Pathfinder Startet 2.August.2010 Del på Facebook Startet 2.August.2010 Jeg har forsåvidt tatt opp dette tidligere men føler at det kan være greit å minne om at elektroniske sjøkart bør man ikke stole på. Under ferien vår gikk jeg på grunn i Asmalsund på Hvaler. Jeg har endelig blitt en av gutta. For å unngå alt for mange bemerkninger om mitt elendige sjømannskap denne dagen er jeg førstemann til å si at dette var fullt og holdent min feil. Possisjonen på skjæret er: N 59.04.12 E 10.55.70 Jeg kom fra sydsiden (Altså utenifra) og nærmet meg broen. Hadde akkurat passert staken (På riktig side og i god avstand) Jeg ser jo av slepestreken min i ettertid at jeg nærmet meg grunnt vann og tørfallsonen men dette overså jeg der og da. Her er først to bilder som viser at steinen jeg røk på IKKE er merket i Navionics Gold kartet. (Kjørte da med PC navigasjon og TIKI Navionics) Har senere testet kartbrikken i en Lowerance plotter og heller ikke der er grunnen merket. Her et bilde med slepestreken: Her er et bilde kun med possisjonen: Her er et bilde fra Bluechart som TYDELIG viser grunna: Og til slutt et plotter bilde fra CMAP som også viser samme grunna Ikke spør meg hvordan Navionics og unnertegnede begge har unnlatt å se denne store grunna. Riktignok lå den 10-20 cm under vann denne dagen. Sola skinnte meg i ryggen så jeg var vel ukonsentrert denne dagen. Possisjonen er rapportert til Navionics for 3 uker siden og etter det har det vært tyst. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 I både Bluechart og C-map er grunnen merket med 4 meter så vidt jeg kan se. Det må våre akkurat like galt det. Du skal ha kjempebåt om du må ta hensyn til en 4-meter! mvh FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Hvor gammel er kartbrikken din? Rart at dette skjer - jeg har vært av oppfatningen at alle kartleverandørene nå baserer seg på kartdata fra Sjøkartverket (den heter vel S57 eller noe sånt?) og at de sluttet å manuelt digitalisere papirkart for mange år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 I både Bluechart og C-map er grunnen merket med 4 meter så vidt jeg kan se. Jeg tror du ser feil. Det det er snakk om er skjæret midt mellom 4m-grunnen du snakker om og staken på Søre Geiteryggrunnen. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Pathfinder Svart 2.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2010 Brikken er helt ny Bitteliten. Navionics Gold XL9 (Tror jeg den heter.) Hvis dere ser nøye på forskjellen mellom Bluechart /CMAP bilde og mitt eget utsnitt i de to første bildene så har jo Bluechart og CMAP tegnet inn grunna som en solid sten/skjær som alltid er synlig mens på mitt kart finnes den ikke hverken som, skvalpeskjær eller holme. Den er rett og slett ikke med på Navionics sitt bilde i det heletatt. Og Fred T den 4 meteren du refferer til er jo også på mitt kart. Midt oppå den buede streken som viser et undervannsrørledning. Men jeg gikk på litt lenger ned i kartet der hvor jeg har laget en rød ring Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 I både Bluechart og C-map er grunnen merket med 4 meter så vidt jeg kan se. Regner med at det er de punktene jeg har markert med pil her, Pathfinder sikter til. Det er steiner, så er de ikke markert på Navionics-kartet. Utklippet mitt er hentet fra BlueChart v2008.5. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 2.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2010 Jeg tror du ser feil. Det det er snakk om er skjæret midt mellom 4m-grunnen du snakker om og staken på Søre Geiteryggrunnen. Helt riktig Sjøtunga Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Hva slags plotter har du? jeg tar meg en tur ned i båten etterpå og ser etter på min. Har også siste XL9 kartet - oppdatert i mars 10 elns Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Har selv en garmin 2110,fra 2007 På plotteren min står det grunne/båe når jeg setter pila på et kryss i kartet. Dette stemmer jo utrolig skjelden, har jo opplevd at det er opptill 20 meter der grunna er jo. Er dette tilfelle hos dere andre også? Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Pathfinder Svart 2.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2010 Regner med at det er de punktene jeg har markert med pil her, Pathfinder sikter til. Det er steiner, så er de ikke markert på Navionics-kartet. Det er den "Steinen" med spørsmålstegnet jeg gikk på ja. Og den ligger fra tid til annen HELT under vann. Riktignok bare 10-15 cm. Men det er jo for grunnt selv for ei lita snekke. Ser jo også at steinen med den nederste pila ikke er på mitt kart heller Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 2.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2010 Hva slags plotter har du? Jeg har to. Det ene er TIKI NAVIONICS på PC og den andre er en Lowerance HDS 5 Vises ikke på noen av de. Men det hadde vært kjempekjekt om du gadd sjekke på din plotter med såpass fersk oppdatering. Vet ikke når XL9 brikken min er oppdatert. Kjøpte den hos TIKI (Fred) rett før ferien. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 (redigert) Ser jo også at steinen med den nederste pila ikke er på mitt kart heller Nå bør du jo uansett holde deg borte fra tørrfallsonen,iallfall i Sør-Norge der tidevannsforskjellen er såpass liten... Redigert 2.August.2010 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Pathfinder Svart 2.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2010 Nå bør du jo uansett holde deg borte fra tørrfallsonen,iallfall i Sør-Norge der tidevannsforskjellen er såpass liten... Tulling Det verste er jo at grunna til og med er merket på Gule Sider. