Jump to content

Mercury Verado 150. Hvordan presse ut 200 hk?


Chipsrederx85

Recommended Posts

Hei,

jeg har en Mercury Verado 150 hk 08 mod på en Askeladden 615 Bowrider (lik som 605 Explorer). Båten gjør i dag ca 41,7 knop på gps.

 

Vet at Mercurys Verado-versjoner 135-200 er helt identiske, bortsett fra programvaren. :yesnod:

 

Noen som vet hvordan jeg kan få de siste 50 hk? :cheers:

 

Hvor selger de oppgraderingen? :cheers_wine:

Redigert av Flytebrygge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husk at å sammenligne en båt og en bilmotor ikke blir riktig. En bilmotor jobber sjelden på full effekt. En båtmotor jobber i oppoverbakke med tung belastning hele tiden. Du bør være 110% sikker på at det KUN er software endringer på din motor og en utgave med større effekt før du chipper. Om ikke tar du ut reserver av motoren som ikke er der.

 

Det blir fort en veldig dyr affære tror jeg.

 

Jeg har selv en liten turbomatet båtmotor som yter rundt 100 hester. Den leveres også i en 143 hesters utgave - de ser helt like ut på papiret - men det frister overhode ikke å gjøre noe med ECU'en på motoren.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er som `Bitteliten` sier vær forsiktig,på marinemotorer er det svært lite å gå på når det gjelder økning av effekt.hver enkelt modell er tilpasset den ytelsen den er

 

levert som.Dette uttalte en av Volvo Pentas representanter i Sverige i et båtblad for en stund siden,han har nok rett i det.Han sa videre at ALL GARANTI bortfaller

 

umiddelbart når motoren er tuklet med.

 

Vi bør tenke på konsekvensene når båt og motor skal selges etter en såkalt chipping,havarerer motoren etter et salg og båtkjøperen kan påvise at motoren har vært trimmet,

 

vil selger kunne stå direkte ansvarlig for å ha forårsaket havariet samt ført kjøper bak lyset med ukorrekte opplysninger.Dette vil medføre heving av kjøpet samt pengene

 

tilbake. Så vær forsiktig folkens med denne såkalte chippingen av marinemotorer.

Link to post
Share on other sites

Det er som `Bitteliten` sier vær forsiktig,på marinemotorer er det svært lite å gå på når det gjelder økning av effekt.hver enkelt modell er tilpasset den ytelsen den er levert som.Dette uttalte en av Volvo Pentas representanter i Sverige i et båtblad for en stund siden,han har nok rett i det.Han sa videre at ALL GARANTI bortfallerumiddelbart når motoren er tuklet med.Vi bør tenke på konsekvensene når båt og motor skal selges etter en såkalt chipping,havarerer motoren etter et salg og båtkjøperen kan påvise at motoren har vært trimmet,vil selger kunne stå direkte ansvarlig for å ha forårsaket havariet samt ført kjøper bak lyset med ukorrekte opplysninger.Dette vil medføre heving av kjøpet samt pengenetilbake. Så vær forsiktig folkens med denne såkalte chippingen av marinemotorer.

 

 

Assa, har du tukla med den..ikke noe problem:

Link to post
Share on other sites

Kanon! Men noen som har prøvd dette?

 

 

Noen som har gjort det samme på en Mercury?

Ta kontakt med de som chipper, jeg vil tro at de sitter på informasjon som er riktig.

Blir litt oppgitt av enkelte som slenger ut usaklige komentarer de ikke har faglig grunnlag for og utale seg om.

 

Det er en kjent sak at mange marinemotorer har kun forkjell på software, så det er da ikke noe problem rent teknisk og forandre disse motorene forutsatt at dette gjøres riktig.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Jeg tok kontakt med en av dem som annonserer på Finn.no ang chipping. Koster 5.995,- om jeg ikke husker feil.

Joda min 115 EFI kunne bli skrudd opp til ca 135hk.

 

Ja ba om litt dokumentasjon eventuelt referanser........ jada,neida, så det så - Ikke en lyd tilbake.

 

Virker veldig seriøs... :crazy:

 

Tror det sikreste er rett og slett å selge motor og kjøpe ny større om man vil ha mer HK.

Link to post
Share on other sites

Ja ba om litt dokumentasjon eventuelt referanser........ jada,neida, så det så - Ikke en lyd tilbake.

 

:rolleyes: Ja. Hadde nok ikke vært så lett for han og finne dokumentasjon på 20% effektøkning på elektronisk tuning av en sugemotor.

Mye jalla-Ronnyer i tuningbransjen :smash:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

En motor med samme delene, men som er begrenset av software for å kunne selges BILLIGERE med tanke på AVGIFTER kan vell uten store problemer justeres til det nivået den var laget for. Det er vell da greit at dette blir gjort med den softwaren som er laget av produsenten og ikke av pettersmart i kjelleren.

 

Hva som er moralsk korrekt med tanke på å lure seg unna avgifter orker ikke jeg å diskutere, men hva som er mulig å gjennomføre er vell greit å få frem i lyset.

