Jump to content

Promillekjørere er ofte eldre menn....

Hafrsfjord

Recommended Posts

Dette forbauser meg ikke. Jeg ser, spesielt i jobbsammeneng, mye uvettig båtkjøring blandt godt voksne menn. Man ser manøvrer som virkelig sjokkerer og som er tildels livsfarlige, oftest begått av menn i aldresgruppen 50-60 år. Mange vet ikke bedre og durer i vei, andre utviser en arroganse som er skremmende.Jeg har flere ganger vært nødt til å foreta "nødmanøver" for å unngå sammenstøt med "50 åringer" på tur. Derfor er jeg hoderystende til den nye loven om å ta båtførersertifikat, den gruppa som behøver det mest slipper jo unna (født før 1980) Båtførerprøve er vel og bra det, men da må man inkludere de som trenger det mest, nemlig de OVER 30 år.

Redigert av slogmåken (see edit history)

Derfor er jeg hoderystende til den nye loven om å ta båtførersertifikat, den gruppa som behøver det mest slipper jo unna (født før 1980) Båtførerprøve er vel og bra det, men da må man inkludere de som trenger det mest, nemlig de OVER 30 år.

Jeg stiller meg tvilende til at et obligatorisk båtførerbevis for de over 30 ville stoppet promillekjøring i denne gruppen.

De aller fleste er nok klar over at det er promillegrense på sjøen også, så det er nok ikke manglende kurs i fyrlykter og navigering som gjør at de drikker.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg følger relativt godt med i media, og så langt i år har det vært ganske mange grunnstøtinger og assistansesituasjoner med fritidsfartøy hvor alkohol har vært inne i bildet. En kjapp titt i tråden "Båt-relaterte nyheter i mediene" på foraet bekrefter dette.

Personlig er jeg stygt redd fritisbåtlivet kan komme til å bli gjennomsyret av nye forskrifter i tillegg til dagens, og at det blir begrensninger i fritidsbåtbruk om ikke en del bleikfeite, egoistiske, fordrukne og middelaldrende menn tar til vettet. Ja, jeg setter det litt på spissen, men det er ikke ukjent at kollektiv avstraffelse, som jeg egentlig er sterk motstander av, kan bli resultatet om enkelte ikke er i stand til å ta vare på seg selv og utsette andre for unødvendig fare grunnet alkoholinntak og mangel på kunnskaper og ferdigheter.

Jeg ser ikke bort fra at noen kan føle seg truffet av mine kommentarer, men det tar jeg ikke så tungt.

Vi kan vel bare glede oss til du kommer i den alderen...?

hehe...jeg er omtrent midt i den alderen allerede :smiley:

RSL: Kan godt hende du har rett der, men jeg mener generelt sett at en holdningsendring må til blandt mange av den eldre garde, både når det gjelder alkohol, folkeskikk og sjømannskap. Som jeg sa så har eg over såpass mange år sett så utrolig mye rart at jeg tviler på om det er tilfeldigheter. Selvfølgelig er de fleste eksemplariske, men alt for mange, og i økende grad synes jeg utviser en skrekkelig holding og mangel på kunnskap.

Redigert av slogmåken (see edit history)

Jeg stiller meg tvilende til at et obligatorisk båtførerbevis for de over 30 ville stoppet promillekjøring i denne gruppen.

De aller fleste er nok klar over at det er promillegrense på sjøen også, så det er nok ikke manglende kurs i fyrlykter og navigering som gjør at de drikker.

Helt enig RSL. Holdninger og oppførsel generelt, tror jeg vil være mer nyttig lærdom enn å beregne kurser og missvisning.

Jeg følger relativt godt med i media, og så langt i år har det vært ganske mange grunnstøtinger og assistansesituasjoner med fritidsfartøy hvor alkohol har vært inne i bildet. En kjapp titt i tråden "Båt-relaterte nyheter i mediene" på foraet bekrefter dette.

Dette gjelder ikke bare fritidsfartøy, Capitaine...

Styrepils er greit nok det hvis det blir med den ene (i Sverige) eller de to her til lands. Saken er vel at det ofte kan bli så meget mer.....

Ellers så stod det ikke på fvn.no at det var eldre menn, men menn i alderen 30 - 55 år. Men flesteparten av båteierne er vel fra 30 år og oppover. Det er vel heller sjeldent at folk under 30 prioriterer å bruke noe særlig penger på båt. Dermed blir også de fleste som blir tatt i "fylla" i denne aldersgruppen.....

Redigert av finnmarken (see edit history)

Om jag har förstått saken rätt här i Sverige, så är problemet med alkohol och båtar snarare YNGRE män med kollosalmotoriserade högfartsbåtar som skall hem från krogarna i skärgården runt Stockholm.

Och för det skall vi vanliga skötsamma som eventuellt i sakta mak njuter en pilsner eller något glas vin till söndagslunchen på Öresund, straffas som vanligt här i Sverige.

Hva vil dere si å finne 2 stk "jævelunger" snorkende på sofan i stuen en Søndags morgen?

Det hendte meg.Men da de ble "tørket" opp så ba de om undskyldning og startet turen hjem.

Hvor båten var? den sto 3-5 meter oppe i hagen min.bor ca 10 m fra sjøen.

har truffet de menge ganger etter dette og de er noen knakendes gutter.

De som er verst er "verdensmesterne"i 30-40 alderen.Har man lyst på en liten,vent til man er

Fortøyd. :drink:

Guest Kaptein Fredrik

Her i øyeren og nitelva er det ikke politi eller oppsyns-mann ute pga noe bot-problemer, så da kjører alle som idoiter, og drikker. Løredag møtte jeg på en båt/snekke med fult av personer i 30-55 års alderen, som drakk noe sprit. senere på kvelden møtte jeg dem igjen i 17 knop i 5 knopsgrensa.

jeg mener generelt sett at en holdningsendring må til blandt mange av den eldre garde, både når det gjelder alkohol, folkeskikk og sjømannskap.

:yesnod: Det stemmer det...

merkelig holdningproblem at man liksom kan kosedrikke mens man kjører båt

imo

mvh

Leif

Ja. Så lenge mange ikke klare å skille mellom styrepils og full, burde det være totalforbud mot alkohol på sjøen. Neste gang er det du eller jeg som blir rendt i senk og dør pga av en full tullebukk...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...