Jump to content

Volvo Penta D2-75 på lager?


Akult

Recommended Posts

Bra det blir en løsning, og jeg håper at Lunde og VP ordner opp i dette så snart som mulig, slik at det som kan bli tilbakebetalt blir det..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er masse kjøtt på beinet for SW om nødvendig. Og det ser jeg ikke bort fra.

 

Men nå er det Lundebåt jeg må forholde meg til. De sliter nok med Volvo som flere andre. Det er de som må vise Volvo hvilken pris slikt har, ved å velge andre motorfabrikanter. I det minste gi forbruker et reellt alternativ. Det hadde ikke jeg da jeg kjøpte båten.

 

Og denne historien inneholder mer enn det som er sagt så langt. Hvis den informasjon jeg besitter om Volvos arbeidsmetoder stemmer, og mine informanter hadde stått frem, så burde noen ligget veldig tynt an. Om de etiske retningslinjene i Volvo er tilsvarende den bedriften jeg jobber for, og de faktisk mente noe med disse retningslinjene, ville det tilsagt umiddelbar oppsigelse.

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jeg helt enig i Akult. Særlig at VP har gitt oppdrag og så sender regningen til deg. Med mindre du har godkjent oppdraget og ansvaret for betalingen kan du jo meget enkelt sende regningen i retur med "feil adressat" på konvolutten.

 

For din del en skikkelig dritt sak. For alle oss andre VP eiere håper jeg at SW og du klår VP skikkelig og gir de den lærepengen de virkelig trenger. Om det står om penger så stiller jeg gjerne opp i en kronerulling.

 

Det som trengs i VP er et skikkelig lederskifte. Virker som om de totalt har gått seg bort i hva som er rett og galt.

Link to post
Share on other sites

To ting er av viktighet her. Den ene er at det er tre ting som avgjør denne såvel som alle andre saker: Fakta, fakta og fakta. Det vites ennå ikke hvorfor motoren havarerte (entydig årsak). Den andre er at man skal vokte seg for å gjøre seg til martyr for en større "sak". Det er i grunnen sjelden i "martyrens" egentlige interesse. Når en (kvasi-)løsning nå er innen rekkevidde er det best å implementere denne (uforstyrret) så får man ta den endelige analysen når "alt" kommer på bordet deretter.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Slik jeg forstår det er det den som har tjent penger på salget av båten i Norge som sitter med den særnorske økonomiske risikoen forbrukerkjøpsloven medfører. Jeg skjønner derfor ikke at VP styrer feilsøkingen hvis ingen har gitt dem oppdraget.

 

Jeg synes videre det er rart hvis to store aktører innen Norsk marineindustri, til tross for at dette har skjedd før, -ikke har klart å få til retningslinjer sammen som kan formidles til de båteierne som kommer i en slik kinkig situasjon.

 

 

Noe av ansvaret må nok også tillegges båteier, for man har vel en plikt til å sette seg litt inn i hvordan reglene virker. Slik jeg ser det har Akult gjort en del riktig, men blir allikevel overkjørt.

Link to post
Share on other sites

Risikoen er ikke "særnorsk" i dette tilfellet og i alle høve hefter Volvo Penta etter direktekravsregelen. Og, ved å "svare" på reklamasjonen, har de derved bekreftet at de er "rette vedkommende". Men det er uansett ikke på disse formaliteter det henger. Det er på fakta -- og det virker på meg som om VP er villig til å strekke seg langt for å unngå å ta ansvar. Det vil nok straffe seg.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Helt klart at VP burde være ille ute. Det er imidlertid Lunde båt som skal ta ansvar i denne saken. Det er Lunde Båt som skal avgjøre om de går med på reklamasjon eller ikke. Siden kan Lunde Båt ta opp saken med underleverandør (VP).

 

Det er selger/importør som er ansvarlig overfor kunden. Det er selger/importør som på selvstendig grunnlag skal avgjøre om det er reklamasjon eller ikke. De kan ikke og skal ikke vente på VP i Sverige, og på den måten skape masse kvalme for kunden. De skal gi kunden det han har krav på og ordne opp med VP i etterkant. Vi skal ikke finne oss i at dette blir en sak mellom kunden og VP og på den måten overlater sitt eget problem til kunden

 

Uansett er denne saken helt utrolig. Kunden er til og med villig til å legge ut til Lunde Båt får bestemt seg. Likevel så vil de altså ikke.....

