Jump to content

Navigasjonsvarsel. Feil i Navionics Gold.


Pathfinder

Recommended Posts

Jeg har forsåvidt tatt opp dette tidligere men føler at det kan være greit å minne om at elektroniske sjøkart bør man ikke stole på.

 

Under ferien vår gikk jeg på grunn i Asmalsund på Hvaler. Jeg har endelig blitt en av gutta.

For å unngå alt for mange bemerkninger om mitt elendige sjømannskap denne dagen er jeg førstemann til å si at dette var fullt og holdent min feil.

Possisjonen på skjæret er: N 59.04.12 E 10.55.70

Jeg kom fra sydsiden (Altså utenifra) og nærmet meg broen. Hadde akkurat passert staken (På riktig side og i god avstand) Jeg ser jo av slepestreken min i ettertid at jeg nærmet meg grunnt vann og tørfallsonen men dette overså jeg der og da.

 

Her er først to bilder som viser at steinen jeg røk på IKKE er merket i Navionics Gold kartet. (Kjørte da med PC navigasjon og TIKI Navionics)

Har senere testet kartbrikken i en Lowerance plotter og heller ikke der er grunnen merket.

 

Her et bilde med slepestreken:

grunne2.jpg

 

 

Her er et bilde kun med possisjonen:

grunne3.jpg

 

 

Her er et bilde fra Bluechart som TYDELIG viser grunna:

asmalsundet_bluechart.jpg

 

 

Og til slutt et plotter bilde fra CMAP som også viser samme grunna :cryin:

 

asmal_cmap.jpg

 

Ikke spør meg hvordan Navionics og unnertegnede begge har unnlatt å se denne store grunna. Riktignok lå den 10-20 cm under vann denne dagen. Sola skinnte meg i ryggen så jeg var vel ukonsentrert denne dagen.

 

Possisjonen er rapportert til Navionics for 3 uker siden og etter det har det vært tyst.

Link to post
Share on other sites

I både Bluechart og C-map er grunnen merket med 4 meter så vidt jeg kan se.

 

Jeg tror du ser feil. Det det er snakk om er skjæret midt mellom 4m-grunnen du snakker om og staken på Søre Geiteryggrunnen.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Brikken er helt ny Bitteliten. Navionics Gold XL9 (Tror jeg den heter.)

 

Hvis dere ser nøye på forskjellen mellom Bluechart /CMAP bilde og mitt eget utsnitt i de to første bildene så har jo Bluechart og CMAP tegnet inn grunna som en solid sten/skjær som alltid er synlig mens på mitt kart finnes den ikke hverken som, skvalpeskjær eller holme. Den er rett og slett ikke med på Navionics sitt bilde i det heletatt.

 

 

Og Fred T den 4 meteren du refferer til er jo også på mitt kart. Midt oppå den buede streken som viser et undervannsrørledning. Men jeg gikk på litt lenger ned i kartet der hvor jeg har laget en rød ring

Link to post
Share on other sites

Har selv en garmin 2110,fra 2007

På plotteren min står det grunne/båe når jeg setter pila på et kryss i kartet.

Dette stemmer jo utrolig skjelden, har jo opplevd at det er opptill 20 meter der grunna er jo.

Er dette tilfelle hos dere andre også?

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Regner med at det er de punktene jeg har markert med pil her, Pathfinder sikter til. Det er steiner, så er de ikke markert på Navionics-kartet.

20100802-rw9mgxdqxe85pw2r3y9hswtqxa.jpg

 

Det er den "Steinen" med spørsmålstegnet jeg gikk på ja. Og den ligger fra tid til annen HELT under vann. Riktignok bare 10-15 cm. Men det er jo for grunnt selv for ei lita snekke. Ser jo også at steinen med den nederste pila ikke er på mitt kart heller :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hva slags plotter har du?

 

 

 

Jeg har to. Det ene er TIKI NAVIONICS på PC og den andre er en Lowerance HDS 5

Vises ikke på noen av de. Men det hadde vært kjempekjekt om du gadd sjekke på din plotter med såpass fersk oppdatering. Vet ikke når XL9 brikken min er oppdatert. Kjøpte den hos TIKI (Fred) rett før ferien.

Link to post
Share on other sites

Ser jo også at steinen med den nederste pila ikke er på mitt kart heller :headbang:

 

Nå bør du jo uansett holde deg borte fra tørrfallsonen,iallfall i Sør-Norge der tidevannsforskjellen er såpass liten... :giggle:

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Rart at dette skjer - jeg har vært av oppfatningen at alle kartleverandørene nå baserer seg på kartdata fra Sjøkartverket (den heter vel S57 eller noe sånt?)...

