Jump to content

Problemer med lading ombord i en Kragerø 26.


WingCommander

Recommended Posts

Hei og hallo folkens.

 

Nå trenger jeg deres kunnskap med et problem som jeg har.

 

Har lagt ut litt info om dette problemet i en annen tråd men må ha en egen nå.

 

Jeg mistet ladingen i min båt. Målte ut fra dynamo batterispenningen som jeg hadde. Ladelampen lyste ikke når jeg vridde nøkelen i PÅ posisjon, men motoren starter og ingen lading.

 

Dette tolket jeg til at dynamoen var gåen og ved forespørsel hos butikk så var de enig. Nå har jeg kjøpt ny dynamo. Satt den inn. Vrir på nøkkelen. Ingen ladelampe lyser. Motoren starter. Ingen lading.

 

Er litt ny på dette med båtelektro men jeg har noe utdannelse innen elektronikk så jeg tenker høyt nå.

 

Jeg har tre posisjoner på min startnøkkel. AV - PÅ - Start. Når jeg vrir den til PÅ er det slik at den ene lederen fra ladelampen blir satt til Jord fra tenningslåsen når nøkkelen vris til PÅ posisjon? Slike at en strøm går inn på dynamoen og den får generert et lite felt?

 

For hvis dette er tilfelle så er det vel i tenningslåsen problemet ligger. For når jeg jorder lampen direkte til motor lyser den.

 

Mvh

 

Paul - Arild

Link to post
Share on other sites

Når du setter nøkkelen i PÅ posisjon så gir du ladelampen PLUSS signal.

 

Ladelampen henter MINUS signal fra D+ på dynamoen. Dynamoens D+ henter MINUS signalet via børste -> rotorvikling -> børste -> regulator -> motorgods (1 polet) eller batteriminus (2 polet). Dette gjelder dynamo med intern minusregulator (vanligst vil jeg tro).

 

Håper dette ga deg svar! :flag_bp:

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Dette tolket jeg til at dynamoen var gåen og ved forespørsel hos butikk så var de enig. Nå har jeg kjøpt ny dynamo. Satt den inn. Vrir på nøkkelen. Ingen ladelampe lyser. Motoren starter. Ingen lading.

............

 

 

Er den nye dynamoen lik den gamle? Er den 1 polet, dvs. minus til dynamoens gods eller 2 polet med isolert minus tilkobling (B-).

Hvis sistnevnte så må dynamoens minustilkobling kobles til gods (en-polet) eller til batteriets minus-pol (2 polet)

 

Du kan evt. bruke en multitester for å måle gjennomgangen mellom D+ og dynamoens gods (1 polet), evt. isolert minustilkobling (2 polet). Vil tro du da skal måle 0-3 ohms motstand. Om multitesteren viser Kohm, Mohm, eller uendelig så har du et problem mellom D+ og MINUS. I såfall lever tilbake dynamoen til forhandler og krev pengene tibake!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Slik dette ser ut, vil eg meina at mykje av feilsøkinga er gjort, og at heile kretsen med ledning frå tenningslås, gjennom ladelampe til dynamo er i orden. Det neste eg vil tenkja på er forbindelsen frå dynamo sin minus, til batteriminus, antagelig gjennom motorblokk. Eg ville ogso tenkja i retning dynamo, men når no den er skifta, so utset eg den tanken. Eg reknar med som ein selvfølge at dynamoen sin + ledning er ordentlig tilkobla.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Ja den nye dynamoen er lik den gamle. Sjekket det for å slippe slike ubehageligheter. Du kan brukes isolert minus men minus går også til gods.

Skal ta å måle på dynamoen etter det du forklarer mateco.

 

Fikk ikke tid å sjekke kablene så veldig nøye men skal se om jeg fpr tatt en tur ut i morgen og måle på kablene og koblingene for å se at de er som de skal.

 

Har en liten mistanke til tenningslåsen at den ikke leder plussen til ladelampen som så går til D+.

 

Bare sånn for å teste systemet kan jeg da ta å sette ledningen som går til D+ direkte til jord, starte motoren og så flytte den til D+ og se om den lader? Eller må jeg holde D+ ledningen til jord hele tiden??

Link to post
Share on other sites

..... For når jeg jorder lampen direkte til motor lyser den.

 

Mvh

 

Paul - Arild

 

 

.........

Har en liten mistanke til tenningslåsen at den ikke leder plussen til ladelampen som så går til D+.

 

Bare sånn for å teste systemet kan jeg da ta å sette ledningen som går til D+ direkte til jord, starte motoren og så flytte den til D+ og se om den lader? Eller må jeg holde D+ ledningen til jord hele tiden??

 

Som jeg sitterer fra ditt åpningsinnlegg så skriver du at når du legger kabel fra ladelampen, fra D+ og direkte til motorgods, så lyser den. Dermed konkluderer jeg med at tenningslåsen er OK.

 

Om du legger minuskabel fra ladelampen direkte til gods så vil, som du selv skriver, lampen lyse uavhengig om dynamoen går eller ikke!

Å holde D+ kabelen til jord vil ikke ha noen som helst virkning på om dynamoen lader eller ikke. Det eneste du oppnår er at ladelampen lyser!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ja den nye dynamoen er lik den gamle. Sjekket det for å slippe slike ubehageligheter. Du kan brukes isolert minus men minus går også til gods.

...............

 

Utifra det du skriver så oppfatter jeg det slik at du har en isolert minus tilkobling i tillegg til at minus også går til dynamoens gods ?????? Hvilket jeg betviler !! Hva er da vitsen med den isolerte minustilkoblingen???

 

Bruk en kraftig sort kabel og koble den til den dynamoens isolerte minustilkobling og deretter direkte til motorgods! Koble deretter ladelampens minus til D+ og slå på tenninga! Forundrer meg meget om ikke ladelampa da lyser som den skal og dynamoen lader slik den skal!!

 

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ble litt forvirret her i kampens hete.... :smiley: Enig med deg mateco...får ta meg en runde rundt nerie motorrommet og måle litt og se hva man finner ut...

 

Skjønner ihvertfall det at det elektriske anlegget skal gåes over og forbedres til våren før utsett av båt. Er brukt litt for mange ledninger med samme farge til forskjellige ting. Ikke bvra når problemer oppstår............ :headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...