GlennIversen Startet 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2010 Hei Jeg har en 79 mod Evinrude 55HK som lader ut strømmen på batteriet under kjøring. Har sjekket alle jordinger og gått over det aller meste av ledninger for å sjekke dem for brudd etc... Så nå har jeg lest litt om det elekriske på disse motorene, og har kommet til en ting som heter Rectifier. Hva er dette, hvordan kan jeg sjekke om denne er defekt, er det noen målerverdier som viser om denne er ok, både volt og ohm? Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Bjørnøy Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Rectifier = likeretter. Det er denne som gjør om fra AC til DC (vekselstrøm til likestrøm) Du kan måle om det kommer inn spenning som vekselstrøm på ene siden, og likespenning ut på andre siden. Normalt er "ut" siden merket med +/-. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 20.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Rectifier = likeretter. Normalt er "ut" siden merket med +/-. Ok men her er det 1stk gul/grå, 1stk gul/blå, 1stk gul og en stk rød ledning Er det den røde ledningen jeg skal måle og hva vil normal spenning være på denne hvis det er den jeg skal måle? Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
GlennIversen Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 1stk gul/grå, 1stk gul/blå, 1stk gul og en stk rød ledning Er det den røde ledningen jeg skal måle og hva vil normal spenning være på denne hvis det er den jeg skal måle? Noen som vet ?? Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Arvid_A Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Hei! Dersom batteriet tappes i stedenfor å lades når motoren brukes, er sannsynligheten stor for at det er kortslutning i en eller flere av dioden i likeretterbroen. Hvis så er tilfelle vil ladespolen ligge innkoblet direkte mot batteriet og vil tappe det med en strøm i størrelsesorden 5-6(?) ampere. Nedenfor ser du en skisse som viser ladekretsen på en vanlig eldre 2-takts utenbordmotor. Det virker som du har lokalisert likeretterbroen, og den røde ledningen er temmelig sikkert den som er tilkoblet pluss til batteriet. Det er her (mellom denne og sannsynligvis den gule (sort på skissen nedenfor) du skal måle ladespenning. De to andre (gul/blå og gul/grå) er sannsynligvis de som kommer fra ladespolen. Hvis du kobler fra disse to sistnevnte og måler en motstand på i størrelsesorden et par ohm melom dem, så er det ganske sikkert ladespolen. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Mål spenning direkte på batteriet du, stiger spenningen når du starter motoren virker ladinga... Batteriet bør ligger rundt 12,7 ( litt avhenging av tilstand og hvor lenge side det fikk lading ( motor gikk )) . Med motoren i gang ( høy tomgang .. 1500 +/- litt )bør spenningen klatre opp imot 14,4 V ( ikke så avansert lading på disse motorene så du KAN se 13 > 15,5 V ... ) OBS IKKE koble ifra NOEN ledninger mens motoren går, bør heller IKKE starte motoren med noen av ledningene frakoblet på likeretteren ( for å måle.. )målingene vil IKKE stemme da batteriet ER en del av systemet, PLUS sjansen for å ødelegge likerettere ER stor !! . Øker IKKE spenningen når du starter motoren er det antagelig en eller flere utav tre muligheter... Sikringen på ladinga har røket (noen av motorene har en sikring i lade kretsen, men IKKE alle modellene.. ), er på den røde ledningen etter likeretter. Selve likeretteren er død ( feilkobling av +/- på batteriet er hovedsynderen, synder nr 2 er til/fra kobling av batteriet mens motoren går ( som ved dårlig kontakt... )) Lade spola ( statoren) kan ha brent av...( koble ifra og mål motstanden imellom de to gule ledningene ( 1stk gul/blå, 1stk gul ) som kommer ut ifra under svinghjule ( går til likeretter ), med disse frakoble KAN du starte motoren også... for å måle spenningen ut på disse ( OBS AC/ veksel spenning, OBS 2..kan stige "godt" over normal ladespenninge med likeretter frakoblet ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 lader ut strømmen på batteriet under kjøring. er sannsynligheten stor for at det er kortslutning i en eller flere av dioden i likeretterbroen. Hvis så er tilfelle vil ladespolen ligge innkoblet direkte mot batteriet og vil tappe det Problemet er at likeretteren er koble rett til batteriet utenom tenningsbryter... så ved feil her VIL batteriet ALLTID lades ut, og ikke bare når motoren går... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
GlennIversen Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Tusen takk for svar, sikring mellom likeretter var/er hel. denne ledningen går fra likeretter til innslagsreleet. stator er byttet, så jeg velger å tro at feilen ligger i likerettern, så da får jeg bare bruke batteriet som statrtbatteri resten av sommeren. Det går kun 2stk ledninger en sort og en rød til batteriet fra motor, så denne motoren lader da vel fra likeretter via innslagsreleet ?? Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
GlennIversen Svart 23.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 Da har jeg testet/målt litt på spenningen. Den røde ledningen gir 69volt ut, og de gule ligger på ca 20volt ut, dette regner jeg med at er helt feil strømstyrke. Når jeg måler motstanden ligger den på ca 1,2Mohm, noe jeg også velger å tro at er helt feil. Oppdaget også at den røde ledningen som går fra likeretter og bort til innslagsreleet jorder, slik at batteriet tappes for strøm, men når jeg kobler den vekk fra likeretteren så jorder den ikke. Målingen på stator (gule ledninger til likeretter) viser ca 20 volt og motstand på ca 1,2ohm, og uten at jeg er noen elektrikker så mener jeg å tro at dette er normalt. Så da konkluderer jeg med at likeretteren (rectifier) er defekt og må anskaffes. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik og evnt pris? delen heter 0581778 *RECTIFIER Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Geir Hel Svart 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 http://www.boats.net/parts/detail/brp/B-0581778.html Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
GlennIversen Svart 23.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 Har handlet en del derfra opp igjen tiden, men bare å bestille denne delen derfra nå blir kanskje for dyrt i forhold til evnt noen norske forhandlere. Motoren vil bli totalrenovert i løpet av vinteren, så da blir det nok en storbestilling fra dem da, for de er både billige raske og yter god service/support. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.