man kommer ut... Gärna inbyggt telefonkortsmodem så att man slipper en extra dingelidong Pris <4000, den blir ändå omodern inom två år. Redigert 14.Juni.2010 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Matt skärm, jag tror att dom här blanka skärmarna som funnits en tid är en modenyck och att man mest blir irriterad över att se omgivningen istället för internet. Bra belyst skärm som fungerar i utomhus, det har verit en svaghet och dom flesta datorer säljs ju i inomhus belysning så man märker ju inte detta förrän man kommer ut... Finnes det noen lap-top'er med matt skjerm?? Synes alt som selges nå for tiden har blank skjerm. Og en skjerm som fungerer ute i sollys koster penger. Mange penger. Det er nok derfor en stor kartplotter er så dyr. Det er skjermen som trekker opp kronebeløpet. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg har styrhus (åpent overbygg med tak), og da er min gamle IBM Thinkpad X40 med dockingstasjon perfekt. Dessuten tror jeg det er lettere å bruke en PC med styrepinne enn en med touchpad på sjøen, men det kan bare være en vane.... Men, jeg er enig i at skjermen ikke er av de beste i sollys... :( Alle tilkoblinger i dockingstasjonen slik at jeg bare slår av PC'en og legger den inn i hytta når jeg går fra båten. Uansett type PC, så ville jeg valgt en med dockingstasjon for å slippe til- og frakobling hele tiden. Mvh, Egil Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.