Jump to content

Ny isolasjon og taktrekk. Fjerning av gammelt lim.

MaLang

Recommended Posts

Holder på å legge ny isolasjon og taktrekk i hele båten. Enorm jobb btw- for dem som tenker på å gjøre det samme.

Det jeg lurer på er hva slags lim som har vært brukt tidligere i denne båten. Når jeg tok ned taktrekket- som forøvrig ikke satt nevneverdig fast så var en del av limet som hang fast i isolasjonen fremdeles sticky. Det som satt fast på skroget hadde tørka inn til en for det meste porøs greie som man nesten kunne fjerne med en negl. Dette må jo selvfølgelig vekk og løsningen ser ut til å være stålbørste på drill...

Kan dette være kontaktlim? Vannbasert? Som sakte men sikkert har gått i oppløsning pga kondens og/eller lekasjer rundt vinduer og luker? Jeg vil jo nødig gjøre denne jobben igjen iløpet av de neste 10-20 årene:)

- MartinL

I malingsbransjen er det noe som heter Tri. Forbudt, Forbudt. Men som gammel trikker har jeg brukt det og det det ikke fjerner er skrudd fast.

Sørg for GOD ventilasjon og tenk ikke tanken om å ta en pils* mens du jobber.

* alkohol. (Det har ingen ting med alkoholens berusende virkning å gjøre.)

Vi pusset og skrapte vekk, dynket tak/vegg deretter i litt white spirit og sandpapir til slutt. Litt jobb, som alt annet i båt.

Limet var veldig seigt noen steder og oppløst/absorbert i trekket andre steder.

Med TRI mener han antagelig trikkloretylen/trikloreten som fjerner fett, lukter som kloroform og tynner, og skader lunger, hjerte og nervesystem.

Gjør deg også skikkelig gyngete i hodet og "heldigvis" får man gjerne hodepine ganske raskt.

Anbefaler mer mekaniske metoder fremfor å bruke så tøffe oppløsningsstoffer, uansett hvor god utlufting du har. Du har vel neppe et laboratorie-sug inne i båten..

Limet var veldig seigt noen steder og oppløst/absorbert i trekket andre steder.

Jau- blir vel mekanisk bearbeiding uansett... Absolutt alt forsvinner ikke- men det meste... Det som forbauser meg mest er at disse limrestene som er på skroget ikke på noen måte er seigt slik jeg forventet kontaktlim å være. Bare tørt- sprøtt og litt porøst??

"tørt-sprøtt / porøst" : Ja antar at det er der det er trukket inn i skumplasten som often er på baksiden av trekket? Var slik hos oss.

Uansett "pølse-teorien": Det oppstår lommer/bakevjer for hver minste hindring. Dropp TRI!

Jeg trekte om en lugaren ved å lime på en tidligere båt og vil aldri gjøre dette om igjen. På min nåværende båt benyttes tynne finerplater... belegget stiftes rundt kanten på baksiden med en stiftemaskin, platene skrues fast med lister eller direkte..finito, tyngdekraften gjør det slett. Missfarget belegg kan også males med vanlig oljemaling med perfekt resultat

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...