 

Etter mitt syn er det ikke så rart at slike feil forekommer da det såvidt meg bekjent ikke stilles offentlige kravspesifikasjoner til elektroniske kartprodukter beregnet for fritidsbåtmarkedet. At utgiverne baserer seg på den internasjonale standarden S-57 til IHO, betyr ikke at det ferdige elektroniske kartproduktet trenger å være riktig når det leveres til lystbåtflåten. Det blir dessuten upresist å bare henvise til S-57 da det ikke sier noe om hvilken versjon som benyttes. Og ifølge rykter som jeg hverken kan bekrefte eller avkrefte, får ikke produsentene av elektroniske kartprodukter beregnet for lystbåtflåten tilgang til de siste tilgjengelige kartdataene som de som produserer ENC for bruk i ECDIS får. Og for ENC til ECDIS er det standarden S-57/3 som gjelder, altså IHO sin utgave 3 av standarden S-57 som igjen er nærmere spesifisert i IMO Performance Standards for ECDIS.

 

Og det er ikke bare Navionics som har feil og mangler i sine kart. For eksempel har Bluechart hatt det også.

 

Det er uansett en grunn til at elektroniske kart for fritidsbåter ikke er godkjente for navigasjon og at de bare er å anse som hjelpemiddel i navigeringen. Og dette opplyses det også om fra produsenter av slike kart. Dette har etterhvert blitt diskutert til det kjedsommelige her på foraet, men det er uansett fint å få dokumentert konkrete feil i de elektroniske kartene for å advare andre slik at unødvendige ulykker kan unngås.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tulling :tongue:

 

Joda, det er jeg sikkert både titt og ofte, men misforstod du meg rett? Det andre skjæret som ikke er merket i kartene dine er godt inne i tørrfallsonen, i motsetning til det du gikk på som ligger marginalt utenfor. Tanken min var at et umerket skjær godt inne i tørrfallsonen ikke er like alvorlig som et umerket skjær utenfor tørrfallsonen.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønte det da Sjøtunga. Det var derfor jeg gjeipet til deg også. Dog står jo disse stenene feil i alle kartene siden de tidvis ligger under vann. ( Om det ikke var ekstremt høyvann den dagen da, noe det vistnok er på disse kanter av landet :rolleyes:)

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønte det da Sjøtunga.

Ok da. Vi tullinger oppfatter ikke alltid alt like kjapt, serru... :tongue:

 

Dog står jo disse stenene feil i alle kartene siden de tidvis ligger under vann.

 

Men sjøkartnull i norske kart er vel laveste lavvann, er det ikke det da?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

I siste versjon av Navionics kartene vises grunnen som en 4 meter, men den ligger i dybdeområde 0,5 - 10 meter. Med andre ord et område du ikke seiler inn i uten at du enten stikker mindre enn 0,5 meter eller med "aller størsta tysnad" og med noen som fysisk sjekker dybden. Kartdata er hentet fra S57 database, men ikke alle trange fjorder og "smug" er med i de nye oppmålingene - derfor mangler også detaljer. Et lite greit tips - hvis du sjekker dybdeområde og dette viser f.eks 0,5 - 10 eller 0,5 - 50 så skyldes dette mangel av detaljert oppmåling...

 

 

asmaloy.jpg

Link to post
Share on other sites

Navionics og Bluechart baserer seg på S57 data fra Sjøkartverket. I tillegg vil du finne noe informasjon som er lagt inn "for hånd" - da S57 data er noe mangelfull på typiske detaljer som en fritidsbåtbruker er ute etter. Navionics og Garmin mottar hvert år oppdatert kartinformasjon, men det tar noe tid før dette kommer på kartbrikkene.

Kartplottere og tilhørende kart er klassifisert som elektroniske navigasjonshjelpemidler som IKKE er ment å erstatte papirkart, men være et suplement.

Link to post
Share on other sites

Bare en lite tilleggsopplysning

 

Kartbrikken min heter :

GOLD XL9 SD (SD stør vel for Secure Digital)

sd/45XG

Versjonnr. V01.22

 

 

Ikke at jeg tror det spiller stor rolle. Men om noen mener dette er en gammel brikke, setter jeg pris på å få høre det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...