 

Saken er at noen motorstyringer har elektronik som ikke kan omprogrameres(vil tro det er slik enda, var slik før), dette pga brikkene kun kan motta data(software) EN GANG. Ved slike løsninger må hele eller deler av styringa byttes eller ekstra styring må monteres for å få økt effekt, å da sier det seg vell selv at hvis petter-smart har laget en "vidunerboks" som skal kobles på det eksisterende så kan dette gå galt.

I de styringene hvor man kan bytte programvare for å "trimme" må man spørre seg hvilken software som erstatter den softwaren som er levert originalt. Hvis man bytter til pettersmart's løsning er det vanskeli å si hva som kan skje.

Skulle man uansett bytte ut softwaren i en 150hk motor, som egentlig er 200hk til software fra en 200hk så er det fortsatt en motor som er original å burde fungere like bra som en 200hk hvor avgiftene er betalt.

Hvor softwaren er forskjellig, men det ikke er mulig å programere om til original software kan man også bytte motorstyring til styringen fra tilsvarende motor hvis den er å få kjøpt "i løsvekt" fra brukt motor eller ny fra leverandør.

 

Å bare si at software trimming er farligfarlig blir litt feil når man ikke er helt sikker på hva man snakker om. Hvis pettersmart er "plassert i mottorrommet" byr han sikkert på mye morro, men det er litt greiere hvis den dagen kommer at han skal "sparke deg i ræva" så skjer det i en bil å ikke på sjøen.

Ellers må man vel kunne stole på at produsentene lager bra software til alle motorne sine, å at i de tilfeller hvor ting går overens så kan de faktisk brukes uten at man skal frykte for at alt går galt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med siste innlegger - bytter man med original software på en motor som kun har ulik software så er det greit. Problemet er vel å få tak i den softwaren for en rimelig penge.

 

Disse som chipper motorene tar ut de sikkerhetsmarginene som produsentene har lagt inn. Feks økes turbotrykket og det anbefales såklalt sportsluftfilter som renser mindre (på bil). Man må ha respekt for arbeidsbelastningen en båtmotor jobber under. Feks jobber motorene mine med nesten maks turbotrykk konstant - det gjør ikke en bilmotor - den jobber kun med maks turbotrykk under aksellerasjon (og de fleste av oss aksellerer ikke konstant feks 2 timer i strekk i bil)

 

Det finnes også tuningbokser - fra feks KCR. Disse overstyrere dataene mellom motorenes styringsboks og feks dieselpumpa. Ofte økes bare dieselmengden.

 

Det finnes mange ustuderte røvere i trimbransjen - det er enkelt å lese av dataene fra en motorstyring og modifisere styringsparametrene i en ny programvare. Problemet er å få motoren til å holde - eller drevet - eller gearkassa.

Link to post
Share on other sites

Det er vell da greit at dette blir gjort med den softwaren som er laget av produsenten og ikke av pettersmart i kjelleren.

Enig, og den softwaren vil ingen seriøs motorprodusent gi fra seg.

 

Hva som er moralsk korrekt...

Blir jo mye opp til den enkelte...

 

Saken er at noen motorstyringer har elektronik som ikke kan omprogrameres(vil tro det er slik enda, var slik før), dette pga brikkene kun kan motta data(software) EN GANG.

Vi snakker om PROM/EPROM kontra EEPROM her, (forenklet; programmerbar (en gang, UV?), elektrisk programmerbar (en gang) kontra elektrisk reprogrammerbar ROM. Vil tro det er EEPROM i de fleste styringer i dag, og at man ikke trenger å bytte hele enheten.

 

... eller ekstra styring må monteres for å få økt effekt, å da sier det seg vell selv at hvis petter-smart har laget en "vidunerboks" som skal kobles på det eksisterende så kan dette gå galt.

Nettopp...

 

I de styringene hvor man kan bytte programvare for å "trimme" må man spørre seg hvilken software som erstatter den softwaren som er levert originalt. Hvis man bytter til pettersmart's løsning er det vanskeli å si hva som kan skje.

Skulle man uansett bytte ut softwaren i en 150hk motor, som egentlig er 200hk til software fra en 200hk så er det fortsatt en motor som er original å burde fungere like bra som en 200hk hvor avgiftene er betalt.

Det er mulig på en rekke motorer om man har fabrikkantens programmvare.

 

Å bare si at software trimming er farligfarlig blir litt feil ...

Enig med det, men om jeg forstår deg rett så er du også en smule skeptisk til PetterSmart!?!

Link to post
Share on other sites

Har muligens et eksempel på motorer hvor den mekaniske forskjellen er minimal, men hestekraft antallet er høyere. Evinrude har jo motorer både i vanlig og HO (High Output) utgaver. Dette skal vel være samme motorer, men hvor det er tatt ut noe mer av HO utgaven. Hvordan har de gjort det, og forkorter det evt levetiden til motoren. Synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Har muligens et eksempel på motorer hvor den mekaniske forskjellen er minimal

Om den er minimal, kan det være et problem, om den mekaniske forskjellen er ikke-eksisterende er det ok om du har rett programvare. Tror faktisk det er så enkelt :wink: Har selv en Yamaha F250 som er "samme" motor som F200 og F225, men VET ikke om du med rett programvare kan få en F200 til å bli en F250. Men er ganske sikker på at det er tilfellet, da vekten og størrelsen er eksakt lik.

