nordan family 27 Startet 5.Juli.2010 Del på Facebook Startet 5.Juli.2010 Skal til Arendal i ferien. Har kun feriert på svenskesiden før, så er relativt lite kjent nedover. Har fått noen tips på gode havner (tar gjerne i mot flere! Foreløpig ingen oversikt over de beste diesel-stasjonene) Så har jeg fått kort beskrevet at jeg kan ta "indre leie" deler av veien hvis været er dårlig, men at jeg kanskje ikke kommer under alle bruene. Så da lurer jeg på om noen kan veilede meg på hvor går indre leie hen (gjerne så jeg får det inn med te-skje), og hvor på indre leie det er bruer som jeg må finne alternative ruter rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 (redigert) Indre lei Tjøme enten gjennom Vrengensund eller Røssesund. Over Langesundsfjorden og inn ved Rødskjær varde og rett inn i Kreppa. Indrelei der helt til Portør. Videre inn ved Grønholmgapet inn til Risør og ut Stangholmgapet og videre inn gata i Lyngør videre mot Tvedestrand. Eneste sted jeg kan tenke meg at du får problemer er der du går inn mot Tvedestrand og svinger så babord inn i neste sund. Du kan ikke gå inn ved gamle Møkkalasset fyr som er nedlagt og gå inn mot Kilsund. Brua er ikke mere enn 3 m høyde under mener jeg å huske. På veien i det farvannet som er en indrelei som passerer Kilsund på babord side og ender rundt Eydehavn i Tromøysundet er det en bro på mellom 10-15m klaring til vannet i sundet. Redigert 5.Juli.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Ulv I Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Vel, indre leia for den strekningen blir ikke så veldig lang.. men du får jo litt "indre" om du tar inn igjennom forbi tønsberg og ut, men da kommer du ut til tønsberg tønne.. der er det værhardt om vinden står på.. Så er det vel nesten uttaskjærs der i fra og frem til du kommer i le av fyret utenfor larvik/stavern.. Etter det finner du rakkebåane, her er det best å gå langt ut, og da bør det ikke være for mye sjø. P.T så ligger jeg i Stavern, og var på tur med hunden i stad og da gikk det hvitt utpå der. Etter det er det vel yttre frem til du kommer i le av jomfruland.. så er det yttre fra portør til risør, og her hadde jeg mye vann over baugen i fjor husker jeg.. Men, når du kommer deg inn til risør, så er det mulig å kjøre innaskjærs, inn mot tvedestrand så går det en "indre lei" ned til arendal. Sørlandsleia, eller du kan lese mer info om den her: http://www.hannah2.net/lyng-arend.htm God tur :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
BårdK Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 (redigert) Hvis du tar indre lei via Tønsberg må du vente på åpning av kanalbroene. Åpningstider finner du her: Kanalbroene Ellers kan du gå innaskjærs helt frem til Stavern og unngå Tønna, men fra Stavern til like før Jomfruland er det åpent og ofte noe friskt. God tur sørover! Redigert 5.Juli.2010 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Ellers kan du gå innaskjærs helt frem til Stavern og unngå Tønna, men fra Stavern til like før Jomfruland er det åpent og ofte noe friskt. God tur sørover! Ehhh... hvor da? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Ka sku vi gjort uten havet? Sku vi bært båtan? Sitér dette innlegget Link to post
los Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Ehhh... hvor da? mvh tuffff Ja det skulle jeg og likt å vite. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 OK, semiinnaskjærs da. I retning fra Stavern og mot Oslo: Gå først nordøst fra Stavern mot Malmøya. Hold deretter innenfor diverse skjær og holmer forbi Ula og innenfor småøyer/holmer utenfor Kjerringvik. Gå deretter innenfor Holteskjærene på sydenden av Vesterøya, innenfor Lyngholmene og innenfor Tønneskjæret. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Takker for svar! "Sørlandsleie" - på både bildene og kartene (og beskrivelsen) ser det veldig trangt ut. Er det virkelig så trangt når man er der - eller er det kart og bilder som spiller et lite puss? Foreløpig oppsummert er det kun en bro jeg ikke kommer under. Noen tips på dieselfylling dieselen er uten grums og vann? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 (redigert) Hmmm, ville ikke anbefale båtleia langs Tjøllingkysten for en som ikke er kjent. Både kronglete og ulendt terreng. Dersom det er så skvalpete at en ikke har lyst til å gå skipsleia, så er nesten båtleia en enda større utfordring. Motorstopp der med litt frisk solgangsvind, så er det ikke lenge før du er i steinane. Jeg anser båtleia som en godværslei for kosetur. mvh tuffff Redigert 5.Juli.2010 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Disse tipsene kan jeg også bruke! Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Et par raske anbefalinger: - Sørlandsleia kan du trygt gå med din båt. (Går der selv med egen båt) Du må gå inn nordfra inn Eikelandsfjorden, mao IKEE inn ved Møkkalasset fyr og inn mot Kilsund. Du kan trygt gå gjennom Snaresund fra Lyngør siden, da du vil spare mye tid på det. (Øverst til høyre i kartet under) Se forslag til rute under. (Rute i rødt) Deretter: Og videre inn i Tromøy sundet: - Nor bunkring i Langesund er den rimeligste i Telemark. - Når det gjelder Arendal er det en Esso stasjon i Tromøysundet på Nordsiden av sundet som er rimelig. På ruten er det mange plasser å ligge. Kommer tilbake til det. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
