Blyrompa Startet 22.Juli.2010 Del på Facebook Startet 22.Juli.2010 Heisann kjære forum. Ferien begynte mandag og etter en innfallstur en sen kveld, pikkpakk og 2 unger på 3 og 5 år la jeg i vei ut fra havn kl 2100. 10 min senere med turtall på ca 1600 omdr stoppet all framdrift. Motoren gikk som normalt. Det føltes som om man "klasket" giret" i fri når det skjedde. Ingen revers heller. Løsningen den sene kvelden ble å ringe "Elias" til stor stas for ungene.. Fant ett pruduktark som sier: Paragon Serie 13 Hydraulisk Marinegear og det er notert med håndskrift "PM 30 58587(+en karakter jeg ikke tyder) P155392". Importør er King's Maskin AS i Bergen. Lurer på om noen har tips? Er det noen elementære feil/årsaker som kan kjapt løses? Olje, splinter etc som kan sjekkes uten at hele dritten må ut? Anser det som overkomlig selv å få det ut, trenger bare noen timer med barn :-) Ser det veier 60 kg Venter spent på dere... Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Kan hende at du har mistet oljetrykket siden det føltes at giret gikk i fri. Ellers kan det være clutchen, men den hadde blitt dårligere over tid, og da hadde du følt at det begynte å slurre. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Blyrompa Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 (redigert) Hei igjen! Fant i en haug med dokumentasjon en manual for PRM Marine Gearbook. Her er det nok litt å lese i. Skal ellers sjekke olja... Noen som ellers vet hvordan jeg kan oppdatere overskriften? Redigert 22.Juli.2010 av blyrompa999 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blyrompa Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Kan hende at du har mistet oljetrykket siden det føltes at giret gikk i fri. Ellers kan det være clutchen, men den hadde blitt dårligere over tid, og da hadde du følt at det begynte å slurre. Takk, noen ide om hvordan sjekke oljetrykket? Sitér dette innlegget Link to post
CapD Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Hadde samme opplevelse med PRM 160. Da var det akslingen til oljepumpa som var slitt i enden. Den går inn i et spor i giret (akslingen er som et flatt skrujern i enden). Tok ut akslingen og fikk sveist litt på den. Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post
Blyrompa Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Øsj, nå er humøret på bånn, kommer vel ikke lengre ned nå.. Fikk napp på rep av gearet rett ved havna, men måtte komme med det. Føk ned i båten og satte i gang. SINNSYKT trangt. Bolter under gearet har jammen ikke mye plass. Kan se ut til at motoren må løftes for å komme til.. Noen som har lyst? :-) Så nå er frua også lei av å passe tre unger på 2 mnd, 3 og 5 år.. Da var nok definitivt båtferien over.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Ikke bra prognose det der. Nå er heller ikke Paragon og PRM det samme gearet. Det er uansett sjelden at disse gearene plutslig mister fremdriften. Hvis sjalteren nede på gearet står solid i for eller revers, og det er null reaksjon når motoren går, så må nok kassa ut av båten for overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
Blyrompa Svart 7.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2010 Ferietid er tungt. Og fortsatt er interessen laber. Prøvd å legge jobben ut på mitt anbud, men virker ikke som dette treffer de "rette" Har noen følere ute hos flere lokale "båt-mekkere", men de har så mye å gjøre at jeg bare må finne meg i å vente til de har tid.. Fant forøvrig dette som kan deles: Symptom Cause Reason Remedy No drive ahead or astern No oil pressure* Damaged oil pump* Replace oil pump* Broken input coupling Replace coupling Oil leaks Check for evidence and rectify Insufficient oil Check level, top up as necessary To be continued... Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Har du peilet oljen da? Der er en peilepinne litt nede på ene siden av giret, berre å dra rett opp. Om der er olje, og giret har en oljekjøler, kan du sjekke om denne er tett. Om den ikke er det, start opp og stopp med en gang uten å koble på slangene igjen, kommer der olje... er det noe annet Men du behøver ikke løfte opp giret om du har tillgang fra topp. Prøv å skru opp topplokket å kikk om du finne noen krasja deler. Men som en annen nevner her ver sikker på at sjalteren er skikkelig innkoblet, det kan være overføringene fra gasshendelen som er feiljuster. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
SeaRaymond Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Ja tenk enkelt før du gjør stort nummer av det. koble fra fjernstyring og sjalt manuellt på gear for å utelukke annen feilskilde. Sitér dette innlegget Link to post
Blyrompa Svart 16.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2010 Takker for responsen så langt. Oljepumpa er tatt ut og det var desverre ikke "pinnen" som var ødelagt. Åpnet deksel ned til gearet og så intet åpenbart jeg kunne se var feil. Oljenivå var helt greit. Neste step som skal sjekkes er om det er feil på dempeplata. Siden deler av motoren har ligget under vann, kan det hende at denne har fått rust-skader. Men det er jæsklæ vanskelig å få av gearet, og den jobben er satt bort til følk som har tid.. Sitér dette innlegget Link to post
Blyrompa Svart 28.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2010 Her er siste status. Gearet ble tatt ut av en proff nær havna på Hannestad. Han virker dyktig, men er ikke så flink med å informere om status og progresjon. Ei heller pris, men han er en "do-man". Han fikser og ordner og virker redelig.. Uansett, han hentet båten(uten å si fra), fikk den på land, sammen med gummibåten. Dro ut hele motoren, fikk av gearet og konstaterte at dempeplata var ødelagt. Lite viste jeg om slikt før dette. Han mente forøvrig den var underdimmensjonert, ei heller lagervare, så den ble sendt til Stavanger der han kjente noen som kunne lage ny og kraftigere... Samtidig har vi hatt en prat p, diverse endringer, eksempelvis påfyllinga til varmeveksler som ligger under dørken til kjøleskapet, og det er vel ca 5 cm fra stussen og opp. Denne skulle sveises og settes på rørnippel slik at jeg kan koble på slange til en ekspansjonstank som kan plasseres et mer tilgjengelig sted. Samtidig var han fortvilet over motorfestene. Disse var så dårlig konstruert at han trodde kanskje ikke han klarte å få den på plass igjen. Han foreslo noen endringer med gummiklosser, og det skulle ikke koste stort.. Han har fikset opplegget for vannpumpa slik at det er mulig å justere gummireima når den blir slækkere. Han trodde han skulle bli ferdig mandag i går, men har ikke hørt noe enda.. Men båtsesongen er uansett tapt så det spiller ingen rolle. Spent på pris selvfølgelig, men han påstod han hade benyttet ca 10 timer så langt, samt ca 5 til. Etter kjapp hoderegning og overslag på ting og tang som var benyttet antydet han mellom 10- og 15 høvdinger.. Blir spennende å se sluttpris.. Sånn er det når man ikke har tid til å gjøre ting selv. I'll be back Sitér dette innlegget Link to post
Blyrompa Svart 15.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2010 Ja ja. Da var båten ferdig og lagt på land i havna. Fått pakket den inn og gjort den forhåpentligvis frost-sikker.. Regninga dumpet i postkassa i dag, og det var jo en voksen bunt med høvdinger som skal bytte hender..Nesten 28 stk. Da sier vi snart god jul og håper på en mega flott sommer neste år.. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 16.November.2010 Del på Facebook Svart 16.November.2010 Det skal svi å ha båt. God Jul! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.November.2010 Del på Facebook Svart 16.November.2010 Gratulerer med vel overstått så langt. Alltid en god føleles når ting er på plass igjen. Vi skal ha en laaang og fin båtsesong 2011. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.