 

Men det er slik mange opererer. De vet godt hva de skal dekke, men holder igjen så lenge de kan og håper at kunden gir opp. Det blir for dyrt for dem (Lunde Båt). Så enkelt - likevel så vanskelig. For vanskelig blir det for kunden :headbang:

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå ordnet Lunde Båt med ny motor til meg via Bavaria Yachts i Tyskland - på betingelse av at jeg først satte knapt 170.000,- inn på Lunde Båts konto. "De ville ikke ha så mye penger utestående."

 

For ikke å ødelegge hele sesongen, så jeg ingen annen utvei enn å knuse sparegrisen og gjøre som de krevde.

 

Så hvis ikke det som må være den tregeste speditøren i Europa punkterer sykkelhengeren sin på vei opp hit, så får jeg kanskje den siste uken av ferien på sjøen.

 

Særlig trist for ungene. De hadde gledet seg veldig til båttur. Og med litt mer velvilje, ville det vært uproblematisk å få båten klar til feriestart.

Link to post
Share on other sites

Sinnsyk historie. Lunde båt går jo for å være blant de mer seriøse av norske seilbåtimportører. At man som båteier med en to år gammel motor må legge ut 170k av egen lomme er helt utrolig. Lurer litt på hvilken sikkerhet man egentlig har ved nybåtkjøp. Har selv filosofert en del over ny "liten båt" kontra en bruktbåt av større størrelse. Har tenkt at en 5 års reklamasjonsrett har en stor verdi men virker jo som dette saboteres selv av bransjen mest seriøste aktører. Håper du tar saken til retten om nødvendig og sørger for god publisitet rundt dette.

Link to post
Share on other sites

Garanti har stor verdi. Reklamasjonsretten avhenger veldig mye av forhandler/produsent - og som SW har skrevet - det er den som krever noe som må bevise at noe er feil.

 

Denne saken disser virkelig det gode ryktet til Lunde. Er det slik at de bare er på din side når det ikke koster dem noe? De tjener millioner på millioner på å selge Bavaria båter hvert år - også sier de at eier må legge ut for å få ny motor i en sak som ikke er helt avklart? (vi vet jo ikke årsaken til havariet ennå) Dette kunne Lunde gjort på en smidigere måte. Men de har kanskje blitt så store selv at de kan drite i kundene sine - akkurat som VP gjør?

Link to post
Share on other sites

Selgere/importører snur jo dette helt på hodet. Jeg har da alltid hørt at det er selger som skal bevise at kjøper har gjort noe "feil" slik at motor gikk i stykker. Stemmer ikke dette?

 

Jeg forstår selvsagt også at dersom selger nekter så blir det jo kunden som må bevise. Dvs at dersom det kommer til retten må kunden "bevise" at motor er gått i stykker, noe som ikke burde være spesielt krevende. Selger må på sin side bevise at kunden selv har forårsaket "havariet". Det er vel egentlig mer krevende.....

 

Er det ikke sånn da?

Link to post
Share on other sites

Selgere/importører snur jo dette helt på hodet. Jeg har da alltid hørt at det er selger som skal bevise at kjøper har gjort noe "feil" slik at motor gikk i stykker. Stemmer ikke dette?

 

Jeg forstår selvsagt også at dersom selger nekter så blir det jo kunden som må bevise. Dvs at dersom det kommer til retten må kunden "bevise" at motor er gått i stykker, noe som ikke burde være spesielt krevende. Selger må på sin side bevise at kunden selv har forårsaket "havariet". Det er vel egentlig mer krevende.....

 

Er det ikke sånn da?

Link to post
Share on other sites

Den nye motoren skulle komme senest i dag, men jeg har ikke hørt noe enda.

 

Så gjenstår det å få den montert i båten og sjøsatt. Det gjenstår å se når det blir.

 

Får se etter ferien hvordan ting ordner seg, og om det blir nødvendig med hjelp til å ordne opp. Erfaringene så langt kan tilsi det.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...