tuffff Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Hvilke brohøyder snakker vi om her? 11m+ ? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Tusen takk for rutetipsene! "Tjøllingkysten" som tufff nevner - hvilket område er det som har den betegnelsen? Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Fortsetter med leia fra Langesund som bortsett fra Rognsfjorden er innaskjærs. Dette er en trygg lei fra Langesund til Kragerø.: Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
BårdK Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Dersom det er så skvalpete at en ikke har lyst til å gå skipsleia, så er nesten båtleia en enda større utfordring. Motorstopp der med litt frisk solgangsvind, så er det ikke lenge før du er i steinane. Jeg anser båtleia som en godværslei for kosetur. mvh tuffff I utgangspunktet enig, men de to gangene jeg har tatt den ruten var vinden nord-nordøstlig og sjøen slik at jeg fikk god beskyttelse og dermed unngikk krappe bølger. Vanligvis kommer er vel vinden her fra sørøst (?), da er det vel enten å ligge på været eller gå langt nok ut. Sistnevnte løsning er best, men jeg velger den sjeldent selv fordi det virker litt skremmende å tro at sjøen skal roe seg lengre ute - selv om det er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Tusen takk for rutetipsene! "Tjøllingkysten" som tufff nevner - hvilket område er det som har den betegnelsen? "Tjøllingkysten" ligger mellom Sandefjord og Larvik. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
BjornLie Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Hvilke brohøyder snakker vi om her? 11m+ ? mvh tuffff Brua over Snaresund er 6 meter over høyvann. Den høyre brua etter Eikelandsfjorden ved Kilsund er 15 m. Etter Vrangsund er det en på 9,5 m. Leia mellom Langesund og Kragerø har ingen bruer. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
tuffff Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Aha, ser ut til at "sammenleggbar" mast presser seg frem. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 (redigert) Aha, ser ut til at "sammenleggbar" mast presser seg frem. mvh tuffff Du kan jo kjøre utenom Snaresund som er den laveste. Har ikke seilbåt selv, men 9,5 meter som er den neste i rekken av de lave er vel litt lite for en seilbåtsmast det også... En fin plass i farten er Låddalsfjorden etter Kilsund. Det er som en lagune hvor vannet alltid er et par grader varmere. Anbefales. Redigert 5.Juli.2010 av BjornLie (see edit history) Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Ulv I Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 - Nor bunkring i Langesund er den rimeligste i Telemark. Hei, kan du si meg litt nærmere bestemt hvor dette er? Evt GPS posisjon. Ligger i stavern, og skal til kragerø i morgen, og drar gjerne innom om det er billigste diesel :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
BårdK Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Hvordan er vindforholdene i Stavern nå? I indre Oslofjord har det blåst godt i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Her blåser det godt, men det skal løye i morgen.. rundt 4-5 m/s rundt 8-12 tiden ca.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
los Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 (redigert) Snakket for 2 timer siden med en som kom tønsberg tønne retning nordover med en princess av bra størrelse.12 sec.m og 2-2.5 m,ers bølger Redigert 5.Juli.2010 av los (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 (redigert) Gikk Kragerø - Fevik t/r forrige helg og tok Sørlandsleia Lyngør - Arendal begge veier. Denne er nyoppmerket, så bildene mine og beskrivelsene er ikke helt dekkende. Skal legge ut nye bilder og opdatere teksten når jeg rekker det. Leia er jo den samme, men merkingen mye, mye bedre. Veldig fin og hyggelig tur og uproblematisk å gå. Anbefales, med mindre du har dårlig tid. Men det skal man jo ikke ha på sjøen Redigert 5.Juli.2010 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.