Redigert av Twilight (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At vekten er den samme betyr ikke at det feks er brukt andre legeringer i drev, kjølekanaler er bedre i toppen, etc etc.

 

Det er så mange små endringer som gjøres som vi ikke vet om.Derfor maner jeg til forsiktighet. Det blir så veldig dyrt om det ikke holder.

Link to post
Share on other sites

Enig, og den softwaren vil ingen seriøs motorprodusent gi fra seg.

 

 

Blir jo mye opp til den enkelte...

 

 

Vi snakker om PROM/EPROM kontra EEPROM her, (forenklet; programmerbar (en gang, UV?), elektrisk programmerbar (en gang) kontra elektrisk reprogrammerbar ROM. Vil tro det er EEPROM i de fleste styringer i dag, og at man ikke trenger å bytte hele enheten.

 

 

Nettopp...

 

 

Det er mulig på en rekke motorer om man har fabrikkantens programmvare.

 

 

Enig med det, men om jeg forstår deg rett så er du også en smule skeptisk til PetterSmart!?!

Det har vell skjedd at noen har klart å "stjele" den softwaren som produsentene bruker, men hvem kan man stole på når man ikke kan finne ut av det selv?

 

Ja, snakker om eeprom m.m men ville forsøke å holde innlegget en smule "forenklet", å husker ikke så altformye av dette siden det er leenge siden jeg selv styrte med slik :yesnod:

 

Synes ellers at pettersmart er en skikkelig morromann som kan få være med på mye "galskap", men å slippe han løs på noe jeg tiltider kan være helt avhengig av vil jeg ikke. Så ja, jeg er også en smule skeptisk til Pettersmart :yesnod:

 

Ellers så er det en MYTE med det meste av slike "powerboxer" som brukes på biler, spes på VAG, å vil tro at hvis det finnes til båt så er det nok en myte at det gjør mye godt for seg dær.

Saken er at dagens motorstyringer har følere for mye rart, nesten som kroppen sitt nervesystem(for å relatere det med noe "kjent"), og ved å sette en "powerboks" mellom motorstyringen og den delen som styrer tenning, turbotrykk og drivstoffmengde blir som å tukle med deler av nervesystemet til kroppen,

Hvis hodet gir kroppen beskjed om å løfte høyre hånd sakte, men nervene er tuklet med å hånda løftes fort vil øyne og andre sanser oppfatte at noe er galt og hodet vil kompensere med å si "enda saktere" og forsøke å tilpasse seg det som skjer(f. eks ved inntak av alkohol eller medikamenter). På samme vis oppfatter motorstyringen at noe er galt når følere på eksos, luftmengde m.m ikke stemmer. Denne vil også kompensere med å endre utgangspungtet til systemet gir fra seg best mulige verdier. Hvis det da står en pettersmart å tukler med tenning, trykk osv kan det resultere i at motoren ikke får riktig blandingsforhold, begynner å ryke eller får større skader over tid samt at den faktisk ikke går noe bedre en i begynnelsen.

Mener det var NAF som kjørte en rekke biler i dyno for å teste boksene, å det viser seg at selv om man kan måle høy ytelsesøknin rett etter montering er dette bare kortvarig. Etter at motoren har "lært" hva som har skjedd, å kompensert med nye verdier er man tilbake til standardytelse men med en motor som blir fortere slitt.

 

Når det kommer til å erstatte den vanlige softwaren med pettersmart's software, kan det være at sikkerhetsfunksjoner som produsenten har lagt inn ikke er tilstede. Kanskje er turtallsbegrensninger, sikring mot skumle lambdaverdier osv helt borte å hvis noe da går galt går det kanskje helt galt.

Kan jo være at "din" pettersmart har gjort en god jobb, er helt sikkert at mange av dem kan myyye.

 

Det er sikkert helt greit å bruke disse Pettersmart løsningene, går nok bra for det meste, men man bør spørre seg hvor man bruker dette. Hvis man til tider kjører lange strekininger med bil hvor det er vanskelig å få hjelp, kanskje ikke mobildekning og lite trafikk, så ville ikke jeg ha brukt en slik løsning hvis jeg skulle på kjøretur i 20 minus.

Båten synker heller ikke av at motoren stopper, men hvilke plasser man ferdes og i hvilket vær man ferdes uten følge bør man tenke på hvis man benytter slike løsninger. Motorstopp i dårlig vær håper jeg at jeg slipper å oppleve. Har langt fra det nyeste og beste av motor å hjelpe meg med, men pettersmart burde ikke leke for mye med min båtmotor:)

 

Ha en fin kveld folkens, håper dette er nyttig informasjon for noen, å satser på at jeg ikke har bommet på noe ettersom det drøyer litt på nå :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg har en Mercury Verado 150 hk 08 mod på en Askeladden 615 Bowrider (lik som 605 Explorer). Båten gjør i dag ca 41,7 knop på gps.

Har du solgt din Spider 390 og din Porch 3900 da ? :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...