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 "Og Fred T den 4 meteren du refferer til er jo også på mitt kart" Sorry - my bad. Dagskvote for å dumme seg ut er godt på vei til å bli full! mvh FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Capitaine Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 (redigert) Rart at dette skjer - jeg har vært av oppfatningen at alle kartleverandørene nå baserer seg på kartdata fra Sjøkartverket (den heter vel S57 eller noe sånt?)... Etter mitt syn er det ikke så rart at slike feil forekommer da det såvidt meg bekjent ikke stilles offentlige kravspesifikasjoner til elektroniske kartprodukter beregnet for fritidsbåtmarkedet. At utgiverne baserer seg på den internasjonale standarden S-57 til IHO, betyr ikke at det ferdige elektroniske kartproduktet trenger å være riktig når det leveres til lystbåtflåten. Det blir dessuten upresist å bare henvise til S-57 da det ikke sier noe om hvilken versjon som benyttes. Og ifølge rykter som jeg hverken kan bekrefte eller avkrefte, får ikke produsentene av elektroniske kartprodukter beregnet for lystbåtflåten tilgang til de siste tilgjengelige kartdataene som de som produserer ENC for bruk i ECDIS får. Og for ENC til ECDIS er det standarden S-57/3 som gjelder, altså IHO sin utgave 3 av standarden S-57 som igjen er nærmere spesifisert i IMO Performance Standards for ECDIS. Og det er ikke bare Navionics som har feil og mangler i sine kart. For eksempel har Bluechart hatt det også. Det er uansett en grunn til at elektroniske kart for fritidsbåter ikke er godkjente for navigasjon og at de bare er å anse som hjelpemiddel i navigeringen. Og dette opplyses det også om fra produsenter av slike kart. Dette har etterhvert blitt diskutert til det kjedsommelige her på foraet, men det er uansett fint å få dokumentert konkrete feil i de elektroniske kartene for å advare andre slik at unødvendige ulykker kan unngås. Redigert 2.August.2010 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Tulling Joda, det er jeg sikkert både titt og ofte, men misforstod du meg rett? Det andre skjæret som ikke er merket i kartene dine er godt inne i tørrfallsonen, i motsetning til det du gikk på som ligger marginalt utenfor. Tanken min var at et umerket skjær godt inne i tørrfallsonen ikke er like alvorlig som et umerket skjær utenfor tørrfallsonen. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Pathfinder Svart 2.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2010 Jeg skjønte det da Sjøtunga. Det var derfor jeg gjeipet til deg også. Dog står jo disse stenene feil i alle kartene siden de tidvis ligger under vann. ( Om det ikke var ekstremt høyvann den dagen da, noe det vistnok er på disse kanter av landet ) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Begge sten er på mit meget gamle (2001) Garmin Bluechart men IKKE på mit helt nye Navionics til Iphone. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Jeg skjønte det da Sjøtunga. Ok da. Vi tullinger oppfatter ikke alltid alt like kjapt, serru... Dog står jo disse stenene feil i alle kartene siden de tidvis ligger under vann. Men sjøkartnull i norske kart er vel laveste lavvann, er det ikke det da? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mulligan Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Det blir dessuten upresist å bare henvise til S-57 da det ikke sier noe om hvilken versjon som benyttes. Det bør også påpekes at S-57 kun er et filutvekslingsformat. Det er en åpen standard. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Det var interessant. Men stemmer det at kartprodusentene kjøper kartdata nå eller sitter de fortsatt å manuelt digitaliserer papirkart? Bakgrunnen for spørsmålet er jo å forstå mulige feilkilder. Jeg bruker alltid papirkart som hovedkartkilde i egen båt. Sitér dette innlegget Link to post
canbus Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 I siste versjon av Navionics kartene vises grunnen som en 4 meter, men den ligger i dybdeområde 0,5 - 10 meter. Med andre ord et område du ikke seiler inn i uten at du enten stikker mindre enn 0,5 meter eller med "aller størsta tysnad" og med noen som fysisk sjekker dybden. Kartdata er hentet fra S57 database, men ikke alle trange fjorder og "smug" er med i de nye oppmålingene - derfor mangler også detaljer. Et lite greit tips - hvis du sjekker dybdeområde og dette viser f.eks 0,5 - 10 eller 0,5 - 50 så skyldes dette mangel av detaljert oppmåling... Sitér dette innlegget Link to post
canbus Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Navionics og Bluechart baserer seg på S57 data fra Sjøkartverket. I tillegg vil du finne noe informasjon som er lagt inn "for hånd" - da S57 data er noe mangelfull på typiske detaljer som en fritidsbåtbruker er ute etter. Navionics og Garmin mottar hvert år oppdatert kartinformasjon, men det tar noe tid før dette kommer på kartbrikkene. Kartplottere og tilhørende kart er klassifisert som elektroniske navigasjonshjelpemidler som IKKE er ment å erstatte papirkart, men være et suplement. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 2.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2010 Bare en lite tilleggsopplysning Kartbrikken min heter : GOLD XL9 SD (SD stør vel for Secure Digital) sd/45XG Versjonnr. V01.22 Ikke at jeg tror det spiller stor rolle. Men om noen mener dette er en gammel brikke, setter jeg pris på å få høre det. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Smør deg litt med tålmodighetskrem - jeg skal sjekke i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.